Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe Verlengde Serviceovereenkomst van Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
"De Verlengde Serviceovereenkomst geeft Model S en Model X eigenaren dekking van reparatie- of vervangingskosten van de meeste onderdelen die vervangen moeten worden door productie- of materiaalfouten. "

Sorry Tesla, maar in Europa en met name in Nederland hebben we best wel specifieke regels aangaande garantie, en zeker als het om productie of materiaalFOUTEN gaat. Extra garantie bijkopen heeft alleen nut indien dit je significant meer voordeel op kan leveren dan de wettelijke garantie. Je hebt recht op een deugdelijk product. Er bestaat geen 1, 2 jaar of andere wettelijke garantie termijn. Afhankelijk van het type product en de te verwachten gebruiksduur van het product. Een auto mag je van verwachten dat zeker de niet-bewegende onderdelen en de bewegende onderdelen waaronder spiegels, (dak)ramen etc minstens 8 jaar onder normaal gebruik niet kapot mogen gaan. Fabriek, verkoper of bijgekochte garantie staat hier helemaal los van overigens. Wettelijke garantie, daar gaat het hier om.

Als er iets mis is met het voertuig binnen 6 maanden na aankoop moet de verkoper bewijzen dat dit eigen schuld is indien deze dit niet onder garantie wenst te repareren. (onjuist gebruik bijvoorbeeld) Gaat (een onderdeel van) het voertuig na 6 maanden of langer kapot en Tesla wil dit niet (volledig) onder garantie vervangen, dan moet je bewijzen dat dit niet je eigen schuld is en dat het aan het product ligt. Met name dit stukje lijkt mij geen probleem aangezien de meeste zaken bij meerdere personen defect raken of zijn geraakt in de afgelopen jaren zoals we hier veelvuldig kunnen lezen en de meeste van ons op de werkbonnen hebben staan van de keren dat er zaken vervangen zijn. Van al deze zaken mag men aannemen dat ze niet binnen 8 jaar defect raken. Mocht dit wel het geval zijn, dan is het wettelijk een "ondeugdelijk product" (klinkt zwaar) en heb je recht op kosteloos herstel/vervanging of zelfs je geld terug (of een percentage waar redelijkheid, billijkheid en normale slijtage dagelijks gebruik een belangrijke rol spelen) Als het klopt dat je een paar duizend euro moet betalen dan voor het stukje extra wat je krijgt van "Roadside Assistance" kan je dan net zo goed een ANWB wegenwacht abonnement nemen.

Afijn, tot nu toe altijd perfect geholpen door Tesla, en ik verwacht dat dit ook altijd zal gebeuren waarbij het eerder aangehaalde redelijkheid en billijkheid principe voor mij meer van belang is dan "waar ik recht op heb" Zo heb ik eigenlijk altijd een leenauto afgewezen aangezien ik niet veel op pad ben en mijn agenda zelf bepaal. En altijd wel zelf een vervangende auto heb staan indien nodig. Recht op een leenauto is overigens weer een heel ander verhaal. Hier heb je recht op indien een reparatie te lang gaat duren. Een dag zonder auto is voor de meeste wel een issue maar hoeft géén reden te zijn voor een kosteloze leenauto, een week zonder wasmachine kan weer wel voor de meeste.

Maar voordat ik een heel ander onderwerp ga starten over leenauto's (De meeste weten niet dat indien je een 0 of 4% bijtellingsauto hebt, en je een leenauto krijgt met een andere bijtelling je dit aan de belastingdienst moet melden en op je salaris laten corrigeren zelfs als het één dag betreft) is dit voor een ander topic ;)
 
Last edited:
"De Verlengde Serviceovereenkomst geeft Model S en Model X eigenaren dekking van reparatie- of vervangingskosten van de meeste onderdelen die vervangen moeten worden door productie- of materiaalfouten. "

Sorry Tesla, maar in Europa en met name in Nederland hebben we best wel specifieke regels aangaande garantie, en zeker als het om productie of materiaalFOUTEN gaat.
(...)
 
