Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuw proefrit beleid

Waarom is het proefritten beleid gewijzigd?


  • Total voters
    7
This site may earn commission on affiliate links.
Het is mij opgevallen dat er een nieuw beleid is ten opzichte van proefritten. In het verleden kon ik nog wel eens iemand die eens een Tesla wou proberen meenemen om er een ritje in te maken, er was altijd wel plek op een zaterdagmiddag in Duiven. Tegenwoordig vragen ze eerst of de persoon die een proefrit wil maken ook geld heeft voor een Model S of X, zo niet, dan mag hij/zij alleen rijden op speciale doordeweekse dagen. Zou het iets te maken hebben met stijgende populariteit van Tesla? Of misschien dat de Model X uit is en er daarvoor meer mensen komen?

Het kan ook zijn dat ze meer Model S en X moeten verkopen omdat er niet genoeg vraag naar is, dus dat ze sneller beginnen te produceren dan dat ze kunnen verkopen.

Wat denken jullie?
 
Ik denk dat het ook aan de verkoper ligt die je treft. Wil iemand alleen harde sales, dan zoekt hij zijn prospects uit.
Maar belangrijker voor Tesla is om mensen enthousiast te maken voor het merk en elektrisch rijden. Iemand die nu geen S kan betalen, koopt straks misschien wel een 3 op basis van zijn positieve ervaring.

Daarnaast vind ik het onbeschoft om naar geld te vragen van iemand. Dat is mij nog nooit gebeurd. Ook niet toen ik met korte broek en een hawainshirt Hessing binnen liep.

Mijn twee centen
 
  • Like
Reactions: Adm
Ik denk dat het ook aan de verkoper ligt die je treft. Wil iemand alleen harde sales, dan zoekt hij zijn prospects uit.
Maar belangrijker voor Tesla is om mensen enthousiast te maken voor het merk en elektrisch rijden. Iemand die nu geen S kan betalen, koopt straks misschien wel een 3 op basis van zijn positieve ervaring.

Daarnaast vind ik het onbeschoft om naar geld te vragen van iemand. Dat is mij nog nooit gebeurd. Ook niet toen ik met korte broek en een hawainshirt Hessing binnen liep.

Mijn twee centen

Tja, het is ook pas recent ingevoerd, dit beleid. Het lijkt bij alle verkopers te zijn, ik heb verschillende events geprobeerd en verschillende verkopers gesproken. Als je zegt dat je iemand mee wil nemen die kennis wil maken met het merk, dan wordt er nu eerst gevraagd of hij ook echt een Model S of Model X wil gaan kopen. Zo niet, dan ben je alleen welkom op een van de kennismakingsavonden. Wellicht is het gewoon druk doordat het nu de vakantie periode is en de Model X is nu/binnenkort beschikbaar voor proefritten.

Mijn mening is dat dit op zich een goed beleid is, dus mensen met een echte interesse voor de auto gaan voor. Deze mensen betalen namelijk de ontwikkeling van mijn Model 3. Het is alleen jammer dat er daardoor geen plaats meer is voor het kennismaken met Tesla voor mensen die eigenlijk het elektrisch rijden nog niet kennen. Het blijft voor mij namelijk lastig om puur met woorden mensen te overtuigen dat het ook voor hen interessant kan zijn.
 
Last edited:
Dan is er zeker iets veranderd bij Tesla.
Vroeger was alles natuurlijk beter. George Blankenship (voormalig Vice President of Worldwide Retail) deed toen persoonlijk de eindcontrole van elke nieuw aangenomen sales medewerker. Hij gaf hen maar één opdracht mee: 'Zorg dat iedereen met een glimlach uit de Tesla Store naar buiten loopt.' Geen sales targets, geen performance based compensation, niks.
Ook over de manier waarop die glimlach te bereiken, was hij duidelijk: 'Zet ze achter het stuur. ZET ZE ACHTER HET STUUR!' Ook de kinderen, de vriendin, de vriend, de moeder. 'ZET ZE ACHTER HET STUUR!'
Washington Speakers Bureau
(Ja, ik ben fan van George. Net zoals heldin Chelsea Sexton dat ook is.)
chelsea sexton on Twitter
 
