Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt in Amerika zijn de normen strenger dan de EU. Hier vind ik al wat van vanwege onze gezondheid. We zouden tenminste dezelfde normen moeten hebben.
Om aan de Amerikaanse normen te voldoen heeft VW "defeat" software geschreven die wist wanneer de auto in een test omgeving staat. Dat hebben ze later uitgebreid door alleen in bochten nog de schadelijke stoffen uit te stoten zodat ze in Amerika zouden denken dat het probleem ook op de weg opgelost zou zijn.
 
hoho de testopsteling was zo dat de auto wist wanneer er gekeurd eerst;)

afgezien van de testvervalsing
had ik al in mijn bericht staan.

Het is nog veel erger dan dat je denkt, de normen mogen gewoon worden overschreden zonder enige consequentie. Ook wordt het schoonbranden van de katalysator niet meegenomen in de normen, waardoor het zogenaamde reinigende effect van diesels helemaal niet reinigend is.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Niet alleen Tesla is schuldig aan deze manier van handelen/zaken doen.
In uw geval tegemoet komen op je vraag is schuld bekennen en dan het “het hek van de dam”

In Amerika wordt je dan gelijk gelyncht met claims. Als ik dan VolksWagen als voorbeeld mag nemen die schikken voor Miljarden (software gate) in Amerika en in Europe steken zij hun middelvinger op doordat je hier moeilijker een class action kan beginnen. Ik kan het mis hebben?!?....
Ik denk dat je gedachtegang redelijk is en ook te verwachten. Je wil niet ineens 200.000 auto's bij je langs hebben waar je X voor moet betalen. Dat is niet goed voor de beurswaarde.

Dat is denk ik de realiteit.

De realiteit is echter óók weer dat er veel mensen >100k hebben betaald voor een auto waar een ontwerpfout in zit. Had men dit toen al kunnen verzinnen? Wellicht. Maar neemt niet weg dat Tesla zich wel coulanter kan opstellen. Denk aan het in ieder geval tegen betaling laten uitvoeren van her-installaties danwel het opnieuw plaatsen van de VPN certificaten.

MCU2 is veel minder gevoelig doordat het een grotere, snellere en betere eMMC is en ik vermoed dat deze niet snel gaat falen.

De engineers binnen Tesla zijn hier denk ik al héél lang van op de hoogte, maar dit mochten er waarschijnlijk niets aan doen.
 
Goed om het hele eMMC verhaal van Wido eens te horen.
@widoh :
Prima verhaal, goed Engels ook!
je filmpje is bekeken door Ove van T&T Tesla. Die heeft inmiddels al heel wat volgers en doet van alles met Tesla (heeft cursussen bij Tesla gedaan) en verdient met zijn Youtubekanaal inmiddels zo veel dat hij zijn gewone werk (het verkopen van US oldtimers) heeft opgegeven.
Hij doet aankoopkeuringen Tesla etc.
Als hij je filmpje op zijn website zet, heb je snel veel views.
 
Last edited:
@widoh :
Prima verhaal, goed Engels ook!
je filmpje is bekeken door Ove van T&T Tesla. Die heeft inmiddels al heel wat volgers en doet van alles met Tesla (heeft cursussen bij Tesla gedaan) en verdient met zijn Youtubekanaal inmiddels zo veel dat hij zijn gewone werk (het verkopen van US oldtimers) heeft opgegeven.
Hij doet aankoopkeuringen Tesla etc.
Als hij je filmpje op zijn website zet, heb je snel veel views.

Ha, dank je! Ik heb niet direct de ambitie om op Youtube te gaan. Heb genoeg andere dingen te doen :)

Hoe kun je die nieuwe wear level counter uitlezen?

In deze file op de MCU (moet je wel root toegang hebben): "/var/lib/misc/emmc-vitals-history.dat"
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Weet iemand hoe je het "slijten" van de eMMC storage kan versnellen? Wij hebben nog 3 maanden garantie op onze 2013 model S (mei 2018 als CPO gekocht bij Tesla zelf)
En als ik met het aantonen van spontane reboots, black screens oid de MCU nog kan laten vervangen is dat natuurlijk beter dan de eMMC laten vervangen voor enkele honderden euros. Tevens wil ik er dan een LTE upgrade (met bijbetalen van parts) bij onderhandelen.

Mocht de MCU gewoon blijven functioneren tot midden Mei dan ga ik zeker de eMMC swap uit laten voeren.

Overigens werkt onze MCU nog op enkele kleine haperingen (load error in spotify) nog feilloos, best bijzonder voor een Model S van meer dan 6 jaar oud zal je zeggen. Het aantal km's is relatief laag (146k km). Maar ik zou bijna denken dat de MCU ooit al eens vervangen is. Aangezien we de auto pas sinds mei 2018 in ons bezit hebben, weten we de onderhouds historie niet. Kun je dit trouwens als eigenaar van de auto bij Tesla opvragen?
 
