Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL/BE] CHAdeMO adapter

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag maar eens bij Fastned geprobeerd te laden met de Chademo. In het begin laden (bij 41% batterij) was de laadsnelheid 36 kw, 118 A. Ongeveer 172 km/u
De hoogste laadsnelheid gemeten was op een gegeven moment 181 km/u! Dat is toch best snel, bijna 2 keer zo snel als de snellader op kantoor met 22 kw.
Wat opviel is dat de laadtijd (40 minutes) niet veranderde terwijl de batterij toch echt opgeladen werd.
En bij 181 km/u ging de chademo station protesteren en hield er mee op. Er werd mij vriendelijk gevraagd de connector op te hangen. DAt heb ik dan maar gedaan en nog een keer geprobeerd. Weigerde echter dienst.

de Lokatie is niet om iets vrolijks over te worden (was bij Eemnes aan de A27) maar er is een benzine shop waar je even langs kunt gaan. De mobile app werkt wel super handig. Deze herkent het station waar je je bevindt en in 3 klikjes slaat de charger aan.

All in all ben ik wel tevreden over deze laadsnelheden. Het is nog geen SC, maar toch een mooie stap in de richting. Wil nog een keer proberen om te kijken wat het betekent als je bijna helemaal leeg aankomt.
Zeker voor een 60 is het zo dat je soms in de problemen kan komen als je meerdere afspraken hebt of road trips, hoewel ik het nog niet eerder heb gehad. Of het de investering van 450 euro nu echt rechtvaardigt twijfel ik nog steeds. Waarschijnlijk als de familie achter in zit te jengelen op een road trip denk ik vast anders over als ik kan kiezen tussen een shuko en een Chademo :rolleyes:
 
CHAdeMO laadt langzamer naarmate je leeg bent. Precies andersom dan bij de SuC. Dit komt omdat het voltage van de Tesla accu lager is en CHAdeMO gedurende het laden meer ampère gaat geven oid... Widoh weet het wel exact.

Klopt, bij CHAdeMO is de stroom, 125A de limitatie.

Het vermogen waar je mee laad is het resultaat van stroom x voltage.

Naar mate de accu voller is stijgt het voltage en dus het vermogen.

125A is geen probleem voor de accu en houdt dat lang vol.
 
Probleem met FastNed vind ik de prijs. Het gaat richting ICE prijzen, per km. Voor mij alleen voor noodgevallen, tot nu toe 1x om de adapter uit te proberen.

Tarief bij FastNed is €0,83 per kWh = €0,20 tot €0,17 per km.
Met een ICE die 1:8 of 1:10 rijdt ben je net zo veel geld kwijt per km aan brandstof.

Kan iemand mij het businessmodel van FastNed uitleggen?
 
Last edited:
Probleem met FastNed vind ik de prijs. Het gaat richting ICE prijzen, per km. Voor mij alleen voor noodgevallen, tot nu toe 1x om de adapter uit te proberen.

Tarief bij FastNed is €0,83 per kWh = €0,20 tot €0,17 per km.
Met een ICE die 1:8 of 1:10 rijdt ben je net zo veel geld kwijt per km aan brandstof.

Kan iemand mij het businessmodel van FastNed uitleggen?

Is je enige reden om Tesla te rijden dan dat je goedkoper uit wil zijn dan een ICE?
Let wel, ik ben van mening dat ze te duur zijn om de doelstellingen te halen. Ik ben best bereid meer te betalen, maar de meerderheid niet denk ik.
In de US kost een Galon peut 3x niks. 4 keer zo goedkoop oid dan hier, daar rijden er toch ook genoeg?
 
Is je enige reden om Tesla te rijden dan dat je goedkoper uit wil zijn dan een ICE?
Let wel, ik ben van mening dat ze te duur zijn om de doelstellingen te halen. Ik ben best bereid meer te betalen, maar de meerderheid niet denk ik.
In de US kost een Galon peut 3x niks. 4 keer zo goedkoop oid dan hier, daar rijden er toch ook genoeg?

Ha ha, als ik goedkoop wil rijden had ik beter een tweede hands skoda kunnen kopen. Ze lijken mij ook 'te duur voor de doelstelling', vandaar mijn vraag over het businessmodel. Een businessmodel is iets anders dan de kosten dekken zoals Juggie suggereert, in mijn ogen.
 
Ik vertrek van het weekend naar Noorwegen en zou graag een chademo adapter meenemen als back-up. Voor ik morgen naar het SeC rij en er eentje haal: is er iemand in de omgeving Amsterdam die zijn of haar chademo adapter wil lenen/verhuren voor 2 weekjes?

Niet in de buurt van Amsterdam, maar mocht de reis je langs Apeldoorn brengen dan heb ik er een voor je die ik je graag te leen geef.
 
ik zie'm nu pas.. was zelf tot zondagavond weg.. volgende keer moet je even PM sturen, kun je'm zo meenemen..

Ik vertrek van het weekend naar Noorwegen en zou graag een chademo adapter meenemen als back-up. Voor ik morgen naar het SeC rij en er eentje haal: is er iemand in de omgeving Amsterdam die zijn of haar chademo adapter wil lenen/verhuren voor 2 weekjes?
 
Beste mensen, ik ga van 1 t/m 9 augustus een weekje naar Frankrijk, zou ik van iemand in de buurt van Amsterdam een Chademo adapter kunnen lenen/huren?
En heeft iemand misschien ook een type 3 te leen/huur?

Ik hoor het graag!

p.s. Edi99, je pm-box is vol!