D
DM231191
Guest
Nou mooi zo! Goed nieuws toch. Jij hebt al een Tesla, dus het wachten zal voor jou wat eenvoudiger zijn dan voor mijJe had gelijk, de datum is naar voren geschoven: Sep-Nov is het nu.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nou mooi zo! Goed nieuws toch. Jij hebt al een Tesla, dus het wachten zal voor jou wat eenvoudiger zijn dan voor mijJe had gelijk, de datum is naar voren geschoven: Sep-Nov is het nu.
Om de verwarring nog groter te maken: LiFePo
Ondertussen zijn we min of meer een weekje verder. Ik was voor mijn levering ook verlekkerd op foto's, dus ik voeg er meteen een hele reeks aan toe.Afgelopen vrijdag ben ik mijn MYP gaan ophalen in St Martens Latem (Besteld juli 2021, geleverd 17/06/2022).
Ik deel graag mijn eerste ervaringen:
- De levering van de wagen is vrij vlot verlopen, op één hick-up na waardoor KBC nog op een knop moest duwen in "het systeem van tesla" om ervoor te zorgen dat de configuratie upgrade "geaccepteerd" kon worden. Soit, heeft mij 30 mins bang afwachten opgeleverd, maar daarna liep alles op wieltjes: Duidelijke uitleg, vriendelijk personeel, mooi weer..
- Exterieur: Geen "pannel gaps", geen foutjes,... alles lijkt prima. De velgen zijn prachtig en de spoiler op de achterkant maakt hem extra stoer.
- On the road: Wat-een-zalige-auto ! Rijdt een stuk zachter en soepeler dan ik verwacht had, in tegenstelling tot wat ik soms op youtube vernam. Je hebt een echt SUV gevoel vanbinnen door de hoge zitpositie, en de acceleratie is.. sjah... leuk . Verder heeft hij weinig last van windlawaai als je op de autostrade rijdt en trekt hij even lekker op van 0 naar 100 dan van 100 naar XXX... ;-)
- De draaicirkel is, net zoals bij de 3, een beetje aan de grote kant.
- Binnen: Vééél ruimte. Ook de koffer is groot, maar naar mijn gevoel niet zo groot als mijn vorige BMW 3 GT. Dit komt met name door de hoedenplank die opvouwt, en niet oprolt. Je verliest hier dus wel wat ruimte in de hoogte als je hem er niet uithaalt. Als hij "opgevouwen" is ploft hij trouwens uit bij hard optrekken. Was wat verschieten eerste keer omdat ik dacht dat ik tegen iets gereden was...
- Waar niemand het over heeft, maar echt "a thing" was voor mij: Boombox. Ik had al allerhande audiofiles klaarstaan om hem het geluid van een Ferrari of Lamborghini te laten maken bij het traag rijden (cfr de vele youtube filmpjes), maar dat lukt dus niet. Als je naar achter rijdt, maakt hij het standaard "ufo" geluid, en daar blijft het dan bij... wat wel kan is om, wanneer geparkeerd met handrem aan(!), een geluid buiten af te spelen bij het gebruik van de claxon (de kinderen vinden de befaamde luide scheet bvb hilarisch... ik vind de kermisversie van "la cucaracha" dan weer hilarisch ;D). Verder kan je ook de radio naar de buitenboxen streamen, of de interne micro als megafoon gebruiken om via de wagen iets te roepen naar iemand op straat. Grappig... maar dus niet de "boombox while driving" ervaring waar ik op gehoopt had.. jammer
- Verder is mijn ervaring nog erg pril, en als regular driver van m'n vrouw haar model 3 had ik niet zo het "wow-gevoel" van welleer, maar hier zit in elk geval een gelukkig man!
View attachment 818437
Daarom heb ik Chill op staan. Maar daarvoor heb je geen performance gekocht wellicht.Het gevolg is ook dat meerdere familieleden zich zorgen maken over mijn veiligheid. Ik beschouw mijzelf als een verantwoordelijke rijder, maar je beseft wel dat dergelijke power toch aanzet tot soms dat tikje meer... to be handled with care..
Ik heb het nog niet over m’n hart gekregen om chill-mode aan te zetten, maar dat komt mogelijk wel nog inderdaad, exact om de redenen die je beschrijft…Daarom heb ik Chill op staan. Maar daarvoor heb je geen performance gekocht wellicht.
Zonder Chill heb ik ook het gevoel dat ik mij ooit eens dood rij. De verleiding is groot, niet zozeer qua nominale snelheid, maar in de strijd om ergens eerst weg te zijn, in een afritbocht het tweede rijvak nemen om in te halen… zeker als er iemand uitdaagt.
Erg mooie Y! Veel plezier ermee! Bedankt voor de uitgebreide foto’s ook. Heb jij aan de passagierszijde een lendensteun? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die hoedenplank.Ik heb het nog niet over m’n hart gekregen om chill-mode aan te zetten, maar dat komt mogelijk wel nog inderdaad, exact om de redenen die je beschrijft…
Waar heb je je telefoon? Ik heb gemerkt dat met de telefoon in de voorste broekzak het prima werkt, maar in de achterzak een stuk slechter.[...]
- Keyless entry werkt vrij goed. Al stond ik de eerste zondag onder het oog van een hele rij wachtende mensen bij de bakker tevergeefs aan de klink te trekken, om tenslotte m'n gsm te moeten nemen, de app te openen, en vervolgens de auto te unlocken. Bij een plensbui hou je best jouw gsm of kaartje bij de hand, denk ik dan.
