Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off-Tesla-Topic : Formule 1

This site may earn commission on affiliate links.
Als Max tot het eind van het seizoen iedereen voor zou laten gaan omdat hij met 2e of 3e worden meer punt zou scoren dan met eruit getikt worden, dan wordt hij ook geen WC. Dus je argument raakt echt kant nog wal. Dat gaat alleen op als je er al bijna bent en niet aan het begin want dan weet je gewoon zeker dat je niet gaat winnen.

Daarbij zou ik wel eens willen horen wat Max in jouw ogen had kunnen doen om te voorkomen dat hij eruit getikt zou worden.
Meer ruimtegeven kan niet want dan haalt hij zelf de bocht niet. Dus wederom zo'n onzin argument.

:) Ik zeg dat Max een zeer goede voorsprong heeft (herstel... had) en hij langzaam aan moet gaan nadenken om te consolideren en dus risico's moet vermijden. Ik vond zeker dat Max veel risico's nam in het verdedigen. Het koste wat kost voor blijven. Deed Max iets fout? Nee, absoluut niet! Was het smullen voor de kijkers? Zeker weten! Maar Lewis heeft niks te verliezen en Max inmiddels wel zijn potentiele titel!

Wat Max had kunnen doen is niet zo de deur dicht gooien net voor Copse! Dan had hij Lewis niet het vuil op geduwd en hadden ze beide waarschijnlijk zonder probleem de bocht gehaald. Ik zeg niet dat hij dat MOEST doen maar had hij gewoon Lewis niet in die positie gedwongen had hij er niet afgelegen. Max triggered dit zelf. Als hij met risico's verdedigd zal de rest met meer risico moeten aanvallen. Risk vs reward.... Het risico dat Max hier nam door zich in de buitenbocht zo op te stellen maakt hem super kwetsbaar.

Net zoals dat Max tegenwoordig standaard bij de start z'n auto zo positioneerd dat hij de ander ALTIJD afsnijdt. Je mag best stevig verdedigen maar zo hard de deur dichtgooien komt met risico's en dit keer had dat tot gevolg dat hij daardoor contact had.

Nogmaals, Lewis is fout, 100%! Maar wat heeft Max daaraan?

Ik vond de volgende analyze toch echt stukken objectiever dan het gelul uit de Ziggo Sport studio:

 
  • Like
Reactions: Hayden
:) Ik zeg dat Max een zeer goede voorsprong heeft (herstel... had) en hij langzaam aan moet gaan nadenken om te consolideren en dus risico's moet vermijden. Ik vond zeker dat Max veel risico's nam in het verdedigen. Het koste wat kost voor blijven. Deed Max iets fout? Nee, absoluut niet! Was het smullen voor de kijkers? Zeker weten! Maar Lewis heeft niks te verliezen en Max inmiddels wel zijn potentiele titel!

Wat Max had kunnen doen is niet zo de deur dicht gooien net voor Copse!
Dat deed hij niet. Kijk eens een keer echt naar de video.
Het enige wat hij deed was zoveel ruimte laten dat Lewis er ook nog paste precies zoals Leclerc ook deed.

Dan had hij Lewis niet het vuil op geduwd en hadden ze beide waarschijnlijk zonder probleem de bocht gehaald.
Dus hij moest zelf maar op het vuil gaan rijden zodat Lewis er gemakkelijker voorbij kon komen?
Je bent echt een grappenmaker...
Ik zeg niet dat hij dat MOEST doen maar had hij gewoon Lewis niet in die positie gedwongen had hij er niet afgelegen. Max triggered dit zelf. Als hij met risico's verdedigd zal de rest met meer risico moeten aanvallen. Risk vs reward.... Het risico dat Max hier nam door zich in de buitenbocht zo op te stellen maakt hem super kwetsbaar.
Je verwacht niet dat een zevenvoudig WK houder geen poging doet om contact te vermijden. Woorden van de stewards die er denk wel kijk op hebben.
Lewis stuurde pas in nadat ze contact hadden gemaakt.
Net zoals dat Max tegenwoordig standaard bij de start z'n auto zo positioneerd dat hij de ander ALTIJD afsnijdt. Je mag best stevig verdedigen maar zo hard de deur dichtgooien komt met risico's en dit keer had dat tot gevolg dat hij daardoor contact had.
Zolang je voor ligt mag je je eigen route kiezen dat een ander dat niet fijn vind is zijn probleem.
Dat je dit principe niet snapt is duidelijk maar als je zo weinig van racen snap kan je beter naar dammen gaan kijken.
Nogmaals, Lewis is fout, 100%! Maar wat heeft Max daaraan?
Helemaal niets maar dat is het probleem van de huidig strafmaat die de Stewards ter beschikking hebben.
Ik vond de volgende analyze toch echt stukken objectiever dan het gelul uit de Ziggo Sport studio:


Ik heb deze ook gezien en het is echt beschamend dat ze conclusie van de stewards gewoon in twijfel trekken en Max de schuld geven het op Lewis insturen terwijl er werkelijk niets maar dan ook niets van blijkt volgens de video en de data. Sterker daaruit blijkt dat Lewis niets doet om het te voorkomen.
Niets doen om het te voorkomen is voorwaardelijke opzet en daarmee is feitelijk de weg voor een bezwaar door RBR afgesloten.

Je kunt immers alleen bezwaar maken tegen de analyse en uitspraak maar niet de strafmaat. De strafmaat wordt alleen aangepast als de conclusie anders wordt en de conclusie is min of meer opzet.

Het enige wat Max had kunnen doen was aan de kant gaan en Lewis voorbij laten gaan dat was waarschijnlijk het enige scenario geweest waarop Lewis hem er niet af had gereden...

