Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Heb ik toentertijd ook voor gekeken, ik vind het nog steeds een mooi product. Door de onduidelijke regels ben ik vorig jaar zelf ook gegaan voor de König XG-12 Pro 255. Nette set, makkelijk aan te brengen, maar heb ze zelf ook nog nooit in Winterse omstandigheden nodig gehad. ;-)
Ik heb overigens de Konig XG-12 Pro 252, die werd overal geadviseerd voor de Model Y. Zal verder vergelijkbaar zijn gok ik.
 
Ik kan mijn post niet meer aanpassen, maar ik had me vergist. :rolleyes: Ik heb zelf ook de 252, ik weet niet of de 255 passen.
De 245 heb ik zelf ook liggen, zouden volgens de Konig website op een 255/45 19 moeten passen, maar passen niet op de Tesla Gemini velg! (met 255/45-19 Nokian winterband)
 
  • Helpful
Reactions: Flummox
De nylon beschermhoes heb ik er niet bij.
Dit topic heb ik toendertijd ook voorbij zien komen, de 20" induction steekt zelf al wat uit, dus ik denk dat het daardoor komt.
Ik denk dat het bij de 19" minder een issue zal zijn. Ik heb ze zelf nog nooit nodig gehad, dus ik spreek niet uit ervaring.


IMG_4005.jpg
 
Ik begrijp niet waarom fabrikanten van dit soort kettingen niet standaard de plastic/nylon insert meeleveren die je tussen de band/velg en de ketting kan doen om rechtstreeks contact tussen velg en ketting te voorkomen. Kan je redelijk eenvoudig zelf maken en voorkomt denk ik al een boel beschadigingen. Ik zou niet graag met dit soort kettingen rijden als ik nette velgen had. Dat is ook de reden dat ik de AutoSock heb genomen. Wellicht niet overal toegestaan, maar ik loop liever een klein risico op een boete, dan dat ik mijn velgen aan snot rij.
 
Heb je inderdaad gelijk in, ik ga denk ik nog wel even ga kijken voor extra bescherming voordat ik naar Oostenrijk rij.
Als ik het me goed herinner zitten er wel een paar kleine ronde plastic 'dopjes' bij, die klik je op de belangrijkste punten vast in de ketting zodat het contact met metaal vermeden wordt. Ik verwacht hier alleen geen wonderen van gezien het slechts voor enkele punten is.
 
Als ik het me goed herinner zitten er wel een paar kleine ronde plastic 'dopjes' bij, die klik je op de belangrijkste punten vast in de ketting zodat het contact met metaal vermeden wordt. Ik verwacht hier alleen geen wonderen van gezien het slechts voor enkele punten is.
Ik verwacht dat je met steenkoude vingers het helemaal niet gaat doen en dat je blij bent dat je weer in de auto zit met de stuurverwarming aan en de vingers strak om het stuur. :)
 
Haha dat is waar, je mag blij zijn dat je dan weer zo snel mogelijk terug in de auto zit. De grijze dopjes blijven wel erop zitten, zie foto, dus dat gepriegel kan je op voorhand doen. ;-) Ik denk echter dat ze weinig extra bescherming bieden.
 

Attachments

  • Konig-XG-12-Pro-252-voor-Tesla-Model-Y-sneeuwkettingen.jpg
    Konig-XG-12-Pro-252-voor-Tesla-Model-Y-sneeuwkettingen.jpg
    39.3 KB · Views: 23
Heb vorig jaar ervaring mogen opdoen met de Konig erop te leggen; als je het thuis een keer droog oefent heb je ze er daarna zo opleggen.
Enige nadeel is de kleine ruimte tussen band en wielkast, dat heeft mij een schaafwond opgeleverd.
En dus een paar krasjes op de velgen; aangezien ik die er alleen voor de winter heb onder liggen vind ik dat niet heel storend.
 
  • Helpful
Reactions: giomgiom
Upgrade naar de k-summit serie. Beetje duurder, maar fixen van je velgen is ook niet gratis ;)

Hier liggen ze te wachten in de frunk. Wellicht gebruik ik ze dit jaar, maar vorig jaar was vooral zoeken naar sneeuw op de piste 🫤
Ik had de K-summit op mijn BMW 5GT; zijn ook prima, en robuuster😊
Overigens vorige week op donderdag naar Oostenrijk gereden…ruim 800 km sneeuw gehad; was ook voor het eerst.
 

Attachments

  • IMG_1786.jpeg
    IMG_1786.jpeg
    631.7 KB · Views: 24
Gelukt! De König 252 past perfect! Alleen gaat de wieldop het niet overleven als ik er zo een stukje mee ga rijden ben ik bang. Het is ze bij de kwikfit gelukt om ze eraf te halen, ik kwam niet verder dan angstaanjagend gekraak toen ik er een flinke ruk aan gaf. 😅 Heb geen extra pogingen gedaan, gooi wel een paar stevige handschoenen in de kofferbak en ga ik los als het ervan komt. (die kans acht ik niet heel groot, wilde niet mijn wieldop in 2en trekken)

Heb ook nog wat verder in handige settings voor rijden in de kou & sneeuw, ik heb onderstaand lijstje gevonden.

Settings voor rijden in de sneeuw:
- Offroad mode
- Regenerative braking - Low

Winter settings voor parkeren op wintersport/koude plekken:
- Ruitenwissers in Wiper Service Mode. (warmen ze op met het ontdooien van de auto)
- Buitenspiegels niet inklappen

Voorbereiding:
- WD40 in de deurhendelscharnieren (zodat ze minder snel vastvriezen)

Todo: Ik ga nog even opzoek naar van die foam disks op 19". Dan laat ik mijn wieldoppen gewoon zitten en schuif ik een disk tussen de wieldop & sneeuwketting ter bescherming.

20240128_143058.jpg