Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Zeer informatieve interview! Hopelijk gaat Tesla in de toekomst hiermee meer transparant te werk en staan ze ook open voor het vervangen van componenten die echt stuk zijn in plaats van hele modules waarmee de consument onnodig op kosten wordt gejaagd.
 
Zeer informatieve interview! Hopelijk gaat Tesla in de toekomst hiermee meer transparant te werk en staan ze ook open voor het vervangen van componenten die echt stuk zijn in plaats van hele modules waarmee de consument onnodig op kosten wordt gejaagd.

Tesla doet eigenlijk niets anders dan alle andere automerken ook doen:

Monteurs zijn allang geen monteurs meer, maar vervangers van kapotte onderdelen. De Duitsers noemen monteurs dus soms ook wel 'Teiletauscher'.

Vroeger werden versnellingsbakken bijvoorbeeld gereviseerd, nu worden ze vervangen door nieuwe als ze kapot zijn en dat geldt voor vrijwel alle onderdelen. Oude onderdeel eruit, nieuwe erin....
 
Tesla doet eigenlijk niets anders dan alle andere automerken ook doen:

Monteurs zijn allang geen monteurs meer, maar vervangers van kapotte onderdelen. De Duitsers noemen monteurs dus soms ook wel 'Teiletauscher'.

Vroeger werden versnellingsbakken bijvoorbeeld gereviseerd, nu worden ze vervangen door nieuwe als ze kapot zijn en dat geldt voor vrijwel alle onderdelen. Oude onderdeel eruit, nieuwe erin....
Het vervangen van onderdelen in de eerste lijn van onderhoud is een normale zaak. Lees Line-replaceable unit - Wikipedia

Tesla lijkt hier in doorgeschoten te zijn in het geval van falende MCU's. Het is onzin om te verwachten dat iemand met reparatie skills als Loek bij Tesla in een achterkamertje dergelijke reparaties uit zou voeren. Maar het vervangen van de hele MCU is wel weer het andere uiterste. De falende eMMC chip zit op een klein dochterbordje van de MCU, samen met een processor en nog wat elektronica. Dat bordje is eenvoudig te wisselen voor een nieuw/beter exemplaar door iemand in een blauwe overall en vervolgens geautomatiseerd van de juiste gegevens te voorzien. Of het defecte dochterbord dan in de snipperaar gaat of naar mensen in een witte jas om gereviseerd te worden, maakt eigenlijk niet uit.
 
  • Like
Reactions: Maarten and horta
Tesla doet eigenlijk niets anders dan alle andere automerken ook doen:
Monteurs zijn allang geen monteurs meer, maar vervangers van kapotte onderdelen. De Duitsers noemen monteurs dus soms ook wel 'Teiletauscher'.
Vroeger werden versnellingsbakken bijvoorbeeld gereviseerd, nu worden ze vervangen door nieuwe als ze kapot zijn en dat geldt voor vrijwel alle onderdelen. Oude onderdeel eruit, nieuwe erin....
In deel 2 van de Third Row Tesla podcast met Elon vertelt hij dat onderdelen de grootste inkomstenbron van traditionele autobedrijven zijn.
Omdat 80(ish) % van alle auto's uit garantie zijn wordt daar het meeste geld mee verdiend, zodat auto's zelfs met verlies verkocht kunnen worden. Daardoor zouden ze (op korte termijn) meer winst maken door te stoppen met auto's verkopen.
Klinkt mij nogal onwaarschijnlijk, maar hé, als Elon het zegt...
 