De analyse van de stewards is 100% correct alleen de strafmaat is voor de stewards zeer beperkt.
 
Dat deed hij niet. Kijk eens een keer echt naar de video.

:)

1626709262693.png
1626709382324.png


Dus denkt echt dat als Max hier z'n lijn had dat er tussen Max en de apex ruimte was voor Lewis wetende dat Lewis kort daarvoor ook echt naast Max stond? Als dat dat niet de deur dichtgooien is dan weet ik het niet. Max ging voor de apex en dwong Lewis te remmen maar dat kon Lewis niet meer omdat het te ver in de bocht was en Lewis er simpel weg voor ging.
Dus hij moest zelf maar op het vuil gaan rijden zodat Lewis er gemakkelijker voorbij kon komen?
Dat was een optie. Hij kon de apex niet aansnijden want daar zat Lewis. Ongeacht of Lewis daar had mogen zitten. Jij hebt het over "gemakkelijker" en Lewis er voorbij laten komen. Daar heb ik het niet over. Max nam risico en had kunnen inschatten dat Lewis daar aan de binnenkant voor een poging zou gaan. Max zou precies hetzelfde gedaan hebben.
Je verwacht niet dat een zevenvoudig WK houder geen poging doet om contact te vermijden. Woorden van de stewards die er denk wel kijk op hebben.
Lewis stuurde pas in nadat ze contact hadden gemaakt.
Wat wil je nou horen? Ik zeg dat Lewis 100% fout zat? Dat zeg ik namelijk. Jij vind kennelijk dat Max geen risico nam... dat mag jij vinden en ik vind dat Max dat wel deed ;-) "the championship is a marathon, not a sprint" zei één van de twee onlangs.....

Ik verwacht van een goede coureur dat hij bij een andere coureur die stevig verdedigd de ballen heeft een high risk inhaalactie te maken. EINDELIJK moet Lewis ook eens de broek ophalen in al die jaren. Max geeft niks weg en rijdt agressief. Lewis zal zich deels aan de rijstijl van Max moeten matchen. De reden dat Perez deze race niks voor elkaar kreeg. Net niet de finesse en de ballen om keer op keer in te halen.
Helemaal niets maar dat is het probleem van de huidig strafmaat die de Stewards ter beschikking hebben.
Wat vind jij dat er had moeten gebeuren? Er was geen opzet om Max te elimineren. Het is niet dat zoals met Michael die Damon probeerde te elimineren :)

Een drive through was (vind ik) te zwaar geweest. Persoonlijk zou ik het beter vinden als je gewoon WK strafpunten zijn krijgen. 10 seconden penalty + 10 strafpunten. Dan kun je wel eerste worden maar nog steeds niet de volle mep binnen harken.
k heb deze ook gezien en het is echt beschamend dat ze conclusie van de stewards gewoon in twijfel trekken

Heb ik een andere video gekeken? Ze halen enkel aan wat ook mijn standpunt is. Waarom zoveel risico nemen en niet je verlies nemen wat je maar 7 punten kost. Ze zeggen dat de wedstrijdleiding het ook had kunnen bestempelen als een lap 1 race incident. Ze halen ook nog Perez aan die maar een 5 seconden penalty kreeg en dat was niet een lap 1 collision. Ik vind persoonlijk ook toen Perez te licht gestraft.
Max de schuld geven het op Lewis insturen

Zoals ik net al schreef, jij denkt dat er ruimte was voor Lewis tussen de apex en Max? We zullen het helaas nooit weten maar ik denk die ruimte er nooit was geweest het niet. Je vergelijkt het zelf met Leclerc later. Doordat hij niet de apex nam ging hij te wijd. Dat had dan ook met Max gebeurd als Lewis er tussen had gepast.

Ze geven hem niet de schuld door de race line op te eisen en de apex te namen. Ze toch echt Lewis de schuld in het commentaar.
Niets doen om het te voorkomen is voorwaardelijke opzet en daarmee is feitelijk de weg voor een bezwaar door RBR afgesloten.

Misschien toch iets te roze Max bril? Had het eens omgedraaid.... Hoe blij was je geweest als Max die poging had gemaakt bij Lewis en Lewis er af was gegaan met een flinke uitbreiding van de punten voor Max? Max die zou gaan voor een gat wat er eigenlijk niet was?
Het enige wat Max had kunnen doen was aan de kant gaan en Lewis voorbij laten gaan dat was waarschijnlijk het enige scenario geweest waarop Lewis hem er niet af had gereden...
Klopt! Dat (vind ik) had Max moeten doen :) Lewis had giga overspeed. Check hoe Bottas z'n banden vernaggelde. Max had strategisch de race nog naar zich toe kunnen trekken maar wilde de dood of de gladiolen al in ronde 1 bepalen.
 
Ongeacht wat je vind van het fanboy gehalte van Coronel, had hij met zijn analyse 100% gelijk dat 100% de fout van Lewis was.
Maar blijkbaar kan je een goede analyse niet waarderen op het moment dat iemand soms ook een keer een fanboy is.
Soms ook een keer een fanboy??? Als Max een collega (Ocon) een stoot geeft, dan is dat logisch want Max is fanatiek en gedreven. Als Max in de opwarmronde de auto van de baan rijdt, dan probeert die te voelen waar de lijn ligt. Als een ander dat soort foutjes maakt, dan is het meteen een klojo. Hij zal ongetwijfeld meer verstand hebben van de sport dan ik, maar hij kan er niet neutraal naar kijken. Natuurlijk mag je een beetje een oranje bril op hebben, maar Coronel slaat volledig door in mijn ogen. Daarbij vind ik de analyses van Doornbos veel beter en die is ook iets neutraler.

