Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij is de nav zelf nog niet eens zo slecht, de meeste ellende wordt veroorzaakt door verouderde kaarten of kaartfouten.
Ik vind bijv. de 'guidance' (aanwijzingen) redelijk goed, en de stem zeer goed, met name opbouw en verstaanbaarheid van de zinnen. (Alhoewel ik altijd moet lachen als ie me de puh-ss-fff-laan instuurt (de PSV-laan in Eindhoven)).

Het is jammer dat het systeem zolang als het online is niet van de nieuwste kaartdata gebruik maakt, en de verouderde data alleen als backup heeft (met waarschuwing dat er geen online kaartdata beschikbaar is).

Voordat level 4 full autonomous driving mogelijk is, zal dit opgelost moeten worden...

Ik denk dat Tesla zich helemaal niet wil bezighouden met "traditionele" navigatiesystemen, maar de jump wil gaan maken naar "tiles" en FSD.

Goede post over ontwikkelingen naar FSD:
Has Tesla been working on traffic logic since 10/16 - and if so - how?

Draadje over tiles (er zijn er meer):
Tesla Autopilot maps

Ik heb zelf liever dat Tesla de focus legt op dit soort ontwikkelingen dan op de traditionele navigatiesystemen.

Temeer omdat de huidige het vrijwel overal goed doet, en omdat voor lange afstanden de integratie met superchargers heel goed werkt.

Daarnaast is er ook A Better Routeplanner

Die is wel altijd actueel, en maakt slim gebruik van het feit dat de Tesla altijd online is. Iets wat andere auto's nog niet bieden.

Dus ongenuanceerd afgeven op de navigatie van Tesla doet denk ik tekort aan de mogelijkheden en ontwikkelingen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and basvk
Zolang Tesla zich nog bevindt op niveau 2 van 5 van de door de SAE en NHTSA geaccordeerde niveaus van zelfsturen, vind ik het persoonlijk wel prettig dat de navigatie die vanwege Tesla verstrekt wordt state of the art is.

In general, SAE J3016™ levels and definitions include:

Level 0 – No Automation: The full-time performance by the human driver of all aspects of the dynamic driving task, even when enhanced by warning or intervention systems
[the dumb car]

Level 1 – Driver Assistance: The driving mode-specific execution by a driver assistance system of either steering or acceleration/deceleration using information about the driving environment and with the expectation that the human driver performs all remaining aspects of the dynamic driving task
[cars with adaptive cruise control or auto-parking (ex. Chevy Volt)]

Level 2 – Partial Automation: The driving mode-specific execution by one or more driver assistance systems of both steering and acceleration/deceleration using information about the driving environment and with the expectation that the human driver performs all remaining aspects of the dynamic driving task
[cars with lane keeping, lane change, adaptive cruise control, etc (ex. current Tesla with Autopilot)]

Level 3 – Conditional Automation: The driving mode-specific performance by an Automated Driving System of all aspects of the dynamic driving task with the expectation that the human driver will respond appropriately to a request to intervene
[Unsafe Valley where there is higher risk of relying on human response after lulling into complacency]

Level 4 – High Automation: The driving mode-specific performance by an Automated Driving System of all aspects of the dynamic driving task, even if a human driver does not respond appropriately to a request to intervene
[what most people think an autonomous car would be]

Level 5 – Full Automation: The full-time performance by an Automated Driving System of all aspects of the dynamic driving task under all roadway and environmental conditions that can be managed by a human driver
[steering wheel optional]
 
  • Informative
Reactions: Pepp
Zolang Tesla zich nog bevindt op niveau 2 van 5 van de door de SAE en NHTSA geaccordeerde niveaus van zelfsturen, vind ik het persoonlijk wel prettig dat de navigatie die vanwege Tesla verstrekt wordt state of the art is.

