Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off-Tesla-Topic : Formule 1

This site may earn commission on affiliate links.
Mooie race voor Max welke hem een grote voorsprong in punten heeft opgeleverd.
Leclerc reed weer met teveel commitment, maar toch leuk om te zien.
De wedstrijdleiding was volgens mij van het padje met de Norris & Perez.
Je weet als rijder als in een bocht aan de buitenzijde probeert in te halen dat je van de baan wordt gedrukt kan worden als de andere rijder zijn racelijn houdt.
Dit is ook met Max gebeurd, toen hij Lewis buitenom probeerde in te halen een paar jaar geleden.
Toen was het het een race incident.
 
Ze moeten die saaie boel die al jaren aan de gang is toch op één of andere manier spannend houden. Inhalen mag blijkbaar alleen nog op het rechte stuk met gebruik van het al even idiote drl. Het is één grote klucht geworden met al hun regeltjes, gelukkig heb ik de tijd van Senna en Prost nog meegemaakt. De generatie ervoor was nog erger, daar lagen ze niet wakker van een tikje om wat plaats te maken. Binnenkort gaan ze nog enkel kwalificaties organiseren en de snelste is de winnaar want o wee als er eens iemand met ballen aan zijn lijf durft in te halen! Niet tegen Verstappen bedoeld want het is een geweldig rijder maar de F1 is op sterven na dood op deze manier.
 
Dit is een race waar Hamilton met smerig spel enorm veel heeft gewonnen. Niet alleen de punten (25+7), maar hoogstwaarschijnlijk moet Max nu gedwongen zijn motor vervangen en door de budgetcap meer geld uitgeven waardoor er minder ontwikkeld wordt voor volgend jaar. Het loont om je concurrent te torpederen.

Wordt Hamilton kampioen met minder dan 32 punten, dan heeft hij het hier gestolen.

En na de wedstrijd zo schandalig te juichen terwijl door jouw schuld op dat moment nog iemand in het ziekenhuis ligt. Heel sjiek. En zeker van iemand die graag zelf gerespecteerd wil worden.

Ik kijk al jaar en dag formule 1 en heb ook veel andere crashes gezien met faul play, maar dit is er eentje voor in het boekje.
 
Je hebt niets gemist. Vooral Coronel was weer tenenkrommend. Als Max dit had gedaan had die ongetwijfeld geroepen dat elke echte coureur voor zo'n gat was gegaan en dat je in een split-second moet beslissen. Moet wel zeggen dat Jack Plooij eindelijk eens de juiste vragen wist te stellen.

Lewis mist volledig de apex. Bij de manoeuvre tegen Leclerc zit Lewis 1,5 autobreedte meer naar rechts en dat geeft aan dat hij veel te laat instuurde bij de actie tegen Max. Hij deed een "do or die" actie die gezien het feit dat hij op het vuil en de volledig de apex miste gedoemd was om te mislukken.
Daarbij zie je dat Lewis niet eens probeert om de apex en de ruimte die er is alsnog te gebruiken en kiest er voor om hem ertegenaan te laten lopen.
Iets wat hij al vele malen eerder heeft gedaan bij andere coureurs (vorig jaar alleen al 2x Albon) die hij niet voorbij kon komen hetgeen dan weer te denken geeft.

Lewis maakte meerdere "inschattings" en "stuur"fouten bij het ingaan van de bocht. Alleen ook benoemd in het rapport van de Steward en daarom lijkt mij dat ook boven iedere twijfel verheven. De stelling dat er een gat was klopt en dat gat werd nooit dichtgereden alleen had Lewis niet genoeg aan dat gat omdat hij op het vuil vol gas bleef gaan en de apex volledig miste. Het feit dat Lewis achteraf ook zegt trots te zijn op actie die hij heeft gemaakt ondanks dat de Steward 100% de fout bij hem leggen is ook veel zeggend.

Ook de uitspraak vooraf dat ze terug "in the game" zijn bij één DNF van Max plaatst de actie van Lewis ook in een bepaald perspectief.

Je opmerking zou houtzagen als Max naar de apex was gegaan en Lewis geen ruimte had gelaten.
Er was 1,5-2 autobreedte ruimte en een ervaren coureur als Lewis bleek niet instaat daar zijn auto te positioneren.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Verstappen zat te ver aan de buitenkant en er was ruimte maar ik kan je volgen dat hij verkeerd instuurde waardoor het op een 'do or die’ manoeuvre aankwam. Zijn hoop lag bij het feit dat 75% van de racers in de remmen zouden gaan om een crash te vermijden maar Verstappen zat helaas met dezelfde redenering en ging ervan uit dat Hamilton wel zou inhouden. Uiteindelijk lag de fout terecht bij Hamilton maar dat hij hem bewust van de baan reed gaat voor mij een brug te ver. Zou het graag eens willen zien als de rollen omgekeerd waren, 99% dat Verstappen er ook voor gegaan zou zijn. Ik praat het niet goed maar er mag best een beetje meer risico genomen worden zodat we terug echte races zien.
 
