Als ik dit draadje goed lees gaat het om meer dan stikstof, al was dat wel de trigger voor de discussie. Als maatregel werd een snelheidsverlaging naar 100 km/uur (D66: 90 km / uur) voorgesteld, al dan niet landelijk of in bepaalde gebieden.
Als ik hem nu omdraai en uitga van 100 km /uur, dan zouden er drie elementen mee kunnen spelen:
1) effect op milieu / stikstof
2) doorstroming verkeer (economie)
3) minder ongelukken
Alles gelezen hebbende in kranten en tijdschriften zie ik voor punt één weinig resultaat. De percentages die genoemd worden schommelen maar gaan zelden over de 1%.
Punt twee en drie heb ik wat minder statistieken van gezien, maar gevoelsmatig (dus nader te onderzoeken en te onderbouwen!) kan ik mij voorstellen dat deze wel positief worden beïnvloed. Waarbij deze twee punten ook nog samenhang hebben: minder snelheidsverschil tussen langzaam (vracht)verkeer en snelverkeer.
Het woord referendum is netjes uit het Nederlands vocabulaire gehaald en dus zal de politiek hier een besluit over moeten nemen. Of dat rationeel of politiek getint is, dat zal blijken.
Wat mij wel opviel in de discussie, en het voor mij erg lastig maakte, zijn de opmerkingen dat de maximumsnelheid (indien verlaagd) niet gerespecteerd gaat worden. Op zich niet verwonderlijk, daar ik dagelijks meemaak dat ook de 120 en 130 blijkbaar door sommigen als optioneel worden gezien. Maar het maakt de discussie wel erg lastig.
Een optie zou kunnen zijn meer te handhaven (heel Nederland één grote trajectcontrole), maar dat is toch eigenlijk van de zotte. In principe zouden niet eens nodig moeten zijn. Ik denk dat er ook daar wel eens meer over nagedacht mag worden: hoe zorgen wij ervoor dat de regels gehandhaafd worden. Via controles (pakkans), via verzekering (altijd schuld indien), via hoge boetes / invordering auto (effect).....
Lees aub niet wat er niet staat: ik wil alleen wel graag de discussie over WAT de norm zou moeten zijn loskoppelen van het handhaven. Dus een stelling dat 130 naar 150 moet worden opgetrokken, moet kunnen.