Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Ik snap niet dat er zoveel klachten over de navigatie zijn, heb werkelijk nog nooit een echt verkeerde route gekregen met dit systeem.

Altijd keurig tot op het ingevoerde adres of suc. via route's die voor de hand liggen. Inmiddels bij toch wel enkele tientallen zoniet honderden adressen in binnen- en buitenland.

Ik heb overigens wel altijd "de route-omleiding bij drukte" UIT staan.

Ik kijk daarintegen altijd een stukje vooruit waar het eventueel oranje of rood is op de kaart.

Ik weet dat dit ook met Waze enz. kan, maar die genoemde kleurtjes voor de drukte werken juist ook heerlijk!

En veilig, een waarschuwing zou nog prettiger zijn, maar ik heb vaak al ruim van te voren het gas eraf, terwijl alle anderen daarna vol op de rem/alarmlichten de file induiken.. !
 
Benieuwd naar de aan ons voorgestelde omleiding. Zal zeker goed komen :)

Schermafbeelding 2017-09-06 om 18.41.13.png
 
Vandaag onze X in ontvangst genomen. Eerste bestemming in de navigatie getikt, en we werden meteen naar de verkeerde kant het industrieterrein van Tilburg gedirigeerd, maar even gekeerd op het zicht de juiste kant op gereden. Ook op de A9 bij Schiphol was de navigatie het spoor bijster. Terwijl de nieuw lus wel op de kaart zichtbaar was, bleven we een stuk offroad rijden volgens het systeem. De nieuwe situatie op de A9 bij Diemen en de A1 bij Almere gaf het systeem niet de juiste instructies. Vooral bij de A1 Almere vanuit Amsterdam richting Amersfoort is het dan opletten, omdat de rijbanen voor richting Almere A6 en richting A1 Amersfoort zijn omgedraaid. Het gekke is dat de Google Maps navigatie op de iPhone wel de juiste situatie aangeeft en de juiste route kiest. Kwestie van "inleren" van het systeem?
 
Vandaag onze X in ontvangst genomen. Eerste bestemming in de navigatie getikt, en we werden meteen naar de verkeerde kant het industrieterrein van Tilburg gedirigeerd, maar even gekeerd op het zicht de juiste kant op gereden. Ook op de A9 bij Schiphol was de navigatie het spoor bijster. Terwijl de nieuw lus wel op de kaart zichtbaar was, bleven we een stuk offroad rijden volgens het systeem. De nieuwe situatie op de A9 bij Diemen en de A1 bij Almere gaf het systeem niet de juiste instructies. Vooral bij de A1 Almere vanuit Amsterdam richting Amersfoort is het dan opletten, omdat de rijbanen voor richting Almere A6 en richting A1 Amersfoort zijn omgedraaid. Het gekke is dat de Google Maps navigatie op de iPhone wel de juiste situatie aangeeft en de juiste route kiest. Kwestie van "inleren" van het systeem?
Nee hoor, gewoon niet op tijd updaten van de kaarten door Tesla. Een al jaren bekend probleem dat kennelijk geen oplossing krijgt. Gisteren reed ik in de omgeving van Moordrecht. De Tesla navigatie raakte de weg kwijt. Hoewel we naar een industrieterrein moesten eindigde ik in Moordrecht zelf. Toen maar Waze op de iPhone opgestart en vervolgens zonder omwegen naar het industrieterrein gereden.
 
  • Informative
Reactions: Faiz71
Waze op smartphone, en smartphone-houdertje op ventilatierooster naast het grote scherm. Doen de Tesla-taxi's ook :).

Serieuzer: Navigatie doet het 99% prima (mijn vergelijkingspunt: het BMW/Mini systeem waar mijn vrouwtje waarschijnlijk een paar duizend euro voor betaald heeft in 2014, en dat evengoed uit 1993 had kunnen dateren...). Maar als ik écht "time-of-arrival-anxiety" krijg, zet ik Waze of Google Maps tegelijk op (en gok ik eerder op wat zij zeggen).

En trouwens Faiz, proficiat met je nieuwe wagen!
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Nee hoor, gewoon niet op tijd updaten van de kaarten door Tesla. Een al jaren bekend probleem dat kennelijk geen oplossing krijgt. Gisteren reed ik in de omgeving van Moordrecht. De Tesla navigatie raakte de weg kwijt. Hoewel we naar een industrieterrein moesten eindigde ik in Moordrecht zelf. Toen maar Waze op de iPhone opgestart en vervolgens zonder omwegen naar het industrieterrein gereden.
Ging je naar 12gobiking?
 
