Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag om half 6 uit Amsterdam vertrokken en om half 6 in Hotel St. Georg in Bad Aibling met 3 Tesla DC chargers in de kelder. Onderweg 4,5 keer geladen en nergens moeten wachten. Morgen verder naar Nassfeld hopelijk in 1 keer, en anders een korte splash & dash onderweg. Niet zo snel als met een ICE maar op zich prima. Moet nog wel wennen aan het verplicht koffie drinken en lunchen onderweg..
 
  • Like
Reactions: Superendo
Met de Tesla op wintervakantie maakte mij ook wat nerveus, en nu het achter de rug is, zet ik hier even mijn ervaring neer om anderen te helpen. De reis was met krokus van rond Leuven (B) naar het Zillertal (Oostenrijk).

Korte samenvatting: met de vingers in de neus!

Langere samenvatting:
ik heb A Better Routeplanner gebruikt om keuzes te maken qua stops. Wat een fantastische website. Ik heb het resultaat overgetikt in Excel om het nog wat overzichtelijker te maken en dit als leidraad te kunnen gebruiken in de auto. (onderaan toegevoegd)
De eerste stop in Urmond was niet nodig. Over het algemeen was de auto een pak zuiniger dan ingeschat en kwam ik overal aan met veel meer overschot dan verwacht. Reistijden waren dan weer te krap. (ik had wat harder moeten rijden dus)
We (mijn dochter en ik) vertrokken met lichte sneeuwval, daardoor was de Autopilot en ACC onbruikbaar. Die is trouwens een paar keer uitgevallen, zelfs met relatief lichte regen.
Er was heel veel (uren) file om het Zillertal in te geraken, al voor de Oostenrijkse grens. Dus na de laatste laadbeurt voordat we het einddoel bereikten hebben we veel aangeschoven en ben ik nog wat rond de files beginnen rijden (Waze gecombineerd met wat de auto voorstelde). Toch aangekomen met 62% batterij.
Ter plaatse in het Zillertal heb ik in die week nog rondgereden naar de verschillende skidomeinen. Hiervoor was ik het meest nerveus: geen mogelijkheid tot bijladen bij het hotel, koude nachten, korte ritten (<20km), ... zou de batterij voldoen geladen blijven om tot Innsbruck te geraken ? Ja hoor, geen enkel probleem! Ik had op voorhand berekend dat ik 30% moest over hebben, terwijl we weer vertrokken met iets in de 40%.
De terugrit ging langs het kasteel van Neuschwanstein. Gelukkig had ik dat op voorhand bekeken, want de auto zou me over een bergpas gestuurd hebben... Na dat bezoek had ik volgens de auto rechtstreeks kunnen doorrijden naar Ellwangen maar zou ik daar aankomen met <5%. Even heb ik dat overwogen, maar dan begint hij raar te doen: opmerkingen zoals "minder dan 95km/u rijden" en continu herberekenen van de route... De planning van abetterrouteplanner had wel standaard Aichstetten toegevoegd, maar daar leek de auto zelf niet op te komen. Gelukkig heb ik toen niet gekozen om laadpunt Aichstetten over te slaan, want we zijn in zware sneeuwval terechtgekomen en de autostrades stonden volledig dicht. Waze heeft ons er netjes rond geleid. Met die omwegen en files zou het niet gelukt zijn zonder de tussenstop die op de planning stond.
De dag nadien was de terugrit met mooi weer en via lege Duitse autostrades. Deze keer niet zuinig gereden. Een keertje een plakker vlotjes losgereden die het nodig vond met z'n lichten te trekken tegen 170km/u. En netjes op tijd thuis.

Nog wat losse puntjes:
- chill mode stond op
- energy saving en always connected off
- ga pas weg van de laadpaal als de auto effectief aan het laden is! Ik ben een half uur kwijt geraakt omdat er een laadpaal wel leek te werken ("will start charging") maar merkte pas in het resturant via de app dat er niet geladen werd.
- de batterijweergave in % niet in km om vlotter de planning te kunnen volgen
- laadtijd is zo voorbij

En wat klachten:
- het is altijd wat zoeken waar nu net die superchargers zijn, waarom kan de auto dat niet beter aangeven ?!
- de hoofdsteun steekt voor mij 2cm te veel naar voor, op lange ritten krijg ik een stijve nek

Onderweg 2x met Tesla eigenaars gepraat die het zelf niet aandurfden om met hun auto zo een trip te maken. Nochtans, mijn conclusie: niks aan, maar bereid het een beetje voor!
 

Attachments

  • planning.PNG
    planning.PNG
    43.4 KB · Views: 75
Een reistijd van bijvoorbeeld 16,5u van top hierboven, maakt mij wel zenuwachtig.

