Met de Tesla op wintervakantie maakte mij ook wat nerveus, en nu het achter de rug is, zet ik hier even mijn ervaring neer om anderen te helpen. De reis was met krokus van rond Leuven (B) naar het Zillertal (Oostenrijk).
Korte samenvatting: met de vingers in de neus!
Langere samenvatting:
ik heb
A Better Routeplanner gebruikt om keuzes te maken qua stops. Wat een fantastische website. Ik heb het resultaat overgetikt in Excel om het nog wat overzichtelijker te maken en dit als leidraad te kunnen gebruiken in de auto. (onderaan toegevoegd)
De eerste stop in Urmond was niet nodig. Over het algemeen was de auto een pak zuiniger dan ingeschat en kwam ik overal aan met veel meer overschot dan verwacht. Reistijden waren dan weer te krap. (ik had wat harder moeten rijden dus)
We (mijn dochter en ik) vertrokken met lichte sneeuwval, daardoor was de Autopilot en ACC onbruikbaar. Die is trouwens een paar keer uitgevallen, zelfs met relatief lichte regen.
Er was heel veel (uren) file om het Zillertal in te geraken, al voor de Oostenrijkse grens. Dus na de laatste laadbeurt voordat we het einddoel bereikten hebben we veel aangeschoven en ben ik nog wat rond de files beginnen rijden (Waze gecombineerd met wat de auto voorstelde). Toch aangekomen met 62% batterij.
Ter plaatse in het Zillertal heb ik in die week nog rondgereden naar de verschillende skidomeinen. Hiervoor was ik het meest nerveus: geen mogelijkheid tot bijladen bij het hotel, koude nachten, korte ritten (<20km), ... zou de batterij voldoen geladen blijven om tot Innsbruck te geraken ? Ja hoor, geen enkel probleem! Ik had op voorhand berekend dat ik 30% moest over hebben, terwijl we weer vertrokken met iets in de 40%.
De terugrit ging langs het kasteel van Neuschwanstein. Gelukkig had ik dat op voorhand bekeken, want de auto zou me over een bergpas gestuurd hebben... Na dat bezoek had ik volgens de auto rechtstreeks kunnen doorrijden naar Ellwangen maar zou ik daar aankomen met <5%. Even heb ik dat overwogen, maar dan begint hij raar te doen: opmerkingen zoals "minder dan 95km/u rijden" en continu herberekenen van de route... De planning van abetterrouteplanner had wel standaard Aichstetten toegevoegd, maar daar leek de auto zelf niet op te komen. Gelukkig heb ik toen niet gekozen om laadpunt Aichstetten over te slaan, want we zijn in zware sneeuwval terechtgekomen en de autostrades stonden volledig dicht. Waze heeft ons er netjes rond geleid. Met die omwegen en files zou het niet gelukt zijn zonder de tussenstop die op de planning stond.
De dag nadien was de terugrit met mooi weer en via lege Duitse autostrades. Deze keer niet zuinig gereden. Een keertje een plakker vlotjes losgereden die het nodig vond met z'n lichten te trekken tegen 170km/u. En netjes op tijd thuis.
Nog wat losse puntjes:
- chill mode stond op
- energy saving en always connected off
- ga pas weg van de laadpaal als de auto effectief aan het laden is! Ik ben een half uur kwijt geraakt omdat er een laadpaal wel leek te werken ("will start charging") maar merkte pas in het resturant via de app dat er niet geladen werd.
- de batterijweergave in % niet in km om vlotter de planning te kunnen volgen
- laadtijd is zo voorbij
En wat klachten:
- het is altijd wat zoeken waar nu net die superchargers zijn, waarom kan de auto dat niet beter aangeven ?!
- de hoofdsteun steekt voor mij 2cm te veel naar voor, op lange ritten krijg ik een stijve nek
Onderweg 2x met Tesla eigenaars gepraat die het zelf niet aandurfden om met hun auto zo een trip te maken. Nochtans, mijn conclusie: niks aan, maar bereid het een beetje voor!