Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen zorgt voor doorslaan stoppen

This site may earn commission on affiliate links.
Wanneer je al 24A laadt dan zit je al vlakbij het maximum van 25A. Als er dan een grote verbruiker bij komt en de communicatie (en dus de aanpassing van de laadstroom) duurt even, dan kan de zekering er eventueel uit vliegen. Ik ga ervan uit dat de hoofdzekering een trage zekering is, dus daar valt niet veel meer te winnen. De laadstroom wat lager instellen kan helpen omdat je dan iets minder "overbelast", de communicatie versnellen zou nog beter zijn maar ik weet niet of de gebruikte laadoplossing ook communicatie met stroomklemmen toelaat. Lijkt me wel omdat nogal wat huishoudens nog geen geschikte slimme meter hebben.

Bovenstaand is een goede tip (de laadstroom verlagen). Ik vraag me af of de TS wel een load balancing oplossing heeft in de laadpaal. Indien niet dan is 24 ampere sowieso een onverstanding idee. Ik wacht de foto van de meterkast even af.
 
Er is inderdaad te weinig informatie om te weten wat de mogelijke oplossingen zijn:

  • Wat is het maximum vermogen van de verbinding met het net?
  • Op wat is de laadpaal afgezekerd?
  • Als de laadpaal 'slim' hoort te zijn, zijn er dan stroomklemmen rond elk van de inkomende fases van het net gemonteerd? Of worden de gegevens van de slimme meter uitgewisseld met de lader?
Ik vraag het me af, want de documentatie van de Wallbox Pulsar Plus spreekt zelf over een optionele functie, waarvan niet is gesteld of je die hebt:
Optioneel: Power Boost functie
De Power Boost functie zorgt ervoor dat u binnen uw huidige stroomnet de maximale reststroom benut voor het zo snel mogelijk opladen van uw auto. En dit alles zonder dat u zich zorgen hoeft te maken of uw stoppen of de hoofdzekering eruit zal vliegen. Door communicatie met een energiemeter die is aangesloten op het elektriciteitsnet van het huishouden is de Wallbox in staat om het laadvermogen van de auto te regelen. Afhankelijk van het verbruik van uw huishoudelijke apparaten zal de Pulsar Plus (met optionele Power Boost functie) de restcapaciteit van het net gebruiken om uw auto zo snel mogelijk op te laden. Deze optie kunt u bijbestellen via de gerelateerde producten onderaan de pagina.
 
En in de post van TS staat duidelijk dat hij een loadbalancing module heeft gekocht. De vraag is of die goed ingesteld staat! Als die nog op 22 kW (32 A per fase) staat ingesteld dan is het logisch dat er een beveiliging in komt.

Wallbox Accessoire WALL-METER-3P, Energie Meter 3-Fase om zo maar eens een linkje te pakken.

Dit apparaat zie ik inderdaad in m'n meterkast zitten.
Ik heb een 3x25A aansluiting.
De helpdesk zegt dat ik 25A ook door de laadpaal mag laten vragen. Dat gaat via een app.
Ik heb "voor de zekerheid" 24A inb de app gezet.
Als ik m'n oven aanzet, dan zie ik inderdaad dat het amperage waarmee geladen wordt omlaag gaat.

Wat me bezighoudt is dat het probleem bijna iedere keer pas na verloop van tijd (gevoels matig een half uur) optreedt.
Zou dat een warmte issue kunnen zijn?
Wordt er "iets" warmer als je met een hoger amperage laadt?
OK, het is jullie nu wel duidelijk dat ik geen technische achtergrond heb :)

Allemaal ontzettend bedankt voor je input
 
Dit apparaat zie ik inderdaad in m'n meterkast zitten.
Ik heb een 3x25A aansluiting.
De helpdesk zegt dat ik 25A ook door de laadpaal mag laten vragen. Dat gaat via een app.
Ik heb "voor de zekerheid" 24A inb de app gezet.
Als ik m'n oven aanzet, dan zie ik inderdaad dat het amperage waarmee geladen wordt omlaag gaat.

Wat me bezighoudt is dat het probleem bijna iedere keer pas na verloop van tijd (gevoels matig een half uur) optreedt.
Zou dat een warmte issue kunnen zijn?
Wordt er "iets" warmer als je met een hoger amperage laadt?
OK, het is jullie nu wel duidelijk dat ik geen technische achtergrond heb :)

Allemaal ontzettend bedankt voor je input
Als je een foto stuurt van je meterkast kunnen we waarschijnlijk wel meer meedenken
 
Wordt er "iets" warmer als je met een hoger amperage laadt?
OK, het is jullie nu wel duidelijk dat ik geen technische achtergrond heb

ja alles wordt warmer maar dat betekent niet dat er een zekering uitvliegt. Dat je geen technische achtergrond hebt is je vergeven maar een fotootje van je meterkast moet toch wel lukken? Anders blijven we hier maar raden met z’n allen...
 
