Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen zorgt voor doorslaan stoppen

This site may earn commission on affiliate links.
Kortsluiting aan de binnenkant van je laadpoort?
Dat is niet aannemelijk omdat de auto wel met AC kan laden op lagere amperages. Hoeveel ampère er wordt getrokken is een onderhandeling tussen de laadpaal (die geeft aan hoeveel A er maximaal beschikbaar is) en de auto. Daarin is de auto uiteindelijk het component dat beslist hoeveel stroom er daadwerkelijk gebruikt wordt. Een AC laadpaal heeft geen componenten om alsnog de stroom te beperken behalve een zekering/automaat maar die zit meestal pas in de meterkast. Kortom: als de laadpaal staat ingesteld op 16A en de auto vraagt toch meer dan 16A (experimenteel bewezen, want de 16A automaat klapt er uit) dan doet de AC lader in de auto iets fout. Een storing in de laadpaal zou natuurlijk ook kunnen maar als meerdere laadpalen dit gedrag vertonen (is al experimenteel aangetoond) dan is de AC lader in de auto steeds aannemelijker als bron van het probleem.
 
  • Like
Reactions: aadoosterhof
Dat is niet aannemelijk ....
Daar zit op zich wat in :D. Maar om op basis daarvan te concluderen dat het dus in de lader moet zitten gaat toch wel wat ver.

... dan is de AC lader in de auto steeds aannemelijker als bron van het probleem.
Dat klinkt al wat genuanceerder dan wat je eerder zei :)

Daarin is de auto uiteindelijk het component dat beslist hoeveel stroom er daadwerkelijk gebruikt wordt.
De auto, inderdaad. Maar er zitten meer componenten in de auto dan alleen de lader.

Hoeveel stroom de lader maximaal af zou mogen nemen is afhankelijk van wat de paal aangeeft als maximum en wat je als maximum hebt ingesteld via het scherm voorin. Ergens moeten die gegevens gecombineerd worden, om de lader aan te sturen. Dat kan m.i. ook prima ergens buiten de lader zelf gebeuren. En daar mis gaan.

Er is overigens geen onderhandeling over hoeveel ampere er getrokken wordt. De paal geeft een maximum af en daar heeft de auto zich aan te onderhouden. De auto kan alleen aangeven dat hij aangesloten is en vervolgens dat hij daadwerkelijk wil laden. Daarmee heb je het over het algemeen wel zo'n beetje gehad.
 
  • Like
Reactions: aadoosterhof
Dit is inmiddels een mooi draadje aan het worden. Te meer ik nu voor de derde keer Tesla aan het bellen ben en ze met mij gaan kijken. Van de Engelstalige persoon ben ik met het 'interne AC lader'-verhaal doorgeschakeld naar Nederland en daar zit ik nu bij een Nederlandse Charging Specialist die er dieper naar gaat kijken. Ik word teruggebeld. Dat is nu ook een route.

Dank @RichieB en @DutchTM3 (en alle anderen) voor de specifieke info en logica.

Keep you posted. Ook voor als je het zelf eens meemaakt.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Beste mensen, de oplaadmodule in de auto was inderdaad stuk. Dank @RichieB en @DutchTM3 voor het meedenken en de specifieke onderbouwing. Dat zorgde ervoor dat mijn verhaal ontvankelijk werd aan de telefoon. Tesla Groningen heeft me meteen geholpen en het binnen een week opgelost. Goede service met leenauto. Screenshot van Tesla Groningen erbij.
 

Attachments

  • IMG_3A756F3DFD5B-1.jpeg
    IMG_3A756F3DFD5B-1.jpeg
    294.9 KB · Views: 161
Na 7 jaar gewerkt te hebben, stopte m’n eerste laadpaal ermee. De fabrikant gaf aan dat er al heel veel upgrades waren geweest en dat een reparatie niet economisch verstandig was.

Ik wilde graag intelligent gaan laden en heb m’n installateur fivari en tesla laders laten zien.

