Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb hem vandaag ook mogen ontvangen :)
 

Attachments

  • B43A0954-F70D-4153-9FBE-F1E9C6975584.jpeg
    B43A0954-F70D-4153-9FBE-F1E9C6975584.jpeg
    508.3 KB · Views: 69
Ja, definitief. Heb ook een aantal weg verbeteringen gezien die nu goed zijn (nieuwe A9 rond Badhoevedorp)
Ik moet wel toegeven dan ik, op basis van recente berichten hier het tijd vond de auto een nachtje dichter bij de WiFi te zetten, misschien dat het geholpen heeft. In mijn normale positie sta ik te ver van het access point. Wel verbinding maar slechts 300-500 Kbps volgens fast.com. Dichter tegen het huis haal ik 5 Mbps. Kan toeval zijn, maar vandaag was het raak en ik ben één van de laatste MCU1's denk ik :-(
 
Begrijp ik goed dat er dus meerdere mensen in Europa sinds kort de nieuwe navigatie in het instrumenten cluster binnenkrijgen? Dus niet al vanuit de fabriek (MCU2). Ik wil graag de nieuwe navigatie.
Ik heb hem ook vandaag via luchtpost binnen gekregen, auto met MCU1. Volgens mij wordt er geen verschil gemaakt tussen de MCU versies.
 
Het lijkt alsof ik de nieuwe navigatie heb gehad:
- Zat al op 24.1, nog geen beta navigatie info in relase notes en nog geen "online routing" in settings
- Vanmiddag leek alles opnieuw op te starten na het instappen, ik had tot een paar minuten in de rit geen main screen
- Na de herstart sprong het release notes screen in beeld
- Daarna zag ik dat het instrument cluster de nieuwe layout had (heel duidelijk anders)
- Geen melding gezien van nieuwe kaarten (ik lees dat dit er ook nog bij hoort?)
- Ik zie niet wat bedoeld wordt met de "grijze wateren" de Noordzee is echt blauw :)
- Maps info onderin zegt wel 2018

Ergens hier las ik ook dat het uit 3 delen bestaat: 1. Juiste software versie, 2. Kaart updates, 3. Navigatie update

Ik dacht altijd dat die laatste 2 een gecombineerde download waren over WiFi, met aan het eind een melding.

Mis ik nog iets? Ben wel nieuwsgierig naar de "grijze wateren"


Heb vorige vrijdag iets gelijkaardigs voorgehad, ook zwarte hoofdscherm en auto wou niet uit "Car off" mode, heb moeten beide resets uitvoeren.
Vandaag voor het eerst navigatie gebruikt, en het viel op dat het kleine scherm anders was van layout.
De route wordt ook anders geleid, een kruispunt dat voorheen niet genomen werd ( ooit grote wegenwerken geweest ) neemt hij nu wel.
Het meest opvallende is dat de mannenstem nu vervangen is door een vrouw die nogal een tempo er op na houdt.
Ze spreekt heel snel en is net als haar voorganger ( Nederlander ) niet echt vertrouwd met de juiste klemtonen... . :rolleyes:
Route begeleiding verliep voor de rest voortreffelijk.
 
  • Informative
Reactions: pvandamcom
Ik zou het leuk vinden moest er eens eindelijk een oplossing komen voor het probleem dat Amerikanen niet kennen, namelijk: vreemde talen.

Ik reed eergisteren weer naar Duitsland en wat de navigatie daar allemaal "uit zijn kloten" sloeg, die kon even goed zwijgen want plaatsnamen en straten was gewoon gebrabbel. De navigatie zou voor de straatnamen, plaatsen en richtingen eerder gewoon de Duitse taal moeten hanteren en de Nederlandse taal enkel voor de rest van de zin. We zijn 2018, dat moet toch gewoon kunnen??!!

Ik ken de technische specificaties niet van text to speech in navigatie, maar het moet toch mogelijk zijn om met dezelfde computerstem verschillende intonaties en dus talen te kunnen spreken, waarom verschillen deze telkens als je een andere taal kiest?

Ik zou het zelfs niet zo heel erg vinden moest voor plaatsnamen en straten plots in de zin een andere stem te horen zijn maar wél met de correcte uitspraak.
 
Inderdaaad is dat gebrabbel in het buitenland onnavolgbaar.

Ik bedenk me net een work-around, zou het schelen om in de taalinstellingen de navigatietaal te wijzigen in de taal van het betreffende land? Tis maar een ideetje.
#oploskoffie
 
Inderdaaad is dat gebrabbel in het buitenland onnavolgbaar.

Ik bedenk me net een work-around, zou het schelen om in de taalinstellingen de navigatietaal te wijzigen in de taal van het betreffende land? Tis maar een ideetje.
#oploskoffie

Hmmm, naar Engels, Duits en een beetje Frans moet nog kunnen mag als de aanwijzingen in een Oostblok of Knäckebröd taal wordt gezet, schiet het zijn doel voorbij.
 
Vanmorgen in de auto ineens een blank scherm met release notes. Het bleek dat de nieuwe navigatie geïnstalleerd was.
Er verschijnt geen melding dat er een update klaarstaat die geïnstalleerd moet worden.

De grijze navigatie op het grote scherm had ik vorige week al gekregen......
 
Ook hier met MCU1 de nieuwe navigatie vanmorgen OTA ontvangen. Bij het instappen stonden de releasenotes van 2018.24.1 in beeld, waarvan ik de update vorige week al had ontvangen.
In het dashboard is de nieuwe navigatie duidelijk te herkennen aan de straatnamen, die nu in een soort wolkje staan. Alles loopt hier veel soepeler nu. Voorheen had ik hier nog weleens een korte, zwarte 'knipper' in het beeld, nu nog niet gezien.

De nieuwe layout in de middenconsole had ik vorige week al ontvangen. Deze loopt ook soepeler dan de vorige versie, maar blijft toch nog wat schokkerig.
 
Ik moet wel toegeven dan ik, op basis van recente berichten hier het tijd vond de auto een nachtje dichter bij de WiFi te zetten, misschien dat het geholpen heeft. In mijn normale positie sta ik te ver van het access point. Wel verbinding maar slechts 300-500 Kbps volgens fast.com. Dichter tegen het huis haal ik 5 Mbps. Kan toeval zijn, maar vandaag was het raak en ik ben één van de laatste MCU1's denk ik :-(

Ik lijk ook wat wifi problemen te hebben, hij pakt het signaal niet automatisch meer op. Zit daardoor waarschijnlijk nog steeds op 2018.6.1, je bent dus zeker niet de laatste:confused:
 
Ik heb afgelopen weekend ook de 24.1 update gehad en heb nu dus de "grijze" kaart op de middenconsole.
De kleurwijzigingen waren me zeker opgevallen en vond ik er best wel goed uitzien; dat het alleen grijstinten zijn was me ontgaan, vooral doordat de verkeersdrukte nog wel in kleur wordt weergegeven. De nieuwe navigatie heb ik nog niet.

Het grootste probleem wat ik heb (en wat enkele anderen ook al gerapporteerd hebben), is dat de weergave van verkeersdrukte voor geen meter meer werkt. Het lijkt erop dat die niet regelmatig bijgewerkt wordt, behalve als je schuift of zoomt naar een gebied waarvan nog geen informatie beschikbaar is. Als je dan weer teruggaat naar je oorspronkelijke weergave toont hij weer vrolijk de oude informatie, waarbij "oud" rustig meer dan een halve dag oud kan zijn.
Hiermee is de weergave van verkeersdrukte voor mij volkomen onbruikbaar geworden.

Voor zover ik heb kunnen nagaan (ik heb de navigatie deze week nog maar eenmaal gebruikt) maakt de navigatie wel juist gebruik van actuele verkeers-informatie, maar zeker weten doe ik dat niet.