Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Ney terug uit Italië, was weer erg fijn reizen allen die navigatie maakt af en toe echt hele vreemde routes. Toppunt was van SuC Elwangen. Er naar toe de juiste route. Weer naar de snelweg om rijden via een dorpje ca 5 km vage kleine weggetjes. Wij zelf niet even opgelet :)
 
Als ik de Tesla-navigatie vergelijk met A better routeplanner dan laat de laatste mij veel vaker laden dan de eerste op weg naar Toscane. Welke kan ik het beste volgen??

ABR probeert de zo optimaal mogelijke route te maken en daarbij is zo leeg mogelijk aankomen en korter stoppen in theorie sneller. Tesla lijkt vooral zo weinig mogelijk stops aan te houden en ruime buffers. Daardoor lijkt de tesla routeplanner vaak langer.

In de praktijk geven beide een goede indicatie/richting en is het net wat je het fijnst vindt. Ook zal je werkelijke laadstop en werkelijk verbruik mogelijk afwijken en dan is het wat Egbert zegt: Ad hoc beslissen.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Hier ook nieuwe kaarten op het grote scherm in het grijs. Vind het allemaal duidelijker en scherper. In het IC nog steeds hetzelfde en geen online routing instelling.

Kennelijk wordt de nieuwe navigatie in delen verstuurd en is er geen lijn in te ontdekken..... zoals gebruikelijk bij tesla updates.
 
Dat is precies wat ik bedoel: visueel een betere navigatie, maar is dit dan ook de nieuwe engine die betere routes maakt dan Navigon?

Navigatie is volledig hergeschreven en zo heeft nu tesla controle over integratie met andere services zoals verkeer.
Entusiastes in de VS beweren dat het zo goed als Waze zou zijn. Maar of het zo ver is...
Mijn beperkte ervaring met Waze is ook dat het stelt voor hetzelfde omleiding wat leidt naar nieuwe files van Waze gebruikers op deze omleidingen.
 
Mij duizelt het momenteel een beetje. Navigatie hangt dus af van:

- Firmware
- Kaarten
- MCU versie

De firmware en kaarten worden onafhankelijk van elkaar verstuurd.

Re Firmware: dat zou moeten zijn vanaf 2018.21.9
Re Kaarten: losse update van ca 7 GB, na download nog ca twee dagen nodig voor installatie,, krijg je niet als melding van de app, wel als je instapt op scherm
Re MCU: ?

Heb je én nieuwe kaarten en de nieuwe firmware dan zou de 'nieuwe' navgatie (lightyears ahead) moeten werken.

Begrijp ik het zo goed?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
ABR probeert de zo optimaal mogelijke route te maken en daarbij is zo leeg mogelijk aankomen en korter stoppen in theorie sneller. Tesla lijkt vooral zo weinig mogelijk stops aan te houden en ruime buffers. Daardoor lijkt de tesla routeplanner vaak langer.

In de praktijk geven beide een goede indicatie/richting en is het net wat je het fijnst vindt. Ook zal je werkelijke laadstop en werkelijk verbruik mogelijk afwijken en dan is het wat Egbert zegt: Ad hoc beslissen.

Bij ABR staat de standaard op een rest batterij van 20% dit kan je ook naar bijv. 50-60% zetten. Dan kan je altijd terug naar de laatste SuC zonder te laden op de bestemming.
 
Grappig, kennelijk is er bij ons alleen de nieuwe kaart geïnstalleerd, maar niet de software daarachter, vandaar dat ik daar verder geen verschil zag ten opzichte van 2018.21. Wist niet dat dat ook nog een mogelijkheid was.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dus, ik heb de release notes, heb de optie 'online routing' in de settings, zie de nieuwe navigatie in het IC*. Op het grote scherm is het alleen visueel niet echt veranderd, maar wellicht komt dat dan omdat ik nog op 21.9 zit en nog niet op 24.1.
Ik heb 24.1, de nieuwe grijze kaart, maar nog geen 'online routing' optie. Worden zo wel heel veel losse software onderdelen...
 
Ik vind de nieuwe navigatie visueel wel echt een sterke verbetering.het van te voren aangeven welke van de twee borden je moet aanhouden vind ik er strak uitzien.
 