Dank voor deze review! Ik ga dan niet meer wachten tot Tesla deze in de webshop gaat aanbieden, maar dan een 3-rd party oprolbare kopen.
- De hoedeplank in de koffer vind ik ver van handig. Het vouwt een beetje op, maar volledig inklappen lukt niet. Ergens zou een trekzeil of iets dergelijke toch handiger geweest zijn. Het zit bijgevolg altijd wel een beetje in de weg, al kan je het er wel volledig uitnemen (zie ook foto's)
Je kijkt er niet over heen, dit zit er helaas niet in. Ik gebruikte dit pre-Telsa heel veel maar volgens Elon hebben we dit niet nodig
- Ik mis een snelheidsbegrenzer! Zo eentje waarmee je op de autostrade de maximumsnelheid kan instellen op 120 km/u en je vervolgens "gas" kunt geven of terugnemen naar believen, zonder zorgen te moeten maken om over de toegelaten snelheid te gaan. Mogelijk kijk ik erover... maar ik vind enkel wat vreemde alternatieven.
Waar heb je je telefoon? Ik heb gemerkt dat met de telefoon in de voorste broekzak het prima werkt, maar in de achterzak een stuk slechter.
Dank voor deze review! Ik ga dan niet meer wachten tot Tesla deze in de webshop gaat aanbieden, maar dan een 3-rd party oprolbare kopen.
Je kijkt er niet over heen, dit zit er helaas niet in. Ik gebruikte dit pre-Telsa heel veel maar volgens Elon hebben we dit niet nodig
In de app (bij Security) kan er wel degelijk een snelheidslimiet ingesteld worden. Dit zet ook automagisch chill acceleration aan.Ik heb het nog niet over m’n hart gekregen om chill-mode aan te zetten, maar dat komt mogelijk wel nog inderdaad, exact om de redenen die je beschrijft…
Klopt, maar dat is meer een 'ik leen mijn Tesla uit aan puberzoon/-dochter maar wil niet dat ze te hard rijden' limiet. Waar ik (en naar ik aannam @Christophe B ook) op doel is de limiter optie die bv BMW heeft. Hierbij kan je je huidige snelheid met een knop op het stuur als limiet instellen Bv. je rijdt de stad in en zet hem vast op 50. Dan kan je max 50 rijden maar ook langzamer. Met TACC/AP op 50 rijdt je Tesla altijd 50 (als je geen voorligger hebt) ook als je dat niet zou willen (smalle of bochtige grachtjes oid). Ook handig bij wegwerkzaamheden, even de limiter aan en er na weer uit.In de app (bij Security) kan er wel degelijk een snelheidslimiet ingesteld worden. Dit zet ook automagisch chill acceleration aan.
De enige keer dat ik met een limiter heb gereden is toen ik van het werk een nieuwe Twingo kreeg en die had geen cruise controlKlopt, maar dat is meer een 'ik leen mijn Tesla uit aan puberzoon/-dochter maar wil niet dat ze te hard rijden' limiet. Waar ik (en naar ik aannam @Christophe B ook) op doel is de limiter optie die bv BMW heeft. Hierbij kan je je huidige snelheid met een knop op het stuur als limiet instellen Bv. je rijdt de stad in en zet hem vast op 50. Dan kan je max 50 rijden maar ook langzamer. Met TACC/AP op 50 rijdt je Tesla altijd 50 (als je geen voorligger hebt) ook als je dat niet zou willen (smalle of bochtige grachtjes oid). Ook handig bij wegwerkzaamheden, even de limiter aan en er na weer uit.
Maar misschien is dit zo'n optie die je alleen mist als je hem ooit gehad hebt.
Wij hebben in het verleden een Renault Zoe gehad. Die heeft beide, cruise control en snelheidslimiet. De eerste is handig voor de snelweg, buiten de bebouwde kom, etc. De tweede is super handig voor het rijden in de bebouwde kom. Ik zou het ook graag in Tesla’s zienDe enige keer dat ik met een limiter heb gereden is toen ik van het werk een nieuwe Twingo kreeg en die had geen cruise control
Ik kan mij het goed voorstellen! Ik persoonlijk gebruik het nooit. Maar iedereen rijdt ook weer anders natuurlijk.Wij hebben in het verleden een Renault Zoe gehad. Die heeft beide, cruise control en snelheidslimiet. De eerste is handig voor de snelweg, buiten de bebouwde kom, etc. De tweede is super handig voor het rijden in de bebouwde kom. Ik zou het ook graag in Tesla’s zien
Ik reed gisteren door de tunnels van Brussel. Brussel is zone 30, but die weg inclusief de tunnels staan op 50km/u. Ik heb dus zelf maar gereden. Als je 30 rijdt waar je 50 mag wordt dat niet echt in dank afgenomen.De enige keer dat ik met een limiter heb gereden is toen ik van het werk een nieuwe Twingo kreeg en die had geen cruise control
Maar werkt de cruise control niet met 30? Dan stuur je toch ook zelf?Ik reed gisteren door de tunnels van Brussel. Brussel is zone 30, but die weg inclusief de tunnels staan op 50km/u. Ik heb dus zelf maar gereden. Als je 30 rijdt waar je 50 mag wordt dat niet echt in dank afgenomen.