Hij gaf echter de voorkeur aan deze lader:

Wallbox Laadpaal PLP1-0-2-4-3-002-A, Pulsar plus 1,

3-Fase, 32A-22kW, Kabel 5M, Zwart

WALL-Puls1 1 734,00 20,00 587,20

- Wallbox Accessoire WALL-METER-3P, Energie Meter 3-Fase (load balancing)

Gezien de constructieve bijdrage van Fivari op de forum, vond ik dat wel jammer, maar zag de bui al hangen als er een probleem zou zijn en ik de installateur geforceerd zou hebben fivari te installeren

Na installatie is de paal 10 minuten getest en alles leek goed te gaan.

De tesla laadde op 24A. Als ik de oven aan deed werd het Ampère netjes verlaagd.

Zover, zogoed

Na vertrek van de installateur, ben ik de auto op 24A gaan laden (ingesteld in de tesla). Dat is ook het maximum dat ik in de laadpaal app heb ingesteld

Na een halfuur zag ik op m’n app dat ik de stroomtoevoer moest controleren en bleek het laden gestopt.

De zekering in de meterkast was niet gesprongen en de laadpaal verlichting deed het nog steeds

Ik heb de kabel losgehaald van de tesla, heb ‘m er weer ingedaan en ben opnieuw gaan laden op 24A.

Wederom na zo’n half uur stopte het laden.

De zekering was “gesprongen” .

Ik ben toen naar een vriend gereden die ook een laadpaal heeft.

Die van hem is echter afgezekerd op 16A. Ik heb daar op 16A gaan laden

Daar heb ik een uur probleemloos kunnen laden.

Vervolgens ben ik naar huis gegaan en heb in de Tesla het laden gemaximeerd op 18A.

Toen heb ik een uur probleemloos kunnen laden.

Ik heb het ampèrage nog niet kunnen verhogen, omdat de batterijen nu gevuld zijn.

Als ik binnenkort weer een uur moet laden, dan stel ik de tesla in op 20A en bekijk zo stap voor stap waar het kritische punt ligt.

Op basis van de berichten in dit draadje, heb ik Tesla gebeld. Die konden alleen zien dat de communicatie gestopt was maar zagen geen technische oorzaak.

Ik zou een afspraak moeten maken.

Heeft iemand suggesties wat de oorzaak kan zijn?

Dit is overigens het 2e exemplaar van dit type laadpaal, omdat dit bij de eerste installatie ook gebeurde en na urenlange gesprekken met de helpdesk geconcludeerd werd dat de laadpaal waarschijnlijk defect was.
 
Heeft iemand suggesties wat de oorzaak kan zijn?

Dit is overigens het 2e exemplaar van dit type laadpaal, omdat dit bij de eerste installatie ook gebeurde en na urenlange gesprekken met de helpdesk geconcludeerd werd dat de laadpaal waarschijnlijk defect was.

Als er een zekering uitvalt dan trekt de auto teveel stroom. Als er een aardlek uitvalt dan lekt er ergens stroom. Als er een hoofdzekering uitvalt dan trekken meerdere groepen tesamen teveel stroom.

Een laadpaal doet in principe niets anders dan 1 op 1 de stroom (= ampere) doorgeven aan de auto en middels een signaal (de control pilot of kortweg CP) aan de auto laten weten hoeveel stroom er mag worden afgenomen. Ik geloof er niet zo in dat de laadpaal "defect" is, meestal is er een andere verklaring. Kun je eens een foto van je stoppenkast maken en aanwijzen welke zekering/aardlek uitschakelt?
 
Na 7 jaar gewerkt te hebben, stopte m’n eerste laadpaal ermee. De fabrikant gaf aan dat er al heel veel upgrades waren geweest en dat een reparatie niet economisch verstandig was.

Ik wilde graag intelligent gaan laden en heb m’n installateur fivari en tesla laders laten zien.

Hij gaf echter de voorkeur aan deze lader:

Wallbox Laadpaal PLP1-0-2-4-3-002-A, Pulsar plus 1,

3-Fase, 32A-22kW, Kabel 5M, Zwart

WALL-Puls1 1 734,00 20,00 587,20

- Wallbox Accessoire WALL-METER-3P, Energie Meter 3-Fase (load balancing)

Gezien de constructieve bijdrage van Fivari op de forum, vond ik dat wel jammer, maar zag de bui al hangen als er een probleem zou zijn en ik de installateur geforceerd zou hebben fivari te installeren

Na installatie is de paal 10 minuten getest en alles leek goed te gaan.