Maar ik schrijf toch ook duidelijk dat ik vind dat Lewis fout zat? Ik schrijf helemaal niet dat ik mij niet in de analyse van Coronel kan vinden. Ik geef enkel aan dat als de situatie exact hetzelfde was geweest, maar de rollen Lewis en Max waren omgedraait, dat ik dan verwacht dat Coronel een totaal andere mening zou hebben. Ik erger mij altijd dood aan die Coronel en ik ben zeker niet de enige.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Dat was een optie. Hij kon de apex niet aansnijden want daar zat Lewis. Ongeacht of Lewis daar had mogen zitten. Jij hebt het over "gemakkelijker" en Lewis er voorbij laten komen. Daar heb ik het niet over. Max nam risico en had kunnen inschatten dat Lewis daar aan de binnenkant voor een poging zou gaan. Max zou precies hetzelfde gedaan hebben.

Ik ken mensen die heel vaak een aanrijding hebben in het verkeer, maar nooit fout zijn. Maar met de juiste anticipatie kan je dat soort ongelukken vaak wel degelijk voorkomen. Nu is een race-situatie natuurlijk anders, want je wilt natuurlijk winnen. Het is alleen niet zo dat als je niet fout bent, dat je het ook niet had kunnen voorkomen.

Het gaat allemaal bijzonder snel. Ik kan me ook voorstellen dat Max had verwacht dat Lewis dit nooit zou kunnen halen en wel van z'n gas af zou gaan (net als later bij LeClerc). In andere situaties deed Lewis dit altijd, dus hij zal verwacht hebben dat het nu ook wel zo zou zijn. Toen Max doorhad dat Lewis het niet deed, toen was er geen houden meer aan. Hij moest wel insturen.

Ik ben benieuwd wat er een volgende keer gaat gebeuren in deze situatie. Lewis heeft laten zien dat hij het gevecht aan durft te gaan, zoals Max dat voorheen ook altijd deed. Iemand moet hier van zijn gas. Overigens denk ik niet dat Max dit de volgende keer meteen zal doen. Die laat zich niet piepelen...

Wat vind jij dat er had moeten gebeuren? Er was geen opzet om Max te elimineren. Het is niet dat zoals met Michael die Damon probeerde te elimineren :)
Voor de liefhebbers het filmpje:

Een drive through was (vind ik) te zwaar geweest. Persoonlijk zou ik het beter vinden als je gewoon WK strafpunten zijn krijgen. 10 seconden penalty + 10 strafpunten. Dan kun je wel eerste worden maar nog steeds niet de volle mep binnen harken.

Het probleem is dat je niet tijdens het spel de regels kan veranderen. Een drive-thru had ik zeker niet te zwaar gevonden. Bedoel je met strafpunten de punten op je licentie? Dan is het wel erg zwaar, want met 12 punten heb je een schorsing te pakken. 10 punten in mindering voor de WK-stand mag volgens mij niet zomaar uitgedeeld worden. Een drive-thru was op zijn plaats geweest, maar dan was Lewis alsnog tweede geworden. Wellicht zelfs wel eerste als ze nog meer konden pushen.

Heb ik een andere video gekeken? Ze halen enkel aan wat ook mijn standpunt is. Waarom zoveel risico nemen en niet je verlies nemen wat je maar 7 punten kost. Ze zeggen dat de wedstrijdleiding het ook had kunnen bestempelen als een lap 1 race incident. Ze halen ook nog Perez aan die maar een 5 seconden penalty kreeg en dat was niet een lap 1 collision. Ik vind persoonlijk ook toen Perez te licht gestraft.
Het probleem is dat Lewis dit de volgende keer dan weer doet. Max gaat toch wel van zijn gas. Max hanteerde diezelfde tactiek vorig jaar. Dat kon Lewis minder boeien, omdat hij wist dat Max toch niet voldoende punten zou halen voor een WK-titel. Nu zit het veel dichter bij elkaar.

Misschien toch iets te roze Max bril? Had het eens omgedraaid.... Hoe blij was je geweest als Max die poging had gemaakt bij Lewis en Lewis er af was gegaan met een flinke uitbreiding van de punten voor Max? Max die zou gaan voor een gat wat er eigenlijk niet was?
Dat is ook waar ik mij aan stoor. Veel die nu lopen te klagen hadden gejuicht als het andersom was geweest (@RobsEV: niet direct aan jou gericht).
 
Ik ben echt benieuwd wat in jullie ogen Max anders had moeten doen. Hij laat veel ruimte over voor Hamilton, beduidend meer dan wat je doet wanneer je, zoals Hamilton het noemt, aggressief rijdt. Op het moment dat Hamilton Max raakt zit het rechterwiel van Hamilton minimaal 0,50 van de apex af, terwijl je daar normaliter op de apex zou zitten, wanneer je aan de binnenzijde rijdt. Max had mogen verwachten dat Hamilton hier op de apex zit, of, gas terug zou nemen. Verstappen zit gezien de ruimte die hij overlaat, op de reguliere racelijn. Wanneer hij bij insturen niet die lijn zou volgen, zou hij ook de bocht niet kunnen halen. Hamilton stuurt veel te laat in (misschien door vuil, maar wist dat er in die bocht aan de binnenkant nooit ruimte is om in te halen) en raakt daarbij Max. Of het willens en wetens is, misschien niet, maar m.i. een risico dat daar door hem werd ingecalculeerd.
 
