Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
oke, dankje @widodh .
begrijp ik het nu goed dat als @LuckyLuke je chip uitleest voordat hij gecrasht is, dat hij dan een exacte kopie kan maken inclusief die VPN certificaten en dat je dan nog je app houdt en alle software-updates. En dat Tesla het dan helemaal niet kan zien?
En dat als je chip wel gecrasht is, dat je dan nog wel kan rijden, maar het gedaan is met de updates en met het op afstand uitlezen? En ook met het superchargen?
Of snap ik het niet?
 
Bij het SeC hebben ze niet de kennis (niets tegen de mensen daar!) die je nodig hebt om dit te ontdekken. Alleen een engineer bij Tesla die écht weet wat hij/zij aan het doen is zou dit kunnen vinden.
Het lijkt me dat als je Tesla geen VPN verbinding meer maakt terwijl hij bij een SeC staat dit nogal opvalt. Misschien is het niet direct een probleem als je voor hardware issues komt maar zodra er software bij komt kijken zullen ze toch wel ontdekken dat de VPN certificaten ontbreken..
 
oke, dankje @widodh .
begrijp ik het nu goed dat als @LuckyLuke je chip uitleest voordat hij gecrasht is, dat hij dan een exacte kopie kan maken inclusief die VPN certificaten en dat je dan nog je app houdt en alle software-updates. En dat Tesla het dan helemaal niet kan zien?
En dat als je chip wel gecrasht is, dat je dan nog wel kan rijden, maar het gedaan is met de updates en met het op afstand uitlezen? En ook met het superchargen?
Of snap ik het niet?
Als Loek er op tijd bij is kan hij een 1:1 kopie maken van je chip en werkt de auto precies zoals nu. Eigenlijk beter, want de nieuwe chip is sneller. Functioneel gezien het zelfde.

Als je eMMC het begeeft mis je de VPN certificaten en doet de Tesla App het niet meer en óók je updates niet.

SuperCharging werkt wel, maar je kan niet meer zien hoe druk bezet een SuC is.

Het lijkt me dat als je Tesla geen VPN verbinding meer maakt terwijl hij bij een SeC staat dit nogal opvalt. Misschien is het niet direct een probleem als je voor hardware issues komt maar zodra er software bij komt kijken zullen ze toch wel ontdekken dat de VPN certificaten ontbreken..
Uit ervaring kan ik je vertellen dat zowel Duiven als Tilburg dit niet zien.

Nogmaals, niets tegen de mensen daar, maar ze hebben niet de software kennis om dergelijke problemen te herkennen.
 
  • Informative
Reactions: slk-A4
Zaterdag 21 december ging bij mij het scherm op zwart (vermoedelijk na het uitpakken van een update). Ik had niet de indruk dat ik daarvoor symptomen had (bijvoorbeeld lang opstarten, spontane reboots, trage maps, of andere euvels). Dus ik was enigzins verbaasd. Geen enkele reset methode hielp meer.

Contact gezocht met @LuckyLuke en ik kon gelijk maandag terecht. Naar Eindhoven gereden met een zwart scherm (dus zonder climate, muziek, of navigatie). Helaas was het voor Loek ook te laat en hij kon mij niet verder helpen.

Toch maar naar de SeC in Eindhoven gegaan. Ze hebben de auto daar direct ingenomen, maar ik had niet de indruk dat er 'een bekend emmc probleem' heerst. De auto was een week later klaar (31 dec). Dat viel mij nog mee, want ik vreesde al dat het lang zou duren. Ik kom natuurlijk zo binnenvallen tijdens feestdagen periode.

Scherm was €1578 en er is €403 voor arbeid gerekend (diagnose en feitelijke werk). Excl. btw. Zit trouwens nu wel op 4G.

Maar eigenlijk is het van de zotte dat het uberhaupt kan dat een, naar mijn mening, cruciaal onderdeel van de auto na 5 jaar door een 'stomme' software fout compleet niet meer functioneert. Valt mij eigenlijk ook tegen dat het probleem niet breder bij Tesla wordt erkend. Kunnen we hier gezamelijk niet iets mee?

Anyway, zou maar snel even contact opnemen met Loek. Zelfs als er (nog) geen grote issues zijn.
Is wel degelijk een algemeen bekend probleem bij Tesla. Volgens mij komen ze bij bosjes binnen.
 
Uit ervaring kan ik je vertellen dat zowel Duiven als Tilburg dit niet zien.

Nogmaals, niets tegen de mensen daar, maar ze hebben niet de software kennis om dergelijke problemen te herkennen.

Typerend inderdaad hoe er bij de massa het idee heerst dat de dealer (ja ik spreek ook over de reguliere merken) alle kennis voorhanden is om zaken te repareren, terwijl je daar juist voor naar de specialist moet.....

Alle grote organisaties vervangen enkel componenten, en doen zelfs vrij weinig aan diagnose, zelfs als het probleem al volledig onderkend is. Ik vraag me af hoe lang het nog gaat duren voordat mensen dat eens in gaan zien!
 
Typerend inderdaad hoe er bij de massa het idee heerst dat de dealer (ja ik spreek ook over de reguliere merken) alle kennis voorhanden is om zaken te repareren, terwijl je daar juist voor naar de specialist moet.....

Alle grote organisaties vervangen enkel componenten, en doen zelfs vrij weinig aan diagnose, zelfs als het probleem al volledig onderkend is. Ik vraag me af hoe lang het nog gaat duren voordat mensen dat eens in gaan zien!
Het idee is dus ook bij Tesla: We draaien een diagnose tool. Die zegt: "Iets mis met MCU"

Advies aan klant: "Vervang de MCU"

Bij Tesla wisselen ze inderdaad gewoon onderdelen in het SeC. In Californië hebben ze echt wel engineers zitten die dit allemaal exact weten, maar het gros van de medewerkers heeft die kennis niet.