Ik merk dat veel mensen (betaalbaar of niet) het een grote stap vinden om de proefrit te gaan maken, ook bij de makkelijker betaalbare auto's. Tesla-specfieker: hoewel we inmiddels toch al iemand overtuigd hebben dat hij de TCO een keer extra door gaat nemen wil hij liever af en toe een stukje met iemand mee- of zelfrijden dan een winkelproefrit maken. Enerzijds omdat hij dat leuker danwel prettiger ervaart maar ook omdat er dan geen rondje van enkele handig uitgezochte kilometers gemaakt wordt. Op aangeven dat (eigen ervaring) Amsterdam goede allesomvattende rondjes heeft was het antwoord - dan rijden we daar toch even naar toe straks? (Start Zuid-Oost, richting RAI, afdraaien langs de Amstel en dan nog wat woonwijk en snelweg).

Maar het is inderdaad aan het veranderen - ze zullen het ook zeker drukker hebben - en dan is vervallen in oude modi wat al snel gebeurt. Vaak hebben deze mensen voor bestaande merken gewerkt en het terugvallen in dergelijke routine overkomt je dan al snel. Kwestie van aangeven aan het management, dan komt het vast snel weer goed (en/of krijg je snel duidelijk waarom dit nieuwe beleid er is).

Beste reclame blijft toch mond-op-mond en rijd nu eens een stukje mee. Maar de overtuigende proefrit moet men inderdaad zo laagdrempelig mogelijk houden naar mijn idee.
 
...
Beste reclame blijft toch mond-op-mond en rijd nu eens een stukje mee. ...
Ik vind het niet echt gepast om tijdens reanimatie reclame voor Tesla te gaan maken.

In principe is mijn beleid heel eenvoudig: iedereen die een beetje interesse toont en waarvan ik kan inschatten dat ze mijn auto niet kaput rijden, bied ik een ritje aan. Bijna zonder uitzondering kijken ze me raar aan als ik naar de bijrijders kant loop. Maar daar moet ik George echt gelijk in geven: de enige manier van ECHT overtuigen is zelf laten rijden. Het is leuk om te zien dat iemand het stuur los laat, maar als men dat zelf doet (als verantwoordelijke chauffeur) dan is de ervaring compleet anders.
 
Ik denk dat het ook aan de verkoper ligt die je treft. Wil iemand alleen harde sales, dan zoekt hij zijn prospects uit.
Maar belangrijker voor Tesla is om mensen enthousiast te maken voor het merk en elektrisch rijden. Iemand die nu geen S kan betalen, koopt straks misschien wel een 3 op basis van zijn positieve ervaring.

Daarnaast vind ik het onbeschoft om naar geld te vragen van iemand. Dat is mij nog nooit gebeurd. Ook niet toen ik met korte broek en een hawainshirt Hessing binnen liep.

Mijn twee centen
Pim, ze vragen of iemand ook het geld heeft om er zich een te kunnen veroorloven. dat is wat anders.
 
Ik vind het niet echt gepast om tijdens reanimatie reclame voor Tesla te gaan maken.

In principe is mijn beleid heel eenvoudig: iedereen die een beetje interesse toont en waarvan ik kan inschatten dat ze mijn auto niet kaput rijden, bied ik een ritje aan. Bijna zonder uitzondering kijken ze me raar aan als ik naar de bijrijders kant loop. Maar daar moet ik George echt gelijk in geven: de enige manier van ECHT overtuigen is zelf laten rijden. Het is leuk om te zien dat iemand het stuur los laat, maar als men dat zelf doet (als verantwoordelijke chauffeur) dan is de ervaring compleet anders.
Ik heb dit ook maar beloofd om te doen aan de man die mee wou rijden, alleen duurt het nog een paar jaar voordat mijn Model 3 er is.
 
ergens begrijp ik wel dat deze evolutie er gekomen is. Soms kwamen er op zaterdag mensen die een proefrit geregeld hadden als cadeau voor iemand zijn verjaardag. Terwijl die het tijdslot innemen van potentiële kopers die ook enkel op zaterdag tijd hebben.
 
