Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoudskosten model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben benieuwd wat ik kan verwachten van onderhoudskosten aan de Tesla model 3.
De kosten die ik bij mijn vorige auto (compact dieseltje) heb gehad over 175.000euro waren enkel "verbruikskosten": filters, vloeistoffen, ruitenwissers, remmen, lampen en banden.
Er wordt altijd zo opgeschept dat elektrische wagens onderhoudsvriendelijk zijn. Ik hoop dat het dan minstens zo goedkoop gaat uitdraaien als bij men vorige wagen.
Bij de model 3 kan ik dus verwachten dat de remblokken mogelijks nooit vervangen gaan moeten worden.
Door het sportievere rijden gaan de banden wel meer slijten en ze gaan op zich ook duurder zijn.
De ledlampjes zouden langer mee moeten gaan, maar ik heb hier al gelezen dat als ze dan toch kapot gaan, het een erg duur grapje kan zijn (bij model s naar de 1000€ voor een koplamp unit).
Filters en olie zal wat minder worden, maar dat waren nu ook weer niet de grote onkosten.
Ik vermoed dat ik toch hoger ga uitkomen. Er moet maar 1 keer iets specialer defect gaan.

Heeft iemand al weet wat de kost van het jaarlijks onderhoud is?
 
Ok, ik heb wat geluk gehad met de vorige wagen.
Ik denk wel dat een elektrische wagen potentieel goedkoper in onderhoud kan zijn, maar dat tesla's gewoon luxe wagens zijn.
En dat er bij onderhoud van een Tesla net zoals bij andere luxewagens soms kostelijke reparatie's kunnen tussen zitten.
 
Hier vind je meer informatie over het onderhoud:
Onderhoud van de auto

Het geadviseerde onderhoud voor de Model 3 is dus in ieder geval maar eens per 40.000 km in plaats van eens per 20.000 km voor de Model S en X.
Ik dacht hier op het forum ook al ergens prijzen voorbij te hebben zien komen, maar die kan ik niet zo snel terug vinden.

Buiten de garantie kun je natuurlijk pech hebben met reparaties. Tot nog toe was Tesla altijd redelijk coulant in veel gevallen, maar of dat met de Model 3 zo blijft, is natuurlijk de vraag.
 
Hier vind je meer informatie over het onderhoud:
Onderhoud van de auto

Het geadviseerde onderhoud voor de Model 3 is dus in ieder geval maar eens per 40.000 km in plaats van eens per 20.000 km voor de Model S en X.
Ik dacht hier op het forum ook al ergens prijzen voorbij te hebben zien komen, maar die kan ik niet zo snel terug vinden.

Buiten de garantie kun je natuurlijk pech hebben met reparaties. Tot nog toe was Tesla altijd redelijk coulant in veel gevallen, maar of dat met de Model 3 zo blijft, is natuurlijk de vraag.
Ben benieuwd hoe de onderhoudskosten gaan uitvallen nu de vaste onderhouds-interval (elke 40000 km) is losgelaten.

Onderhoud van de auto

Iemand al een eerste ‘reguliere’ onderhoudsbeurt laten uitvoeren? Kreeg je melding dat dit noodzakelijk was?
 
Je krijgt daar geen melding van. Er is ook geen verplichte onderhoudinterval voor de Model 3, dus die melding zal nooit komen.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Dan zou je zelf bij moeten houden wanneer iets onderhoud nodig heeft. Ik verwacht hier -zeker voor de belangrijkere onderdelen- wel meldingen van in de auto. Denk bijvoorbeeld aan vervanging koelvloeistof batterij en remvloeistof.

Wellicht krijg je gewoon standaard na 2 jaar melding dat je onderhoud moet inplannen (ongeacht aantal KM?).
 
Last edited:
Lijkt me onwaarschijnlijk. Dan zou je zelf bij moeten houden wanneer iets onderhoud nodig heeft. Ik verwacht hier -zeker voor de belangrijkere onderdelen- wel meldingen van in de auto. Denk bijvoorbeeld aan vervanging koelvloeistof batterij en remvloeistof.

Wellicht krijg je gewoon standaard na 2 jaar melding dat je onderhoud moet inplannen (ongeacht aantal KM?).

Nee, je krijgt geen melding voor gepland onderhoud want er is geen gepland onderhoud programma. De auto heeft geen periodiek onderhoud nodig in een vast stramien. Dat betekent niet dat de auto geen onderhoud nodig heeft. In de nieuwe onderhoudsrichtlijnen van Tesla staat "Test elke 2 jaar, vervang indien nodig".

Kortom, je moet om de zoveel tijd of kilometer wel even kijken of alles nog goed is, maar er zijn geen vaste richtlijnen waarop spul moet worden vervangen of ververst. En ja, dat bijhouden moet je zelf doen. De auto waarschuwt je niet dat een onderhoudsinterval die niet bestaat is verlopen.
 
Nee, je krijgt geen melding voor gepland onderhoud want er is geen gepland onderhoud programma. De auto heeft geen periodiek onderhoud nodig in een vast stramien. Dat betekent niet dat de auto geen onderhoud nodig heeft. In de nieuwe onderhoudsrichtlijnen van Tesla staat "Test elke 2 jaar, vervang indien nodig".

Kortom, je moet om de zoveel tijd of kilometer wel even kijken of alles nog goed is, maar er zijn geen vaste richtlijnen waarop spul moet worden vervangen of ververst. En ja, dat bijhouden moet je zelf doen. De auto waarschuwt je niet dat een onderhoudsinterval die niet bestaat is verlopen.
Blijft toch wonderlijk voor een voormalige Mercedes man;-)
Het komt er dus op neer dat je na twee jaar (of zoveel eerder bij merkbare mankementen) een serviceafspraak maakt, ongeacht gereden kilometers... Ik rijd circa 60K/jr, dus dat resulteert in een bijna ongelofelijke onderhoudsinterval (los van banden e.d.).
 
Last edited:
Op youtube zijn filmpjes van Amerikanen die al ruim 60k hebben gereden, zonder onderhoud, en alleen de banden regelmatig laten balanceren. Ik ben eigenlijk van plan om elke 2 jaar of nog later naar de garage te gaan of als er wat is natuurlijk.
 
Ben benieuwd hoe de onderhoudskosten gaan uitvallen nu de vaste onderhouds-interval (elke 40000 km) is losgelaten.

Onderhoud van de auto

Iemand al een eerste ‘reguliere’ onderhoudsbeurt laten uitvoeren? Kreeg je melding dat dit noodzakelijk was?
Iemand inmiddels al een reguliere onderhoudsbeurt aan de M3 laten uitvoeren?
Beperkte garantie vervalt gedeeltelijk na 80K, ik zit nu op 68K. Ben wel van plan om voor de 80K een beurt te laten uitvoeren.
 
Yes. Die had ik zelf al gepost op 18 juni in dit draadje.

Het blijft toch vreemd om de garantie tot 80000 km te laten verstrijken zonder een check/onderhoud te laten uitvoeren...
Je blijft wel erg hangen in het verleden. Er is nauwelijks iets dat kan slijten en het heeft geen zin om dingen periodiek of bij een bepaalde kilometerstand te controleren. Gezond verstand gebruiken en niet doorrijden als je gekke dingen hoort of voelt. Verder loop je vanzelf tegen de APK aan. Dan wordt er naar ophanging en remmen enz gekeken. Mocht je 100.000 km per jaar rijden is die termijn wellicht wat lang.