Dus nee, of iemand een eMMC vervangen heeft of de VPN certificaten mist zien ze niet. In het laatste geval zien ze enkel dat de auto niet kan verbinden met het "Tesla Netwerk" en zullen ze eerst kijken naar de 3G/4G of de WiFi instellingen.
 
Van mij liggen er inmiddels al twee aangetekende brieven bij Tesla HQ over deze MCU problemen, maar tot op heden is het radio stilte vanuit Tesla.

Op de werkvloer in het SeC herkennen ze het wel als je de juiste mensen spreekt, maar verder wordt het dood gezwegen.

Ik vind het ook weer bizar dat ik na 2 brieven naar HQ gewoon 0,0 antwoord van Tesla krijg.
Toen ik bij Tesla in Eindhoven was voor mijn probleem werd zelfs aangegeven dat ik anders eens naar Loek zou moeten gaan (naam werd niet zo concreet gegeven, maar ik moest op t Tesla forum maar eens zoeken). Ik heb toen aangegeven dat Loek helaas had geconcludeerd dat het bij mij al te laat was.

Maar ik ben erg benieuwd of je nog wat gaat vernemen van Tesla over jouw brieven. Nog plannen om eventueel serieuzere stappen te nemen?
 
Ik heb de afspraak met Loek staan en ik hoop dat ik die nog haal. Reboot van het scherm grijpt terug naar een oude configuratie, incl. de lijst met recente bestemmingen die ik een week geleden gewist had. Dwz, als ie niet in een serie van reboots raakt.
Mijn energie-app is er volledig mee gestopt. Soms staat de auto ergens op een punt in de route van de voorgaande rit, terwijl hij toch echt in de garage staat. Na aanzetten komt het meestal weer goed en staat ie op de juiste plek op de kaart.

Ik heb nu alles gewist, trips en nav historie, en ik blijf verder overal vanaf tot de chip is vervangen...
 
Toen ik bij Tesla in Eindhoven was voor mijn probleem werd zelfs aangegeven dat ik anders eens naar Loek zou moeten gaan (naam werd niet zo concreet gegeven, maar ik moest op t Tesla forum maar eens zoeken). Ik heb toen aangegeven dat Loek helaas had geconcludeerd dat het bij mij al te laat was.
Wellicht dat er daar iemand door loopt die het begrijpt en dus ook begrip heeft voor de situatie. Wel leuk om te lezen!

Maar ik ben erg benieuwd of je nog wat gaat vernemen van Tesla over jouw brieven. Nog plannen om eventueel serieuzere stappen te nemen?
Weet ik nog niet. Ik zal niet in detail op mijn situatie in gaan, maar ik wacht nog even af met wat ik ga doen.

We hebben óók nog de situatie van de verminderde laadsnelheid van mijn S85.
 
Een vraag.

niet juiste verbruik per km
Niet geheel juist capaciteit accu en bij 97% vol zeggen
Niet werken van DAB
Wegvallen 3G verbinding

dit heb ik sinds de update naar 2019.40.x.x
Hiervoor niet.

is dit puur toeval of ben ik nu ook de Sjaak?
Heb een afspraak in februari over deze punten...
 
Tesla heeft de afspraak voor het upgrade van MCU1 naar MCU2 (Retrofit) geanuleerd. Ze kunnen helaas niet aangeven wanneer dit wel mogelijk is. Dus ik neem even aan dat het meer dan een half jaar zal duren. Jammer, dan maar voor de zekerheid de eMMC vervangen.
@one-ten: Waaraan kan je dan wel merken dat de eMMC chip het einde nadert? De eMMC is voor Linux systeemlogging. Is een zwart scherm het enige wat je merkt?

Ook maar gelijk LTE update :)
 
One-ten je kunt je firmware laten downgraden is dat geen oplossing voor jouw?
Dat zou mooi zijn, maar ik denk helaas niet dat dat mogelijk is ..

Tesla heeft de afspraak voor het upgrade van MCU1 naar MCU2 (Retrofit) geanuleerd. Ze kunnen helaas niet aangeven wanneer dit wel mogelijk is. Dus ik neem even aan dat het meer dan een half jaar zal duren. Jammer, dan maar voor de zekerheid de eMMC vervangen.
@one-ten: Waaraan kan je dan wel merken dat de eMMC chip het einde nadert? De eMMC is voor Linux systeemlogging. Is een zwart scherm het enige wat je merkt?
Sorry, zag later pas dat jij ook gereageerd, mijn reactie was bedoeld voor myfirstone. Jouw klachten kunnen best een naderend MCU einde inluiden ja... ik zie die MCU2 upgrade nog niet komen...
 
Vanmorgen zag ik na een reset dit:
4FC13505-372C-4127-90F9-F1C92055FAD8.jpeg


Na heel lang wachten dit:
D8D73FB4-BC78-4DE7-82FC-80BE04C64658.jpeg

De horizontale en verticale lijn blijven staan. De curve schuift normaal op. Mijn verbruik was voor de reset 240, nadien 197.
Het zal toch geen eMMc probleem zijn zeker?
 
Vanmorgen zag ik na een reset dit: View attachment 499539

Na heel lang wachten dit:
View attachment 499540
De horizontale en verticale lijn blijven staan. De curve schuift normaal op. Mijn verbruik was voor de reset 240, nadien 197.
Het zal toch geen eMMc probleem zijn zeker?
Als je een oudere model s hebt... Niet op wachten... Heb er zelf ook spijt van gekregen. Wilde in december inplannen maar een drukke maand door het werk... Foute boel.