Pim, ze vragen of iemand ook het geld heeft om er zich een te kunnen veroorloven. dat is wat anders.
Ze vragen niet letterlijk of je ook geld ervoor hebt, maar het is niet meer voor iedereen. Eerder was het van zet iedereen maar achter het stuur. Nu is het beleid "U kunt een testrit boeken als u een aankoop- of lease interesse heeft." Is wel wat voor te zeggen natuurlijk, maar niet meer wat het was.
 
Gelukkig is dat dan nu pas hun beleid, ik ben in Breda in 2014 eens gaan proefrijden, en heb toen eerlijk gezegd het budget er niet voor te hebben. Maar het maakte mij wel enthousiast en het was vanaf dan mijn doel om er één te kopen. In 2016 een mail gekregen om nog eens te komen testrijden. Dus daar op ingegaan, en enkele maanden later heb ik de Model S gekocht. In totaal heb ik 3 testrits gedaan op een tijdspanne van 2,5 jaar en heb ik er uiteindelijk toch een gekocht. En nee ik zag er ook niet echt uit met een korte broek en een T-shirt maar gaan we nu al aan financial profiling gaan doen op uiterlijk? De meeste verkopers proberen daar toch achter te komen door het praatje tijdens de testrit, wat voor werk doe je etc.

De kosten bij Tesla swingen de pan uit, ze willen waarschijnlijk de salesforce en wagenpark niet vergroten voor de pieken op zaterdag.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten and HWS
Ik hoop dat ze niet vergeten dat er nog een lange weg te gaan is, voordat electrisch rijden ook maatschappelijk geaccepteerd is. Op BBQ's/verjaardagen hoor ik nog steeds zo enorm veel BS van mensen die nog geen enkele meter afgelegd hebben in een Tesla. En helaas laten veel mensen zich nog steeds leiden door de opinie van zijn naaste.

Mijn meest sceptische buurman is compleet om na een ritje. Seeing is believing. Zodra de 3 er is, zal hij deze zeker overwegen. Niks mis met salestraject van 1,5 jaar. Kosten gaan voor de baten uit.
 
Ben enigszins verbaasd over dit draadje. Heb het nog niet eerder gehoord. Hopelijk is het een éénmalige ervaring. Volgens de visie van Musk zou het niet van belang moeten zijn of je een Tesla (nu) koopt. Als je maar enthousiast van het elektrisch rijden wordt, er alles aan wilt doen zelf ooit elektrisch te rijden en enthousiast je ervaring deelt met vrienden en kennissen. Is voor Musk weer een klein stapje dichter bij het redden van de wereld..
 
Ben enigszins verbaasd over dit draadje. Heb het nog niet eerder gehoord. Hopelijk is het een éénmalige ervaring. Volgens de visie van Musk zou het niet van belang moeten zijn of je een Tesla (nu) koopt. Als je maar enthousiast van het elektrisch rijden wordt, er alles aan wilt doen zelf ooit elektrisch te rijden en enthousiast je ervaring deelt met vrienden en kennissen. Is voor Musk weer een klein stapje dichter bij het redden van de wereld..

Precies. Dit communiceer ik ook naar mensen die aan het rondkijken zijn voor een nieuwe auto. Het gaat om de ervaring en het kennismaken met elektrisch rijden.
 
Als ze mij zouden vragen als ik het geld heb dan draai ik om en koop ik wat anders. Bij de Audi dealer ooit gehad, wilde een proefrit in a A4 3.0 TDI Quattro, dat kon als ik hem ook kocht ik zeg dan is die proefrit niet meer nodig! Vragen naar interesse is goed maar als ze het woord geld laten vallen dan trek ik ze gelijk over die balie.
Ze hebben het woord geld niet gebruikt, ik ga er zaterdag even naar toe om te vragen hoe het precies zit.