Weet iemand hoe je het "slijten" van de eMMC storage kan versnellen? Wij hebben nog 3 maanden garantie op onze 2013 model S (mei 2018 als CPO gekocht bij Tesla zelf)
En als ik met het aantonen van spontane reboots, black screens oid de MCU nog kan laten vervangen is dat natuurlijk beter dan de eMMC laten vervangen voor enkele honderden euros. Tevens wil ik er dan een LTE upgrade (met bijbetalen van parts) bij onderhandelen.

Mocht de MCU gewoon blijven functioneren tot midden Mei dan ga ik zeker de eMMC swap uit laten voeren.
...
Ik vraag me zelfs af of je wel zo blij moet zijn met een (garantie)vervanging van de MCU door Tesla. Je krijgt sowieso dezelfde hardware en wellicht nog refurbished ook, dus weer eenzelfde of zelfs hoger risico op verslijten van eMMC chip. (Het verminderen van de hoeveelheid overbodige logging in recente softwareversies valt naar verluidt tegen.) Terwijl vervangen door een betere, grotere eMMC chip ook nog eens eenvoudig in te plannen is en klaar-terwijl-u-wacht. En de snelheid van de oude MCU’s knapt er ook nog wat van op.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Vandaag gaat Loek de eMMC vervangen en de LTE module plaatsen in de MS. Hierbij wil ik een before en after test doen. Vanochtend eerst de software update installeert en daarna de test "Before eMMC" bestaande uit 3 componenten:
- Full reset computer : Duurde notabene ruim 1m30 en na 2 minuten was de kaart nog steeds niet geladen. :(
- internet speed test : Na twee minuten wachten op de site speedtest.net heb ik het opgegeven. Hetzelfde geprobeerd met nu.nl en nog steeds niets na 2 minuten maar weer opgegeven. :rolleyes:
- Navigeren naar Rome en daarna naar Oslo: Hier was ik echt onder de indruk . Voor de softwareupdate ging dit langzaam en liep zeker in de minuten. Nu na het installeren van 2020.4.1 is de route naar Rome in 11 seconden. Vervolgens naar Oslo was in 13 seconden berekend.
Vandaag de tweede ronde gedaan (na installatie van eMMC):
- Full reset computer : Hetzelfde als voor de eMMC
- internet speed test : site speedtest.net laden is 43 seconden resultaten speedtest zelf staan in de foto hieronder. Nu.nl laden is 49 seconden Niet iets om trots op te zijn, maar beter dan de vorige resultaten.
- Navigeren naar Rome en daarna naar Oslo: Was beduidend trager namelijk 28 en 21 seconden. De magie van een nieuwe update is alweer uitgewerkt ;).

Wat stukken beter werkt is:
- response van het scherm bij een functie activeren. Overall een iets prettigere interactie met het scherm.
- laadtijd en scrollen door Spotify werkt een stuk beter.



upload_2020-2-14_17-2-27.png
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Had een afspraak staan bij @LuckyLuke een paar weken geleden maar moest die helaas cancellen wegens omstandigheden.

Wou het eigenlijk al niet verplaatsen maar kon helaas niet anders. Dus een afspraak gemaakt voor eind maart.

En ja hoor...afgelopen zaterdag was het zover...mijn eMMC chip hielt er mee op. Zwart scherm, app deed het niet meer.
Contact opgenomen met Loek en wonder boven wonder kon hij gelijk gisterochtend (zondag!) de chip vervangen. Wat een service!

Mocht zijn mooie leaf meenemen, moest naar Den Bosch, ritje van 35km, maar eenmaal daar aangekomen was de leaf al half leeg (vol bij vertrek). Kon gelukkig laden daar zodat ik ook weer terug kon rijden, want binnen 2,5 uur was het alweer klaar.

Werkt weer zoals vanouds en heb uiteindelijk maar 1 dag zonder airco/muziek/navi etc gereden ( snelheidsmeter deed het wel, maar het waren Miles en geen Km's )

Kan iedereen met een "oudere" S of X oprecht aanraden om die chip te vervangen als je merkt dat je systeem wat traag wordt of minder reageert.

Want als het scherm weg valt heb je echt een probleem. Ik had een grote rit voor de boeg en dat was enorm balen geweest als het niet gerepareerd was.

En nogmaals Loek bedankt voor de super service, helemaal niks op aan te merken, fantastisch!

Hieronder de "boosdoener"...


IMG-3632.jpg
IMG-3631.jpg