Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opgelet, Model S gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
Of deze.
Kost 3 tientjes en geen abo.
Stukje dubbelzijdige tape en klaar.

De eenvoudigste manier om te voorkomen dat je auto gestolen wordt | Gadgets Fans

Werkt ook prima, tenminste als je auto niet verder dan 30m van je smartphone verwijderd is ;-)
De tracker waar je naar verwijst gebruikt BLE en dat signaal draagt maximum 30m in open lucht. Waar deze fabrikant op rekent is dat er wereldwijd mensen met hun app op hun smartphone rondlopen en dat er dus theoretisch een wereldwijde dekking is doordat rond elke smartphone met hun app een soort hotspot (met een straal van 30m) ontstaat. Alle apps van al hun klanten sturen immers info door van alle "tags" die binnen hun bereik komen. Dus, steek je zo'n tag in je Tesla en komt die tag ooit ergens binnen een straal van 30m van een gebruiker van dit systeem, dan krijg je een bericht. Of je daarmee de Tesla terugvindt is nog maar een andere vraag, want het is aannemelijk dat zowel de tag als de smartphone van de toevallige passant constant in beweging zijn...
 
  • Informative
Reactions: Ataraxia
Werkt ook prima, tenminste als je auto niet verder dan 30m van je smartphone verwijderd is ;-)
De tracker waar je naar verwijst gebruikt BLE en dat signaal draagt maximum 30m in open lucht. Waar deze fabrikant op rekent is dat er wereldwijd mensen met hun app op hun smartphone rondlopen en dat er dus theoretisch een wereldwijde dekking is doordat rond elke smartphone met hun app een soort hotspot (met een straal van 30m) ontstaat. Alle apps van al hun klanten sturen immers info door van alle "tags" die binnen hun bereik komen. Dus, steek je zo'n tag in je Tesla en komt die tag ooit ergens binnen een straal van 30m van een gebruiker van dit systeem, dan krijg je een bericht. Of je daarmee de Tesla terugvindt is nog maar een andere vraag, want het is aannemelijk dat zowel de tag als de smartphone van de toevallige passant constant in beweging zijn...

en hoeveel smartphones hebben die app ?
regelrechte scam is het
 
  • Like
Reactions: Hans Allis
Volgens de Google Play store is de app 500.000x gedownload. Of die ook allemaal continu "online" zijn dat betwijfel ik. Het is best een handig dingetje voor mensen die in hun huis regelmatig dingen verloren leggen. Je kan er ook leuke Home Automation projectjes mee bouwen, bijvoorbeeld het kattenluikje ontgrendelen als dat beest met die tag rond z'n nek in de buurt is, of "geofencing" door je kleine kinderen op het strand zo'n tag rond de nek te hangen en als ze te ver uit de buurt zijn hoor je het meteen. Maar voor een Tesla vind ik het niet geschikt.
 
  • Informative
Reactions: Ataraxia
Je kan een prepaid kaartje in zo'n tracker steken. Als je er dan een SMS naartoe stuurt dan antwoordt de tracker z'n GPS coordinaten, die kan je vervolgens in Google maps op de kaart zetten. Op die manier kost het je (buiten het trackertje) bijna niets, maar het is natuurlijk niet "live", stel dat de dief de tracker gevonden heeft voor jij ontdekt hebt dat je Tesla gestolen is dan zal je SMS natuurlijk onbeantwoord blijven. Bij een live connectie zal je retroactief de historische posities kunnen opvragen en zien waar de tracker uitgeschakeld werd. Voor 99 euro heb je al zo'n ding. Als je live tracking wil dan zoek je best een Europese M2M provider die je voor enkele euro's per maand (minder dan 7) een M2M kaartje levert, er zijn er zo een aantal, werkt dan ook meteen in heel Europa. Het inbegrepen datavolume is daar wel heel klein (max enkele megabytes per maand) maar dat volstaat natuurlijk voor het doorsturen van GPS coordinaten...
Je hebt al een sim only abonnement bij simpel.nl voor 4 euro per maand
 
Er komen wel dit soort "trackers" beschikbaar via KPN. Dit is een zendertje, onder het concept "the Internet of Things". Deze werken obv triangolatie tussen zendmasten en zijn vrij nauwkeurig, omdat ze obv verschil in ontvangst van signaalemissie van de zender met redelijke nauwkeurigheid de locatie kunnen bepalen. Ook wordt communicatie naar deze devices (bvb stroom onderbreking) mogelijk. Uiteraard werkt dit niet om te bepalen waar precies je sleutels of telefoon zich in je huis oid bevinden, de referentie naar de advertentie is inderdaad fake, wat de gebruikers daar claimen is technisch gewoon niet mogelijk. Overigens gaan de batterijen van zo'n device vrij lang mee omdat ze op een lage frequentie werken en alleen op bepaalde tindsintervallen "aan" gaan. Google maar op KPN LoRa.
 
Maar, wat een verhaal. Enorm balen en volgens mij inderdaad alleen in onderdelen verkoopbaar. Uiteraard is alles uiteindelijk te hacken en ergens in het systeem ligt de VIN vast. Maar, ik kan mij ook voorstellen dat Tesla een VIN check uitvoert en bvb total loss auto's het VIN inactief maakt. Die zullen dan alleen door melding goedkeuring door de RDW weer worden geactiveerd neem ik aan.

