Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Ho ho! Zo'n opmerking moet toch pijn doen bij alle iPace, Niro EV en andere prut EV rijders met een 1-fase lader.
Tjongejonge. Ben je echt zo'n arrogante snob, of doe je maar alsof? :eek:

Die laden in Nederland vrijwel overal op maximaal 3,6 kW. En jij noemt 2.5 kW haast zinloos? :) Dat is 60% van hun laadvermogen!
Ik heb, naast mijn Model 3, ook nog zo'n prut EV met enkel fase lader. Die kan ik thuis overigens prima met 5.5 kW opladen en dat is meer dan genoeg gebleken voor 30.000 elektrische kilometers in een jaar tijd. En als dat niet genoeg was geweest, dan had een snellere OBC ook niet het doorslaggevende verschil gemaakt. Dan had ik mijn toevlucht genomen tot DC chargers.
 
Tjongejonge. Ben je echt zo'n arrogante snob, of doe je maar alsof?

Ik vind het toepassen van een 1-fase lader in een 3-fase continent echt een ontiegelijk domme keuze.
De kopers van je product weten zelden het verschil, die komen daar pas achteraf achter als ze willen laden en er achter komen dat dat heel traag gaat. Je hebt dus direct de 1e teleurstelling van je nieuwe klant te pakken (zie de klachten storm over de iPace)

Ik hou niet van wachten bij een snellader, dus ik laadt graag publiek op als dat nodig is. Met 5 kW of als je pech hebt 2,8 kW (een 3x25A paal met 2 aansluitingen en er staat een andere auto op de andere aansluiting te laden) schiet dat gewoon niet op.

Je mag me arrogant vinden, allemaal prima, maar ik vind 1-fase laders in 'mainland Europa' echt niet kunnen. Ik vind dus inderdaad alle EVs met een 1-fase laders prut.

In een situatie waarin de bevolking BEVs nog moeten ervaren en beoordelen is het naar mijn idee erg dom om het laadvermogen van de auto tot 1/3e te beperken. Kan natuurlijk een bewussie zijn van de fabrikanten.

De techniek is ook echt het probleem niet. 3x16A onboard lader. Als je de Tesla lader bekijkt zie je ook gewoon 3 PCBs zitten. Laad je op een 1-fase 32A EVSE, prima, dan knupt de auto 2 van de 3 fases aan elkaar en kun je laden op 1 fase op 32A. Waarom kan een ander merk dit niet gewoon overnemen? Complex is het niet.

(maar we dwalen af van het onderwerp)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: S-19910
Bedankt voor dit stukje inzicht. Wat zullen mensen met een Zoe dan wel niet van de Model 3 vinden? Want tenslotte hebben wij maar de helft van de laad capaciteit die hun auto heeft. Terwijl onze auto twee keer zo veel kost.

Ik wist precies waarvoor ik koos toen ik mijn prut EV kocht en ben helemaal niet negatief verrast. Integendeel. Voor zover ik me vooraf al zorgen maakte over de laadsnelheid blijkt dat achteraf volstrekt onnodig te zijn geweest. Ik heb in een jaar tijd 5 keer bij een snellader opgeladen. En 4 keer daarvan was omdat ik thuis door omstandigheden even helemaal geen lader beschikbaar had. Ik zou met een investering van plm 1000,- thuis met 7.2 kW kunnen laden in plaats van 5.5 kW. Maar ik doe het niet want het levert me achteraf gezien weinig tot niets op.

Voor meer dan 300 km per dag zou mijn auto misschien hen handige keuze zijn geweest, maar ik rijd geen 300 km per dag. Dus wat is het probleem? Misschien rijd jij wel meer dan 300 km per dag en zou het voor jou persoonlijk niet ideaal zijn. Kan zijn. En wat dan nog?

Het lijkt er op dat je je enkel baseert op ervaringen van anderen en alleen die ervaringen mee neemt die helpen om jouw vooroordeel te bevestigen.

On topic: heb je je gerealiseerd dat een draadje als dit bij veel forums over prut EVs waarschijnlijk helemaal niet bestaat?
 
Last edited:
Wat zullen mensen met een Zoe dan wel niet van de Model 3 vinden? Want tenslotte hebben wij maar de helft van de laad capaciteit die hun auto heeft. Terwijl onze auto twee keer zo veel kost.

Ik heb wel een beetje moeite met het feit dat de Model 3 maar tot 11 kW gaat waar de S/X tot 16 gaat ja. Vind ik ook door Tesla een verkeerde besparing. De Zoe heeft inderdaad een top lader, maar die oplossing (de AC/DC converter van de drivetrain gebruiken voor het laden) heeft wat nadelen. De nieuwe Zoe is daardoor uit mijn hoofd ook beperkt tot 22 kW om dat probleem deels op te lossen

Verder is het niet zo interessant dat het voor jou wel werkt en voor mij niet. Wat relevant is dat ze naar mijn idee bewust een manke auto produceren. In Europa hebben we 3-fasen net, de gebruikte stekker is 3-fasen, alle publieke laadpalen in EU zijn 3-fasen en toch produceer je dan een auto met een 1-fase lader. Ik vind dat heel raar.

Of ik die 3-fasen dan nodig heb of niet is niet echt relevant naar mijn mening, de auto moet gewoon de gangbare standaard (volledig) ondersteunen en dat doet het niet.

Om een ander soortgelijk voorbeeld te noemen: Dat Tesla tot de Model 3 geen standaard DC snellaadstandaard ondersteund is ook 'jammer'. Dat is bij de S/X nog te verklaren uit de periode 2012/2013 dat er nog weinig was, dus het is goed dat ze bij de Model 3 het licht wat dat betreft gezien hebben. Maar als de 'nieuwe exterior refresh' van de S/X geen CCS zou ondersteunen dan zou ik dat ook een onbegrijpelijke keuez vinden.

En ja, dat die Tesla UMC een neuterprobleem heeft is ook kansloos.
 
Bijna alle nieuwe EVs hebben een enkelfasige lader. Voor thuisladen is dat op een klein stukje Europa na (waarin toevallig Nederland) van geen enkel belang. De US-Tesla's hebben ook een enkelfasige AC-lader aan boord.
Enkelfasig laden heeft ook voordelen: het is gemakkelijker te optimaliseren als je slim wil laden, als je een grote reeks laadpalen moet aansturen en is fijner te tunen als je de overproductie van zonnepanelen wil benutten om salderen te vermijden.
Dat Tesla driefasig laadt door drie laders parallel te zetten heeft als voordeel dat je enkelfasig tot 32A kan gaan.
De eerste Zoe's konden tot 63A driefasig laden: 43 kW. Door een slim gebruik van de motorwindingen had de Zoe de meest flexibele AClader. Ondertussen, nog steeds op basid van dezelfde technologie, beperkt tot 32A en op dit moment heeft de Zoe dus geen snellaadmogelijkheid meer.
De volgende generatie zal ook CCS krijgen. Snelle ACladers, hoewel zeer eenvoudig en goedkoop te implementeren, gaan er uit.
 
Waarom denk je dat alleen in Nederland en België een 3 fase net wordt gebruikt in Europa?

Edit: de Zoe heeft een draak van een lader, dat moet je toch onderhand ook wel gezien hebben? Bij kleinere vermogens heeft die een rendement van 50% of minder. Het is altijd weer een gok of de lader de rare belasting gaat accepteren. Prutswerk. Dan kun je beter ICE gaan rijden.
 
Ik heb eigenlijk de laatste vier jaar geen enkel probleem gehad om mijn Zoe van december 2013 te laden. Net zoals de UMC van Tesla gaat hij niet akkoord met een stopcontact zonder neuter.
Het rendement is geen 50%, waar zou al die hitte naar toe gaan? Het blind vermogen loopt op waardoor het al kleine laadvermogen nog verder afneemt. Maar goed dan praat je over 1f10A of minder. Je moet mij de Zoe niet leren kennen.
 
Verder is het niet zo interessant dat het voor jou wel werkt en voor mij niet.
Of iets voor mij wel of niet werkt is toch het enige dat voor mij interessant is? En wanneer iets voor mij niet werkt, dan is dat heel jammer. Maar daarvoor hoef ik dat iets toch niet gelijk tot 'prut' te bestempelen? Mijn andere EV is begrensd op 150 km/h. Voor mij niks mis mee. Anderen vinden dat misschien niet acceptabel. Maar is het daarom gelijk een prut EV?

Komt bij dat een 3 fasen lader (of een 3-voudige 1 fase lader) duurder is dan een enkelvoudige 1 fase lader. Al zou ik de lader in mijn andere EV op kunnen waarderen naar het niveau van de Model 3, dan nog zou ik daar niet heel veel geld voor over hebben. Omdat ik het niet nodig heb.

