Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y RDW voor een Model Y AWD LR omruilen?

This site may earn commission on affiliate links.
De Model Y AWD LR is onlangs enorm gezakt in de prijs. Zijn er al MY RWD 2022 bezitters die een offerte hebben gevraagd om de auto in te ruilen voor een MY AWD LR 2023?
Ben benieuwd of er al ervaringen zijn met inruilprijzen die door Tesla worden aangeboden etc.
 
Interessant, maar wat is wijsheid, de RWD is nu 47k, dus je inruil is ook een stuk lager. De LR nieuw is dan wel goedkoper, maar wat ga je verliezen op je huidige RWD ? Ik denk zelf dat het niet de moeite is, maar ben heel erg benieuwd.
 
Voordeel van een LR tov een RWD is: vierwiel-aandrijving, meer tractie, veiliger bij gladheid. Sneller optrekken (5 om 7 sec). Langere range (533 om 455). Sneller laden (250 om 170) Ik vind het persoonlijk niet waard. Ik vind de RWD meer dan snel genoeg. De 78 km meer bereik niet zo spannend. Alleen vierwiel-drive zou dan de reden kunnen zijn maar ik rij daarvoor te weinig en te weinig in 'spannende' situaties, dan rij ik liever rustiger. Sneller laden is ook (nog) niet zo'n voordeel omdat de meeste laders deze snelheden toch niet halen.
 
Voordeel van een LR tov een RWD is: vierwiel-aandrijving, meer tractie, veiliger bij gladheid. Sneller optrekken (5 om 7 sec). Langere range (533 om 455). Sneller laden (250 om 170) Ik vind het persoonlijk niet waard. Ik vind de RWD meer dan snel genoeg. De 78 km meer bereik niet zo spannend. Alleen vierwiel-drive zou dan de reden kunnen zijn maar ik rij daarvoor te weinig en te weinig in 'spannende' situaties, dan rij ik liever rustiger. Sneller laden is ook (nog) niet zo'n voordeel omdat de meeste laders deze snelheden toch niet halen.
Ha ha, en welke laders halen deze snelheden dan niet?

Ooit gehoord van het Tesla Supercharger netwerk?
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ooit gehoord van het Tesla Supercharger netwerk?

Jazeker, dat netwerk bracht ons zaterdag 2.400km verder van huis, en zal ons hopelijk binnen 3 maanden terug van dienst zijn...

Maar waar we nu zitten (Sucina, Murcia) is de keuze snel gemaakt.
- SuC Murcia is op 40 km
- El Palmar: Iberdrola 50 kW is op 25km (en bovendien gratis)
- San Pedro del Pinatar: Iberdrola 7,4kW op 25km (ook gratis)
- Lidl San Javier: 11kW op 16km (ook gratis)
Dus met het kleine accu van NoICE is er steeds tijd voor een koffie, wandeling, winkelbezoekje,...
 
Ik vermoed dat ie bedoelt dat er nog steeds een groot aandeel V2 chargers is waarvoor het dus niet zoveel uitmaakt. Emmeloord bijv is nog steeds 100% V2
Mijn ervaring is anders. Op de plekken waar V2 chargers zijn, zijn in de meeste gevallen ook V3 chargers aangelegd.
 
Snap ik, maar check dit lijstje eens:


Badhoevedorp bijv, ook 32 x V2, 100% V2 chargers
Gouda ook 100% V2 chargers, ze zijn er dus wel degelijk
Bunnik 16 vd 24 zijn V2 en het gekke is dan ook nog dat je auto's bij de V2 ziet staan die sneller hadden kunnen laden bij een V3 die nog vrij is.
 
Snap ik, maar check dit lijstje eens:


Badhoevedorp bijv, ook 32 x V2, 100% V2 chargers
Gouda ook 100% V2 chargers, ze zijn er dus wel degelijk
Bunnik 16 vd 24 zijn V2 en het gekke is dan ook nog dat je auto's bij de V2 ziet staan die sneller hadden kunnen laden bij een V3 die nog vrij is.
Hoe vaak komt het voor dat je in NL een supercharger nodig hebt? Van de 39 SuC's in Nederland zijn er 16 enkel en alleen maar 150 kW (V2). Als 150 kW te langzaam is rijd je een paar kilometer door en je hebt een snellere laadpaal (V3). En de concurrent heb ik nog niets eens benoemd.

Dus het is nogal een bijzondere uitspraak om te zeggen dat er (nog) geen laders zijn die sneller dan150 kW kunnen laden.
 
Last edited by a moderator:
Hoe vaak komt het voor dat je in NL een supercharger nodig hebt? Van de 39 SuC's in Nederland zijn er 16 enkel en alleen maar 150 kW (V2). Als 150 kW te langzaam is rijd je een paar kilometer door en je hebt een snellere laadpaal (V3). En de concurrent heb ik nog niets eens benoemd.

Dus het is nogal een bijzondere uitspraak om te zeggen dat er (nog) geen laders zijn die sneller dan150 kW kunnen laden.
In eerste instantie reageerde ik op deze uitspraak van jou: Ooit gehoord van het Tesla Supercharger netwerk?

Nu roep je ineens: hoe vaak komt het voor dat je in NL een supercharger nodig hebt?

Je kunt wel steeds met andere argumenten komen, maar in de basis was dat een argument waarom een LR bij een SuC niet vaak veel voordeel oplevert ongeacht die 250kW vs 170 kW

Ik zie dat jij wel vaker de discussie aangaat, maar ik stop hier dan ook met deze discussie aangezien jij elke keer iets anders erbij haalt.
 
  • Funny
Reactions: DM231191
Ik zie dat jij wel vaker de discussie aangaat, maar ik stop hier dan ook met deze discussie aangezien jij elke keer iets anders erbij haalt.
Even los van discussies zijn er volgens mij ook genoeg berichten waarmee ik mede-forummers help/heb geholpen ;-) Zie het niet negatief trouwens, mijn reactie was richting silversurf. Die gaf aan dat er niet genoeg snellere snelladers zijn.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
De reistijd zal met een LR wel korter zijn. Op een trip naar pakweg barcelona zal het al wel ongeveer een uur schelen (meer laadstops en je staat langer te laden). En dan mag je ook al geen problemen hebben met volzette of defecte snelladers.
Ik doe zo'n lange reis 2 x per jaar dus voor mij is de LR zijn meerprijs niet waard.
De LFP batterij van de RWD gaat ook langer mee.