:)

View attachment 685911View attachment 685912

Dus denkt echt dat als Max hier z'n lijn had dat er tussen Max en de apex ruimte was voor Lewis wetende dat Lewis kort daarvoor ook echt naast Max stond? Als dat dat niet de deur dichtgooien is dan weet ik het niet. Max ging voor de apex en dwong Lewis te remmen maar dat kon Lewis niet meer omdat het te ver in de bocht was en Lewis er simpel weg voor ging.
Lewis maakt idd een wanhopige dive bom.
Dat was een optie. Hij kon de apex niet aansnijden want daar zat Lewis. Ongeacht of Lewis daar had mogen zitten. Jij hebt het over "gemakkelijker" en Lewis er voorbij laten komen. Daar heb ik het niet over. Max nam risico en had kunnen inschatten dat Lewis daar aan de binnenkant voor een poging zou gaan. Max zou precies hetzelfde gedaan hebben.
Max liet idd zeeën van ruimte en Lewis liet de auto naar buiten lopen en miste de Apex volledig
Wat wil je nou horen? Ik zeg dat Lewis 100% fout zat? Dat zeg ik namelijk. Jij vind kennelijk dat Max geen risico nam... dat mag jij vinden en ik vind dat Max dat wel deed ;-) "the championship is a marathon, not a sprint" zei één van de twee onlangs.....
Copse met 300km/u is altijd een risico. Lewis nam een veel groter risico maakte een grote fouten.
Max nam idd een risico hij ging er vanuit dat Lewis een groot coureur is en dat deze de ruimte die ruimschoots genoeg was zou benutten.
Lewis liet echter de auto tegen Max aanlopen.
Ik verwacht van een goede coureur dat hij bij een andere coureur die stevig verdedigd de ballen heeft een high risk inhaalactie te maken. EINDELIJK moet Lewis ook eens de broek ophalen in al die jaren. Max geeft niks weg en rijdt agressief. Lewis zal zich deels aan de rijstijl van Max moeten matchen. De reden dat Perez deze race niks voor elkaar kreeg. Net niet de finesse en de ballen om keer op keer in te halen.

Wat vind jij dat er had moeten gebeuren? Er was geen opzet om Max te elimineren. Het is niet dat zoals met Michael die Damon probeerde te elimineren :)
Lewis heeft al een paar races voorspeld dat hij zo'n actie zou gaan ondernemen. Dat wil niet zeggen dat je kunt stellen dat het expres is maar gezien de positionering van Lewis bij Max versus die bij Leclerc kan je zien dat Lewis meer met Max bezig was dan met de bocht.
Een drive through was (vind ik) te zwaar geweest. Persoonlijk zou ik het beter vinden als je gewoon WK strafpunten zijn krijgen. 10 seconden penalty + 10 strafpunten. Dan kun je wel eerste worden maar nog steeds niet de volle mep binnen harken.
Precies.
Heb ik een andere video gekeken? Ze halen enkel aan wat ook mijn standpunt is. Waarom zoveel risico nemen en niet je verlies nemen wat je maar 7 punten kost. Ze zeggen dat de wedstrijdleiding het ook had kunnen bestempelen als een lap 1 race incident. Ze halen ook nog Perez aan die maar een 5 seconden penalty kreeg en dat was niet een lap 1 collision. Ik vind persoonlijk ook toen Perez te licht gestraft.
Als je dit bestempeld als een race incident dan zoude Perez en Norris de vorige race al helemaal geen straf mogen krijgen want daarvan stond iig vast dat ze duidelijk voor lagen in de bocht en dat zij dus de racelijn hadden.
Zoals ik net al schreef, jij denkt dat er ruimte was voor Lewis tussen de apex en Max? We zullen het helaas nooit weten maar ik denk die ruimte er nooit was geweest het niet. Je vergelijkt het zelf met Leclerc later. Doordat hij niet de apex nam ging hij te wijd. Dat had dan ook met Max gebeurd als Lewis er tussen had gepast.
Dat Leclerc wijd ging geeft aan dat Max niet meer ruimte had kunnen geven zonder dat hij daar track limits aan zijn broek had gehad en als hij er buiten had gegaan maar ervoor gebleven, dan was het leaving the track and gaining an advantage. Je toont hier mee zelf aan dat Max geen extra ruimte had kunnen geven.
Ze geven hem niet de schuld door de race line op te eisen en de apex te namen. Ze toch echt Lewis de schuld in het commentaar.
Lekker de schuld maar niet fout, nee goed gedaan....
Ze komen ook met het argument dat Max 2x instuurt.
Eerste keer houdt hij
Misschien toch iets te roze Max bril? Had het eens omgedraaid.... Hoe blij was je geweest als Max die poging had gemaakt bij Lewis en Lewis er af was gegaan met een flinke uitbreiding van de punten voor Max? Max die zou gaan voor een gat wat er eigenlijk niet was?
Nee, Max heeft in het verleden ook wel fouten gemaakt en rijdt nu continu op het randje van het reglementenboek.
Zolang je er niet overheen gaat is er niets aan de hand. Als Lewis er echt naast had gezeten en dat kan je niet bepalen vanuit de auto van Lewis dan had Lewis op op het randje van het reglementenboek gereden. Als je de beeld van bovenaf ziet dan is Lewis met de voorkant van zijn vleugel hooguit tot net achter het voorwiel van max gekomen.

Klopt! Dat (vind ik) had Max moeten doen :) Lewis had giga overspeed. Check hoe Bottas z'n banden vernaggelde. Max had strategisch de race nog naar zich toe kunnen trekken maar wilde de dood of de gladiolen al in ronde 1 bepalen.

Lewis en Max wisten beiden dat als Max voor zou liggen na Copse dat Max met meer down force weg zou kunnen rijden van Lewis bij Maggots en Becketts.
Precies zoals hij dat ook kon doen in de sprintrace. Daarna zou de race gelopen zijn. De actie van Lewis was dan ook een wanhoopsdaad die je niet zou verwachten van iemand met zoveel race ervaring. Lewis had alleen in sector 1 tot aan Copse overspeed. Daarna zou het klaar geweest zijn en had Max eenvoudig bij hem weggereden zoals in de sprintrace.

