Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op reis naar Noorwegen met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Wij proberen ook een chip van Gronnkontakt te verkrijgen voor onze zomervakantie naar Noorwegen. Maar bij ons werkt de site van Gronnkontakt niet goed, kan er bijv geen nederlands adresingeven, waar de chip heen gestuurd zou kunnen worden.
En hoe kom je aan de app? Via de noorse App Store (van Apple)?

Stuur ze anders even een mailtje in het Engels. Mijn ervaring is dat ze snel reageren.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Wij proberen ook een chip van Gronnkontakt te verkrijgen voor onze zomervakantie naar Noorwegen. Maar bij ons werkt de site van Gronnkontakt niet goed, kan er bijv geen nederlands adresingeven, waar de chip heen gestuurd zou kunnen worden.
En hoe kom je aan de app? Via de noorse App Store (van Apple)?
Overigens moet je je afvragen of je hem nodig hebt. In Noorwegen is elektrisch rijden zo normaal en je struikelt over de Tesla's en SUC's... Een Fivari oid zou ik wel meenemen zodat je onderweg (mits verblijf in een 'huisje') een beetje bij kunt laden.
 
Last edited:
De vrijstelling voor EV’s in Noorwegen is helaas opgeheven. :
Bron:

Zero-emissions vehicless - AutoPASS

The national exemption for zero-emissions vehicles has been revoked. This means that road tolls for this type of vehicle may be levied in individual road toll projects at the discretion of local political authorities.

However, the Storting has established that payments by zero-emissions vehicles should not exceed 50 per cent of the ordinary toll, less discounts for tags.

Zero emissions vehicles require an electronic tag and valid agreement in order to pay tolls.

Conclusie:
Toch nog autopass tag nodig, maar nooit meer dan 50% van het normale tarief. Jammer, wordt mijn vakantie weer ietjes duurder, paar rendierbiefstukjes minder eten dan maar....
 
  • Informative
Reactions: Merijn
Eind mei vertrekken we voor een roadtrip. Na eerst een feest in de buurt van Gol volgt dan de roadtrip langs Lillehammer, Alesund, Geiranger,Bergen, Stavanger en Oslo.
Ga ervan uit dat ik dan de Model 3 wel zal hebben. Maak wel een mooi verslagje.
 
tips voor hotel onderweg naar Kiel?
Sylc Apartmenthotel bij Hamburg, eenvoudig hotel bij Hamburg met 2 Tesla Destination Chargers en nog twee andere laders. Reken er niet op dat ze beschikbaar zijn; waren alle vier geICEd toen ik daar laat aan kwam, maar met een beetje creatief sturen kan je nog zodanig op de stoep parkeren dat je 1 lader net kan gebruiken.
SIMPLIFY YOUR LIFE CAMPUS
 
  • Helpful
Reactions: Karim DB
tips voor hotel onderweg naar Kiel?
Is vanuit Gent wel een eind om dat voor het vertrek van de boot te doen. Bovendien houd ik niet van de onzekerheid. Als je vertraging oploopt kan je letterlijk de boot missen. Daarom hebben wij een overnachting vlak bij de haven, bij het Ghotel in Kiel. Maar we moeten nog op reis, dus geen ervaring en ze lijken geen chargers te hebben.
 
  • Helpful
Reactions: Karim DB
Is vanuit Gent wel een eind om dat voor het vertrek van de boot te doen. Bovendien houd ik niet van de onzekerheid. Als je vertraging oploopt kan je letterlijk de boot missen. Daarom hebben wij een overnachting vlak bij de haven, bij het Ghotel in Kiel. Maar we moeten nog op reis, dus geen ervaring en ze lijken geen chargers te hebben.
Ja snap ik. Ik heb het een aantal maal gedaan, maar dan vanuit Leiden. Dat is prima te doen. Je kunt overigens tot rond 13:00 nog de boot op (ze zeggen dat je er om 12 uur moet zijn maar staat vervolgens een uur in een wachtrij)

Hotel Lindtner in Hamburg zou een optie kunnen zijn, heeft 4 superchargers staan (volgens mij dankzij de hoteleigenaar, is Tesla-fan. Zijn Tesla stond pontificaal voor de deur;-)
Is niet het goedkoopste hotel denk ik:)
 
  • Helpful
Reactions: Karim DB
Is vanuit Gent wel een eind om dat voor het vertrek van de boot te doen. Bovendien houd ik niet van de onzekerheid. Als je vertraging oploopt kan je letterlijk de boot missen. Daarom hebben wij een overnachting vlak bij de haven, bij het Ghotel in Kiel. Maar we moeten nog op reis, dus geen ervaring en ze lijken geen chargers te hebben.

merci allemaal, zo'n 700 km vanuit Gent, boot vertrekt om 14u, we gaan ons niet opjagen, 't is vakantie.
 
  • Like
Reactions: Onno
De vrijstelling voor EV’s in Noorwegen is helaas opgeheven. :
Bron:

Zero-emissions vehicless - AutoPASS

The national exemption for zero-emissions vehicles has been revoked. This means that road tolls for this type of vehicle may be levied in individual road toll projects at the discretion of local political authorities.

However, the Storting has established that payments by zero-emissions vehicles should not exceed 50 per cent of the ordinary toll, less discounts for tags.

Zero emissions vehicles require an electronic tag and valid agreement in order to pay tolls.

Conclusie:
Toch nog autopass tag nodig, maar nooit meer dan 50% van het normale tarief. Jammer, wordt mijn vakantie weer ietjes duurder, paar rendierbiefstukjes minder eten dan maar....

Begrijp ik nu goed dat de M3 géén probleem heeft met de UMC in Noorwegen? Dus geen stekkerprobleem?
Wij gaan eind juli naar Noorwegen, ook met de ferry Oslo Kiel;)
 
Begrijp ik nu goed dat de M3 géén probleem heeft met de UMC in Noorwegen? Dus geen stekkerprobleem?
Wij gaan eind juli naar Noorwegen, ook met de ferry Oslo Kiel;)
Helaas... Je hebt een Fivari of juicebooster nodig. Helaas zitten wij er dezelfde datum anders had je mijn Fivari kunnen lenen.

Edit: Blijkbaar werkt de 1 fasige UMC wel in Noorwegen! Goed nieuws voor de M3 rijders!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Nienke
Nou moe, keurig een bestand (jpg) gemaakt met voor èn achterzijde van kentekenkaart erop - afgewezen door EPCplc :mad:
Terwijl ik hier begrijp dat eigenlijk voorzijde voldoende moet zijn?
Hoe hebben jullie je kenteken ingevuld? Met of zonder streepjes? Bij AutoPASS kon het alleen zonder - neem aan dat de registraties overeen moeten komen?
 
Nou moe, keurig een bestand (jpg) gemaakt met voor èn achterzijde van kentekenkaart erop - afgewezen door EPCplc :mad:
Terwijl ik hier begrijp dat eigenlijk voorzijde voldoende moet zijn?
Hoe hebben jullie je kenteken ingevuld? Met of zonder streepjes? Bij AutoPASS kon het alleen zonder - neem aan dat de registraties overeen moeten komen?
Ik lees het volgende in de info:

"What kind of document should I upload?

Please upload your vehicle registration document confirming the vehicle’s technical data, including the euro class and the vehicle registration number."