TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

opdracht voor Tesla

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by jeJochen, Aug 16, 2015.

  1. jeJochen

    jeJochen Member

    Joined:
    Aug 9, 2015
    Messages:
    164
    Location:
    Wingene, Belgium
    In de algemene forum heb je een subrubriek waar je ideeën kan spuien over de toekomstige modellen van Tesla.
    Welnu, niets exotisch, maar absoluut haalbaar, en heel interessant:

    Grote bestelwagen, maar elektrisch. Dat hoeft geen super luxe ding te zijn, gewoon een bestelwagen zoals die nu bestaan, maar elektrisch. Kwa prijs moet dat zeker meevallen.
    Huidig zit ik per week op een grote 100 € diesel. Moest ik een elektrische bestelwagen hebben zou ik nog veel meer kunnen uitsparen dan met de personenwagen die nu MS wordt.
    De vloer van een bestelwagen is zeker groot genoeg om batterijen in te passen :)
    Dat ding hoeft ook geen 200 km/h te kunnen, 120 a 130/h is genoeg. Als ik per dag een 200 km rijd zal het veel zijn, net zoals het gros van de bouwvakkers denk ik zo...
     
  2. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,319
    Location:
    Den Haag
    Renault Kangoo Z.E.

    Of wat groter: Nissan auto’s, bedrijfswagens, fleet en services
    :tongue:

    Misschien hebben deze nu nog niet de range die je zoekt, maar grote kans dat er eerder een groter range model van Nissan of Renault oid komt dan dat er een Tesla bestelbus komt. Lijkt me (vooralsnog) ook niet echt bij het imago passen...
     
  3. jeJochen

    jeJochen Member

    Joined:
    Aug 9, 2015
    Messages:
    164
    Location:
    Wingene, Belgium
    ik heb al wat opzoekingswerk gedaan. Er is een firma die bestaande bestelwagens elektrisch maakt, maar die rijden max 90 km/h (te traag dus), en range is 200 km (daarmee zou ik nog nipt kunnen leven)
    bestaande elek bestelwagens zijn te klein. ik heb echt wel een grote nodig (lengte 3, hoogte 2)

    nochtans een grote markt voor denk ik
     
  4. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,114
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    jeJochen,

    Ik doe mee, heb vergelijkbare wensen. Rij nu met een 2012 L3H2 Crafter en doe 200 à 250 km/dag.
    Maar comfort moet er toch zijn hoor! Hydraulische zetel, cruise, airco, ... kan ik niet missen.
     
  5. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,876
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Er zal wel een flinke batterij in moeten komen (met bijbehorend prijskaartje) om het gebrek aan aerodynamische vormgeving en de massa van de lading 200km ver te krijgen
     
  6. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,463
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Er is in principe wel een grote markt voor. Maar een grote EV bestelbus met 200km range bij normaal gebruik, dus met 300km 'opgegeven range', kom je op een heel forse aanschafprijs uit. Mensen die bijv. 40.000km per jaar met zo'n bus rijden en nu met een diesel, komen met de Total Cost of Ownership wel goed uit als je maar genoeg jaren meetelt in de calculatie. Probleem is denk ik dat 99% van de ondernemers het niet aan zal durven, en dan nog een deel zal de financiering niet rond kunnen krijgen.
    Ook zullen er dan nog heel wat dagen zijn dat er onvoldoende range is voor de hele dag, en dat kost tijd en flexibiliteit.
    Als Tesla met een bestelbus komt zal die een acceleratie van 0 naar 100 in ongeveer 5 seconden doen. Dan ontstaat daarmee wel weer een extra doelgroep... :biggrin:
     
  7. MJKA

    MJKA Member

    Joined:
    Dec 9, 2013
    Messages:
    359
    Location:
    Vleuten, The Netherlands
    Ik heb ook een Mercedes bus gezien (van Alliander) welke elektrisch was.
     
  8. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,072
    Location:
    Amsterdam

    Wij hebben een Kangoo ZE uit 2013 waarmee nu 30.000 km is gereden. Bevalt op zich prima, het is zelfs geen probleem om er niet harder dan 90-100 km/uur mee te rijden om nog een beetje actieradius te halen (90-110 km) . De grootste ergernis is de belachelijk langzame lader van 3,6 kW.
    Als je 's ochtends een flinke rit maakt, kan je het de rest van de dag wel vergeten.
    We zouden er veel meer gebruik van kunnen maken als deze auto was uitgerust met een 11/22 kW lader.
     
  9. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,463
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Onze 2e EV is een Citroën C-Zero (=Mitsubishi iMiev) en die heeft een kleine accu van 16kWh, maar wel een CHAdeMO-aansluiting. In 20 minuten weer 75% geladen. Ik heb er een paar keer 250km per dag mee gereden terwijl de praktische range ongeveer 100km is.
     
  10. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
  11. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,319
    Location:
    Den Haag
  12. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Cool! Ff gezocht maar die dingen kosten sowieso al rond de 65k. Voor die 27k verschil zou ik als ondernemer wel s willen rekenen. Ex btw zijn de verschillen nog iets minder, verschillen in brandstof, wegenbelasting, onderhoud etc. Maar dat rekensommetje kennen we allemaal wel..
     
  13. jeJochen

    jeJochen Member

    Joined:
    Aug 9, 2015
    Messages:
    164
    Location:
    Wingene, Belgium
  14. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,328
    Location:
    de Kempen
    Even voor een kennis gezocht en op dit draadje uitgekomen :smile:.

    - - - Updated - - -

    En met de MIA (zolang die nog duurt) en de KIA (grijs kenteken) is dit netto helemaal nog niet zo'n gekke investering....
     

Share This Page