In deel 2 van de Third Row Tesla podcast met Elon vertelt hij dat onderdelen de grootste inkomstenbron van traditionele autobedrijven zijn.
Omdat 80(ish) % van alle auto's uit garantie zijn wordt daar het meeste geld mee verdiend, zodat auto's zelfs met verlies verkocht kunnen worden. Daardoor zouden ze (op korte termijn) meer winst maken door te stoppen met auto's verkopen.
Klinkt mij nogal onwaarschijnlijk, maar hé, als Elon het zegt...
Beetje vreemd verhaal, dat.
We weten van de printers en de inktcartridges, de scheersystemen en de mesjes enz. Dacht dat het met auto's en onderhoud ook zoiets was, maar inderdaad gaan de onderhoudskosten naar de dealer, niet naar de fabrikant (behalve in geval van Tesla).
Zal dus wel een kern van waarheid in zitten. Wat natuurlijk wel een beetje als een excuus van Tesla klinkt voor de bij tijd en wijle belabberde service en onderdelenbeschikbaarheid.
 
Beetje vreemd verhaal, dat.
We weten van de printers en de inktcartridges, de scheersystemen en de mesjes enz. Dacht dat het met auto's en onderhoud ook zoiets was, maar inderdaad gaan de onderhoudskosten naar de dealer, niet naar de fabrikant (behalve in geval van Tesla).
Zal dus wel een kern van waarheid in zitten. Wat natuurlijk wel een beetje als een excuus van Tesla klinkt voor de bij tijd en wijle belabberde service en onderdelenbeschikbaarheid.
Ik vraag me af of op originele onderdelen de fabrikant ook niet iets verdiend.
Soort van franchise vergoeding, die dan door Bosch e.a. aan de autofabrikant betaald wordt.
Is er iemand met kennis van de ICE keten?
 
Tesla doet eigenlijk niets anders dan alle andere automerken ook doen:

Monteurs zijn allang geen monteurs meer, maar vervangers van kapotte onderdelen. De Duitsers noemen monteurs dus soms ook wel 'Teiletauscher'.

Vroeger werden versnellingsbakken bijvoorbeeld gereviseerd, nu worden ze vervangen door nieuwe als ze kapot zijn en dat geldt voor vrijwel alle onderdelen. Oude onderdeel eruit, nieuwe erin....
Hierop wou ik een disagree geven maar ik bedacht me dat ik het oneens ben met de boodschap... die helaas waar is. Ik ben het niet oneens met de persoon die de boodschap geeft.
 
  • Like
Reactions: slk-A4
Goed om het hele eMMC verhaal van Wido eens te horen.
Wat volgens mij niet aan bod kwam in het filmpje is dat Tesla inmiddels de hoeveelheid overbodige logging sterk heeft verminderd. Dat heeft Elon eens getweet. De eMMC zal het nu veel langer volhouden. Hoe lang? Geen idee.

Hoe kun je die nieuwe wear level counter uitlezen?
Graag gedaan!

De wear level counter kan je alleen in zien met root toegang. Mijn auto staat nu in sleep en ik heb even geen toegang tot de shell om het te bekijken.

De eMMC houd het nu zeker langer vol, maar als deze al gesleten is ga je het hoogstens uitstellen met X maanden. Vervangen is altijd nog een goed idee.

Zeer informatieve interview! Hopelijk gaat Tesla in de toekomst hiermee meer transparant te werk en staan ze ook open voor het vervangen van componenten die echt stuk zijn in plaats van hele modules waarmee de consument onnodig op kosten wordt gejaagd.
Als Tesla nou gewoon mee zou werken. Zoals ik vroeg: Een re-install van de auto uitvoeren tegen uurtarief. Kost ze ongeveer 1 uur.

Dat vind ik het bizarre er aan. Ze reageren gewoon met "Nee" op alles.
 
  • Like
Reactions: slk-A4 and PaulusdB
Als Tesla nou gewoon mee zou werken. Zoals ik vroeg: Een re-install van de auto uitvoeren tegen uurtarief. Kost ze ongeveer 1 uur.

Dat vind ik het bizarre er aan. Ze reageren gewoon met "Nee" op alles.

