Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren moest ik in Breda zijn. Heen reed ik al langs het grote ongeluk op de A16. Iedereen aan de andere kant van de vangrail was uitgestapt, er stond een X met open vleugeldeur. Maar toen ik aan rond half zes weer terug wilde rijden naar de bewoonde wereld werd ik wel een beetje in de steek gelaten door de navigatie.
De A16 was nog steeds dicht, dus werd ik richting de A29 gestuurd. Maar daar is dit weekend de Heinenoordtunnel voor onderhoud afgesloten. Ik werd door de nav naar de pont bij Nieuw-Beijerland gedirigeerd. Toen ik daar in de buurt kwam bleek ik natuurlijk niet de enige. Het wemelde van de auto's die allemaal via achterafweggetjes probeerden zo dicht mogelijk bij dat pontje te komen om over te kunnen steken. Echt een drama was het.
Gelukkig ga ik op dat soort momenten juist lekker contrair denken. Dus ik ben tegen de meute in richting Dordrecht gereden. Tien minuten gestopt bij de Van Der Valk voor een plaspauze en wat kWhs. Eindelijk ging toen de boel weer rijden. Ik heb uiteindelijk meer dan twee uur gedaan over een traject dat eigenlijk nog geen uur moet kosten.

Bij deze mijn pleidooi om alsjeblieft de optie te krijgen om veerponten te vermijden bij het plannen van een route. Tomtom had die feature als 15 jaar geleden.
 
Bij deze mijn pleidooi om alsjeblieft de optie te krijgen om veerponten te vermijden bij het plannen van een route

Eh...zit er toch al een poosje in?
F6E79754-D2E1-4FFC-A843-AD0BDE364CB1.jpeg
 
  • Like
Reactions: HWS and Superendo
eindelijk, eindelijk wordt de "nieuwe A4" (=verbinding Vlaardingen-Den Haag) ook bij de route opgenomen ipv alleen de A13.
Dat werd ook wel tijd na ruim 3 jaar dat deze A4 al bestaat.
Ook het plotsklaps remmen van de Tesla (in autopilot) midden op deze snelweg zal nu ook wel voorbij zijn. Gelukkig maar want als je soms effe niet oplette en iemand achter je hield niet voldoende afstand was het soms bijna raak....
En ga dat maar eens uitleggen: ik reed op autopilot mode en hij remde plots af.

Gelijktijdig met deze navi-update (want zo mag je deze wel noemen) is er ook een (snelheid)beperking bij gekomen, helaas.
Voorheen was buiten snelwegen het niet mogelijk (tijdens auto-pilot) om de max toegestane snelheid met meer dan 10km/u te overschrijden (=instelling in settings menu).
Zoals gezegd: dat was voorheen buiten de snelwegen. Op de snelwegen kon je zelf (tot max 150km/u) de cruisecontrol tijdens auto-pilot instellen zonder dat er rekening werd gehouden met de maximum snelheid. Anders: je kon 130km/u instellen waar max 100km/u is aan gegeven op de borden.
Dat is dus nu (helaas) voorbij. Als de snelheidsborden 100km/u aangeven dan is op de auto pilot nog maar maximaal 110km/u mogelijk.

Persoonlijk vind ik dat te beperkend en rij dus vanaf nu zonder de pilot. Ik ben er nog niet achter wat de autopilot aanhoudt na 19:00 want op enkele snelwegen (hier in NL) gaat dan de maximum snelheid van 100km/u naar 130km/u.
Dit laatste kan nog wel eens voor ergernis gaan zorgen want een Tesla kan dan (tijdens autopilot) 100km/u blijven rijden, na 19:00 terwijl het overige verkeer met 130km/u voorbij komt. Het zou zelfs tot een aanrijding kunnen leiden...
 
eindelijk, eindelijk wordt de "nieuwe A4" (=verbinding Vlaardingen-Den Haag) ook bij de route opgenomen ipv alleen de A13.
Dat werd ook wel tijd na ruim 3 jaar dat deze A4 al bestaat.
Ook het plotsklaps remmen van de Tesla (in autopilot) midden op deze snelweg zal nu ook wel voorbij zijn. Gelukkig maar want als je soms effe niet oplette en iemand achter je hield niet voldoende afstand was het soms bijna raak....
En ga dat maar eens uitleggen: ik reed op autopilot mode en hij remde plots af.

