Tjongejonge. Ben je echt zo'n arrogante snob, of doe je maar alsof?
Ik vind het toepassen van een 1-fase lader in een 3-fase continent echt een ontiegelijk domme keuze.
De kopers van je product weten zelden het verschil, die komen daar pas achteraf achter als ze willen laden en er achter komen dat dat heel traag gaat. Je hebt dus direct de 1e teleurstelling van je nieuwe klant te pakken (zie de klachten storm over de iPace)
Ik hou niet van wachten bij een snellader, dus ik laadt graag publiek op als dat nodig is. Met 5 kW of als je pech hebt 2,8 kW (een 3x25A paal met 2 aansluitingen en er staat een andere auto op de andere aansluiting te laden) schiet dat gewoon niet op.
Je mag me arrogant vinden, allemaal prima, maar ik vind 1-fase laders in 'mainland Europa' echt niet kunnen. Ik vind dus inderdaad alle EVs met een 1-fase laders prut.
In een situatie waarin de bevolking BEVs nog moeten ervaren en beoordelen is het naar mijn idee erg dom om het laadvermogen van de auto tot 1/3e te beperken. Kan natuurlijk een bewussie zijn van de fabrikanten.
De techniek is ook echt het probleem niet. 3x16A onboard lader. Als je de Tesla lader bekijkt zie je ook gewoon 3 PCBs zitten. Laad je op een 1-fase 32A EVSE, prima, dan knupt de auto 2 van de 3 fases aan elkaar en kun je laden op 1 fase op 32A. Waarom kan een ander merk dit niet gewoon overnemen? Complex is het niet.
(maar we dwalen af van het onderwerp)