de beschermende non-conformiteits' Garantie'regels voor consumenten gelden niet direct voor ondernemers.
De jurisprudentie is hier duidelijk in. Indien een voertuig door de ondernemer persoonlijk wordt gebruikt en tevens voor een groot deel privé zal dit worden aangemerkt als consumptief. Met voertuigen heeft het verschil tussen particulier en zakelijk met name te maken met wat je met het voertuig doet. Bestelbussen bijvoorbeeld hebben een groot bedrijfsmatig karakter. In de meeste gevallen worden deze voertuigen puur gebruikt tbv zakelijk vervoer en heeft de bestuurder/eigenaar ook nog een privé voertuig naast zijn bestelbus. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een Tesla rijden en hebben geregistreerd als alleen zakelijk gebruik met 500 vrije kilometers. Dus als je bijtelling hebt (ook 0% dus) en niet hebt gekozen voor puur zakelijk dan wordt je gezien door de wet in dit geval als een consument, niet als ondernemer.
 
Helaas....non-conformiteit is recht maar GEEN garantie.

Bij non-conformiteit na 6 maanden gebruik, dient de koper aan te tonen dat de schade niet is ontstaan door overmatig gebruik (slijtage) of verkeerd gebruik (kan behoorlijk door verkoper worden dichtgespijkerd wat "verkeerd" zou zijn). Bij garantie heb je die plicht niet.

Verder moet je bij non-conformiteit uitgaan van de te verwachten technische levensduur van een onderdeel of product. Dit wordt bij verkoop ook lang niet altijd duidelijk en in een koopcontract krijg je ook niet alle onderdelen vernoemd (denk aan deurgrepen, etc). Bij garantie heb je hier geen last van.

Uiteindelijk val je vaak terug op "redelijkheid". Wat je als consument "redelijkerwijs" zou mogen verwachten. Die redelijkheid wordt soms aardig "richting" de verkopende partij omschreven. O.a. de Bovag heeft daar richtlijnen voor. Zo heb je bijvoorbeeld bij een half werkende achterruitverwarming mogelijk een zaak, maar niet als drie draadjes het begeven. En wanneer je auto meer dan 1 liter olie per 1000km verbruikt...terwijl (in iedergeval) naar mijn mening een redelijk grens eerder is bereikt.

Non-conformiteit kom je eigenlijk alleen in redelijkheid met de verkoper uit. Je kan je recht gaan halen (reparatie of ontbinding koopcontract) met tijdrovende en dure rechtsgang met onzekere uitkomst.

Daarnaast dient de verkopende partij er weliswaar voor te zorgen dat het gekochte product voldoet aan de koopovereenkomst, maar enige redelijkheid is daarbij ook vereist. Wanneer een onderdeel 200.000km mee moet gaan en deze is na 150.000km defect, dan kan een oplossing rekening houden met het feit dat je een behoorlijke periode zonder problemen gebruik hebt kunnen maken van het product.

Ja, non-conformiteit is een belangrijk "consumenten-recht". Het product moet voldoen aan wat tijdens de koop is overeengekomen en moet voldoen aan de verwachtingen die redelijkerwijs verbonden zijn aan de te verwachten technische levensduur.

Het is echter niet een "eenzijdig" recht zoals garantie.

Dit alles nog los van het feit dat ik de onderhoudsplannen en extra garanties van Tesla behoorlijk aan de prijs vind. Echter zijn de onderdelen ook schreeuwend duur (de S en X zijn duren auto's...ben erg benieuwd hoe dat bij de 3 gaat zijn).
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Maar het is niet zo dat als je deze verlengde service afneemt, dat er dan geen discussie zal ontstaan of dat je zelf niets meer hoeft aan te tonen. De overeenkomst dekt vervanging van onderdelen met productiefouten. Wie bepaalt dat het een productiefout is? Als Tesla beweert van niet, hoe ga jij dan het tegendeel aantonen?
En als Tesla stelt dat het onderdeel inderdaad een productiefout had, hebben andere eigenaren (ook zonder deze overeenkomst) dan ook niet het recht op vervanging?
 
Helemaal waar. Echter blijkt in de praktijk dat discussies met de verkoper een stuk redelijker verlopen wanneer er sprake is van een daadwerkelijke garantie en niet een recht als non-conformiteit. Mijn "pijnpunt" is dat non-conformiteit gelijk wordt gesteld aan garantie door consumentenprogramma's en bijvoorbeeld in dit soort topics. Daar worden verwachtingen mee geschept, die in de praktijk niet of moeilijk waar te maken zijn ;).

