Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
Is dit logisch? Verder nog niets gehoord. MYP besteld begin april
 

Attachments

  • Screen Shot 2022-06-23 at 21.21.00.png
    Screen Shot 2022-06-23 at 21.21.00.png
    293.9 KB · Views: 107
Afgelopen vrijdag ben ik mijn MYP gaan ophalen in St Martens Latem (Besteld juli 2021, geleverd 17/06/2022).

Ik deel graag mijn eerste ervaringen:
  • De levering van de wagen is vrij vlot verlopen, op één hick-up na waardoor KBC nog op een knop moest duwen in "het systeem van tesla" om ervoor te zorgen dat de configuratie upgrade "geaccepteerd" kon worden. Soit, heeft mij 30 mins bang afwachten opgeleverd, maar daarna liep alles op wieltjes: Duidelijke uitleg, vriendelijk personeel, mooi weer.. :)
  • Exterieur: Geen "pannel gaps", geen foutjes,... alles lijkt prima. De velgen zijn prachtig en de spoiler op de achterkant maakt hem extra stoer.
  • On the road: Wat-een-zalige-auto ! Rijdt een stuk zachter en soepeler dan ik verwacht had, in tegenstelling tot wat ik soms op youtube vernam. Je hebt een echt SUV gevoel vanbinnen door de hoge zitpositie, en de acceleratie is.. sjah... leuk :). Verder heeft hij weinig last van windlawaai als je op de autostrade rijdt en trekt hij even lekker op van 0 naar 100 dan van 100 naar XXX... ;-)
  • De draaicirkel is, net zoals bij de 3, een beetje aan de grote kant.
  • Binnen: Vééél ruimte. Ook de koffer is groot, maar naar mijn gevoel niet zo groot als mijn vorige BMW 3 GT. Dit komt met name door de hoedenplank die opvouwt, en niet oprolt. Je verliest hier dus wel wat ruimte in de hoogte als je hem er niet uithaalt. Als hij "opgevouwen" is ploft hij trouwens uit bij hard optrekken. Was wat verschieten eerste keer omdat ik dacht dat ik tegen iets gereden was...
  • Waar niemand het over heeft, maar echt "a thing" was voor mij: Boombox. Ik had al allerhande audiofiles klaarstaan om hem het geluid van een Ferrari of Lamborghini te laten maken bij het traag rijden (cfr de vele youtube filmpjes), maar dat lukt dus niet. Als je naar achter rijdt, maakt hij het standaard "ufo" geluid, en daar blijft het dan bij... wat wel kan is om, wanneer geparkeerd met handrem aan(!), een geluid buiten af te spelen bij het gebruik van de claxon (de kinderen vinden de befaamde luide scheet bvb hilarisch... ik vind de kermisversie van "la cucaracha" dan weer hilarisch ;D). Verder kan je ook de radio naar de buitenboxen streamen, of de interne micro als megafoon gebruiken om via de wagen iets te roepen naar iemand op straat. Grappig... maar dus niet de "boombox while driving" ervaring waar ik op gehoopt had.. jammer :)
  • Verder is mijn ervaring nog erg pril, en als regular driver van m'n vrouw haar model 3 had ik niet zo het "wow-gevoel" van welleer, maar hier zit in elk geval een gelukkig man!