Ik ben benieuwd of mijn vriendin de tesla ingaat komende winter en niet bijvoorbeeld gaat vliegen. De tesla was niet haar keuze :)

Gewoon andere vriendin nemen - wat een gezeur -;)

Nog nooit de route du soleil genomen gedurende de zomer? Met een ICE sta je dan ook gewoon te wachten bij een tankstation. vier, vijf jaar terug stond ik elke twee weken pakweg vijf tot 10 minuten verplicht met m'n ICE bij een tankstation met zo'n slang in de hand, in de stank en soms in de kou.. daarna mocht ik dan ook nog eens €100 plus afrekenen...Uitgerekend is dat ruim 200 uur die ik me toch mooi heb bespaard.. Daar wil ik best wel eens even voor wachten (in de auto!) om daarna gratis te kunnen laden ... nee, ik kan me daar niet echt zenuwachtig om gaan maken..
 
Last edited:
Gewoon andere vriendin nemen - wat een gezeur -;)

Nog nooit de route du soleil genomen gedurende de zomer? Met een ICE sta je dan ook gewoon te wachten bij een tankstation. vier, vijf jaar terug stond ik elke twee weken pakweg vijf tot 10 minuten verplicht met m'n ICE bij een tankstation met zo'n slang in de hand, in de stank en soms in de kou.. daarna mocht ik dan ook nog eens €100 plus afrekenen...Uitgerekend is dat ruim 200 uur die ik me toch mooi heb bespaard.. Daar wil ik best wel eens even voor wachten (in de auto!) om daarna gratis te kunnen laden ... nee, ik kan me daar niet echt zenuwachtig om gaan maken..
En zo is dat! De lange rijen auto's die ik vandaag bij alle! tankstations heb zien staan en de laadtijden die wij met de Tesla hadden.......ik ben uitgerust en zonder stress op mijn bestemming. Jagen op de autobahn is er sowieso niet meer bij en ik heb lekker door kunnen rijden zonder het gevoel te hebben met een ICE sneller af te zijn geweest. Overigens is de hele planning reis, info en gemak wel een verademing t.o.v de eerste reis in 2013. Toen was alles uit meten; nu denk ik nergens meer over na, heb geen laadkabels bij me, en rij puur van SuC naar SuC zonder enige zorg. Hulde aan de vooruitgang van Tesla!
 
  • Like
Reactions: Frank C and S-19910
Pfff, dit jaar wel een heel moeizame reis.. Nu voor het vierde jaar met de Tesla, en totaal 19 uur van Amsterdam naar Saalbach. Vrijdag om 16.30 vertrokken, veel file, maar (net) geen wachten voor superchargers. Kleine 7 uur, maar dat lag niet aan de Tesla. Vandaag 12 uur gereden over het stuk Frankfurt -> Saalbach. Bij alle superchargers wachten, met als hoogtepunt 6 wachtenden voor 6 stalls Irschenberg. Dus 45 minuten wachten om vervolgens te kunnen laden met een slakkengang van 40 kW... Vier jaar terug hadden we exact vier superchargers in Duitsland, maar wel nauwelijks bezet en hoge laadsnelheden. Als het aantal Tesla's in 2019 sterk vergroot, wordt het toch echt onmogelijk om op deze zwarte zaterdag te gaan reizen. Goed, beetje zwartgallig, ik ga even goed slapen en dan ziet de wereld er weer zonnig uit :)
 
Bij alle superchargers wachten, met als hoogtepunt 6 wachtenden voor 6 stalls Irschenberg. Dus 45 minuten wachten om vervolgens te kunnen laden met een slakkengang van 40 kW... Vier jaar terug hadden we exact vier superchargers in Duitsland, maar wel nauwelijks bezet en hoge laadsnelheden. Als het aantal Tesla's in 2019 sterk vergroot, wordt het toch echt onmogelijk om op deze zwarte zaterdag te gaan reizen.
Dat is ook wel een beetje mijn grote angst voor de toekomst. In 2018 aardig wat extra S-en en X-en op de weg in het kader van de wijzigende bijtellingsregelgeving zie ik wel gebeuren, om nog maar niet over de 3 te beginnen:-S
Anyway, geniet van je vakantie!
 
een 6 plaats stal is gewoon te klein voor die lokatie Irschenberg, was dit een 8 of 12 geweest was het voor nu al opgelost en geen wachttijd, echter dat is volgend jaar al weer anders inderdaad.

wij waren er overigens afgelopen vrijdag heel erg vroeg al, ruim voor de drukte en toen al was het druk en was er net een wachtende erbij.
 
een 6 plaats stal is gewoon te klein voor die lokatie Irschenberg, was dit een 8 of 12 geweest was het voor nu al opgelost en geen wachttijd, echter dat is volgend jaar al weer anders inderdaad.

wij waren er overigens afgelopen vrijdag heel erg vroeg al, ruim voor de drukte en toen al was het druk en was er net een wachtende erbij.