Verder heb ik dezelfde bedenkingen bij het aankopen van verlengde garanties...en zeker als ze "eigen" fouten (verantwoordelijkheid verkoper naar koper) zouden moeten dekken....
 
Helaas....non-conformiteit is recht maar GEEN garantie.
.

Aangezien ik redelijk goed op de hoogte ben aangaande garantie en non-conformiteit heb ik juist geschreven dat je recht hebt op een goed werkend product en niet zozeer over hoe garantie werkt. Overigens wordt door de overheid wel degelijk omschreven dat er een wettelijke garantie bestaat, namelijk de garantie op een goed werkend product. Verlengde garantie is juist een overweging waard om inderdaad discussies over zaken zoals non-conformiteit te vermijden. Defect in welke vorm dan ook=kosteloze herstel onder de verlengde garantie. Maar daar zit het hem nou juist in bij deze verlengde garantie. De reden dat ik zo dit uiteenzet ligt in het feit dat de verlengde garantie welke Tesla aanbiedt op fabrieks-en productiefouten betrekking heeft en juist fabrieks-en productiefouten zijn dus door henzelf erkende onvolkomenheden en dan heb je ongeacht de levensduur ALTIJD recht op kosteloze herstel, want non-conformiteit. Dus je gaat betalen voor iets waar je hoe dan ook nimmer voor zou hoeven te betalen. Dus dan juist bij zaken als de hier aangehaalde deurhandels, achterruit verwarming etc zal je met deze verlengde garantie mogelijk niet kosteloos geholpen worden. Immers, dit is dan door gewoon gebruik goed mogelijk dat dit defect gaat en mochten ze het toch repareren dan erkennen ze dus feitelijk dat het een productiefout betreft en zou iedereen dit dus onomstotelijk aan kunnen tonen want het is bij anderen met de verlengde garantie immers gerepareerd...dus...
Ook zaken welke eerder defect gaan dan dat ze waarschijnlijk onder normaal gebruik zouden doen kan problemen opleveren. Daar komt de redelijkheid en billijkheid welke ik eerder beschreef om de hoek kijken inderdaad. Op zaken welke eerder defect gaan dan gebruikelijk wil ik best wel aan meebetalen want ik heb er wel al een behoorlijke tijd prima mee kunnen rijden, echter wat als hetzelfde onderdeel weer na ,laten we zeggen, 1.5 jaar kapot gaat terwijl het een levensduur onder normaal gebruik van 3 jaar zou moeten hebben? Gaat vervelende discussie opleveren kan ik je nu al vertellen. Overigens ben ik het helemaal eens met de opmerking aangaande consumentenprogramma's en mensen die dan menen dat ze overal recht op hebben want het was op TV (bijna net zo erg als opmerkingen van "het is waar want het staat op Facebook") Maar dan gaat het nimmer over fabrikanten welke erkennen dat het om een productiefout gaat, maar meestal over bedrijven welke ontkennen dat het een non-conformiteit betreft of verkopers (onterecht) doorverwijzen naar de fabrikant. In ons geval kopen wij bij de fabrikant dus zij zijn zowel de fabrikant en verkopende partij. Nogmaals Tesla geeft hier garantie op zaken welke zij zelf erkennen dat het vanaf fabriek al niet goed was. Zeg die zin nog eens luidop en je zult horen hoe stom dit eigenlijk klinkt als je hiervoor zou moeten betalen toch?
 
Heel verhaal waar ik het mee eens ben....

Nogmaals Tesla geeft hier garantie op zaken welke zij zelf erkennen dat het vanaf fabriek al niet goed was. Zeg die zin nog eens luidop en je zult horen hoe stom dit eigenlijk klinkt als je hiervoor zou moeten betalen toch?

Daarom heb ik ook eerder dit gezegd: "Verder heb ik dezelfde bedenkingen bij het aankopen van verlengde garanties...en zeker als ze "eigen" fouten (verantwoordelijkheid verkoper naar koper) zouden moeten dekken...."