Eens, Tesla is hard gegroeid en hebben nu een positie waarin ze de easy way voor zichzelf kiezen. Hopelijk innoveert en professionaliseert Tesla ook spoedig op dit vlak. Want nu is het eenvoudig de kosten doorgeven aan de gebruiker.
Voor een bedrijf dat pretendeert duurzaam te willen zijn, moeten ze op dit gebied nog wat stappen gaan maken.
 
  • Like
Reactions: widodh and PaulusdB
Graag gedaan!

De wear level counter kan je alleen in zien met root toegang. Mijn auto staat nu in sleep en ik heb even geen toegang tot de shell om het te bekijken.

De eMMC houd het nu zeker langer vol, maar als deze al gesleten is ga je het hoogstens uitstellen met X maanden. Vervangen is altijd nog een goed idee.


Als Tesla nou gewoon mee zou werken. Zoals ik vroeg: Een re-install van de auto uitvoeren tegen uurtarief. Kost ze ongeveer 1 uur.

Dat vind ik het bizarre er aan. Ze reageren gewoon met "Nee" op alles.


Niet alleen Tesla is schuldig aan deze manier van handelen/zaken doen.
In uw geval tegemoet komen op je vraag is schuld bekennen en dan het “het hek van de dam”

In Amerika wordt je dan gelijk gelyncht met claims. Als ik dan VolksWagen als voorbeeld mag nemen die schikken voor Miljarden (software gate) in Amerika en in Europe steken zij hun middelvinger op doordat je hier moeilijker een class action kan beginnen. Ik kan het mis hebben?!?....

Wat mij nu te binnen schiet is zou het ook zo kunnen zijn dat Elon Musk en Tesla zich hebben vergist in de tijdlijn wanneer de retrofit voor de MCU1 klaar zou zijn zodat klanten tegen betaling hun auto kunnen upgraden en hierdoor betaald het probleem voor Tesla oploste;)???

Nu is het nog steeds niet mogelijk om hem te upgraden waardoor de MCU vervangen zou worden of “onzichtbaar” omgeruild had kunnen zijn?;)????
 
In Amerika wordt je dan gelijk gelyncht met claims. Als ik dan VolksWagen als voorbeeld mag nemen die schikken voor Miljarden (software gate) in Amerika en in Europe steken zij hun middelvinger op doordat je hier moeilijker een class action kan beginnen. Ik kan het mis hebben?!?....

Persoonlijk vind ik dat we in de EU ook VW aansprakelijk moeten stellen voor willens en wetens giftige gassen (o.a. NOx) in de atmosfeer te brengen door de VW TDI van enige tijd gelden. Hoeveel gezondheidsproblemen zijn hierdoor veroorzaakt?
 
Persoonlijk vind ik dat we in de EU ook VW aansprakelijk moeten stellen voor willens en wetens giftige gassen (o.a. NOx) in de atmosfeer te brengen door de VW TDI van enige tijd gelden. Hoeveel gezondheidsproblemen zijn hierdoor veroorzaakt?

vertrouwen is goed,
Controleren is beter.

hoe moeilijk kan het nou zijn om elk model dat op de markt komt een emmissie controle test uit te voeren????
 
Dat werd ook gedaan. De regels waren, afgezien van de testvervalsing, zo te interpreteren dat ze met een factor 3 of meer overschreden mogen worden. Zie de reacties van het Duitse kabinet op EU plannen om de regels strakker te maken. Economie gaat (ver) voor milieu.

Deze discussie hoort in een ander draadje, dit draadje gaat over eMMC's. ;)
 
Dat werd ook gedaan. De regels waren, afgezien van de testvervalsing, zo te interpreteren dat ze met een factor 3 of meer overschreden mogen worden. Zie de reacties van het Duitse kabinet op EU plannen om de regels strakker te maken. Economie gaat (ver) voor milieu.

Deze discussie hoort in een ander draadje, dit draadje gaat over eMMC's. ;)

hoho de testopsteling was zo dat de auto wist wanneer er gekeurd eerst;)
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1