Volgens mij wordt er dit seizoen echt geracet. Vorige jaren had Mercedes een zodanige overmacht, waardoor halverwege het seizoen het kampioenschap vrijwel bekeken was. Nu beide merken aan elkaar gewaagd zijn heeft Mercedes het veel moeilijker.
 
Verstappen zat te ver aan de buitenkant en er was ruimte maar ik kan je volgen dat hij verkeerd instuurde waardoor het op een 'do or die’ manoeuvre aankwam. Zijn hoop lag bij het feit dat 75% van de racers in de remmen zouden gaan om een crash te vermijden maar Verstappen zat helaas met dezelfde redenering en ging ervan uit dat Hamilton wel zou inhouden. Uiteindelijk lag de fout terecht bij Hamilton maar dat hij hem bewust van de baan reed gaat voor mij een brug te ver. Zou het graag eens willen zien als de rollen omgekeerd waren, 99% dat Verstappen er ook voor gegaan zou zijn. Ik praat het niet goed maar er mag best een beetje meer risico genomen worden zodat we terug echte races zien.
Leclerc liet minder ruimte maar Lewis deed daar wel eerste een back off om de apex te halen.
Het was nu gewoon een torpedo actie.

Een gokje in een low speed corner is fout maar niet potentieel fataal. Lewis remde te laat en miste volledig de apex.
Max kon niet later insturen om meer ruimte te geven omdat hij anders nooit de bocht meer had kunnen halen en de regels zijn simpel.
Wanneer je ervoor ligt hoef je niet van de racelijn. Dat hij al meer dan een autobreedte ruimte liet maakt het heel simpel 100% de fout van Lewis.

De 10s straf is in die zin ook veel te mild want door gebrek aan effect beloont het wat Lewis deed en ga je kregen dat men daarop gaat rijden.
Ocon kreeg voor een zelfde soort actie een 10s drive through penalty. Terwijl je daar wellicht de schuld nog iets meer bij Max had kunnen leggen die ondanks dat het zijn bocht was ook niet één auto breedte ruimte liet.

Als je gewoon kijkt naar de positionering van Lewis dan zie je gewoon dat hij niet instuurt bij Max en bij Leclerc wel.
E6mQCQOXIAYvsK-.jpeg


E6mQCQLWEAE007F.jpeg
 
Je opmerking zou houtzagen als Max naar de apex was gegaan en Lewis geen ruimte had gelaten.
Er was 1,5-2 autobreedte ruimte en een ervaren coureur als Lewis bleek niet instaat daar zijn auto te positioneren.
Ik ging enkel in op het gedrag van Coronel. Als Max hier Lewis had getorpodeerd, dan denk ik dat hij het gewoon een race-incident had gevonden en dat een racer voor zo'n gat moet gaan (de bekende Senna quote). Ik ben ook van mening dat de fout bij Hamilton lag. Maar ik geloof niet dat Lewis bewust Max eraf gereden heeft. Hij liep daar zelf ook een groot risico mee en dat doe je niet in een bocht waarbij de snelheid zo hoog ligt (al was het maar om jezelf). Wel nam hij teveel risico en maakte een inschattingsfout. Maar dat kan gebeuren als je zo scherp op de snede racet. Heel jammer voor Max en de wedstrijd en geluk voor Lewis.

Als Lewis vooraf heeft gezegd dat er bij een DNF het WK nagenoeg gelijk is, dan heeft hij daar ook gelijk in. Ook vraag ik mij af of Lewis wist dat Max in het ziekenhuis lag. Hij vroeg bij de rode vlag aan zijn team hoe het met Max was en kreeg als antwoord "Max is ok". Ik verwacht niet dat het team hem later een update heeft gegeven. Als hij niet op de hoogte was dat Max in het ziekenhuis lag, dan is het volstrekt normaal dat hij voor zijn thuispubliek even een show geeft. Anders is het zeker ongepast, dus ik vind het eerder een fout van het team dat ze dit niet gemeld hebben aan Lewis dat Max in het ziekenhuis was. Als het precies andersom was geweest in Zandvoort, dan waren ze in Engeland woedend en maalde er hier niemand om. Ik vond het ook heel jammer, maar ik erger me een beetje aan de selectieve verontwaardiging en aannames die er gedaan worden.