Attachments

  • 9CC22B32-5434-46EE-B871-23B2D5AD9154.jpeg
    9CC22B32-5434-46EE-B871-23B2D5AD9154.jpeg
    834.2 KB · Views: 72
Net voor het eerst kort stukje met 24.1 gereden. Navigatie idd nu grijzig, maar files worden nog steeds in rood aangegeven. Leesbaarheid van straatnamen idd minder, maar dat zal vast in een komende release wel verbeteren. Nieuw kleurtje / contrast lijkt me geen groot probleem.

Navigatie bouwde (op 17i scherm) inderdaad wat sloom op. Ik heb daarom nu maar even een reboot gedaan, van zowel klein als groot scherm. Baat het niet, schaadt het ook niet... Ik heb nog geen melding van kaartupdate gezien, daar heb ik dus ook nog geen hoge verwachting van.

Wel erg vreemd (route die ik 2-3 keer per wek rij: ik kom van weg met 70 en die wordt dan keurig netje vanzelf 50. Vandaag ging hij én veel te laat én niet naar 50 maar naar 60! Heel erg raar....
 
Net voor het eerst kort stukje met 24.1 gereden. Navigatie idd nu grijzig, maar files worden nog steeds in rood aangegeven. Leesbaarheid van straatnamen idd minder, maar dat zal vast in een komende release wel verbeteren. Nieuw kleurtje / contrast lijkt me geen groot probleem.

Navigatie bouwde (op 17i scherm) inderdaad wat sloom op. Ik heb daarom nu maar even een reboot gedaan, van zowel klein als groot scherm. Baat het niet, schaadt het ook niet... Ik heb nog geen melding van kaartupdate gezien, daar heb ik dus ook nog geen hoge verwachting van.

Wel erg vreemd (route die ik 2-3 keer per wek rij: ik kom van weg met 70 en die wordt dan keurig netje vanzelf 50. Vandaag ging hij én veel te laat én niet naar 50 maar naar 60! Heel erg raar....

Uiterlijk merk ik geen verschil. Het afremmen van 80 naar 50 gebeurd niet meer of i.i.g. zo laat dat ik zelf heb moeten ingrijpen omdat hij anders niet voldoende is afgeremd voor de verkeersdrempels. Vlak voor het eind van de 50 gaat hij eerst naar 60 en dan pas een stuk in de 80 gaat hij pas weer naar 80.

Dit is er echt heel veel slechter op geworden.
 
Hier ook nieuwe kaarten op het grote scherm in het grijs. Vind het allemaal duidelijker en scherper. In het IC nog steeds hetzelfde en geen online routing instelling.

Kennelijk wordt de nieuwe navigatie in delen verstuurd en is er geen lijn in te ontdekken..... zoals gebruikelijk bij tesla updates.

Helaas wil het niet zeggen dat de "grijze" navigatie de nieuwe navigatie is. Althans niet de nieuwe navigatie waar iedereen op zit te wachten. Het "grijzer" maken van de kaarten zou moeten helpen om de snelheid van de kaarten, op het grote scherm, sneller te maken(en dan vooral op de MCU-1). De nieuwe Navi herken je meteen op het cockpit scherm omdat daar dan aanwijzigingen/straten anders worden weergegeven.
 
Het is een misverstand dat vector kaarten op de mcu(1) sneller zouden zijn. Wel mooier, scherper, verder inzoomen, en labels blijven mooi recht. Het is voor de processor blijkbaar minder moeite om een matrix aan pixels (een plaatje/tile) te tonen en te draaien, dan dat er aan de hand van wat instructies duizenden shapes getekend moeten worden, en gedraaid. Dit blijkt ook wel met 2018.24.1, het is nog langzamer geworden helaas. Hopelijk wordt dit snel geoptimaliseerd.
 
Gisteren nieuwe S ontvangen, met MCU2 met daarop nieuwe navigatie app.

Man, man, man, wat is die Navi SNEEEEEEL! Woohooo.....
Binnen max. 1,5 seconden staat de hele route uitgetekend, daar waar deze in m'n 'classic' soms een halve tot hele minuut nodig had.

Juistheid/efficiency van de routes nog niet kunnen testen, maar wat ben ik hier blij mee zeg!