Hoi,
Ik ben net enkele dagen terug uit Noorwegen, dus ik dacht even mijn ervaringen neer te pennen. Niet alle informatie zal even nuttig zijn, maar kom.
We hebben een roadtrip ondernomen vanuit België (Diepenbeek) via Duitsland, Denemarken (Kopenhagen), Zweden (Göteborg) naar Noorwegen. Daar hebben we verschillende steden bezocht, waaronder Olso, Bergen, KristianZand, Stavanger,…
De wagen: een Tesla Model 3 Performance met FSD (geleverd in april).
In totaal hebben we op twee weken ongeveer 4300 kilometer gereden. Bij de meeste hotels hebben we kunnen laden (soms gratis (of als onderdeel van de parkingkost) – soms met een aanvaardbare kost (5-7€). Verder hebben we gebruik gemaakt van de Tesla Superchargers en Ionity. Beiden waren ruim voldoende voorzien op het gehele traject. Ik heb maar één keer een beetje “range anxiety” gehad, maar die had ik zelf veroorzaakt. Ik wou namelijk die ene verre lader van Ionity nog halen. In principe is dat niet veel verschillend ten opzichte van ‘vroeger’ waar ik vaak ook mijn tank helemaal leeg reed alvorens bij te vullen.
Ik had apps/accounts van Fortum/Gronnkontact, maar nooit gebruikt.
Ik vond de prijs van de superchargers wel tegenvallen ten opzichte van de ‘flat fee’ van Ionity (8€). Ik heb een keertje 19,5€ betaald voor 52 kWh (Duitsland). Daartegenover staat natuurlijk het enorme gebruiksgemak. De ingebouwde routeplanner doet al het denkwerk en aan de lader is het gewoon “plug and play”. Misschien was het wel leuk geweest als je via de Tesla app ook een route kon plannen. Dan kon ik op voorhand wat denk- of planwerk doen.
Bij Ionity was het hele laden een pak complexer. Ik had op voorhand een account aangemaakt en een betaling van een paar eurocent uitgevoerd om mijn visa-kaart te autoriseren. Eenmaal ter plekke volg je de instructies op het scherm. Ik kreeg bij de eerste keer laden steeds een foutmelding (time out). De helpdesk gebeld en zij konden het laadproces starten. Bij een tweede laadbeurt bleek dat ik mijn pre-geregistreerde visa niet kon gebruiken. Ik moest het hele betalingsproces opnieuw uitvoeren, maar dan had ik mijn Digipass nodig (dat “bakske” van de bank), maar dat had ik niet bij. Telefonisch konden ze me niet helpen, en dit was uiteraard die ene situatie waar je nog 35km autonomie had. Gelukkig had ik nog een Paypall account en daarmee ging het wel (die had ik al een jaar of zo niet gebruikt). Plan C was dan nog de NewMotion kaart.
Of het laden bij Ionity significant sneller ging… ik weet het niet. De piek was wel hoger (tot 195 kW), maar als ik twee sessies vergelijk: bij Ionity had ik 55 minuten nodig om van 18% tot 98% te gaan (62 kWh) en bij Tesla 40 minuten om van 15% tot 91% te gaan (58kWh). Ik weet het: de vergelijking is totaal niet wetenschappelijk en die laatste percentjes bij Ionity tot 95% hebben natuurlijk lang geduurd. Bjørn Nyland op Youtube kan er ongetwijfeld meer over vertellen.
Samenvatting: ik ging bij Ionity voor de prijs en bij Tesla voor het gemak (of als ik maar een beetje moest laden).
Bij de Noorse veerboten altijd gezegd dat we met een elektrische wagen reden (voor de korting), maar ze hadden het al verrekend. Verder hebben we geen Autopass aangevraagd op voorhand, dus we verwachten nog een afrekening.
Verder is het natuurlijk volledig overbodig om te zeggen wat een zalige wagen dit is om te roadtrippen. Normaal rij ik niet graag en is het altijd een onderhandelen met de wederhelft zodat ieder zijn deel van het leed zou delen. Maar deze keer heb ik met plezier 70% van de tijd gereden.
Autopilot maakt het hele zaakje ook een pak aangenamer. Het inhalen doet hij natuurlijk nog met de voorzichtigheid van een grootmoeder, maar dat is hier al uitvoerig besproken. Het had voor mij zeker een meerwaarde en het zal alleen maar beter worden in de toekomst.
Op de kleiner wegen (in de bergen) heb ik Autopilot wel afgezet. Daar had de auto plots het zelfvertrouwen van Max Verstappen en wou hij tegen 70 per uur (= de toegelaten snelheid) de haarspeldbochten nemen. Dat vond ik wat zenuwslopend (en daar dient Autopilot ook niet voor).
In Duitsland wou ik de maximum snelheid eens uitproberen… maar daar stok de wederhelft, aka Hyacinth uit Keeping Up Appearances (Schone Schijn) een stokje voor.
O ja, en Noorwegen zelf: mooi land, hé.
Fotoverslag!
Mijn eerste Ionity ervaring:
"Neem je mijn parkeerplaats, neem dan ook mijn handicap!"
Ik was niet helemaal mee. Hebben ze hier een parkeerplaats voor gehandicapten opgeofferd voor een Ionity laadstation? Of moet je én een elektrische wagen hebben én gehandicapt zijn? Welkom in 2019.
Mijn snelheidsrecord laden (Ionity):
De bergen afrijden... heerlijk! Ik had een verbruik van -135 kWh!
Ongelooflijk hoeveel Tesla's er in Noorwegen rondrijden. In mijn eigen (Vlaams) dorp kijken ze nog eens op, maar in Noorwegen zie je om de haverklap een Tesla. En toch... op een ochtend zag ik een aantal nieuwsgierigen... het bleken Nederlanders te zijn. Typisch.
Zelfs in de natuur zie je Tesla logo's!
We zijn een keertje zwaar offroad gegaan (althans volgens de GPS):
(we reden in een tunnel)
En deze foto hebben we voor het thuisfront gemaakt. Zij waren ervan overtuigd dat we ergens in the middle of nowhere zouden stranden met een lege batterij.
Tenslotte nog een mooie combo.