Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op reis naar Noorwegen met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk met name je ruitensproeier vloeistof, hier kom je vaak niet verder dan -10/-15 en in Noorwegen kan het wel eens kouder worden.
Verder een dikke muts en sjaal voor als je vanuit je auto naar je huisje/hotel moet lopen en een goed fototoestel om de adembenemende natuur vast te leggen.
Bedankt
Muts en sjaal hoop ik wel meer nodig te hebben, iPhone moet genoeg zijn. Maar die ruiterwisservloeistof, misschien maar gewoon kopen in Noorwegen, voordat we omhoog rijden in de bergen?
 
Bedankt
Muts en sjaal hoop ik wel meer nodig te hebben, iPhone moet genoeg zijn. Maar die ruiterwisservloeistof, misschien maar gewoon kopen in Noorwegen, voordat we omhoog rijden in de bergen?
iPhone maakt best mooie foto’s, maar er gaat niets boven een spiegelreflex ;)
Voor wat betreft ruitensproeier vloeistof heb ik eigenlijk geen idee, ik ben nog nooit in de winter in Noorwegen geweest. Er zijn wel wat ervaringsdeskundigen op dit forum, misschien hebben zij nog tips…..
 
Ik ben op dit moment in Noorwegen en kan bevestigen dat de omstandigheden op de weg inderdaad barbaars slecht zijn! Ik heb een huur-ICE (4-motion, dikke winterbanden) en heb al 2 keer vastgestaan🙃 Op beide Tesla’s thuis zitten verwarmde ruitenwissers en ik snapte het nut er nooit zo van. Tot nu!!!

Vanmiddag glibber ik (gevoelsmatig dan) naar beneden. Verschijnen er 2 lampen in mijn spiegel die in no time achter me zitten. Nog geen 10 seconden later word ik voorbij gestoven door een model S. Alsof ik stil stond. Zijn hart was aanmerkelijk groter, net als zijn ervaring met rijden in de sneeuw🙃 Ding lag wel als een trein op de weg!
 
Snelheid is your worst enemy for grip.
Maar veel en gelijk verdeeld gewicht op alle vier de wielen en een goeie tractiecontrole is your friend. Ooit raakte ik met een MB loaner niet weg op een parking met 1cm plat gereden sneeuw. Iemand die mij zag sukkelen ging op de koffer zitten en mijn problemen waren meteen opgelost.

Klinkt als een over confident Model S rijder.

Als hij een Noor is en overmoedig zou zijn, dan reed hij niet meer. Ze maken dat daar elke winter een paar keer mee. Ze hebben ook sneeuwbanden (nagelbanden), nog een stap beter dan winterbanden. En natuurlijk veel ervaring. Elke Noorse autoliefhebber gaat wel eens oefenen op een meer.
 
Vandaag mezelf in moeten graven in de SuC en weer uit moeten graven uit de SuC. Nog nooit zo hard zien sneeuwen.

Sneeuw lag tot bovenkant vangrail. Stilstaan was niet meer wegkomen. Zelfs de Noren zijn van slag.
 

Attachments

  • B2D8E5FD-7CDE-4CD0-9CD2-B3910D1897FE.jpeg
    B2D8E5FD-7CDE-4CD0-9CD2-B3910D1897FE.jpeg
    430 KB · Views: 114
  • 929C78E3-F757-4319-94E0-F73E9F8644C9.jpeg
    929C78E3-F757-4319-94E0-F73E9F8644C9.jpeg
    257.2 KB · Views: 79
The weather isn't normally this unstable. Those freezing - melting cycles together with all that snow is causing problems. If the temperatures could just remain on one side of 0° all would be good. :)

How are you finding the Norway-Holland lines ferry? I tried it back in April and wasn't impressed, but perhaps they've improved? I wanted to like it, but still prefer the Kiel-Gothenburg ferry for the smooth check-in and late departure from Kiel.
I can’t compare with other ferries. It’s an old fashioned one. Built in 2002 but with an early 90s style. Check in is long on both sides. Hence for holidays with the family fine. But inclined to drive to Kiel or Hirsthals next time. Just to compare, not because I disliked this one.
 
Vandaag mezelf in moeten graven in de SuC en weer uit moeten graven uit de SuC. Nog nooit zo hard zien sneeuwen.