Was het een eigen auto, of lease?
 
Ik blijf bij het meest simpele alarm: een enorme loeier, felle lampen wanneer je de laadstekker losneemt of doorgeknipt wordt (het alarm zit dan dus in de laadpaal, niet in de auto). Uit te schakelen via een schakelaar binnenshuis, naast de plek waar je de sleutel bewaart ;). Evt. met lijn naar de meldkamer via de huisalarm installatie. Ow en om het interessanter te maken, met een (verder onschuldig maar wel stinkend en eng uitziend) gas dat in een wolk verspreid wordt rond de auto. :D

Dat lost natuurlijk niet het relay probleem op wanneer je onderweg bent maar de auto van je oprit afhalen gaat dan niet meer ongemerkt...
 
Ik blijf bij het meest simpele alarm: een enorme loeier, felle lampen wanneer je de laadstekker losneemt of doorgeknipt wordt (het alarm zit dan dus in de laadpaal, niet in de auto). Uit te schakelen via een schakelaar binnenshuis, naast de plek waar je de sleutel bewaart ;). Evt. met lijn naar de meldkamer via de huisalarm installatie. Ow en om het interessanter te maken, met een (verder onschuldig maar wel stinkend en eng uitziend) gas dat in een wolk verspreid wordt rond de auto. :D

Dat lost natuurlijk niet het relay probleem op wanneer je onderweg bent maar de auto van je oprit afhalen gaat dan niet meer ongemerkt...
Op een gegeven moment moet de auto de sleutel toch niet meer detecteren in de auto en ik zou verwachten dat, tenzij de auto mbv de tesla app is gestart, het niet zo moeilijk zou koeten zijn de auto dan automatisch stil te zetten. Dan houd je nog 3, meer onwaarschijnlijke, mogelijkheden over:
1. Iemand jat je telefoon, hackt die en rijd weg met jouw auto;
2. Iemand achterhaald jouw tesla credentials en kan zo jouw auto meenemen;
3. Ze zetten de auto op een sleepwagen, dan maakt het niet uit dat de auto niet rijd.

Persoonlijk zou ik iig nooit mijn "mijn tesla" credentials / wachtwoord met welke app behalve de mytesla app gebruiken. Informatiebeveiliging kan voorkomen, maar nooit 100%, het is een continue wedloop tussen hackers en beveiligers en m.i. nier zozeer of iets gehackt gaat worden maar wanneer.

Uiteraard houd ook ik een oogje in het zeil, maar de kans is groot dat er alleen nog maar onderdelen over zijn.
 
Ik ga mijn pw veranderen.

Er bestaan ook nog andere niet zo dure oplossingen voor track and trace. Wij verkopen deze bvb voor op de werf en voertuigen: Sorry, the shop is inaccessible temporarily. Please try again later. . Deze heeft al een sim ingebouwd en werkt prepaid. Geen maandelijks abonnement. Je kan deze op de 12V accu aansluiten, via usb of op de ingebouwde accu (houd 3 dagen). Deze werkt in de hele Euro zone voor dezelfde prijs. De GPS Trackers verkopen wij op dit moment €149 (btw incl..). Mocht er interesse zijn wil ik wel een forum korting bekijken.

FullSizeRender.jpg
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Akkoord maar als je deze ergens kan inbouwen bvb bij de 12v accu dan ben je er niet op 123 bij en kost het toch de nodige moeite en tijd om deze te verwijderen. Ik zie een professionele dief nog geen 2u sleutelen voor je deur. Mochten ze wegrijden met tracker erin dan krijg je toch al een alarm van de tracker op je gsm dat de wagen zich buiten de ingestelde zone (bvb 100m van je woning) wordt verplaatst.
 
Dan wordt het toch tijd om naar deze site te gaan Have I been pwned? Check if your email has been compromised in a data breach

Dan weet je of je email adres ergens voorkomt in een dump.
Zojuist er naar gekeken. Gegevens schijnen gelekt te zijn op dropbox en linkedin. Hier had ik in het verleden al bericht over vernomen en op de overige accounts alle e-mail + ww combinaties op aangepast. Wel moet ik erbij vermelden dat de gebruikte e-mail + ww combinatie op dopbox en linkedin anders was als op mijn Tesla account
 
Ik denk dat de truuk met de laptop het meest voor de hand ligt in dit geval, tenzij er een niet bekende inbraak is geweest bij een van de tesla apps ontwikkelaars. Het lijkt me redelijk complex om uit een user/password hackbase de tesla bezitters te halen, dan adres en dan nog eens een auto stelen.

Allemaal speculatie natuurlijk, maar het is jammer dat we waarschijnlijk nooit zullen weten hoe dit is gebeurd. By now staat die auto ergens in het oostblok.
 
Zijn er ergens in de Models S systemen die de VIN digitaal onuitwisbaar bevatten? Als je een nieuwe center console laat steken uit een ongevalwagen, moet die dan niet ingesteld worden, of haalt deze dan uit de wagen zijn systemen niet de VIN nummer?
Standard practice in automotive is om de VIN permanent te programmeren in elke ECU (component op de CAN-bus). Dit is specifiek om strippen van onderdelen economisch lam te leggen of in ieder geval te kunnen traceren.
Ik hoop dat Tesla dit ook doet. Ze doen nogal veel zaken anders dan de andere OEMs, maar best dit niet.
 
Last edited: