Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen zorgt voor doorslaan stoppen

This site may earn commission on affiliate links.
Had ik het dus goed gezien, een B16 aardlekautomaat. Dat is dan niet verwonderlijk dat hij er na een bepaalde tijd uitklapt, precies zoals hij zou moeten doen bij een belasting van 24A. Dit is een factor 1,5 boven de norm. Dus wil je met 24A laden, dan zul je toch deze moeten vervangen voor een B25.

De afgelopen dag heb ik veel geleerd. Allemaal hartelijk bedankt voor je input.
Bovenstaande had de installateur toch meteen moeten zien?
Mag er wel een B25 in als je een 3x 25A aansluiting hebt?
Moet het inderdaad een "B' zijn?
 
  • Like
Reactions: robertvg and adjego
Bij de automaat staat B16.
Houdt dat in dan ik niet landurig boven de 16A mag laden? Dat zou dan wel een heel simpele verklaring zijn :)
Als dat zo is, is dat dan op te lossen?

Ja dus, @adjego was me al voor. De installateur zal uit gewoonte een 16 ampere automaat hebben besteld/geplaatst. Mogelijk zegt hij dat je geen 25 ampere automaat mag plaatsen vanwege selectiviteit, echter volgens de laatste NEN1010 norm mag dat wel als de laadpaal "slim" is en dus de laadstroom aanpast aan de totale vraag (wat in jouw geval ook zo is).

Succes ermee, case closed wat mij betreft.
 
Bij de automaat staat B16.
Houdt dat in dan ik niet landurig boven de 16A mag laden? Dat zou dan wel een heel simpele verklaring zijn :)
Als dat zo is, is dat dan op te lossen?
Max 16A om toe te passen idd. Is laden met 16A niet voldoende voor jou? Hiermee krijg je je auto meestal snel genoeg vol toch? Enige aanpassing die je hoeft te doen is de max van je oplader op 16A te zetten.
 
Max 16A om toe te passen idd. Is laden met 16A niet voldoende voor jou? Hiermee krijg je je auto meestal snel genoeg vol toch? Enige aanpassing die je hoeft te doen is de max van je oplader op 16A te zetten.

Ik zit er nog steeds op te broeden om mijn 16 ampere op te waarderen naar 25. Als ik een koper kan vinden voor mijn laadkabel en mijn Hager schakelautomaat doe ik dat. Als er nog iemand hulp zoekt bij de installatie van een laadpaal en deze onderdelen daarbij over kan nemen wil ik ook nog wel helpen, is een leuk klusje
 
Max 16A om toe te passen idd. Is laden met 16A niet voldoende voor jou? Hiermee krijg je je auto meestal snel genoeg vol toch? Enige aanpassing die je hoeft te doen is de max van je oplader op 16A te zetten.

Ja, dat is normaal gesproken voldoende. Soms als je weet dat je snel weer weg wilt, zou je graag wat snellen willen kunnen laden. Alleen daarom had ik de installateur gevraagd om smart charging, waarmee ik hogere snelheid kon laden.
Ik heb 7 jaar op doorgaans 13A geladen.
Als ik dan eens haast had om te laden, dan moest ik iedereen vragen geen grote stroomvreters aan te zetten en stelde ik de tesla op 17A in
 
Last edited:
Ik zit er nog steeds op te broeden om mijn 16 ampere op te waarderen naar 25. Als ik een koper kan vinden voor mijn laadkabel en mijn Hager schakelautomaat doe ik dat. Als er nog iemand hulp zoekt bij de installatie van een laadpaal en deze onderdelen daarbij over kan nemen wil ik ook nog wel helpen, is een leuk klusje
Qua vastrecht kost dit volgens mij (haast) niets extra.
Dat ligt anders van 3x25 naar 3x35A. Dat kost € 700 per jaar extra aan vastrecht
 
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie input.
Ik kan nu beter voorbereid een interessant gesprek met m'n installateur voeren.

Eén ding zit me nog dwars:
De eerste keer dat ik een probleem had, stopte het laden zonder dat de automaat eruit klapte.
Nadat ik het laden herstart had klapte de automaat er wel uit.
Dat gebeurde zowel bij de eerste laadpaal als bij de tweede.
Triest is wel, dat de eerste laadpaal dus helemaal niet vervangen had hoeven worden
 
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie input.
Ik kan nu beter voorbereid een interessant gesprek met m'n installateur voeren.

Eén ding zit me nog dwars:
De eerste keer dat ik een probleem had, stopte het laden zonder dat de automaat eruit klapte.
Nadat ik het laden herstart had klapte de automaat er wel uit.
Dat gebeurde zowel bij de eerste laadpaal als bij de tweede.
Triest is wel, dat de eerste laadpaal dus helemaal niet vervangen had hoeven worden

Zolang je in huis genoeg andere verbruikers hebt zal je niet boven de 16 ampere uitgekomen zijn en leek er dus niets aan de hand. Waarom het laden dan is gestopt is achteraf moeilijk vast te stellen. Mijn advies: los dit eerst op en probeer het daarna opnieuw. De oude laadpaal zal m.I. Niet defect geweest zijn (dat was ook mijn hypothese in mijn eerste reactie ;)
 
Ja, dat is normaal gesproken voldoende. Soms als je weet dat je snel weer weg wilt, zou je graag wat snellen willen kunnen laden. Alleen daarom had ik de installateur gevraagd om smart charging, waarmee ik hogere snelheid kon laden.
Ik heb 7 jaar op doorgaans 13A geladen.
Als ik dan eens haast had om te laden, dan moest ik iedereen vragen geen grote stroomvreters aan te zetten en stelde ik de tesla op 17A in
Nu kan je dus standaard op 16A laden zonder je zorgen te maken dat er ook andere stroomvreters actief zijn of actief zullen worden tijdens het laden. Mocht je toch op 25A willen laden dan zal je de 16A automaat moeten laten vervangen door een 25A automaat.
 
Ja dus, @adjego was me al voor. De installateur zal uit gewoonte een 16 ampere automaat hebben besteld/geplaatst. Mogelijk zegt hij dat je geen 25 ampere automaat mag plaatsen vanwege selectiviteit, echter volgens de laatste NEN1010 norm mag dat wel als de laadpaal "slim" is en dus de laadstroom aanpast aan de totale vraag (wat in jouw geval ook zo is).

Succes ermee, case closed wat mij betreft.

Dat mag je even aanwijzen waar die wijziging in NEN1010 staat. We vinden dat het mag vanwege het slimme karakter van de laadpaal, maar het staat echt niet in NEN1010.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
Dat mag je even aanwijzen waar die wijziging in NEN1010 staat. We vinden dat het mag vanwege het slimme karakter van de laadpaal, maar het staat echt niet in NEN1010.

Ik las in dit blog over de NEN1010:722, ik vond dit ook hier terug. Kort gezegd staat er dat er met een gelijktijdigsheidsfactor gerekend mag worden mits er een regelsysteem is aangebracht. Dank dat ik dat even mocht aanwijzen van je ;)
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3