Max gaat altijd vol het gevecht aan en dat is ook mooi, maar je kan dan ook een keer pech hebben. Je zag dat Hamilton vorig jaar in zo'n situatie gas terug nam om te voorkomen dat hij eruit gekegeld zou worden. Dat kon hij ook doen, omdat hij wel een keer wat puntjes kon missen. Dit jaar is het wat anders, omdat het veel dichter bij elkaar ligt. De vraag was niet of ze zouden crashen, maar wanneer. Dat was dus deze wedstrijd en Max is degene die hier benadeld is.
 
Je wint geen kampioenschap met gelijk hebben. Ja, Lewis was de schuldige maar wil Max het kampioenschap winnen dan zal hij ook met verstand moeten rijden. Was dit het waard om je gelijk te halen op de baan? Hij is nu meer punten kwijt dan als hij 2e zou worden.

Race hart dit en dat... natuurlijk wil ik dit soort race acties zien over een hele wedstrijd maar Max vergeet dat hij z'n kampioenschap moet verdedigen. Lewis moet de risico's nemen op dit moment en dat weet Max.

Ik vergelijk het maar het dat Ocon zich ging unlappen in Brazilië. Natuurlijk zal Ocon fout maar er was geen reden voor Max om destijds Ocon achter zich te houden.

Dan de Tweet van Max over dat het niet netjes was dat Lewis zou uitgebreid de winst vierde. Denk je echt dat als de eerste race op Zandvoort zou zijn waar het voor het eerst fully packed is met bezoekers en je thuis race is en je zo'n giga comeback rijd en toch nog eerste wordt dat Max niet net zo uitbundig gedaan zou hebben?
 
Ik ging enkel in op het gedrag van Coronel. Als Max hier Lewis had getorpodeerd, dan denk ik dat hij het gewoon een race-incident had gevonden en dat een racer voor zo'n gat moet gaan (de bekende Senna quote). Ik ben ook van mening dat de fout bij Hamilton lag. Maar ik geloof niet dat Lewis bewust Max eraf gereden heeft. Hij liep daar zelf ook een groot risico mee en dat doe je niet in een bocht waarbij de snelheid zo hoog ligt (al was het maar om jezelf). Wel nam hij teveel risico en maakte een inschattingsfout. Maar dat kan gebeuren als je zo scherp op de snede racet. Heel jammer voor Max en de wedstrijd en geluk voor Lewis.

Als Lewis vooraf heeft gezegd dat er bij een DNF het WK nagenoeg gelijk is, dan heeft hij daar ook gelijk in. Ook vraag ik mij af of Lewis wist dat Max in het ziekenhuis lag. Hij vroeg bij de rode vlag aan zijn team hoe het met Max was en kreeg als antwoord "Max is ok". Ik verwacht niet dat het team hem later een update heeft gegeven. Als hij niet op de hoogte was dat Max in het ziekenhuis lag, dan is het volstrekt normaal dat hij voor zijn thuispubliek even een show geeft. Anders is het zeker ongepast, dus ik vind het eerder een fout van het team dat ze dit niet gemeld hebben aan Lewis dat Max in het ziekenhuis was. Als het precies andersom was geweest in Zandvoort, dan waren ze in Engeland woedend en maalde er hier niemand om. Ik vond het ook heel jammer, maar ik erger me een beetje aan de selectieve verontwaardiging en aannames die er gedaan worden.

Max gaat altijd vol het gevecht aan en dat is ook mooi, maar je kan dan ook een keer pech hebben. Je zag dat Hamilton vorig jaar in zo'n situatie gas terug nam om te voorkomen dat hij eruit gekegeld zou worden. Dat kon hij ook doen, omdat hij wel een keer wat puntjes kon missen. Dit jaar is het wat anders, omdat het veel dichter bij elkaar ligt. De vraag was niet of ze zouden crashen, maar wanneer. Dat was dus deze wedstrijd en Max is degene die hier benadeld is.
Ongeacht wat je vind van het fanboy gehalte van Coronel, had hij met zijn analyse 100% gelijk dat 100% de fout van Lewis was.
Maar blijkbaar kan je een goede analyse niet waarderen op het moment dat iemand soms ook een keer een fanboy is.

Je wint geen kampioenschap met gelijk hebben. Ja, Lewis was de schuldige maar wil Max het kampioenschap winnen dan zal hij ook met verstand moeten rijden. Was dit het waard om je gelijk te halen op de baan? Hij is nu meer punten kwijt dan als hij 2e zou worden.

