Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
7,041
5,558
Belgium
De truuk is inderdaad enkel van toepassing op verwisselde fase op de UMC van de Model X en S, en werkt enkel met een NL verlengsnoer met neuter/aarde via zijgeleiders ipv de Belgische en Franse pen-aarde.

Vincent_P

Member
Jul 2, 2019
22
6
Benelux
Goeie morgen en alvast bedankt aan de bijdragers voor de grondige info hier.

Huidige configuratie :

Tesla Wall Connector
3x230V zonder neuter, 63A.
Dip switch : 1 op off, 2 op on
Rotary switch op 8 (voor 32A, dat is wat de TWC krijgt)
Bedrading :

Grijs op L1
Zwart op L2
Bruin op N
Aarding op G

De Model 3, net geleverd, laadt op aan 7kw/19A (volgens Tesla Customer Support zou er daar in de toekomst verbetering inkomen).
Ondertussen meen ik te begrijpen dat laden aan 2 fasen een extra kw oplevert.
Hoe moet ik bovenstaande aanpassen aub om aan die extra kw (8kw totaal) te geraken dan ?

Het kan zijn dat het nu optimaal is want ik meen me te herinneren al eens 8kw gezien te hebben op het scherm tijdens het laden.
Ik heb wagen nog maar en week dus alles nog wat wennen na 30 jaar ICE ;) .

Beste groeten,
Vincent

Tozz

Active Member
Jan 10, 2018
2,520
1,792
Tynaarlo
Het aantal getoonde kW's is afhankelijk van de spanning * ampere. Als de spanning op het net wat lager is dan daalt het aantal kW's ook.
Dus als je al een keer 8 kW hebt gezien dan vermoed ik dat al reeds goed is.

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,373
2,604
Leuven, Belgium
De aansluiting is correct en je zit aan het maximum: 19A in L1, 19A in L2 en (de beperkende) V3*19A = 32A in N. Dat komt overeen met ruim 8,5 kW bij 230V, ingaand vermogen
De rest zijn meetfouten bv. geen 19A maar eerder 18,5A en vermoedelijk een wat lagere spanning.

• Like
Reactions: S-19910

DughD

Member
May 25, 2019
19
6
The Netherlands
Goedenavond, wij gaan binnenkort op vakantie in de Belgische Ardennen met een MX75D uit 2018. Ik heb even gekeken: er zijn daar niet heel veel publieke laadpunten in de buurt: ik wil daarom graag op de locatie laden. Ik las in dit draadje over het "neuter probleem". Mijn vraag is: welke vraag zou ik aan de accommodatie eigenaar kunnen stellen om op voorhand erachter te komen of ik hier wel/geen last van heb? Alvast bedankt!

horta

Electrified petrolhead
Nov 14, 2018
2,955
1,312
Utrecht
Nederlandse verlengkabel meenemen, dan kun je hem altijd omdraaien. Probleem opgelost (maar neem wel een voldoende dikke, geaarde kabel mee met middengat).

Het probleem wordt veroorzaakt doordat de Belgische stekkers altijd op dezelfde manier in het stopcontact moet vanwege de aardpin. Als je de stekker omdraait is het probleem weg.

timb

Member
Dec 22, 2015
234
123
Belgium
Hou er rekening mee dat in België niet overal een neuter is, dus omdraaien heeft geen zin, dat is enkel als de neuter aan de "verkeerde kant" zit.

DughD

Member
May 25, 2019
19
6
The Netherlands
Dank jullie wel voor de antwoorden. Ik zal sowieso een dikke geaarde kabel meenemen, waarmee ik kan "omdraaien". Volgens mij heb ik daarnaast een M3 UMC nodig als er geen neuter is. Is er een manier om te achterhalen of er op deze locatie een "neuter" aanwezig is. (Ik heb het aan de locatie gevraagd, maar daar die konden hier geen antwoord op geven)

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,373
2,604
Leuven, Belgium
Ik heb zo'n teststekkers waarmee je kan testen of een stopcontact goed is aangesloten, voorzien is van een aarding, neuter enz...
Met een multimeter kan het uiteraard ook en in dit concrete geval zou je de verhuurder kunnen vragen een fotootje door te sturen van de meterkast, meer bepaald de hoofdzekering waarop de individuele inkomende en uitgaande geleiders zichtbaar zijn.

Last edited:

DughD

Member
May 25, 2019
19
6
The Netherlands
Korte update: het is gelukt om de MX op locatie op te laden. Ik had hierbij de NL verlengkabel nodig en moest de stekker omdraaien omdat ik een rood lampje op de UMC kreeg. Ging prima met met 3kW. Ik heb uiteindelijk niet de verhuurder vooraf gevraagd om een foto op te sturen (omdat er ook een backup optie in de buurt is: een destination charger). Dank voor alle tips!

Tozz

Active Member
Jan 10, 2018
2,520
1,792
Tynaarlo
Korte update: het is gelukt om de MX op locatie op te laden. Ik had hierbij de NL verlengkabel nodig en moest de stekker omdraaien omdat ik een rood lampje op de UMC kreeg. Ging prima met met 3kW. Ik heb uiteindelijk niet de verhuurder vooraf gevraagd om een foto op te sturen (omdat er ook een backup optie in de buurt is: een destination charger). Dank voor alle tips!

Mooi dat het heeft gewerkt. Ik zou persoonlijk ook niet vertrouwen op wat zo'n verhuurder zegt. Je kunt aan een stopcontact niet zien of deze het 'neuter' probleem heeft en tenzij iemand echt verstand van zaken heeft of zelf Tesla rijdt is het niet een vraag waar iemand een antwoord op heeft.

Als je vaker po vakantie gaat met de Tesla zou ik toch een Fivari of Juicebooster overwegen.

Ik zit op dit moment in Hongarije met de Juicebooster en die geeft bij inpluggen al een indicatie 'Norway', oftewel geen nul. Laden werkt prima, maar met de S/X UMC zou dit niet werken. Overigens wel vreemd, want in de meterkast zie ik wel degelijk gewoon 3-fasen + nul binnenkomen, maargoed, heb de meetspullen thuis gelaten :)

ChristopheDC

Member
Feb 13, 2019
224
73
Belgium,WVL
Goeie morgen en alvast bedankt aan de bijdragers voor de grondige info hier.

Huidige configuratie :

Tesla Wall Connector
3x230V zonder neuter, 63A.
Dip switch : 1 op off, 2 op on
Rotary switch op 8 (voor 32A, dat is wat de TWC krijgt)
Bedrading :

Grijs op L1
Zwart op L2
Bruin op N
Aarding op G

De Model 3, net geleverd, laadt op aan 7kw/19A (volgens Tesla Customer Support zou er daar in de toekomst verbetering inkomen).
Ondertussen meen ik te begrijpen dat laden aan 2 fasen een extra kw oplevert.
Hoe moet ik bovenstaande aanpassen aub om aan die extra kw (8kw totaal) te geraken dan ?

Het kan zijn dat het nu optimaal is want ik meen me te herinneren al eens 8kw gezien te hebben op het scherm tijdens het laden.
Ik heb wagen nog maar en week dus alles nog wat wennen na 30 jaar ICE ;) .

Beste groeten,
Vincent
Sedert een aantal weken (na een bepaalde update) kan je met deze setup aan 11kW laden.

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC