Gisteren op mijn dooie gemakkie van midden Noord-Holland naar Eindhoven gekacheld om bij de Laadkabelwinkel mijn eMMc chip te laten vervangen. Ik had een half uur speling en kon me dus een groot deel van de rit als vrachtwagen gedragen. Dat levert over de laatste 50 km een verbruik op van 137 wH/km. Over de hele rit van 153 km 159 wH/km. Zo kun je zelfs met een 5 jaar oude S85 in de winter 400 km afleggen op één lading.
In Eindhoven hartelijk verwelkomd door Loek die mij zijn oude Leaf meegeeft voor een ritje naar Tilburg waar ik even bij Hans Noordsij langs ga. Eerst wat bijladen bij de Chademo bij Van der Valk. Dat lukt heel moeizaam, er staat een auto op AC te laden die de Chademo blokkeert. Met wat improviseren, ik blokkeer wel deels de uitgang van de fietsenstalling van het Van der Valkhotel, kan ik de stekker erin wurmen. Bij 60 km bereik moet ik Tilburg kunnen halen. Ja, Tilberg wel, maar Waalwijk niet. Ik heb niet in de gaten dat ik in Google maps de Gounodstraat in Waalwijk selecteer en niet de Gounodlaan in Tilburg.
In Waalwijk staat de Leaf zonder stroom. Een vriendelijke Tesla eigenaar staat zijn Model S te poetsen. Ik leg mijn probleem uit en vertel dat mijn Model S een nieuwe eMMC chip krijgt. De man kijkt me aan alsof ie water ziet branden. Gelukkig mag ik bij hem inpluggen en Hans haalt me op voor koffie en broodjes. Teruggekomen bij de Leaf zit er 39 km bereik in en dat is te weinig om Eindhoven te halen. Even langs FastNed lost het op. Ook nog even gestuurd in de Model 3 van Hans. Toch wel een prima rijdende auto.
Inmiddels heeft Loek de chip vervangen. Die chip, een snellere 13 mm grote Swissbit, is kwalitatief een keer of zeven beter dan de originele SKhynix. Die laatste vind je in spelcomputers. Daarnaast is de Swissbit 16 GB en dus 2x zo groot als de 8 GB SKhynix. Tegelijk heeft Loek de 3G modem vervangen door een 4G exemplaar. Als ik in Eindhoven kom is mijn Tesla weer helemaal volgeladen, hartelijk dank Loek, en kan ik de thuisreis door een druk en regenachtig midden Nederland weer aanvangen.
Mijn chip was nog zonder probleem uit te lezen en er waren dan ook geen problemen de certificaten te kopiëren en terug te zetten. Je krijgt van Loek een back-up van je bestanden op een SD kaartje mee. De kosten van de inbouw zijn 550 euro incl. BTW. De 4G modem kost 150 euro. Ondernemers kunnen daarvan de BTW terugvragen. Je kunt de kosten verlagen door de MCU zelf uit te bouwen, maar dat is voor mij een brug te ver. Met het vervangen van de eMMC chip voorkom je een mogelijk hele nare pech onderweg en bij een reparatie door Tesla een rekening van tussen 2500 en 3000 euro.
Hoe weet je dat je eMMc chip de geest heeft gegeven of gaat begeven. Er zijn verschillende symptomen die daarop duiden. Langzamer dan gebruikelijk opstarten, lang zwart blijven van je grote scherm en tenslotte een totale uitval van je scherm. Je kunt nog wel rijden, maar laden lukt niet meer. Ook de verwarming doet het niet meer. Het probleem kan iedere Tesla Model S en X van 2 tot 6 jaar oud overkomen.