In general, SAE J3016™ levels and definitions include:

Level 0 – No Automation: The full-time performance by the human driver of all aspects of the dynamic driving task, even when enhanced by warning or intervention systems
[the dumb car]

Level 1 – Driver Assistance: The driving mode-specific execution by a driver assistance system of either steering or acceleration/deceleration using information about the driving environment and with the expectation that the human driver performs all remaining aspects of the dynamic driving task
[cars with adaptive cruise control or auto-parking (ex. Chevy Volt)]

Level 2 – Partial Automation: The driving mode-specific execution by one or more driver assistance systems of both steering and acceleration/deceleration using information about the driving environment and with the expectation that the human driver performs all remaining aspects of the dynamic driving task
[cars with lane keeping, lane change, adaptive cruise control, etc (ex. current Tesla with Autopilot)]

Level 3 – Conditional Automation: The driving mode-specific performance by an Automated Driving System of all aspects of the dynamic driving task with the expectation that the human driver will respond appropriately to a request to intervene
[Unsafe Valley where there is higher risk of relying on human response after lulling into complacency]

Level 4 – High Automation: The driving mode-specific performance by an Automated Driving System of all aspects of the dynamic driving task, even if a human driver does not respond appropriately to a request to intervene
[what most people think an autonomous car would be]

Level 5 – Full Automation: The full-time performance by an Automated Driving System of all aspects of the dynamic driving task under all roadway and environmental conditions that can be managed by a human driver
[steering wheel optional]

Ja, maar ik verwacht dat we in een paar maanden op Level 3 zullen zitten en wellicht al deels op level 4. De grote fout die wordt gemaakt in de generalistische benadering is dat het alles of niets is.
Ik heb dit enige tijd geleden hier beschreven;

Dus ik verwacht straks (sneller dan we denken) dat de situatie wordt dat je zelf de wijk uitrijdt en het systeem bij oprijden van een oprit naar de snelweg aangeeft dat hij het overneemt en dan bij verlaten van de snelweg vraagt hij weer dat wij het doen, waarbij het een tijd zo zal zijn dat we de supervisie moeten hebben zoals nu maar dan komt het magische moment dat hij zegt dat we de komende 19 minuten "iets voor onszelf mogen gaan doen". En dat wordt steeds verder opgerekt tot bijvoorbeeld verlaten stadskern en uiteindelijk de eigen oprit. Dat is ook veel logischer en dan is het 1 tot en met 5, afhankelijk van waar je rijdt. Ondertussen wordt de data met het toenemen van het aantal Tesla's in steeds grotere mate verzameld en dat wordt dan de basis van het zelfrijden.
Dat is een iets andere benadering dan het rijtje hierboven maar wel logischer. Het is een leerproces en dan kan men steeds een stapje verder. De AI moeten we niet onderschatten en uiteindelijk is het zo dat wij met maar twee ogen zien en de auto met 8 en een stel sensors en een radar. We gaan ervan uit dat wat wij geleerd hebben de AI niet zal kunnen, inclusief interpreteren en anticiperen, maar ik denk dat we daar een fout maken. Het zal niet lang meer duren voordat wij gepasseerd worden.
 
Die is wel altijd actueel, en maakt slim gebruik van het feit dat de Tesla altijd online is. Iets wat andere auto's nog niet bieden.

5 jaar geleden misschien. Er zijn genoeg auto's die altijd online zijn. En er zijn stapels auto's die slim navigatie online kunnen halen, waaronder files vol auto's die dat kunnen met navigatie naar keuze.

Als jij nu in een nieuwe Volkswagen Polo van 17.000,- stapt, zie je op het centrale scherm zo de navigatie die jij wil zien. Realtime en supersnel (en die haalt ie via je telefoon, ongemerkt, op). Ga je iets hoger in het segment, dan hebben de auto's zelf internet.
 
5 jaar geleden misschien. Er zijn genoeg auto's die altijd online zijn. En er zijn stapels auto's die slim navigatie online kunnen halen, waaronder files vol auto's die dat kunnen met navigatie naar keuze.

Als jij nu in een nieuwe Volkswagen Polo van 17.000,- stapt, zie je op het centrale scherm zo de navigatie die jij wil zien. Realtime en supersnel (en die haalt ie via je telefoon, ongemerkt, op). Ga je iets hoger in het segment, dan hebben de auto's zelf internet.
Wel vreemd dat bijna iedereen die ik spreek buiten het Tesla segment moppert over zijn navigatie, ongeacht her merk. Het hoort er kennelijk bij. iets met het gras bij de buren....
 
Dat is wel een redelijke dooddoener he ;) Merken om ons heen staan niet stil. 4 jaar geleden werkte het al niet helemaal lekker en vandaag de dag krijg je nieuw grofweg hetzelfde geleverd als destijds.

Het gras is niet altijd groener bij de buren. Maar in het segment 80.000+, is er echt niets meer te krijgen wat in de buurt komt van de Tesla kwaliteit, en dat niet in goede zin ;) Het enige waar hij wint, is het gebruiksgemak: Bedrijfsnaam invullen en gaan. Dat is bij de meeste andere merken moeilijker. Maar daarna.... Op zich wel fijn dat hij Schiphol de polderbaan op wil rijen, ben je lekker snel bij je kist.
 
Dat is wel een redelijke dooddoener he ;) Merken om ons heen staan niet stil. 4 jaar geleden werkte het al niet helemaal lekker en vandaag de dag krijg je nieuw grofweg hetzelfde geleverd als destijds.

Het gras is niet altijd groener bij de buren. Maar in het segment 80.000+, is er echt niets meer te krijgen wat in de buurt komt van de Tesla kwaliteit, en dat niet in goede zin ;) Het enige waar hij wint, is het gebruiksgemak: Bedrijfsnaam invullen en gaan. Dat is bij de meeste andere merken moeilijker. Maar daarna.... Op zich wel fijn dat hij Schiphol de polderbaan op wil rijen, ben je lekker snel bij je kist.
Ik zou hem te koop zetten en een museumstuk gaan rijden.
 
Vorige week nog een rondje door het land gereden. Maar de navigatie is toch wel triest hoor. Tjonge het is bijna 2018! En dan nog geen actuele kaarten met juiste wegen info en snelheden waar de AP op beperkt. Dit stuk heeft wel een aardig hoog pruts gehalte bij onze vrienden van Tesla.

Oh ja net als bij het leveren van onderdelen trouwens. Plannen kunnen ze echt niet bij Tesla. 6 maanden wachten op een nieuwe stoel of onderelen om een MS te repareren na een aanrijding (niet voor mijzelf overigens). Advies, wees zuinig op je Tesla.

De auto rijdt verder heerlijk. Ik ga niet snel meer terug naar een ICE. :)
 
En toch mag je niet altijd mopperen over de Nav.
Ik weet het, enkel Hendrik en ik klagen niet... .

Vandaag van Diest terug naar Ardooie via Brusselse ring. Op een gegeven moment ter hoogte van Machelen - Strombeek word ik van de snelweg afgeleid om een omweg te nemen via Strombeek centrum en dan terug de snelweg op.
Door al het gemopper hier even getwijfeld maar het toch gedaan.
Gelukkig maar, blijkt dat er een ongeval gebeurd was op de snelweg en dat er een dik half uur vertraging was voor diegenen die op de snelweg bleven.
Wij waren 5 minuutjes later dan gepland.

Me Happy ! :)
 
  • Like
Reactions: vdvoorde and HWS
Ja, maar ik verwacht dat we in een paar maanden op Level 3 zullen zitten en wellicht al deels op level 4. De grote fout die wordt gemaakt in de generalistische benadering is dat het alles of niets is.
Ik heb dit enige tijd geleden hier beschreven;

Dus ik verwacht straks (sneller dan we denken) dat de situatie wordt dat je zelf de wijk uitrijdt en het systeem bij oprijden van een oprit naar de snelweg aangeeft dat hij het overneemt en dan bij verlaten van de snelweg vraagt hij weer dat wij het doen, waarbij het een tijd zo zal zijn dat we de supervisie moeten hebben zoals nu maar dan komt het magische moment dat hij zegt dat we de komende 19 minuten "iets voor onszelf mogen gaan doen". En dat wordt steeds verder opgerekt tot bijvoorbeeld verlaten stadskern en uiteindelijk de eigen oprit. Dat is ook veel logischer en dan is het 1 tot en met 5, afhankelijk van waar je rijdt. Ondertussen wordt de data met het toenemen van het aantal Tesla's in steeds grotere mate verzameld en dat wordt dan de basis van het zelfrijden.
Dat is een iets andere benadering dan het rijtje hierboven maar wel logischer. Het is een leerproces en dan kan men steeds een stapje verder. De AI moeten we niet onderschatten en uiteindelijk is het zo dat wij met maar twee ogen zien en de auto met 8 en een stel sensors en een radar. We gaan ervan uit dat wat wij geleerd hebben de AI niet zal kunnen, inclusief interpreteren en anticiperen, maar ik denk dat we daar een fout maken. Het zal niet lang meer duren voordat wij gepasseerd worden.
Klink als een plausibel scenario en Hans kan daar best wel eens gelijk in krijgen. Ik heb vandaag eens tijd genomen om door een lang 2.5 draadje heen te lezen en dan zie je wat een grote stappen ze op de achtergrond maken. Wellicht dat iemand anders het al gepost heeft, maar ja.... ;-) HW2.5 capabilities
 