En je hebt helemaal gelijk dat het complete onzin is voor een productiefout te moeten betalen, of op te draaien voor de schade die daaruit is ontstaan. Helaas blijkt toch dat het erg veel energie kost om je recht te halen. En ondertussen kan je niet of minder prettig gebruik maken van (in dit geval) de auto. Dat maakt dit soort "rechten" erg lastig.

Je staat in ieder geval sterker wanneer je kan aantonen dat je redelijkerwijs alles hebt gedaan om je te informeren voor de koop. Dat je verwachtingen gestoeld zijn op door de verkoper geleverde informatie. Vandaar dat ik eigenlijk straks uitspraken wil hebben van Tesla aangaande de te verwachte technische levensduur van een aantal onderdelen die essentieel zijn voor het rijden met de auto.

Ik verwacht niet direct een soepel proces, maar hou een open mind....op basis van mijn ervaring toen ik dit "probeerde" bij het aanschaffen van een televisie bij een bedrijf dat alleen doorverwijst naar de fabrikant bij problemen. Sterker nog....ik heb direct aan de fabrikant gevraagd wat de te verwachten technische levensduur is.....de mailtjes retour waren vaag, mistig en bevatten geen antwoorden. Ik wilde gewoon eens proberen of het mogelijk was "op de juiste" manier naar garantie-procedures te vragen en naar info die mij als klant de juiste verwachting moest bieden bij de aanschaf. Blijkt nog knap lastig. Uiteraard in een andere winkel de tv gekocht overigens ;).

Tesla is Amerikaans....en Amerikaanse bedrijven zijn altijd bang aangeklaagd te worden (persoonlijke indruk). Dus verwacht ik een wat schichtige houding bij het verstrekken van info waarop ze uiteindelijk "aanklaagbaar" zijn. Al heeft het slechts tot doel dat ik redelijke verwachtingen ten aanzien van de koop kan formuleren.

Maar zoals gezegd....het is een "achterhoofd" item waar ik een beetje mee bezig ben. Voor ik het gelukkige telefoontje krijg dat de configurator opengaat, zal ik minimaal 6 maanden hebben om in fora te zien of bijzondere kinderziektes de kop opsteken en hoe die zijn opgelost. Ondertussen volg ik ook het nieuws over de "oude" S'sen (2012/2013).

Door Radar wist ik pas van dit recht. Het is ook goed dat het public wordt geïnformeerd. En dit recht kan je zeker halen. Zoals de meneer waarvan Nissan de Leaf moest terugkopen omdat hij niet voldeed aan de verwachtingen van de koper. (Een nonconformiteit/dwaling item dat in de media overkwam alsof EV's niet voldoen bij "normaal gebruik") Verwachtingen op basis van antwoorden van de verkoper. De leek mag uitgaan van de antwoorden van een professional. Maar voor hem was het een hele toer om zijn recht te halen en de relatie tussen koper en verkoper gaat zo wel kapot.
 
Vandaar dat ik eigenlijk straks uitspraken wil hebben van Tesla aangaande de te verwachte technische levensduur van een aantal onderdelen die essentieel zijn voor het rijden met de auto.

Ik verwacht niet direct een soepel proces, maar hou een open mind (...)
Tesla is Amerikaans....en Amerikaanse bedrijven zijn altijd bang aangeklaagd te worden (persoonlijke indruk). Dus verwacht ik een wat schichtige houding bij het verstrekken van info waarop ze uiteindelijk "aanklaagbaar" zijn.

Really? Ga je van 200+ onderdelen de verwachte levensduur vragen? Prettige wedstrijd. ;)

Ongevraagd advies: gewoon gaan rijden en genieten. Je kan niet alles voorzien of voorkomen. Bevalt mij prima, ook al omdat Tesla perfecte service biedt. En ja, die heb ik best vaak nodig gehad in bijna twee jaar. Je kan in oudere draadjes een paar gebreken ontdekken waar mijn S mee kampte. Maar waarom zou je?
 
Really? Ga je van 200+ onderdelen de verwachte levensduur vragen? Prettige wedstrijd. ;)

Ongevraagd advies: gewoon gaan rijden en genieten. Je kan niet alles voorzien of voorkomen. Bevalt mij prima, ook al omdat Tesla perfecte service biedt. En ja, die heb ik best vaak nodig gehad in bijna twee jaar. Je kan in oudere draadjes een paar gebreken ontdekken waar mijn S mee kampte. Maar waarom zou je?