Settings-apps-navigation?
Geen idee hoe ik dat heb ingesteld staan, maar ik denk dat het bij mij 'aan' staat.
Vanmiddag einde middag van Roosendaal naar Haarlem e.o.
Kwam al snel de melding om binnendoor via Bodegraven en Alphen a/d Rijn te gaan rijden.
Toen ik zag hoe rood gekleurd het e.e.a. op de 'normale' weg via Delft stond, heb ik het advies maar opgevolgd.
Prima zonder oponthoud thuis gekomen.
Mag dan niet top zijn en af en toe een steek laten vallen, maar met files vermijden heb ik al héél veel goede ervaringen met deze navigatie! :)
 
Ik zat vandaag eens na te denken over de navigatie, toen die weer compleet in de stress raakte door de A1 bij Amsterdam. Ik begrijp nu dat de buitenste laag Google Maps is, maar dat voor de navigatie Navigon wordt gebruikt (en blijkbaar een behoorlijk gedateerde versie). De reden voor Navigon is op zich begrijpelijk; ingebouwde kaarten zodat je niet afhankelijk bent van 3G/4G. Maar dat is alleen noodzakelijk wanneer je in een gebied zonder dekking een nieuwe route wilt uitstippelen...

Maar waarom geven ze ons gewoon niet de keus met een optie in het menu: Google Maps op 4G of Navigon? Dan kun je zelf kiezen. De kaarten van Google zijn namelijk wel actueel, dus daar ligt het niet aan. Het klinkt eenvoudig, maar zal vast complexer zijn dan dat.

Maar toch moet Tesla hier vroeg of laat iets mee. Ik weet niet hoeveel maanden/jaren Navigon achterloopt, maar het is in ieder geval merkbaar. Voor (semi-)autonoom rijden zijn goede kaarten bovendien simpelweg noodzakelijk. Dus dit zou een speerpunt moeten zijn.

Het is bovendien prettig om de ingebouwde navigatie te gebruiken, omdat dit fantastisch in de cockpit is geïntegreerd. Ik heb tot nu toe nog geen geschikte plek voor mijn smartphone gevonden (waar hij bevestigd kan worden, waar ik er zicht op heb en waar ik er bij kan). Ook de integratie met verwachtte accuduur aan het eind van de rit is prettig, evenals de integratie van SuperChargers.
 
  • Like
Reactions: itto_be and FrankNL
@Yero de Proclip van Brodit zou misschien kunnen werken. Schroef op de proclip een houder voor je telefoon en je hebt je telefoon binnen handbereik, zonder dat je in je dashboard heb hoeven schroeven. Brodit 854921 Proclip Tesla Model S 13- center mount

Het is inderdaad best frustrerend dat de kaart wel up to date is, maar de software daarachter best bagger. Ik was het wel gewend bij VAG dat de navigatiesoftware erg achter liep ;) , maar hoopte toch wel dat ze dat bij Tesla anders zouden doen. Gelukkig zijn de databundels redelijk ruim tegenwoordig, ik ga het binnenkort proberen met mijn iPhone als WiFi toegang en Google Maps via de browser.
 
Ik zat vandaag eens na te denken over de navigatie, toen die weer compleet in de stress raakte door de A1 bij Amsterdam. Ik begrijp nu dat de buitenste laag Google Maps is, maar dat voor de navigatie Navigon wordt gebruikt (en blijkbaar een behoorlijk gedateerde versie). De reden voor Navigon is op zich begrijpelijk; ingebouwde kaarten zodat je niet afhankelijk bent van 3G/4G. Maar dat is alleen noodzakelijk wanneer je in een gebied zonder dekking een nieuwe route wilt uitstippelen...

Maar waarom geven ze ons gewoon niet de keus met een optie in het menu: Google Maps op 4G of Navigon? Dan kun je zelf kiezen. De kaarten van Google zijn namelijk wel actueel, dus daar ligt het niet aan. Het klinkt eenvoudig, maar zal vast complexer zijn dan dat.

Maar toch moet Tesla hier vroeg of laat iets mee. Ik weet niet hoeveel maanden/jaren Navigon achterloopt, maar het is in ieder geval merkbaar. Voor (semi-)autonoom rijden zijn goede kaarten bovendien simpelweg noodzakelijk. Dus dit zou een speerpunt moeten zijn.

Het is bovendien prettig om de ingebouwde navigatie te gebruiken, omdat dit fantastisch in de cockpit is geïntegreerd. Ik heb tot nu toe nog geen geschikte plek voor mijn smartphone gevonden (waar hij bevestigd kan worden, waar ik er zicht op heb en waar ik er bij kan). Ook de integratie met verwachtte accuduur aan het eind van de rit is prettig, evenals de integratie van SuperChargers.

Daar zit ik gisteren dus ook naar te kijken op de A1, de positie van de auto volgt netjes de weg op google maps, alleen de navigatie in het kleine scherm snapt er helemaal niks van. Raar dat ze dat zo opgelost hebben, maar hoop ook dat ze dat snel oppakken.
Ik heb dus ook zo'n brodit houder links boven het scherm geplaatst vooor mijn samsung met Waze erop.
 
Schroef op de proclip een houder voor je telefoon en je hebt je telefoon binnen handbereik, zonder dat je in je dashboard heb hoeven schroeven. Brodit 854921 Proclip Tesla Model S 13- center mount
Thx, interessante suggestie! Er staat 'Model S', maar aangezien hij op het scherm gemonteerd wordt, neem ik aan dat hij ook op een Model X past. Lijkt me inderdaad een logische plaats zonder dat je dingen of te plakken of schroeven.