Ik ben ook best tevreden over de NAV.
Je mag géén enkele NAV blindelings volgen, ooit eindig je in de metro als je dat wel zou doen;).
Maw : zelf wat kritisch kijken naar de voorgestelde route is niet verboden.

Persoonlijk vind ik het simpelweg aanwijzen van een bestemming op de kaart héél handig.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik de NAV perfect vind. Ik ben héél benieuwd naar de nieuwe versie die intussen reeds in een aantal landen werd uitgerold.
 
En dan nog geen actuele kaarten met juiste wegen info en snelheden waar de AP op beperkt.
Kunnen we dit als volgt niet helpen oplossen? We laten AP zijn werk doen waar de snelheid correct is. We overrulen met de wattpedaal zonder AP uit te zetten waar de snelheid verkeerd is.
En nu hopen dat Tesla mee leest:
Tesla maakt aan de hand van de logs een querry van de overrule-locaties en zet ze in een heatmap. Hoe meer overrules op een locatie hoe roder. Iemand past dan daar de gegevens aan in de kaart (eventueel na verificatie op streetview). Hoe roder hoe dringender.
Op een paar weken zijn de voorbaamste punten gecorrigeerd.
 
En toch mag je niet altijd mopperen over de Nav.
Ik weet het, enkel Hendrik en ik klagen niet... .

Vandaag van Diest terug naar Ardooie via Brusselse ring. Op een gegeven moment ter hoogte van Machelen - Strombeek word ik van de snelweg afgeleid om een omweg te nemen via Strombeek centrum en dan terug de snelweg op.
Door al het gemopper hier even getwijfeld maar het toch gedaan.
Gelukkig maar, blijkt dat er een ongeval gebeurd was op de snelweg en dat er een dik half uur vertraging was voor diegenen die op de snelweg bleven.
Wij waren 5 minuutjes later dan gepland.
Me Happy ! :)
Hetzelfde gebeurt mij ook soms. Maar de winst van flink omrijden is meestal zeer beperkt tot niks. Herhaaldelijk rij ik de geadviseerde omweg om een kwartier later weer op de snelweg aan te sluiten en precies dezelfde opvallende vrachtauto te ontwaren.
Dat omrijden gaat over kleine weggetjes met soms tientallen drempels. Ik ben steeds meer geneigd om maar even in de - langzaam - rijdende file aan te sluiten. Daar kun je op AP ontspannen luisteren naar muziek en rustig de tijd uitzitten.
 
Hetzelfde gebeurt mij ook soms. Maar de winst van flink omrijden is meestal zeer beperkt tot niks. Herhaaldelijk rij ik de geadviseerde omweg om een kwartier later weer op de snelweg aan te sluiten en precies dezelfde opvallende vrachtauto te ontwaren.
Dat omrijden gaat over kleine weggetjes met soms tientallen drempels. Ik ben steeds meer geneigd om maar even in de - langzaam - rijdende file aan te sluiten. Daar kun je op AP ontspannen luisteren naar muziek en rustig de tijd uitzitten.
Klopt Wim,
Tenzij er een ongeluk is waarbij 2 van de 3 rijstroken afgesloten zijn, dan is het al snel de moeite waard om even om te rijden.
 
Klopt Wim,
Tenzij er een ongeluk is waarbij 2 van de 3 rijstroken afgesloten zijn, dan is het al snel de moeite waard om even om te rijden.
Je kunt goed interpreteren of het een ongeval. In dat geval wordt het rode segment langzaam groter. Wordt het voorbij het rode segment groen, dan staat de boel vast.
Is er een klein rood segment, of meerdere kleine rode segmenten en is de rest bruin, dan is er nog enige doorstroming en kun je in de praktijk net zo goed op de snelweg blijven.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz