Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Leuk verhaal - ook een BMW X5 diesel heeft minder bereik met slechte omstandigheden - alleen "laden" ze wat sneller.
Overigens - heb je die snelle vrienden nog gevraagd hoeveel CO2, NOx en fijnstof ze hebben uitgestoten?
Nee, ze zijn wel geïnteresseerd, maar budget en leasemaatschappij spelen hen parten...
En wat zij sowieso meer aan brandstof hebben uitgegeven.
Als je vanuit België met een volle tank leasediesel vertrekt, valt dat nog mee. Ik heb het wel eens uitgerekend voor een Mercedes GLC en dit cijfer eens tijdens het avondeten op tafel gegooid.
 
Voor we op terugweg vertrokken heb ik de wagen een uur op voorhand ingeplugd om nog wat bij te laden en de accu voor te verwarmen. Dit bleek ook echt nodig want na anderhalf uur laden en voorverwarmen had ik nog steeds maar de helft "re gen" ter beschikking.
Denk eerder dat je geen re gen had, door de volle accu. Er valt dan niks bij te laden.
 
Terug van gisteren van de eerste vakantie met de Tesla S. We zijn in Nendaz Zwitserland geweest. Wat een geweldige reiservaring. Vroeger wisselde we elkaar af (ik en mijn vrouw). Maar nu kon ik de rit dankzij auto pilot en de pauze's gemakkelijk alleen aan. In Nendaz zijn ook 4 laadplekken waar je gratis kan laden. Alleen om de laadpaal actief te krijgen was het even zoeken. Voor we op terugweg vertrokken heb ik de wagen een uur op voorhand ingeplugd om nog wat bij te laden en de accu voor te verwarmen. Dit bleek ook echt nodig want na anderhalf uur laden en voorverwarmen had ik nog steeds maar de helft "re gen" ter beschikking. Ook zoals een aantal keer hier gemeld ging het laden met een koude batterij heel langzaam. Op terugweg was het nog even spannend. We wouden laden aan de Supercharger van Metz maar we kwamen hier aan op het spits uur en het was er ongelofelijk druk. Op het moment dat ik van de autostrade afrij stonden we al stil met nog zo een 25km op de batterij. Toen kwam er een melding op de gsm gps 'via waze' dat er een overstroming op de weg zou zijn richting de Supercharger. Een andere supercharger was geen optie meer. De Moezel stond overal buiten haar oevers en op de weg draaiden talloze wagens zich om. Gelukkig zijn we er met aanschuiven (30min) en wat bibberen geraakt. En bleek de gemelde overstroming niet meer te zijn dan een grote plas op de weg. Op naar de volgende reis!
Bedankt voor het delen. Was erg informatief.
Wat bedoel je met even zoeken om de laadpaal aan te krijgen op de heenweg?
 
Hoe kun je dat aflezen? Wij gaan in februari voor het eerst.

Tijdens het laden kan je dat denk ik niet. Maar als je vertrekt dan zie je het aan de gele streepjes op de "energie meter".

Denk eerder dat je geen re gen had, door de volle accu. Er valt dan niks bij te laden.

Neen ik had zeker niet volgeladen (80%) omdat dit hier reeds was aangegevens dat dit met het naar beneden rijden ook niet prettig rijden was. Ook de range mode uitgezet omdat ik gelezen had dat anders de batterij niet mee voorverwarmt. Als het koud is heeft het toch wel minimum 2u nodig om op temperatuur te komen denk ik.
 
  • Helpful
Reactions: FanFromFrslnd
Bedankt voor het delen. Was erg informatief.
Wat bedoel je met even zoeken om de laadpaal aan te krijgen op de heenweg?

Waar we de wagen parkeerde in het Skidorp (Nendaz) waren er 2 "laadpalen". Op voorhand dacht ik dat deze met een plugsurfing kaart zouden werken. Maar dit ging helaas niet. Ik heb toen even moeten zoeken. En uiteindelijk bij de app "evpass" terecht gekomen. Na registratie op de website en het koppelen van mijn kredietkaart kon ik het laden starten vanuit de app. Het was wel aangenaam om dan te zien dat het opladen gratis was.
 
Waar we de wagen parkeerde in het Skidorp (Nendaz) waren er 2 "laadpalen". Op voorhand dacht ik dat deze met een plugsurfing kaart zouden werken. Maar dit ging helaas niet. Ik heb toen even moeten zoeken. En uiteindelijk bij de app "evpass" terecht gekomen. Na registratie op de website en het koppelen van mijn kredietkaart kon ik het laden starten vanuit de app. Het was wel aangenaam om dan te zien dat het opladen gratis was.


gratis in Zwitserland ? straf ;-)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Dat verschil met de ICE van vroeger zat ook nog tussen mijn oren tot de afgelopen kerstvakantie. Mijn zwager vertrok op dezelfde tijd als wij met een Espace diesel, en kwam uiteindelijk na 1200km 1,5u eerder aan. Wij hadden al gegeten onderweg en zij nog niet. Eerder dacht ik dat t verschil zeker 3u zou zijn. Wat vaak vergeten wordt is dat t niet meer zo snel gaat als vroegah.
Daar heb je absoluut gelijk in. Die vriend van me klaagde er inderdaad ook over dat het in Duitsland bijv, niet altijd makkelijk meer doorrijdt. Overal wordt het gewoon drukker op de weg.
 