Wat je eigenlijk Max verwijt is het feit dat hij niet had verwacht dat Lewis met een waas voor zijn ogen een do or die actie zou gaan maken.
Als je daarop gaat anticiperen ben je geen racer meer.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik ben echt benieuwd wat in jullie ogen Max anders had moeten doen. Hij laat veel ruimte over voor Hamilton, beduidend meer dan wat je doet wanneer je, zoals Hamilton het noemt, aggressief rijdt. Op het moment dat Hamilton Max raakt zit het rechterwiel van Hamilton minimaal 0,50 van de apex af, terwijl je daar normaliter op de apex zou zitten, wanneer je aan de binnenzijde rijdt. Max had mogen verwachten dat Hamilton hier op de apex zit, of, gas terug zou nemen. Verstappen zit gezien de ruimte die hij overlaat, op de reguliere racelijn. Wanneer hij bij insturen niet die lijn zou volgen, zou hij ook de bocht niet kunnen halen. Hamilton stuurt veel te laat in (misschien door vuil, maar wist dat er in die bocht aan de binnenkant nooit ruimte is om in te halen) en raakt daarbij Max. Of het willens en wetens is, misschien niet, maar m.i. een risico dat daar door hem werd ingecalculeerd.
Zoals @ramonneke stelt had Max wijd kunnen gaan en Lewis gewoon voor kunnen laten gaan en hem de race laten winnen.
Wanneer je als racer er zo in gaat zitten ben je opgehouden met racen.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R
Het probleem is dat je niet tijdens het spel de regels kan veranderen. Een drive-thru had ik zeker niet te zwaar gevonden. Bedoel je met strafpunten de punten op je licentie? Dan is het wel erg zwaar, want met 12 punten heb je een schorsing te pakken. 10 punten in mindering voor de WK-stand mag volgens mij niet zomaar uitgedeeld worden.

Ik bedoelde als alternatief. 10 WK strafpunten. Dat penalty systeem bestaat niet maar persoonlijk zou ik dat terecht vinden als je een andere coureur volledig elimineerd. Met opzet natuurlijk DQ en licentie strafpunten.

Het probleem is dat Lewis dit de volgende keer dan weer doet. Max gaat toch wel van zijn gas.

Natuurlijk, maar er zijn nog 13 planned races. Max had 33 punten voorsprong. Af en toe dus 7 punten weggeven kon hij dus doen. Nu is het verschil maar 8 punten. Die marge is nu weg...
 
Ik ken mensen die heel vaak een aanrijding hebben in het verkeer, maar nooit fout zijn. Maar met de juiste anticipatie kan je dat soort ongelukken vaak wel degelijk voorkomen. Nu is een race-situatie natuurlijk anders, want je wilt natuurlijk winnen. Het is alleen niet zo dat als je niet fout bent, dat je het ook niet had kunnen voorkomen.

Het gaat allemaal bijzonder snel. Ik kan me ook voorstellen dat Max had verwacht dat Lewis dit nooit zou kunnen halen en wel van z'n gas af zou gaan (net als later bij LeClerc). In andere situaties deed Lewis dit altijd, dus hij zal verwacht hebben dat het nu ook wel zo zou zijn. Toen Max doorhad dat Lewis het niet deed, toen was er geen houden meer aan. Hij moest wel insturen.
Ik denk dat Max er vanuit ging dat Lewis goed genoeg was om in de ruimte die hij liet voor Lewis dat Lewis daar gebruik van zou maken.
Lewis had duidelijk niet genoeg aan genoeg ruimte.
Ik ben benieuwd wat er een volgende keer gaat gebeuren in deze situatie. Lewis heeft laten zien dat hij het gevecht aan durft te gaan, zoals Max dat voorheen ook altijd deed. Iemand moet hier van zijn gas. Overigens denk ik niet dat Max dit de volgende keer meteen zal doen. Die laat zich niet piepelen...
Als je één keer laat piepelen dan gaat iedereen er vanuit dat je altijd laat piepelen en is je carrière klaar als racer.
Dit is er ook de oorzaak van dat Max eerder in zijn carrière veel touches had waarvan hij veel niet de schuld krijg of slechts gedeeltelijk.
Wanneer hij toen een na u mentaliteit zou hebben gehad dan zouden nu niet denken kijkt het is Max maar zouden ze denken die kan je wel piepelen.
Voor de liefhebbers het filmpje:
Schumacher liet totaal geen ruimte hier.
Het probleem is dat je niet tijdens het spel de regels kan veranderen. Een drive-thru had ik zeker niet te zwaar gevonden. Bedoel je met strafpunten de punten op je licentie? Dan is het wel erg zwaar, want met 12 punten heb je een schorsing te pakken. 10 punten in mindering voor de WK-stand mag volgens mij niet zomaar uitgedeeld worden. Een drive-thru was op zijn plaats geweest, maar dan was Lewis alsnog tweede geworden. Wellicht zelfs wel eerste als ze nog meer konden pushen.
Hier was een drive through penalty idd wel op zijn plaats geweest zoals Ocon toen op Max.
Wanneer je duidelijk meer met je tegenstander bezig bent dan met de bocht zie verschil in positionering van Lewis in de situatie Max vs Leclerc dan grenst de fout aan opzet. Dat wel niet zeggen dat ik zeg dat het opzet is maar wel extreem zwaar aan te rekenen.
Het probleem is dat Lewis dit de volgende keer dan weer doet. Max gaat toch wel van zijn gas. Max hanteerde diezelfde tactiek vorig jaar. Dat kon Lewis minder boeien, omdat hij wist dat Max toch niet voldoende punten zou halen voor een WK-titel. Nu zit het veel dichter bij elkaar.
Fout gedrag van Lewis loont linksom of rechts om. Of het nu 7 punt of 25 kost onreglementair gedrag wordt hier beloond.
Dat is ook waar ik mij aan stoor. Veel die nu lopen te klagen hadden gejuicht als het andersom was geweest (@RobsEV: niet direct aan jou gericht).
In die zin vind ik het opvallend dat je wel de reactie in de pit van Red Bull te zien krijgt maar niet die van Mercedes.
Ik verwacht dat die ook stonden te juichen en dat de FOM dat niet gepast vond om te laten zien...
 