Hoge stroom en zelfs een contactweerstand geeft opwarming. Ik heb al gemerkt, bij mijn mobile die enkel de stroom meet ter info en niet om op te sturen dat wanneer de temperatuur in de lader wat oploopt (de stroomklem zit bij in de behuizing) de reele stroom wat onderschat wordt. Je zou de schroeven in dat meettoestelletje wat kunnen aandraaien. Alle laders hebben ook een temperatuurbewaking. Dus als je in de lader zelf met een minder goed contact zit zou de temperatuur daar kunnen oplopen en zou de lader het laden kunnen onderbreken. Dat zou de eerste uitval kunnen verklaren.
Ik zou toch ook de installateur eens lastig vallen.
 
ik stuur zo een foto
 

Attachments

  • IMG_5986.JPG
    IMG_5986.JPG
    394.4 KB · Views: 141
een zekering van 25A klapt er niet gelijk uit als je boven 25A komt. Zelfs als je 30A trekt dan kan het wel 15-30 minuten duren voordat de zekering eruit springt.

ik dacht dat dat van de karakteristiek afhing. A klapt er al snel uit. B is “normaal” en je hoofdzekering is type C. De oude smeltzekeringen kunnen het inderdaad lang volhouden
 
ik stuur zo een foto

Het plaatje is net niet scherp genoeg maar ik zou bijna willen zeggen dat ik bij de laadpaal krachtgroep B 16 zie staan, en niet B 25.

ik dacht dat dat van de karakteristiek afhing. A klapt er al snel uit. B is “normaal” en je hoofdzekering is type C. De oude smeltzekeringen kunnen het inderdaad lang volhouden

Dit is alleen maar bij een veelvoud 5-10 bij een C-karakteristiek tov de toegestaande max.

Dus een C-karakteristiek kan een seconde of 2 een veelvoud van 5-10 keer de norm aan, en een B-karakteristiek kan een seconde of 2 een veelvoud van 3-5 keer de norm aan, zie ook dit plaatje.

automaten.jpg


Dus als de veelvoud van de norm ruim onder de 2 blijft, geeft een B- of C-karakteristiek geen verschil.
 
Het is een C16 automaat. Logisch dus dat die er uit gaat.

Voor TS: C karakteristiek en max 16 Ampere. Dus als je je lader op 24 A instelt dan gaat hij er na verloop van tijd uit, want 24 is meer dan 16 Ampere.
 
Last edited:
Het is een C16 automaat. Logisch dus dat die er uit gaat.

Voor TS: C karakteristiek en max 16 Ampere. Dus als je je lader op 24 A instelt dan gaat hij er na verloop van tijd uit, want 24 is meer dan 16 Ampere.
Klopt ik heb ook 3x25 maar heb de lader op max16A ingesteld. Inductie, wasmachine en een compressor die af en toe aangaat, is bij mij nooit een verzekering uit geklapt.
 
Het is een C16 automaat. Logisch dus dat die er uit gaat.

Voor TS: C karakteristiek en max 16 Ampere. Dus als je je lader op 24 A instelt dan gaat hij er na verloop van tijd uit, want 24 is meer dan 16 Ampere.

View attachment 607070 View attachment 607071

de zekering waar "laadpaal" op staat klapt eruit.
op 17 zit:

grondwaterpomp
tuinverlichting
bijkeuken
garage
Vijverpomp
cv pomp
Ventilator CV
vriezer
koelkast

Had ik het dus goed gezien, een B16 aardlekautomaat. Dat is dan niet verwonderlijk dat hij er na een bepaalde tijd uitklapt, precies zoals hij zou moeten doen bij een belasting van 24A. Dit is een factor 1,5 boven de norm. Dus wil je met 24A laden, dan zul je toch deze moeten vervangen voor een B25.
 
  • Like
Reactions: ERvee and robertvg
Klopt ik heb ook 3x25 maar heb de lader op max16A ingesteld. Inductie, wasmachine en een compressor die af en toe aangaat, is bij mij nooit een verzekering uit geklapt.

Bij de automaat staat B16.
Houdt dat in dan ik niet landurig boven de 16A mag laden? Dat zou dan wel een heel simpele verklaring zijn :)
Als dat zo is, is dat dan op te lossen?
Dat er andere stroomgebruikers aangezet worden zou niet zo'n probleem moeten (kunnen?) zijn. Smart charging zou er dan voor moeten zorgen dat de Tesla met lager amperage gaat laden.

EDIT: Had het commentaar van Adjego nog niet gezien toen ik mijn reactie opschreef