Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Let even op dat het hier niet 'lost in translation' gaat.

New Vehicle bedoelen ze mee: 'Een nieuw voertuig'.

Tesla kan uiteraard achteraf niet zo maar de voorwaarden voor de garantie op een bestaand voortuig veranderen.

Dit gaat op voor alle voertuigen vanaf 01-02-2020 in Nederland en die hebben allemaal MCU2. Niets aan de hand dus.
Ik lees het toch anders. Het gaat wel degelijk over model S met 85 pakket

met uitzondering van de model S 60 van 2015
 
Maar goed. Ik heb antwoord van de tesla medewerk SC Den Haag

“Niet op de accu en de aandrijfeenheid, tenzij het een en ander wel een direct gevolg is door de reparatie van een derde.”

laatste antwoord

“Nee, alleen de garantie op de MCU zal dan vervallen, maar dat is die al gezien de km-stand”

gelukkig weer een hele geruststelling.
Nu zwart op wit en dat is anders dan mondeling!!
 
  • Informative
Reactions: horta
Vandaag gaat Loek de eMMC vervangen en de LTE module plaatsen in de MS. Hierbij wil ik een before en after test doen. Vanochtend eerst de software update installeert en daarna de test "Before eMMC" bestaande uit 3 componenten:
- Full reset computer : Duurde notabene ruim 1m30 en na 2 minuten was de kaart nog steeds niet geladen. :(
- internet speed test : Na twee minuten wachten op de site speedtest.net heb ik het opgegeven. Hetzelfde geprobeerd met nu.nl en nog steeds niets na 2 minuten maar weer opgegeven. :rolleyes:
- Navigeren naar Rome en daarna naar Oslo: Hier was ik echt onder de indruk . Voor de softwareupdate ging dit langzaam en liep zeker in de minuten. Nu na het installeren van 2020.4.1 is de route naar Rome in 11 seconden. Vervolgens naar Oslo was in 13 seconden berekend.
 
  • Like
Reactions: FrankNL and Gsteen
Gisteren op mijn dooie gemakkie van midden Noord-Holland naar Eindhoven gekacheld om bij de Laadkabelwinkel mijn eMMc chip te laten vervangen. Ik had een half uur speling en kon me dus een groot deel van de rit als vrachtwagen gedragen. Dat levert over de laatste 50 km een verbruik op van 137 wH/km. Over de hele rit van 153 km 159 wH/km. Zo kun je zelfs met een 5 jaar oude S85 in de winter 400 km afleggen op één lading.

In Eindhoven hartelijk verwelkomd door Loek die mij zijn oude Leaf meegeeft voor een ritje naar Tilburg waar ik even bij Hans Noordsij langs ga. Eerst wat bijladen bij de Chademo bij Van der Valk. Dat lukt heel moeizaam, er staat een auto op AC te laden die de Chademo blokkeert. Met wat improviseren, ik blokkeer wel deels de uitgang van de fietsenstalling van het Van der Valkhotel, kan ik de stekker erin wurmen. Bij 60 km bereik moet ik Tilburg kunnen halen. Ja, Tilberg wel, maar Waalwijk niet. Ik heb niet in de gaten dat ik in Google maps de Gounodstraat in Waalwijk selecteer en niet de Gounodlaan in Tilburg.

In Waalwijk staat de Leaf zonder stroom. Een vriendelijke Tesla eigenaar staat zijn Model S te poetsen. Ik leg mijn probleem uit en vertel dat mijn Model S een nieuwe eMMC chip krijgt. De man kijkt me aan alsof ie water ziet branden. Gelukkig mag ik bij hem inpluggen en Hans haalt me op voor koffie en broodjes. Teruggekomen bij de Leaf zit er 39 km bereik in en dat is te weinig om Eindhoven te halen. Even langs FastNed lost het op. Ook nog even gestuurd in de Model 3 van Hans. Toch wel een prima rijdende auto.

Inmiddels heeft Loek de chip vervangen. Die chip, een snellere 13 mm grote Swissbit, is kwalitatief een keer of zeven beter dan de originele SKhynix. Die laatste vind je in spelcomputers. Daarnaast is de Swissbit 16 GB en dus 2x zo groot als de 8 GB SKhynix. Tegelijk heeft Loek de 3G modem vervangen door een 4G exemplaar. Als ik in Eindhoven kom is mijn Tesla weer helemaal volgeladen, hartelijk dank Loek, en kan ik de thuisreis door een druk en regenachtig midden Nederland weer aanvangen.

Mijn chip was nog zonder probleem uit te lezen en er waren dan ook geen problemen de certificaten te kopiëren en terug te zetten. Je krijgt van Loek een back-up van je bestanden op een SD kaartje mee. De kosten van de inbouw zijn 550 euro incl. BTW. De 4G modem kost 150 euro. Ondernemers kunnen daarvan de BTW terugvragen. Je kunt de kosten verlagen door de MCU zelf uit te bouwen, maar dat is voor mij een brug te ver. Met het vervangen van de eMMC chip voorkom je een mogelijk hele nare pech onderweg en bij een reparatie door Tesla een rekening van tussen 2500 en 3000 euro.

Hoe weet je dat je eMMc chip de geest heeft gegeven of gaat begeven. Er zijn verschillende symptomen die daarop duiden. Langzamer dan gebruikelijk opstarten, lang zwart blijven van je grote scherm en tenslotte een totale uitval van je scherm. Je kunt nog wel rijden, maar laden lukt niet meer. Ook de verwarming doet het niet meer. Het probleem kan iedere Tesla Model S en X van 2 tot 6 jaar oud overkomen.

Swissbit Tesla eMMc.jpeg
 
Vandaag de eMMC laten vervangen door Loek. Veel plezier heb ik er nog niet aan gehad omdat de auto nu bij de SeC in Eindhoven staat. De parkeerrem weigert medewerking. Het begon toen ik de auto bij Loek bracht. Tsja.... Daarna is de melding ernstiger geworden. Van waarschuwing dat de parkeerrem niet remt maar de auto vrij laat rollen naar continue in remmode. Hopelijk volgende week weer terug.
 
  • Like
Reactions: LuckyLuke
Vandaag de eMMC laten vervangen door Loek. Veel plezier heb ik er nog niet aan gehad omdat de auto nu bij de SeC in Eindhoven staat. De parkeerrem weigert medewerking. Het begon toen ik de auto bij Loek bracht. Tsja.... Daarna is de melding ernstiger geworden. Van waarschuwing dat de parkeerrem niet remt maar de auto vrij laat rollen naar continue in remmode. Hopelijk volgende week weer terug.
Wat vervelend van je parkeerrem. Ik was benieuwd naar je "after" test. Ik heb de chip ook laten vervangen én 4G laten inbouwen, maar het snelheidsverschil is niet bemerkenswaardig. Maar het zou dus kunnen dat hij een aantal taken toch enkele seconden sneller uitvoert, vandaar mijn nieuwsgierigheid. 4G functioneert bij een grensovergang en in het buitenland (vooral België) wel veel beter dan 3G. Niet zozeer qua snelheid, wel qua bereik en betrouwbaarheid.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Waar ik me bij Tesla toch een beetje aan begin te irriteren is dat ze overal diagnose kosten in rekening willen brengen. Je komt bij hun met een probleem dat veel vaker is voorgekomen . Je omschrijft duidelijk het probleem en de auto bevestigd het probleem. Als ze dan toch het hele component vervangen, waarom dan nog diagnose kosten?
 
Waar ik me bij Tesla toch een beetje aan begin te irriteren is dat ze overal diagnose kosten in rekening willen brengen. Je komt bij hun met een probleem dat veel vaker is voorgekomen . Je omschrijft duidelijk het probleem en de auto bevestigd het probleem. Als ze dan toch het hele component vervangen, waarom dan nog diagnose kosten?


Ik ben voor de afspraak langs geweest om zeker te zijn niet onnodig te hoeven betalen. Heb de medewerker ook uitgelegd, van ik wil weten of het nodig is voordat ik onnodig moet betalen gezien ik mijn spaargeld in de auto heb zitten en privé rij. Hij begreep het en keek even op de computer in de auto en niks aan de hand volgens de gegevens.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Vanmiddag bij Loek geweest voor de EMMC chip. Mijn model S85 van Nov 2013 begon toch wel vaak problemen te geven. Gelukkig was de chip nog uit te lezen, maar hij had nog nooit zo lang moeten wachten, meer dan een uur duurde het. Ik had niet veel langer moeten wachten...

Alles werkt weer als vanouds nu, op naar de volgende 250000 km.

Super bedankt Loek voor de service, hoop dat je nog vele Tesla’s van de ondergang mag redden!