Sneeuw lag tot bovenkant vangrail. Stilstaan was niet meer wegkomen. Zelfs de Noren zijn van slag.
Oke, dat ziet er niet best uit. Ingraven om bij de SuC te komen? Naast de ruitenwisservloeistof ook maar een schep meenemen.
Even in de gaten houden.
 
Ik ben een beetje aan het kijken voor de zomer. Noorwegen lijkt me wel leuk. De vraag is een beetje hoe belangrijk is de Noordkaap. Ja ik weet eigenlijk moet je er een keer geweest zijn maar is het die extra kilometers echt waard of kun je beter wat minder ver rijden en wat meer tijd besteden onderweg en dan bijv. maar halverwege Noorwegen komen.
Ik vind het wel leuk om veel te rijden maar mijn vrouw iets minder. :D
We hebben ongeveer 3 weken.
Dus waarschijnlijk met de boot van en naar de Eemshaven. Maar zou ook best alleen op de heenweg kunnen worden.

Hoe druk is het in de zomer, de hutjes op de campings zijn leuk maar moet je die van te voren boeken of is er meestal wel iets vrij? Wij plannen onze vakantie niet zo, vaak zelfs maar de eerste camping voor een paar dagen en dan zien we het wel.
 
  • Like
Reactions: Flummox
Ik ben een beetje aan het kijken voor de zomer. Noorwegen lijkt me wel leuk. De vraag is een beetje hoe belangrijk is de Noordkaap. Ja ik weet eigenlijk moet je er een keer geweest zijn maar is het die extra kilometers echt waard of kun je beter wat minder ver rijden en wat meer tijd besteden onderweg en dan bijv. maar halverwege Noorwegen komen.
Ik vind het wel leuk om veel te rijden maar mijn vrouw iets minder. :D
We hebben ongeveer 3 weken.
Dus waarschijnlijk met de boot van en naar de Eemshaven. Maar zou ook best alleen op de heenweg kunnen worden.

Hoe druk is het in de zomer, de hutjes op de campings zijn leuk maar moet je die van te voren boeken of is er meestal wel iets vrij? Wij plannen onze vakantie niet zo, vaak zelfs maar de eerste camping voor een paar dagen en dan zien we het wel.
De Noordkaap is leuk om te bezoeken, en de route ernaartoe is ook mooi (Zweden heen, Noorwegen terug.). Ik heb de rit destijds ook in 3 weken gedaan. Houd er rekening mee dat je door de lage gemiddelde snelheid best veel reisdagen hebt.

Als je voor de eerste keer naar Noorwegen gaat, zou ik persoonlijk niet de rit naar de noordkaap maken, De natuur en landschappen in Noorwegen zijn heel afwisselend en er is zo veel ander moois te zien in Noorwegen. Voor de eerste keer naar Noorwegen is de noordkaap eigenlijk zonde van je tijd. Als je eenmaal in Noorwegen geweest bent, ga je zeker vaker heen en dan kan je altijd nog de rit maken.

Ik ben 6 keer in Noorwegen geweest (campings en hutjes) en heb nog nooit iets geboekt (doe ik overigens nooit als ik met de auto op vakantie ga). Ik moet daarbij wel zeggen dat het lang geleden is dat ik in Noorwegen ben geweest, dus ik weet niet hoe druk het de laatste jaren is.
 
Hier ook zomerplannen! Prachtige natuur! Voor ons wordt het de eerste keer me EV op vakantie, daarom lijkt Noorwegen een extra goede optie.

Ik lees graag mee, ben benieuwd naar tips en ervaringen.
Hier ook zomerplannen! Prachtige natuur! Voor ons wordt het de eerste keer me EV op vakantie, daarom lijkt Noorwegen een extra goede optie.

Ik lees graag mee, ben benieuwd naar tips en ervaringen. 😃
Vermoedelijk heb je dan nog een andere EV waarmee je op vakantie gaat, want in je handtekening staat dat je de Tesla MY LR verwacht pas in augustus 2023. Is wel opmerkelijk, omdat Tesla niet zo ver de exacte datum vooruit plant....
 
Last edited:
Vandaag mezelf in moeten graven in de SuC en weer uit moeten graven uit de SuC. Nog nooit zo hard zien sneeuwen.

Sneeuw lag tot bovenkant vangrail. Stilstaan was niet meer wegkomen. Zelfs de Noren zijn van slag.
Super gaaf uitzicht en een bijzondere ervaring neem ik aan. Jammer dat het in Nederland niet sneeuwt..