Ik zat vandaag eens na te denken over de navigatie, toen die weer compleet in de stress raakte door de A1 bij Amsterdam. Ik begrijp nu dat de buitenste laag Google Maps is, maar dat voor de navigatie Navigon wordt gebruikt (en blijkbaar een behoorlijk gedateerde versie). De reden voor Navigon is op zich begrijpelijk; ingebouwde kaarten zodat je niet afhankelijk bent van 3G/4G. Maar dat is alleen noodzakelijk wanneer je in een gebied zonder dekking een nieuwe route wilt uitstippelen...
Maar waarom geven ze ons gewoon niet de keus met een optie in het menu: Google Maps op 4G of Navigon? Dan kun je zelf kiezen. De kaarten van Google zijn namelijk wel actueel, dus daar ligt het niet aan. Het klinkt eenvoudig, maar zal vast complexer zijn dan dat.
Maar toch moet Tesla hier vroeg of laat iets mee. Ik weet niet hoeveel maanden/jaren Navigon achterloopt, maar het is in ieder geval merkbaar. Voor (semi-)autonoom rijden zijn goede kaarten bovendien simpelweg noodzakelijk. Dus dit zou een speerpunt moeten zijn.
Het is bovendien prettig om de ingebouwde navigatie te gebruiken, omdat dit fantastisch in de cockpit is geïntegreerd. Ik heb tot nu toe nog geen geschikte plek voor mijn smartphone gevonden (waar hij bevestigd kan worden, waar ik er zicht op heb en waar ik er bij kan). Ook de integratie met verwachtte accuduur aan het eind van de rit is prettig, evenals de integratie van SuperChargers.