View attachment 818437
Ondertussen zijn we min of meer een weekje verder. Ik was voor mijn levering ook verlekkerd op foto's, dus ik voeg er meteen een hele reeks aan toe.
Verder nog volgende extra ervaringen:
  • Let op wie je in de auto meeneemt: De acceleratie wordt niet door iedereen even geapprecieerd= Mijn ouders riepen spontaan "AAAH STOOOOOPPPP !" en na 1 dag had ik al ruzie met m'n vrouw en heb ik op mijn communiezieltje moeten zweren dat ik nooit nog met haar in de wagen "planché" zal geven.
  • Het gevolg is ook dat meerdere familieleden zich zorgen maken over mijn veiligheid. Ik beschouw mijzelf als een verantwoordelijke rijder, maar je beseft wel dat dergelijke power toch aanzet tot soms dat tikje meer... to be handled with care..
  • The kids love it!
  • Bij het praten, en dan vooral tijdens het bellen, heb ik soms een grot-gevoel. Hiermee wil ik zeggen dat je een lichte echo van je eigen stem hoort, ik vermoed door de grote hoeveelheid aan glas en minimalistische afwerkingen.
  • Mensen met wie ik bel hebben regelmatig moeite om mij te verstaan. Die geluidskwaliteit blijkt toch niet top te zijn.
  • Keyless entry werkt vrij goed. Al stond ik de eerste zondag onder het oog van een hele rij wachtende mensen bij de bakker tevergeefs aan de klink te trekken, om tenslotte m'n gsm te moeten nemen, de app te openen, en vervolgens de auto te unlocken. Bij een plensbui hou je best jouw gsm of kaartje bij de hand, denk ik dan.
  • Wat mij nog meegegeven werd tijdens de delivery: De hardware voor actieve grootlichten zit reeds in de MYP, maar de software is er nog niet. Maw: Nu kan je al actieve grootlichten gebruiken (de lichten dimmen wanneer er een tegenligger is, en worden terug aan gezet nadat deze gepasseerd is), maar na een van de volgende updates zal het kunnen werken in zones. Dwz dat de grootlichten de zone van de tegenligger zal vermijden, en der rest blijft belichten. Aldus de man van Tesla. Ik heb nog niet in het donker gereden (het blijft dan ook zo lang klaar...), dus die eerste heb ik nog niet kunnen testen.
  • De hoedeplank in de koffer vind ik ver van handig. Het vouwt een beetje op, maar volledig inklappen lukt niet. Ergens zou een trekzeil of iets dergelijke toch handiger geweest zijn. Het zit bijgevolg altijd wel een beetje in de weg, al kan je het er wel volledig uitnemen (zie ook foto's)
  • De achterkant is écht cool, de voorkant... not so much... Ik had ergens gehoopt dat de performance nog een stukje stoerder gemaakt zou kunnen worden tov de long range, maar ik zie geen verschil. Nog goed dat de meeste wagens op de baan toch vooral de achterkant van deze wagen zien ;p
  • Het zicht via de binnenspiegel door de achterruit is écht beperkt. Net genoeg om te zien dat er iemand achter jou zit. Ik voel dat ik wel meer en meer gebruik maak van de camera's en auto-detectie systemen die ingebouwd zitten.
  • Ik mis een snelheidsbegrenzer! Zo eentje waarmee je op de autostrade de maximumsnelheid kan instellen op 120 km/u en je vervolgens "gas" kunt geven of terugnemen naar believen, zonder zorgen te moeten maken om over de toegelaten snelheid te gaan. Mogelijk kijk ik erover... maar ik vind enkel wat vreemde alternatieven.
  • De sproeier die gemonteerd staat op de linker ruitenwisser is zichtbaar als je hoog zit, maar stoort eigenijk totaal niet (zie foto's)
  • Opletten voor de velgen borduren: zero tolerantie door (licht)uitstekende velg
  • Dubbele beglazing aan de deuren, zowel vooraan als achteraan. Het resultaat is een stille rij-evering met weinig windgeluid (behalve dan van het ingebouwde scheetkussen..)
Met excuses voor de vuile wagen (reeds!). Het resultaat van enkele regenbuien en vrienden die met vuile voeten instappen..

Foto's, deel 1 (er is een limit van 10 foto's per post)
 

Attachments

  • IMG_7158.jpg
    IMG_7158.jpg
    886.1 KB · Views: 79
  • IMG_7157.jpg
    IMG_7157.jpg
    327.4 KB · Views: 74
  • IMG_7156.jpg
    IMG_7156.jpg
    519.7 KB · Views: 70
  • IMG_7155.jpg
    IMG_7155.jpg
    539.2 KB · Views: 70
  • IMG_7154.jpg
    IMG_7154.jpg
    533.2 KB · Views: 70
  • IMG_7153.jpg
    IMG_7153.jpg
    473.8 KB · Views: 73
  • IMG_7152.jpg
    IMG_7152.jpg
    494 KB · Views: 68
  • IMG_7150.jpg
    IMG_7150.jpg
    382.6 KB · Views: 77
  • IMG_7149.jpg
    IMG_7149.jpg
    485.3 KB · Views: 69
  • IMG_7147.jpg
    IMG_7147.jpg
    260.5 KB · Views: 79
Foto's deel 2
 

Attachments

  • IMG_7159.jpg
    IMG_7159.jpg
    672 KB · Views: 77
  • IMG_7160.jpg
    IMG_7160.jpg
    949.2 KB · Views: 70
  • IMG_7161.jpg
    IMG_7161.jpg
    979 KB · Views: 70
  • IMG_7162.jpg
    IMG_7162.jpg
    874.7 KB · Views: 64
  • IMG_7163.jpg
    IMG_7163.jpg
    636.3 KB · Views: 65
  • IMG_7164.jpg
    IMG_7164.jpg
    661.9 KB · Views: 62
  • IMG_7165.jpg
    IMG_7165.jpg
    715.4 KB · Views: 63
  • IMG_7166.jpg
    IMG_7166.jpg
    471.8 KB · Views: 65
  • IMG_7167.jpg
    IMG_7167.jpg
    713 KB · Views: 67
  • IMG_7168.jpg
    IMG_7168.jpg
    684.5 KB · Views: 60
Foto's deel 3
 

Attachments

  • IMG_7170.jpg
    IMG_7170.jpg
    567.4 KB · Views: 59
  • IMG_7171.jpg
    IMG_7171.jpg
    389.7 KB · Views: 56
  • IMG_7172.jpg
    IMG_7172.jpg
    1 MB · Views: 58
  • IMG_7173.jpg
    IMG_7173.jpg
    728.6 KB · Views: 58
  • IMG_7174.jpg
    IMG_7174.jpg
    715.1 KB · Views: 64
  • IMG_7175.jpg
    IMG_7175.jpg
    515.9 KB · Views: 62
  • IMG_7176.jpg
    IMG_7176.jpg
    488.3 KB · Views: 56
  • IMG_7177.jpg
    IMG_7177.jpg
    376.3 KB · Views: 53
  • IMG_7178.jpg
    IMG_7178.jpg
    624 KB · Views: 65
  • IMG_7179.jpg
    IMG_7179.jpg
    552.8 KB · Views: 57
Foto's deel 4
 

Attachments

  • IMG_7180.jpg
    IMG_7180.jpg
    588.5 KB · Views: 56
  • IMG_7181.jpg
    IMG_7181.jpg
    348.9 KB · Views: 64
  • IMG_7182.jpg
    IMG_7182.jpg
    508.8 KB · Views: 58
  • IMG_7183.jpg
    IMG_7183.jpg
    381 KB · Views: 56
  • IMG_7184.jpg
    IMG_7184.jpg
    752.9 KB · Views: 63
  • IMG_7185.jpg
    IMG_7185.jpg
    718.4 KB · Views: 55
  • IMG_7186.jpg
    IMG_7186.jpg
    610.1 KB · Views: 58
  • IMG_7187.jpg
    IMG_7187.jpg
    439.2 KB · Views: 55
  • IMG_7188.jpg
    IMG_7188.jpg
    564.2 KB · Views: 60
  • IMG_7189.jpg
    IMG_7189.jpg
    602.3 KB · Views: 58
Foto's deel 5
 

Attachments

  • IMG_7190.jpg
    IMG_7190.jpg
    551.2 KB · Views: 67
  • IMG_7192.jpg
    IMG_7192.jpg
    506.4 KB · Views: 55
  • IMG_7193.jpg
    IMG_7193.jpg
    545.4 KB · Views: 49
  • IMG_7194.jpg
    IMG_7194.jpg
    424.2 KB · Views: 62
  • IMG_7195.jpg
    IMG_7195.jpg
    477.8 KB · Views: 51
  • IMG_7196.jpg
    IMG_7196.jpg
    468 KB · Views: 51
  • IMG_7197.jpg
    IMG_7197.jpg
    402 KB · Views: 54
  • IMG_7198.jpg
    IMG_7198.jpg
    504 KB · Views: 48
  • IMG_7199.jpg
    IMG_7199.jpg
    541.9 KB · Views: 51
  • IMG_7200.jpg
    IMG_7200.jpg
    492.6 KB · Views: 48
Foto's deel 6 (laatste deel)
 