Hopelijk is volgend jaar ook Brannenburg erbij en uitbreiding al dan niet met verplaatsbare stalls.
 
Nog forumleden in Kaprun of omgeving volgende week?
Ja, ik!

Valt mij een beetje tegen vwb laadpunten. Ik kwam gisteren met nog 20% aan, dus moest vandaag wel iets regelen. Het appartement waar wij logeren heeft geen laadmogelijkheid en meeste andere laadpunten zijn hotel/guest only. Publiek toegankelijke laadpunten tot nog toe alleen gevonden bij Tauern Spa, dat ligt een stukje buiten centrum.

Anyway, daar geniet ik nu dus van een glaasje wijn (en een lunch), terwijl auto ook laadt.
 
Pfff, dit jaar wel een heel moeizame reis.. Nu voor het vierde jaar met de Tesla, en totaal 19 uur van Amsterdam naar Saalbach. Vrijdag om 16.30 vertrokken, veel file, maar (net) geen wachten voor superchargers. Kleine 7 uur, maar dat lag niet aan de Tesla. Vandaag 12 uur gereden over het stuk Frankfurt -> Saalbach. Bij alle superchargers wachten, met als hoogtepunt 6 wachtenden voor 6 stalls Irschenberg. Dus 45 minuten wachten om vervolgens te kunnen laden met een slakkengang van 40 kW... Vier jaar terug hadden we exact vier superchargers in Duitsland, maar wel nauwelijks bezet en hoge laadsnelheden. Als het aantal Tesla's in 2019 sterk vergroot, wordt het toch echt onmogelijk om op deze zwarte zaterdag te gaan reizen. Goed, beetje zwartgallig, ik ga even goed slapen en dan ziet de wereld er weer zonnig uit :)
Is ook toch een beetje planning........vrijdagavond rijden vraagt om problemen. Niet alleen met de Tesla maar ook met een ICE. Veel files en overvolle tankstations.
Wij zijn vrijdag vroeg in de middag vertrokken. Geen probleem bij Irschenberg, overnacht nabij Wertheim en de volgende dag weer uitgerust richting Tirol. Met 150km range aangekomen in Sankt Johann; vanmorgen even "afgetankt" in Kitzbühel terwijl het gezin nog op één oor lach. Ideaal!
 
Is ook toch een beetje planning........vrijdagavond rijden vraagt om problemen. Niet alleen met de Tesla maar ook met een ICE. Veel files en overvolle tankstations.
Wij zijn vrijdag vroeg in de middag vertrokken. Geen probleem bij Irschenberg,!
Veel mensen hebben kinderen die op vrijdag naar school moeten en het lukt me ook nooit om mijn patiënten uit te leggen dat ze op vrijdagmiddag niet ziek mogen worden. Naar Zwitserland rijden ging overigens wel goed. SuC Frick gaat nog wel een gaatje vullen zodat die 4 stalls in Basel overgeslagen kunnen worden.
 
Veel mensen hebben kinderen die op vrijdag naar school moeten en het lukt me ook nooit om mijn patiënten uit te leggen dat ze op vrijdagmiddag niet ziek mogen worden. Naar Zwitserland rijden ging overigens wel goed. SuC Frick gaat nog wel een gaatje vullen zodat die 4 stalls in Basel overgeslagen kunnen worden.
Als ondernemer en vanwege de uitstekende schoolresultaten van onze kinderen doet de school niet moeilijk als wij vragen of we ze een paar uur eerder uit laten gaan; sterker nog, meestal heeft de school een studiedag voorafgaand aan schoolvakanties. Ik vraag me wel af wat jij je patiënten zegt op zaterdag , zondag en de week opvolgend als je in de sneeuw zit?
 
Als ondernemer en vanwege de uitstekende schoolresultaten van onze kinderen doet de school niet moeilijk als wij vragen of we ze een paar uur eerder uit laten gaan; sterker nog, meestal heeft de school een studiedag voorafgaand aan schoolvakanties. Ik vraag me wel af wat jij je patiënten zegt op zaterdag , zondag en de week opvolgend als je in de sneeuw zit?
Niet alle scholen doen dat. Je tweede vraag kan ik best beantwoorden als je oprecht geïnteresseerd bent, maar is voor deze discussie niet zo interessant. Ik wilde maar aangeven dat dat plannen niet voor iedereen hetzelfde ligt.
 
  • Helpful
Reactions: nico180