Ik denk dat Max er vanuit ging dat Lewis goed genoeg was om in de ruimte die hij liet voor Lewis dat Lewis daar gebruik van zou maken.
Lewis had duidelijk niet genoeg aan genoeg ruimte.
Lewis had van het gas moeten gaan en ik denk dat Max had verwacht dat Lewis dat zou doen. Dit is voor het eerst dat Lewis zo agressief aanvalde en toen Max dit doorhad was er al geen houden meer aan. Ik ben heel benieuwd hoe het in het vervolg gaat. Iemand moet "chicken" zijn in dit spelletje.

Als je één keer laat piepelen dan gaat iedereen er vanuit dat je altijd laat piepelen en is je carrière klaar als racer.

Max heeft al eens gezegd dat onderling niet telt als je Bottas inhaalt. Dat is iemand die geen risico's neemt en die laat zich blijkbaar wel regelmatig piepelen. Bij Max laat iedereen dat wel, want iedereen weet dat hij er vol voor gaat. Maar als Max wat te verliezen heeft (WK) en de ander niet, dan is het soms handig om je toch even te laten gaan. Maar in een gevecht met Lewis in deze fase moet je wel duidelijk zijn dat je het niet cadeau geeft. Wat dat betreft was toen het unlappen van Ocon een heel ander verhaal. Daar had Max niets van Ocon te duchten en was het verstandiger geweest om hem voor te laten gaan. Nu inderdaad niet.

Dit is er ook de oorzaak van dat Max eerder in zijn carrière veel touches had waarvan hij veel niet de schuld krijg of slechts gedeeltelijk.
Wanneer hij toen een na u mentaliteit zou hebben gehad dan zouden nu niet denken kijkt het is Max maar zouden ze denken die kan je wel piepelen.

Klopt helemaal. Denk dat iedereen weet dat Max niks cadeau geeft en daarom wel oppast. Maar het verschil is dat Max voorheen weinig te verliezen had en nu wel. Ook Russel gaf bij de sprint aan dat hij alleen maar kon winnen en niets had te verliezen. Uiteindelijk ging iedereen echt racen, maar voor de jongens vooraan kan je veel verliezen.

Schumacher liet totaal geen ruimte hier.

Sterker nog... Dit was doelbewust schade rijden bij Hill. Schumacher werd wereldkampioen door deze actie. Doordat hij schade had kon Hill kampioen worden die race. Door Hill uit de race te tikken had hij het WK binnen. Ze hadden Schumacher hiervoor punten in mindering moeten brengen, zodat dit niet beloond werd met een WK titel. Hamilton probeerde niet bewust Max er af te rammen. Hij nam "enkel" teveel risico en een inschattingsfout...

Hier was een drive through penalty idd wel op zijn plaats geweest zoals Ocon toen op Max.
Wanneer je duidelijk meer met je tegenstander bezig bent dan met de bocht zie verschil in positionering van Lewis in de situatie Max vs Leclerc dan grenst de fout aan opzet. Dat wel niet zeggen dat ik zeg dat het opzet is maar wel extreem zwaar aan te rekenen. Fout gedrag van Lewis loont linksom of rechts om. Of het nu 7 punt of 25 kost onreglementair gedrag wordt hier beloond.

Bij heel veel races komt het voor dat iemand een ander uit de wedstrijd rijdt -die er niets aan kan doen-. Degene die het veroorzaakt kan dan vaak gewoon doorrijden met een beperkte penalty. Hier is echt niets bijzonders aan, behalve dat het gaat om Max en de WK-strjid. Maar dat maakt het feit an-sich er niet ernstiger op. Als de veroorzaker van een crash zwaarder gestraft moet worden, dan had die discussie lang geleden al gestart kunnen worden.

In die zin vind ik het opvallend dat je wel de reactie in de pit van Red Bull te zien krijgt maar niet die van Mercedes. Ik verwacht dat die ook stonden te juichen en dat de FOM dat niet gepast vond om te laten zien...

Bij een crash wordt vrijwel altijd de schrikreactie van het team getoond. Bij een inhaalactie oo kde reactie van het team dat inhaalt. Dat is gewoon de normale regie. Daar wat achter zoeken is spijkers op laag water zoeken. Natuurlijk is men bij Mercedes blij met de WK-punten, maar geloof maar dat die jongens ook wel schrokken van de impact van de crash. Elke coureur of monteur kent de gevaren. Dat zijn echt niet de tokkies die lopen te juichen bij een zware crash van de tegenstander.

Tijdens de race hoorde ik Jack Plooij zeggen dat Max waarschijnlijk nog terug kwam naar het circuit of wellicht rechtstreeks door ging naar het hotel. Ook was Hamilton vertelt dat Max "ok" was. Pas later hoorde je dat hij naar het ziekenhuis ging. Ik vraag mij af of Lewis wist wat er met Max aan de hand was.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Lewis had van het gas moeten gaan en ik denk dat Max had verwacht dat Lewis dat zou doen. Dit is voor het eerst dat Lewis zo agressief aanvalde en toen Max dit doorhad was er al geen houden meer aan. Ik ben heel benieuwd hoe het in het vervolg gaat. Iemand moet "chicken" zijn in dit spelletje.
Precies je verwacht niet dat Lewis in een inschattingsfout maakt een rijders fout. Te hard, apex missen en naar buiten laten lopen.
Max heeft al eens gezegd dat onderling niet telt als je Bottas inhaalt. Dat is iemand die geen risico's neemt en die laat zich blijkbaar wel regelmatig piepelen. Bij Max laat iedereen dat wel, want iedereen weet dat hij er vol voor gaat. Maar als Max wat te verliezen heeft (WK) en de ander niet, dan is het soms handig om je toch even te laten gaan. Maar in een gevecht met Lewis in deze fase moet je wel duidelijk zijn dat je het niet cadeau geeft. Wat dat betreft was toen het unlappen van Ocon een heel ander verhaal. Daar had Max niets van Ocon te duchten en was het verstandiger geweest om hem voor te laten gaan. Nu inderdaad niet.
Bottas is idd een watje in een battle. Ocon maakte in de bocht geen schijn van kans al het om lap snelheid ging maar had alleen iets meer bochtsnelheid omdat hij niet op zijn banden hoefde te passen die net nieuw waren. Verwachten dat iemand die gelapt is en buiten de punten rijdt dan een groot risico gaat nemen om de leider in de wedstrijd eruit te rijden doe je dan ook niet echt. Ocon reed Max ook zo opzichtig aan dat het haast opzet leek en dat uitte zich ook in de straf.

Lewis heeft een track record de laatste tijd van het eruit kegelen van concurrenten om daar zelf een voordeel mee te behalen.

Brazilie 2019 schakelde Hamilton Albon uit, en dat kostte Red Bull 18 punten in het kampioenschap. Hamilton kreeg maar een straf van 5 seconden en werd alsnog 7e.

Oostenrijk 2020 schakelde Hamilton opnieuw Albon uit. Dat kostte Red Bull ook al mogelijk een overwinning. Hamilton kreeg opnieuw maar 5 seconden straf. Bottas won de race en Hamilton werd alsnog 4e.

Ik verwacht dan ook dat hij het binnen kort kan terug verwachten maar dan zal het vast de (kwade) opzet van een ander zijn.

Klopt helemaal. Denk dat iedereen weet dat Max niks cadeau geeft en daarom wel oppast. Maar het verschil is dat Max voorheen weinig te verliezen had en nu wel. Ook Russel gaf bij de sprint aan dat hij alleen maar kon winnen en niets had te verliezen. Uiteindelijk ging iedereen echt racen, maar voor de jongens vooraan kan je veel verliezen.
Klopt
Sterker nog... Dit was doelbewust schade rijden bij Hill. Schumacher werd wereldkampioen door deze actie. Doordat hij schade had kon Hill kampioen worden die race. Door Hill uit de race te tikken had hij het WK binnen. Ze hadden Schumacher hiervoor punten in mindering moeten brengen, zodat dit niet beloond werd met een WK titel. Hamilton probeerde niet bewust Max er af te rammen. Hij nam "enkel" teveel risico en een inschattingsfout...
Hij was bezig met Max wijd te pushen zie positionering. Dat is het argument van Horner dat je dat niet kunt doen in Copse omdat dit per definitie in tranen gat eindigen. Als je weet / had kunnen weten dat contact dan onvermijdelijk wordt is het dan nog een inschattingsfout.
Bij heel veel races komt het voor dat iemand een ander uit de wedstrijd rijdt -die er niets aan kan doen-. Degene die het veroorzaakt kan dan vaak gewoon doorrijden met een beperkte penalty. Hier is echt niets bijzonders aan, behalve dat het gaat om Max en de WK-strjid. Maar dat maakt het feit an-sich er niet ernstiger op. Als de veroorzaker van een crash zwaarder gestraft moet worden, dan had die discussie lang geleden al gestart kunnen worden.
Klopt.
Bij een crash wordt vrijwel altijd de schrikreactie van het team getoond. Bij een inhaalactie oo kde reactie van het team dat inhaalt. Dat is gewoon de normale regie. Daar wat achter zoeken is spijkers op laag water zoeken. Natuurlijk is men bij Mercedes blij met de WK-punten, maar geloof maar dat die jongens ook wel schrokken van de impact van de crash. Elke coureur of monteur kent de gevaren. Dat zijn echt niet de tokkies die lopen te juichen bij een zware crash van de tegenstander.

Tijdens de race hoorde ik Jack Plooij zeggen dat Max waarschijnlijk nog terug kwam naar het circuit of wellicht rechtstreeks door ging naar het hotel. Ook was Hamilton vertelt dat Max "ok" was. Pas later hoorde je dat hij naar het ziekenhuis ging. Ik vraag mij af of Lewis wist wat er met Max aan de hand was.
Bij een normale inhaalactie zie je beiden. Nu zelfs in alle herhalingen niets. Of er wat achter zit of gewoon dat de regie het niet gepast vind maakt niet uit.
 
Dit is gewoon een race incident, niets meer en niets minder. Hamilton zat fout maar reed Verstappen niet met opzet van de baan. De rest is gazettepraat of fans die het bekijken met oogkleppen. Wat eraan vooraf ging is van het beste van wat ik al in jaren gezien heb in de F1, laat ze toch eens racen met het mes tussen de tanden. De volgende keer is het eens andersom en blijf ik bij mijn standpunt.
 
  • Love
Reactions: ramonneke
Dit is gewoon een race incident, niets meer en niets minder. Hamilton zat fout maar reed Verstappen niet met opzet van de baan. De rest is gazettepraat of fans die het bekijken met oogkleppen. Wat eraan vooraf ging is van het beste van wat ik al in jaren gezien heb in de F1, laat ze toch eens racen met het mes tussen de tanden. De volgende keer is het eens andersom en blijf ik bij mijn standpunt.