Afgelopen week voor de 10e (?) keer op wintersport geweest met de Tesla (Model S80, december 2013). Sinds half november liggen er 4 nieuw winterbanden onder, Pirelli Sottozero 3. Mijn normale zomers verbruik ligt ronde 210-220 en s winters rond de 230-240. Sinds de nieuwe banden er onder liggen is het verbruik echter gemiddeld 270 over de laatste 3.500 km. En tijdens onze rit naar Kirchberg kostte het zowaar echt moeite om het verbruik onder de 290 te houden. Met een beetje doorrijden steeg het verbruik naar ruim boven de 300. Banden zijn op spanning (3.1), de temperatuur was met een graad of 5-7 niet extreem en er was bijna geen wind. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? 15-20% meer verbruik is echt veel op zo'n reis. En dat terwijl de Sottozero 3 wordt geroemd om brandstofbesparing.....We hebben een aantal keer toch een SuC eerder gepakt dan gepland. gelukkig kan dat tegenwoordig, maar toch....Tip en oplossingen welkom!
 
Afgelopen week voor de 10e (?) keer op wintersport geweest met de Tesla (Model S80, december 2013). Sinds half november liggen er 4 nieuw winterbanden onder, Pirelli Sottozero 3. Mijn normale zomers verbruik ligt ronde 210-220 en s winters rond de 230-240. Sinds de nieuwe banden er onder liggen is het verbruik echter gemiddeld 270 over de laatste 3.500 km. En tijdens onze rit naar Kirchberg kostte het zowaar echt moeite om het verbruik onder de 290 te houden. Met een beetje doorrijden steeg het verbruik naar ruim boven de 300. Banden zijn op spanning (3.1), de temperatuur was met een graad of 5-7 niet extreem en er was bijna geen wind. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? 15-20% meer verbruik is echt veel op zo'n reis. En dat terwijl de Sottozero 3 wordt geroemd om brandstofbesparing.....We hebben een aantal keer toch een SuC eerder gepakt dan gepland. gelukkig kan dat tegenwoordig, maar toch....Tip en oplossingen welkom!

Ik heb dezelfde winterbanden en ook veel hoger verbruik dan de twee voorgaande jaren met andere winterbanden. Ofwel temperatuur is lager dan voorgaande winters, ofwel toch de banden. Ik laat hem over 2 weken checken bij de 100k km beurt.
 
  • Like
Reactions: Merijn_S
Ik heb dezelfde winterbanden en ook veel hoger verbruik dan de twee voorgaande jaren met andere winterbanden. Ofwel temperatuur is lager dan voorgaande winters, ofwel toch de banden. Ik laat hem over 2 weken checken bij de 100k km beurt.

Nou laat maar weten wat daar uit kwam dan, want ik heb echt geen idee waar het nog aan kan liggen. De temperatuur is hoger dan vorig jaar... gemiddeld over november en december, maar zeker met de wintersport. Vorig jaar zelfde week weg, maar gruwelijk koud en dit jaar juist redelijk warm....
 
H
Afgelopen week voor de 10e (?) keer op wintersport geweest met de Tesla (Model S80, december 2013). Sinds half november liggen er 4 nieuw winterbanden onder, Pirelli Sottozero 3. Mijn normale zomers verbruik ligt ronde 210-220 en s winters rond de 230-240. Sinds de nieuwe banden er onder liggen is het verbruik echter gemiddeld 270 over de laatste 3.500 km. En tijdens onze rit naar Kirchberg kostte het zowaar echt moeite om het verbruik onder de 290 te houden. Met een beetje doorrijden steeg het verbruik naar ruim boven de 300. Banden zijn op spanning (3.1), de temperatuur was met een graad of 5-7 niet extreem en er was bijna geen wind. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? 15-20% meer verbruik is echt veel op zo'n reis. En dat terwijl de Sottozero 3 wordt geroemd om brandstofbesparing.....We hebben een aantal keer toch een SuC eerder gepakt dan gepland. gelukkig kan dat tegenwoordig, maar toch....Tip en oplossingen welkom!
Heb je mogelijk de versie met velgrandbescherming? Die hebben een energielabel E tegen de gewone Sottozero een C.
De Nokian WR A4 heeft een label B en is ook nog eens 3 dB stiller.
 
kom er net achter dat mijn winterset op 3mm zit, in oostenrijk is minimaal 4mm nodig. op naar de bandenboer

goeie handel die banden ;-) deze set is verder perfect
Ook in Nederland is het verstandig de winterbanden onder de 4 mm te vervangen. Als er zo weinig profiel is, hebben de fijne lamellen een veel kleiner traject om zich vast te bijten in sneeuw en ijs.