LOL....nope. Maar waarschijnlijk wel van het korte lijstje dat ik een paar reacties geleden heb gepost. :)

Herstel...ik was hierover verder gegaan in het Model 3 topic en wanneer ik denk aan potentieel dure reparaties in de periode 4-8 jaar dan kom ik op:

- MCU
- HUD/Augmented Reality
- onboard laadsystemen
- koplampunits
- Nvidia PX2 computer?

Het toverwoord is redelijk. En 200 onderdelen lijkt me dan niet echt passen.... :p
 
LOL....nope. Maar waarschijnlijk wel van het korte lijstje dat ik een paar reacties geleden heb gepost. :)

Herstel...ik was hierover verder gegaan in het Model 3 topic en wanneer ik denk aan potentieel dure reparaties in de periode 4-8 jaar dan kom ik op:

- MCU
- HUD/Augmented Reality
- onboard laadsystemen
- koplampunits
- Nvidia PX2 computer?

Het toverwoord is redelijk. En 200 onderdelen lijkt me dan niet echt passen.... :p

Ik lees nu dat je je voorbereidt op mogelijke gebreken in de model 3 die pas in 2019! komt. Relax! :rolleyes:
Tijd voor een tegeltje:
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
 
Ik lees nu dat je je voorbereidt op mogelijke gebreken in de model 3 die pas in 2019! komt. Relax! :rolleyes:
Tijd voor een tegeltje:
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.

Natuurlijk waar. Vrees is nergens goed voor, tenzij het je behoedt voor erger leed. Ik vrees geen mogelijke gebreken. Een en ander is natuurlijk voortgekomen uit de discussie of het nu wel of niet zinvol is een verlengde garantie af te nemen....en dan in het bijzondere geval van Tesla was het opvallend dat je fouten van hen dekt met je verzekering. Iets dat (zoals terecht hier is opgemerkt) voor het grootste gedeelte ondervangen is in ons consumentenrecht waar het non-conformiteit verhaal erg belangrijk bij is.

Bij een hagelnieuwe auto van een eigenlijk hagelnieuw bedrijf....is het niet vreemd om even na te denken over een aantal punten, zonder daarbij te eindigen in een paniekaanval.

Wanneer onderdelen vervangen moeten worden die eigenlijk een heel leven mee moeten gaan van de auto, is het onredelijk (eigenlijk onwettig) om daar door de koper de volledige prijs voor te laten betalen nadat de "fabrieksgarantie" is verlopen. Aangezien hetgeen in de overeenkomst staat uiteindelijk niet (helemaal) is geleverd. Als koper moet je gewoon aan kunnen tonen dat je je best hebt gedaan om gefundeerd je verwachtingen te ontwikkelen. Wanneer een reparatietraject dan fout gaat tussen koper en Tesla, dan is het belangrijk om aan te tonen dat je hier actief mee bezig bent geweest.

Dit alles natuurlijk er van uitgaande dat je nooit voor de rechter een geschil hoeft uit te vechten...dan is er onderweg al te veel misgegaan.

En 2019??? Nee hoor....vast al eerste helft 2018 ;) De vrees over verlate levertijden...daar lijden ook best veel mensen aan :eek:. Maar vrees niet langer...in maart/april zal hier waarschijnlijk meer over gezegd worden en in september/oktober weten we hoe de start van productie is gegaan en of er nieuwe beren op de weg blijken te lopen. "wie dan komt wie dan zorgt" ;)
 
Mijn Tesla is nu sinds 25 September 4 jaar oud (2013) en heb nu een dikke 120K op de teller.
Ik ben nooit in de mogelijkheid gesteld om een verlengde garantie te krijgen (waarom : geen idee, maar ik had voor de aankondiging hier al meer dan 80K op de teller)
Intussen toch al een 2 tal keer kosten gehad, die omwille van technologische complexiteit, vrij hoog uitvallen.
Beide zijn te wijten aan de deur handgrepen. De een schoof niet meer uit als ik wilde in de wagen instappen (31/10)
Onderdeel Aantal Prijs unit
CLIP, HEART FLEX W WSHR 70 LBS RETENTION (1025401-00-A) 6.00 0.23 1.38
BACK SEAL, DOOR HANDLE OUTER, LH (1008999-00-E) 1.00 3.61 3.61
ASSY, DOOR HANDLE, FR LH, NO GRIP, SVC (1030273-S0-B) 1.00 452.89 452.89
Totaal Parts 457.88
en de ander opende de deur bij het uitschuiven van de hendel (11/1):
ASSY, DOOR HANDLE, RR RH, NO GRIP, SVC (1030276-S0-B) 1.00 452.89 452.89
BACK SEAL, DOOR HANDLE OUTER, RH (1021114-00-E) 1.00 3.61 3.61
CLIP, HEART FLEX W WSHR 70 LBS RETENTION (1025401-00-A) 6.00 0.23 1.38
Total Parts 457.88

En dat is dan enkel de kost van de stukken.
Kort samengevat. de mechniekskes in deurhandvatten van de model S samen zijn 2,2% van de aankoopwaarde van de wagen. toch vrij veel denk ik dan. Als ik binnen 2-3 maand een ander deur heb die begint te markeren, ga ik vragen of ze niet de mekaniek van een model 3 er kunnen insteken (vermits er een prototype M3 is met deurhendels die lijken op die van de MS)...

BTW, zou het een idee zijn om zulke kosten in een aparte draadje te stoppen?
 
Mijn Tesla is nu sinds 25 September 4 jaar oud (2013) en heb nu een dikke 120K op de teller.
Ik ben nooit in de mogelijkheid gesteld om een verlengde garantie te krijgen (waarom : geen idee, maar ik had voor de aankondiging hier al meer dan 80K op de teller)
Intussen toch al een 2 tal keer kosten gehad, die omwille van technologische complexiteit, vrij hoog uitvallen.
Beide zijn te wijten aan de deur handgrepen. De een schoof niet meer uit als ik wilde in de wagen instappen (31/10)
Onderdeel Aantal Prijs unit
CLIP, HEART FLEX W WSHR 70 LBS RETENTION (1025401-00-A) 6.00 0.23 1.38
BACK SEAL, DOOR HANDLE OUTER, LH (1008999-00-E) 1.00 3.61 3.61
ASSY, DOOR HANDLE, FR LH, NO GRIP, SVC (1030273-S0-B) 1.00 452.89 452.89
Totaal Parts 457.88
en de ander opende de deur bij het uitschuiven van de hendel (11/1):
ASSY, DOOR HANDLE, RR RH, NO GRIP, SVC (1030276-S0-B) 1.00 452.89 452.89
BACK SEAL, DOOR HANDLE OUTER, RH (1021114-00-E) 1.00 3.61 3.61
CLIP, HEART FLEX W WSHR 70 LBS RETENTION (1025401-00-A) 6.00 0.23 1.38
Total Parts 457.88

En dat is dan enkel de kost van de stukken.
Kort samengevat. de mechniekskes in deurhandvatten van de model S samen zijn 2,2% van de aankoopwaarde van de wagen. toch vrij veel denk ik dan. Als ik binnen 2-3 maand een ander deur heb die begint te markeren, ga ik vragen of ze niet de mekaniek van een model 3 er kunnen insteken (vermits er een prototype M3 is met deurhendels die lijken op die van de MS)...

BTW, zou het een idee zijn om zulke kosten in een aparte draadje te stoppen?

Als het vaker voorkomt, is er volgens mij in redelijkheid een argument te maken dat een deel van de kosten bij Tesla liggen. Handgrepen van deuren moeten toch enige tijd meegaan (ongeacht de techniek die erachter zit).
 
Als het vaker voorkomt, is er volgens mij in redelijkheid een argument te maken dat een deel van de kosten bij Tesla liggen. Handgrepen van deuren moeten toch enige tijd meegaan (ongeacht de techniek die erachter zit).
Handgrepen van deuren van een auto dienen een autoleven mee te gaan. Ik heb in mijn automobiele leven, dat strekt zich nu uit over 58 jaar, nog nooit een deurhandgreep hoeven laten repareren.
Ik had het redelijk gevonden als Tesla minimaal 50% als coulance had aangeboden.
Zelf zou ik voor 100% gaan.