Gelijktijdig met deze navi-update (want zo mag je deze wel noemen) is er ook een (snelheid)beperking bij gekomen, helaas.
Voorheen was buiten snelwegen het niet mogelijk (tijdens auto-pilot) om de max toegestane snelheid met meer dan 10km/u te overschrijden (=instelling in settings menu).
Zoals gezegd: dat was voorheen buiten de snelwegen. Op de snelwegen kon je zelf (tot max 150km/u) de cruisecontrol tijdens auto-pilot instellen zonder dat er rekening werd gehouden met de maximum snelheid. Anders: je kon 130km/u instellen waar max 100km/u is aan gegeven op de borden.
Dat is dus nu (helaas) voorbij. Als de snelheidsborden 100km/u aangeven dan is op de auto pilot nog maar maximaal 110km/u mogelijk.

Persoonlijk vind ik dat te beperkend en rij dus vanaf nu zonder de pilot. Ik ben er nog niet achter wat de autopilot aanhoudt na 19:00 want op enkele snelwegen (hier in NL) gaat dan de maximum snelheid van 100km/u naar 130km/u.
Dit laatste kan nog wel eens voor ergernis gaan zorgen want een Tesla kan dan (tijdens autopilot) 100km/u blijven rijden, na 19:00 terwijl het overige verkeer met 130km/u voorbij komt. Het zou zelfs tot een aanrijding kunnen leiden...

Is dat zo? Kan het niet zo zijn dat de A4 niet in het systeem bekend staat als snelweg maar als autoweg? Ik heb op overige snelwegen geen last als hier omschreven.
 
eindelijk, eindelijk wordt de "nieuwe A4" (=verbinding Vlaardingen-Den Haag) ook bij de route opgenomen ipv alleen de A13.
Ik zit ook met smart te wachten op de kaarten update.
Had begrepen (hier ergens gelezen) dat er totaal iets van 6GB gedownload moet worden en dat ie daarvoor toch echt aan de wifi moet hangen.

Zo gaat dat nog wel ff duren.
eth_day.png


Always connected staat aan, wifi geeft 4 streepjes. Iemand nog suggesties?

Edit: Gisteren overdag was de auto niet 'thuis', maar die drops 's nachts... :confused:
 
Last edited:
Ik ben bekend met het feit dat onze Tesla's op main screen Google maps hebben en op dashboard Garmin. Wat ik echter niet snap is dat google maps in de tesla nog steeds niet de situatie bij de A1 / afslag Almere vs Amersfoort goed weergeeft. In maps op de PC geeft google dat correct aan, in de auto niet. Ik weet dat Tesla een aangepaste versie heeft draaien, maar de kaart zou toch identiek moeten zijn?

En afwijkingen zie ik op meer plekken.
 
Ik ben bekend met het feit dat onze Tesla's op main screen Google maps hebben en op dashboard Garmin. Wat ik echter niet snap is dat google maps in de tesla nog steeds niet de situatie bij de A1 / afslag Almere vs Amersfoort goed weergeeft. In maps op de PC geeft google dat correct aan, in de auto niet. Ik weet dat Tesla een aangepaste versie heeft draaien, maar de kaart zou toch identiek moeten zijn?

En afwijkingen zie ik op meer plekken.

De navigatie van het linkerscherm stuurt de data naar het grote scherm.

Vandaar dat je de kaart en de Google maps kaart wel ziet. Maar de navigatie weer dat simpel weg nog niet (de navigatie werkt ook offline, maar dan kan het middensscherm geen kaart weergeven maar wel de route (de blauwe lijn) op scherm weergeven.
 
  • Informative
Reactions: EddieW