Maar goed, wat mij betreft is het vooralsnog allemaal een academische discussie, want hoewel mijn prut EV gewoon mét laadkabel werd geleverd, heb ik de bijbehorende en reeds betaalde laadkabel van mijn niet prut EV na 4 weken nog steeds niet ontvangen en kan de leverancier van die niet prut EV ook nog niet aangeven wanneer ik die wel krijg. Ik kán dus helemaal niet publiek AC laden, zelfs al zou ik het willen. "Zelf een kabel kopen en die dan declareren bij de leverancier" wenst de leverancier niet aan mee te werken, ondanks dat ik die kabel in verband met een aanstaande meerdaagse buitenland trip toch echt nodig heb. Dus ben ik genoodzaakte de kabel van mijn prut EV mee te nemen op mijn trip.

Ik zou zelf het woord "prut" niet gauw in de mond nemen (zeker niet als het keuzes van anderen betrof), maar als het dan toch moest ... dan zou ik niet eerst aan mijn andere EV denken ;)

En nu moest ik inderdaad maar eens ophouden met mijn off-topic geneuzel :oops:
 
Allen,

ik heb voorbije week een TWC laten installeren bij mij thuis. ik zit met een 3 x 230V zonder neuter netwerk, en krijg 32 A binnen. De Elektricien heeft de TWC ingesteld op 25 A. als ik mijn M3 nu laad krijg ik volgende info via de app te zien:

- 33 km/hr
- 223 V
- 14/14 A (met een 3 voor van 3-fasig)

Ik begrijp niet waarom ik in de charger zelf 25 A instel als maximum (25A, 32A kan ook nog ingesteld worden), als ik dan in realiteit maar 14 A gebruik? De Dip Switches staan volgens mij op TT-TN ingesteld.
 
Lees even op de vorige pagina de posts van Dirk en van mezelf.
Ik ga ervan uit dat de fasen verkeerd op de lader zijn aangesloten. Zorg ervoor dat de drie beschikbare fasen aangesloten zijn op de L1, L2 en de N van de lader. L3 moet vrij blijven.
 
Ik ga ervan uit dat wat je zegt klopt, en dat de aansluiting effectief 3 fasig werd aangesloten ipv enkelfasig. Weliswaar haal ik toch nog 33km/hr? Heeft het nut dat ik in de charger verhoog naar 32A om meer km/hr te gaan laden, of niet?

Gezien ik te weinig kennis beschik over al datgene dat met electriciteit te maken heeft, ga ik ook niet zomaar eventjes de aansluiting in de charger aanpassen...
 
Mannen, (vrouwen ook),

Mijn vrouw gaat komende donderdag haar Model 3 LR RWD ophalen en s'middags gelijk ermee naar het mooie Durbuy in Belgique... Ze wil vanuit het huisje wat bijladen. Moet ik mijn Fivari meegeven of kan ze de UMC gewoon gebruiken zonder neuterproblemen? Dat laatste liever want de Fivari heeft allemaal enge knopjes (Vrij vertaalde quote)..
 
Je haalt uit de Praxis een verlengsnoer van 2m en die UMC past op alles.

Kopp verlengsnoer vlak zwart 2 m

8870462160926-424-424.jpg


Als het niet werkt, draai je de stekker van de UMC om in het verlengsnoer, en werkt ie wel.
 
Je haalt uit de Praxis een verlengsnoer van 2m en die UMC past op alles.

Als het niet werkt, draai je de stekker van de UMC om in het verlengsnoer, en werkt ie wel.
Maar dan zou ze ook gewoon de stekker van de UMC kunnen draaien (dus zonder verlengsnoer), of zie ik dat verkeerd? (Ik zal sowieso mijn 25m, EV certified, verlengsnoer meegeven:)

Die oplossing werkt alleen bij verwisselde fase en neuter, niet bij ontbrekende neuter.
Maar de UMC van de M3 zou geen neuterprobleem meer hebben.
Dank Filip, de TM3 laadt in Noorwegen op de UMC, dan Belgique ook geen probleem zijn:)
 
Maar dan zou ze ook gewoon de stekker van de UMC kunnen draaien (dus zonder verlengsnoer), of zie ik dat verkeerd? (Ik zal sowieso mijn 25m, EV certified, verlengsnoer meegeven:)

Nee, die kun je niet omdraaien omdat de aardverbinding in Belgie (en in Frankrijk?) door een pin wordt gedaan, en niet door zijgeleiders. Daarvoor is het gat in de stekker. Dat is de grap van het verlengsnoer, daar kun je aan de kant van de UMC de stekker nog wel omdraaien. ;)[/QUOTE]