Attachments

  • IMG_7202.jpg
    IMG_7202.jpg
    479.5 KB · Views: 48
  • IMG_7201.jpg
    IMG_7201.jpg
    404.5 KB · Views: 52
  • IMG_7203.jpg
    IMG_7203.jpg
    277.9 KB · Views: 60
  • IMG_7204.jpg
    IMG_7204.jpg
    371.4 KB · Views: 50
  • IMG_7206.jpg
    IMG_7206.jpg
    586.1 KB · Views: 51
  • IMG_7207.jpg
    IMG_7207.jpg
    487.5 KB · Views: 51
  • IMG_7209.jpg
    IMG_7209.jpg
    878.5 KB · Views: 47
  • IMG_7210.jpg
    IMG_7210.jpg
    883.7 KB · Views: 50
  • IMG_7211.jpg
    IMG_7211.jpg
    978.5 KB · Views: 46
  • IMG_7212.jpg
    IMG_7212.jpg
    507 KB · Views: 69
Het gevolg is ook dat meerdere familieleden zich zorgen maken over mijn veiligheid. Ik beschouw mijzelf als een verantwoordelijke rijder, maar je beseft wel dat dergelijke power toch aanzet tot soms dat tikje meer... to be handled with care..
Daarom heb ik Chill op staan. Maar daarvoor heb je geen performance gekocht wellicht.
Zonder Chill heb ik ook het gevoel dat ik mij ooit eens dood rij. De verleiding is groot, niet zozeer qua nominale snelheid, maar in de strijd om ergens eerst weg te zijn, in een afritbocht het tweede rijvak nemen om in te halen… zeker als er iemand uitdaagt.
 
  • Like
Reactions: Christophe B
Daarom heb ik Chill op staan. Maar daarvoor heb je geen performance gekocht wellicht.
Zonder Chill heb ik ook het gevoel dat ik mij ooit eens dood rij. De verleiding is groot, niet zozeer qua nominale snelheid, maar in de strijd om ergens eerst weg te zijn, in een afritbocht het tweede rijvak nemen om in te halen… zeker als er iemand uitdaagt.
Ik heb het nog niet over m’n hart gekregen om chill-mode aan te zetten, maar dat komt mogelijk wel nog inderdaad, exact om de redenen die je beschrijft…
 
  • Like
Reactions: Eddyf0032
Ik heb het nog niet over m’n hart gekregen om chill-mode aan te zetten, maar dat komt mogelijk wel nog inderdaad, exact om de redenen die je beschrijft…
Erg mooie Y! Veel plezier ermee! Bedankt voor de uitgebreide foto’s ook. Heb jij aan de passagierszijde een lendensteun? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die hoedenplank.
 
[...]
  • Keyless entry werkt vrij goed. Al stond ik de eerste zondag onder het oog van een hele rij wachtende mensen bij de bakker tevergeefs aan de klink te trekken, om tenslotte m'n gsm te moeten nemen, de app te openen, en vervolgens de auto te unlocken. Bij een plensbui hou je best jouw gsm of kaartje bij de hand, denk ik dan.
Waar heb je je telefoon? Ik heb gemerkt dat met de telefoon in de voorste broekzak het prima werkt, maar in de achterzak een stuk slechter.
  • De hoedeplank in de koffer vind ik ver van handig. Het vouwt een beetje op, maar volledig inklappen lukt niet. Ergens zou een trekzeil of iets dergelijke toch handiger geweest zijn. Het zit bijgevolg altijd wel een beetje in de weg, al kan je het er wel volledig uitnemen (zie ook foto's)
Dank voor deze review! Ik ga dan niet meer wachten tot Tesla deze in de webshop gaat aanbieden, maar dan een 3-rd party oprolbare kopen.
  • Ik mis een snelheidsbegrenzer! Zo eentje waarmee je op de autostrade de maximumsnelheid kan instellen op 120 km/u en je vervolgens "gas" kunt geven of terugnemen naar believen, zonder zorgen te moeten maken om over de toegelaten snelheid te gaan. Mogelijk kijk ik erover... maar ik vind enkel wat vreemde alternatieven.
Je kijkt er niet over heen, dit zit er helaas niet in. Ik gebruikte dit pre-Telsa heel veel maar volgens Elon hebben we dit niet nodig :)
 
Waar heb je je telefoon? Ik heb gemerkt dat met de telefoon in de voorste broekzak het prima werkt, maar in de achterzak een stuk slechter.