De tesla laadde op 24A. Als ik de oven aan deed werd het Ampère netjes verlaagd.

Zover, zogoed

Na vertrek van de installateur, ben ik de auto op 24A gaan laden (ingesteld in de tesla). Dat is ook het maximum dat ik in de laadpaal app heb ingesteld

Na een halfuur zag ik op m’n app dat ik de stroomtoevoer moest controleren en bleek het laden gestopt.

De zekering in de meterkast was niet gesprongen en de laadpaal verlichting deed het nog steeds

Ik heb de kabel losgehaald van de tesla, heb ‘m er weer ingedaan en ben opnieuw gaan laden op 24A.

Wederom na zo’n half uur stopte het laden.

De zekering was “gesprongen” .

Ik ben toen naar een vriend gereden die ook een laadpaal heeft.

Die van hem is echter afgezekerd op 16A. Ik heb daar op 16A gaan laden

Daar heb ik een uur probleemloos kunnen laden.

Vervolgens ben ik naar huis gegaan en heb in de Tesla het laden gemaximeerd op 18A.

Toen heb ik een uur probleemloos kunnen laden.

Ik heb het ampèrage nog niet kunnen verhogen, omdat de batterijen nu gevuld zijn.

Als ik binnenkort weer een uur moet laden, dan stel ik de tesla in op 20A en bekijk zo stap voor stap waar het kritische punt ligt.

Op basis van de berichten in dit draadje, heb ik Tesla gebeld. Die konden alleen zien dat de communicatie gestopt was maar zagen geen technische oorzaak.

Ik zou een afspraak moeten maken.

Heeft iemand suggesties wat de oorzaak kan zijn?

Dit is overigens het 2e exemplaar van dit type laadpaal, omdat dit bij de eerste installatie ook gebeurde en na urenlange gesprekken met de helpdesk geconcludeerd werd dat de laadpaal waarschijnlijk defect was.
Vooreerst: Ik ben het met je eens dat het jammer is dat er geen F...ri (Ik mag geen reclame meer maken) geïnstalleerd werd. ;-)

Voor wat betreft de oorzaak zie ik de volgende mogelijkheid. Ofwel wordt een andere zeer zware verbruiker ineens op vol vermogen ingeschakeld waardoor de lader niet de tijd heeft om te reageren. Of een gewone zware verbruiker die erbij komt en waarop de lader niet snel genoeg reageert. Alles hangt af van de communicatie van de stromen in elk van de fasen.
De meeste hoofdzekeringen laten wel een overbelasting toe gedurende een korte periode en hoe hoger de overbelasting hoe korter de gedoogperiode. De Fivari past de stroom op ongeveer 1s reactietijd aan. De stroommeting gebeurt met een stroomklemmen rond elk van de fasen en de communicatie gebeurt met een signaalkabeltje. De communicatie kan ook via de P1 van de slimme meter gebeuren.
Misschien krijgt in jouw configuratie de lader de informatie over de stroom via die P1 poort van de slimme meter. Dat gaat wat minder snel want de info wordt maar periodiek doorgegeven. De frequentie hangt af van merk en type van de meter.
Wanneer je al 24A laadt dan zit je al vlakbij het maximum van 25A. Als er dan een grote verbruiker bij komt en de communicatie (en dus de aanpassing van de laadstroom) duurt even, dan kan de zekering er eventueel uit vliegen. Ik ga ervan uit dat de hoofdzekering een trage zekering is, dus daar valt niet veel meer te winnen. De laadstroom wat lager instellen kan helpen omdat je dan iets minder "overbelast", de communicatie versnellen zou nog beter zijn maar ik weet niet of de gebruikte laadoplossing ook communicatie met stroomklemmen toelaat. Lijkt me wel omdat nogal wat huishoudens nog geen geschikte slimme meter hebben.