Race hart dit en dat... natuurlijk wil ik dit soort race acties zien over een hele wedstrijd maar Max vergeet dat hij z'n kampioenschap moet verdedigen. Lewis moet de risico's nemen op dit moment en dat weet Max.

Ik vergelijk het maar het dat Ocon zich ging unlappen in Brazilië. Natuurlijk zal Ocon fout maar er was geen reden voor Max om destijds Ocon achter zich te houden.

Dan de Tweet van Max over dat het niet netjes was dat Lewis zou uitgebreid de winst vierde. Denk je echt dat als de eerste race op Zandvoort zou zijn waar het voor het eerst fully packed is met bezoekers en je thuis race is en je zo'n giga comeback rijd en toch nog eerste wordt dat Max niet net zo uitbundig gedaan zou hebben?

Als Max tot het eind van het seizoen iedereen voor zou laten gaan omdat hij met 2e of 3e worden meer punt zou scoren dan met eruit getikt worden, dan wordt hij ook geen WC. Dus je argument raakt echt kant nog wal. Dat gaat alleen op als je er al bijna bent en niet aan het begin want dan weet je gewoon zeker dat je niet gaat winnen.

Daarbij zou ik wel eens willen horen wat Max in jouw ogen had kunnen doen om te voorkomen dat hij eruit getikt zou worden.
Meer ruimtegeven kan niet want dan haalt hij zelf de bocht niet. Dus wederom zo'n onzin argument.

Kijk even naar de analyse van de Stewards: Ik heb de officiële bijlage toegevoegd.

Daar staat: "Car 44 did not avoid contact".

Dus letterlijk Lewis deed niets om contact te vermijden.

Je argument betreffende Ocon raakt ook kant nog wal.
Jij vind het dus de schuld van Max als hij niet weet te voorkomen als een ander een aan opzet grenzen fout maakt.
Dit geldt ook hier bij Lewis waar ook Lewis niets deed om contact te vermijden.
 

Attachments

  • 2021 British Grand Prix - Offence - Car 44 - Causing a collision with car 33.pdf
    319.7 KB · Views: 36
  • Like
Reactions: Firehuntah
Ongeacht wat je vind van het fanboy gehalte van Coronel, had hij met zijn analyse 100% gelijk dat 100% de fout van Lewis was.
Maar blijkbaar kan je een goede analyse niet waarderen op het moment dat iemand soms ook een keer een fanboy is.



Als Max tot het eind van het seizoen iedereen voor zou laten gaan omdat hij met 2e of 3e worden meer punt zou scoren dan met eruit getikt worden, dan wordt hij ook geen WC. Dus je argument raakt echt kant nog wal. Dat gaat alleen op als je er al bijna bent en niet aan het begin want dan weet je gewoon zeker dat je niet gaat winnen.

Daarbij zou ik wel eens willen horen wat Max in jouw ogen had kunnen doen om te voorkomen dat hij eruit getikt zou worden.
Meer ruimtegeven kan niet want dan haalt hij zelf de bocht niet. Dus wederom zo'n onzin argument.

Kijk even naar de analyse van de Stewards: Ik heb de officiële bijlage toegevoegd.

Daar staat: "Car 44 did not avoid contact".

Dus letterlijk Lewis deed niets om contact te vermijden.

Je argument betreffende Ocon raakt ook kant nog wal.
Jij vind het dus de schuld van Max als hij niet weet te voorkomen als een ander een aan opzet grenzen fout maakt.
Dit geldt ook hier bij Lewis waar ook Lewis niets deed om contact te vermijden.
Dit lijkt mij een duidelijk statement van de Stewards. Zo te lezen hebben ze in hun besluit vorming dus ook de telemetrie gegevens ingezien om hun oordeel te toetsen.
Case closed zeg ik dan. Of Lewis moet gaan roepen dan zijn remmen het niet deden zoals in het phenomeen Tesla China protest. You pressed the accelarator pedal instead of the break pedal.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Dit lijkt mij een duidelijk statement van de Stewards. Zo te lezen hebben ze in hun besluit vorming dus ook de telemetrie gegevens ingezien om hun oordeel te toetsen.
Case closed zeg ik dan. Of Lewis moet gaan roepen dan zijn remmen het niet deden zoals in het phenomeen Tesla China protest. You pressed the accelarator pedal instead of the break pedal.

Lewis blijft erbij dat hij werd afgesneden door Max terwijl een blinde kan zien dat dit onzin is.
 
  • Like
Reactions: TM3LR