Dank voor deze review! Ik ga dan niet meer wachten tot Tesla deze in de webshop gaat aanbieden, maar dan een 3-rd party oprolbare kopen.

Je kijkt er niet over heen, dit zit er helaas niet in. Ik gebruikte dit pre-Telsa heel veel maar volgens Elon hebben we dit niet nodig :)
Ik heb het nog niet over m’n hart gekregen om chill-mode aan te zetten, maar dat komt mogelijk wel nog inderdaad, exact om de redenen die je beschrijft…
In de app (bij Security) kan er wel degelijk een snelheidslimiet ingesteld worden. Dit zet ook automagisch chill acceleration aan.
 
In de app (bij Security) kan er wel degelijk een snelheidslimiet ingesteld worden. Dit zet ook automagisch chill acceleration aan.
Klopt, maar dat is meer een 'ik leen mijn Tesla uit aan puberzoon/-dochter maar wil niet dat ze te hard rijden' limiet. Waar ik (en naar ik aannam @Christophe B ook) op doel is de limiter optie die bv BMW heeft. Hierbij kan je je huidige snelheid met een knop op het stuur als limiet instellen Bv. je rijdt de stad in en zet hem vast op 50. Dan kan je max 50 rijden maar ook langzamer. Met TACC/AP op 50 rijdt je Tesla altijd 50 (als je geen voorligger hebt) ook als je dat niet zou willen (smalle of bochtige grachtjes oid). Ook handig bij wegwerkzaamheden, even de limiter aan en er na weer uit.

Maar misschien is dit zo'n optie die je alleen mist als je hem ooit gehad hebt.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Klopt, maar dat is meer een 'ik leen mijn Tesla uit aan puberzoon/-dochter maar wil niet dat ze te hard rijden' limiet. Waar ik (en naar ik aannam @Christophe B ook) op doel is de limiter optie die bv BMW heeft. Hierbij kan je je huidige snelheid met een knop op het stuur als limiet instellen Bv. je rijdt de stad in en zet hem vast op 50. Dan kan je max 50 rijden maar ook langzamer. Met TACC/AP op 50 rijdt je Tesla altijd 50 (als je geen voorligger hebt) ook als je dat niet zou willen (smalle of bochtige grachtjes oid). Ook handig bij wegwerkzaamheden, even de limiter aan en er na weer uit.

Maar misschien is dit zo'n optie die je alleen mist als je hem ooit gehad hebt.
De enige keer dat ik met een limiter heb gereden is toen ik van het werk een nieuwe Twingo kreeg en die had geen cruise control :cool:
 
De enige keer dat ik met een limiter heb gereden is toen ik van het werk een nieuwe Twingo kreeg en die had geen cruise control :cool:
Wij hebben in het verleden een Renault Zoe gehad. Die heeft beide, cruise control en snelheidslimiet. De eerste is handig voor de snelweg, buiten de bebouwde kom, etc. De tweede is super handig voor het rijden in de bebouwde kom. Ik zou het ook graag in Tesla’s zien :)
 
  • Like
Reactions: mnno
Wij hebben in het verleden een Renault Zoe gehad. Die heeft beide, cruise control en snelheidslimiet. De eerste is handig voor de snelweg, buiten de bebouwde kom, etc. De tweede is super handig voor het rijden in de bebouwde kom. Ik zou het ook graag in Tesla’s zien :)
Ik kan mij het goed voorstellen! Ik persoonlijk gebruik het nooit. Maar iedereen rijdt ook weer anders natuurlijk.