Opzet is een groot woord. Een race incident is iets wat onbestraft moet blijven en dat was het zeker niet.
Max deed iig volgens de regels niets fout. Zegt ook bijv. Martin Brundle...

Lewis deed heel veel fout, remde (te) laat, stuurde te laat in waardoor hij de apex miste, toen Max instuurde om de bocht te kunnen halen stuurde Lewis nog steeds niet in en stuurde pas echt in nadat er een touché was.
Je kunt nooit bewijzen dat het opzet is en dus kan je dat ook niet stellen. Echter als het geen opzet is maakte Lewis meerdere rookie fouten en dat klinkt dan ook weer ongeloofwaardig. Het klinkt dan ook meer als een doelbewust genomen risico om de ander kost wat het kost legaal of illegaal voorbij te gaan.
Dat hij niet bewust bedoelde dat het een 51G klapper zou worden geloof ik dan weer wel gelijk.

Wat mij blijft verbazen is dat er mensen zijn die stellen dat Max dit had moeten voorkomen en dat Lewis geen blaam treft.
Zo ook het Mercedes kamp en Lewis. Waarschijnlijk was voor RB en de "fans" de kous snel af geweest als er gezegd was sorry foutje kan gebeuren.
Dan was het snel klaar geweest en was er gezegd oké nooit meer doen klaar.

Nu doet Lewis alsof hem onrecht is aangedaan door Max en dat hij onterecht een 10s straf heeft gehad.
Ik denk dat dit de meeste mensen nog het meeste steekt.
 
  • Like
Reactions: peter85
Wat eraan vooraf ging is van het beste van wat ik al in jaren gezien heb in de F1,

Dit! De sprint race was in die zin ook een succes wat ik niet had verwacht. Beide in bloedvorm maar ook Alonso die deze GP ook in mijn ogen laat zien dat hij echt nog steeds een top coureur is dat hij in de juiste auto gewoon races kan winnen!

Ik kijk uit naar de volgende sprint race!
 

"The Formula 1 pundit has revealed Red Bull have evidence that Lewis Hamilton entered Copse corner on lap one significantly quicker than any other time in the race."

Als we er vanuit gaan dat het klopt dan weet iedereen dat je die bocht in de eerste lap nooit gaat halen met die snelheid als je in de andere laps niet in de buurt komt van die snelheid. Dus ook niet met lege tanks terwijl je in de rest van het circuit wel significant harder gaat en kunt.
Dan kan je niet meer volhouden dat het een ongelukje is en kwalificeert het als een professional foul en heeft Lewis dit al twee keer eerder gepresteerd bij Albon.
 
De collega F1-piloten denken net hetzelfde, een raceincident. Als vijand nr 1 van Hamilton, Alonso, al vond dat hij ernaast zat en daardoor zijn lijn mocht houden!
 
De collega F1-piloten denken net hetzelfde, een raceincident. Als vijand nr 1 van Hamilton, Alonso, al vond dat hij ernaast zat en daardoor zijn lijn mocht houden!
Er zijn opinies en feiten.
Het reglementen boek is helder.
Als je er een stuk naast zit dan moet de gene die er voor ligt één auto breedte ruimte laten.
Er was bijna twee auto breedtes ruimte en als je de curbs meerekent nog veel meer.
Als je daar niet eens je bocht in kunt houden dan ben je incompetent of je doet het expres.

Wat de mensen eigenlijk zeggen die stellen dat Lewis het niet expres deed is dat Lewis incompetent is.
De opmerking van Alonso raakt dan ook kant nog wal, Lewis heeft volgens de regelementen recht op 1 auto breedte aan ruimte. Hij kreeg al veel meer maar was gewoon niet instaat om zelfs maar op de baan te blijven en moest zo afremmen dat zelfs Leclerc hem eenvoudig na de bocht kon inhalen.

Lewis heeft een geschiedenis van dergelijke acties kijk bijv. naar Albon. Ook die heeft hij er tot twee keer toe zo eruit getikt.
Dat is geen toeval meer.
 
Als je er een stuk naast zit dan moet de gene die er voor ligt één auto breedte ruimte laten.
Er was bijna twee auto breedtes ruimte en als je de curbs meerekent nog veel meer.
Op het moment van contact wel ja. Probleem is dat als Lewis aan de binnenkant is hij de apex nooit kon halen vanwege overstuur (deels te laat geremd, deels vuil). Max ging (denk ik gezien zijn positie en z'n stuurhoek) voor de apex. De rest laat zich dan raden....

Lewis incompetent labelen is wel extreem. Elke coureur gaat wel eens 101%. Dit was het momentje van Lewis. Alsof Max nooit 101% te ver is gegaan en daardoor z'n auto eigenhandig de muur in reed of puur door anderen die uitwijken om contact te voorkomen. Is Max hierdoor ook incompetent? :) Denk dat als we gaat turven het er niet gunstig uit ziet voor Max :). Maar dat soort "big balls" moves horen ook een beetje bij autosport. Kijk wat Senna deed. Kan niet zo de races voor me halen maar zat moves waarvan je wist... als de ander niet uitwijkt liggen ze er af. Zich hard maken voor veiligheid buiten de baan maar puntje bij paaltje kon Senna ook gewoon super gevaarlijke stunts uithalen. Toch gezien als 1 van de beste coureurs.

In bepaalde mate was deze eerste ronde een beetje Prost vs Senna achtig. De ander geen centimeter gunnen en dat eindigde wel eens in tranen. Dat willen we toch zien? Harde battles, emoties en een vleugje teveel risico?

Nee, ik vind dit niet erg. Graag meer van dit soort clashes en hopen dat Max de titel pakt :)