Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
het laden zal in hoofdzaak tussen 23 en 7u plaatsvinden. keramisch koken (we plannen om dit later naar inductie te brengen) gebeurt nooit na 23u, eveneens wassen en droogautomaat.

ik ga per dag een kleine 80km + wat reserve nodig hebben. Met een model 3 lr awd heb ik voldoende wanneer ik laad tot 80%.

stel ik start met laden om 23u aan 7.2kw dan is de auto rijklaar(opgeladen tot 80%) tegen 07:30?

nog wat foto's

Ik zie geen enkel probleem.
Ik laad mijn MS ook op een 3x230V net ingesteld op 22 Ampère. De auto laadt a rato van 27 km/u.
Je stelt een tijdsspanne van 8u voor, dus je laadt hierin 216km range bij.
 
Hallo Ik ben nieuw hier en moet het nog allemaal een beetje uitzoeken, maar ik denk dat ik in de juiste groep zit met mijn vraag.
Na 2.5 jaar heb ik eindelijk mijn Tesla Model 3 dual drive long range kunnen bestellen maar nu begint het pas, het laden + zonnepanelen
Ik woon op een appartement en heb een 40A monofase aansluiting.
Van de kast tot aan de auto/garage ligt er al een 5G6 klaar (heb ik zelf niet gelegd lag er al)
Ik verbruik prive maar 1850kw/jaar en met de auto rij ik 12000km/jaar = 32km per dag.
Zonnepanelen komen op de apart gelegen garage van de auto liggen en ik wil een opbrengst van +- 5000kw / jaar.

Dus als ik op 40A monofase blijf heb ik +- 9200W ter beschikking wat niet zo heel veel is, pak dat ik de auto instel op 20A als dat al kan ? dan heb ik nog 20A voor het appartement veronderstel ik. 20A laden is 25Km/uur? op een nachtje is dat dus 25x8uur=200Km dat zou ruim voldoende zijn.
OF ik vraag een verzwaring en ik ga naar 50A monofase zeker boven af op 40A en de auto op 32A = +-39Km/uur maar deze verzwaring kan niet zomaar dan moet ik al een heel dikke kabel van straat tot aan mijn kast hebben liggen...
OF ik ga naar 3 fase (die liggen tot aan mijn kast) maar dat is weer een moeilijke situatie, ik heb gehoord dat je die 3 fase overal moet hebben appartement-auto-zonnepanelen en daar wringt het schoentje, er is echt geen mogelijkheid om dat kabel van de kast naar bij appartement aan te passen.Dus zou ik 1 fase naar het appartement willen laten gaan en de andere fase gebruiken voor zonnepanelen en de auto....

Dus de vraag is zou ik monofase blijven en hoe zwaar of naar 3 fase gaan?
Bij Infrax info krijgen is een ramp dus als iemand weet wat verzwaren kost (installatie) en wat het / jaar meer kost hoor ik het ook graag!!

Alvast bedankt voor de tips
 
Hallo Ik ben nieuw hier en moet het nog allemaal een beetje uitzoeken, maar ik denk dat ik in de juiste groep zit met mijn vraag.
Na 2.5 jaar heb ik eindelijk mijn Tesla Model 3 dual drive long range kunnen bestellen maar nu begint het pas, het laden + zonnepanelen
Ik woon op een appartement en heb een 40A monofase aansluiting.
Van de kast tot aan de auto/garage ligt er al een 5G6 klaar (heb ik zelf niet gelegd lag er al)
Ik verbruik prive maar 1850kw/jaar en met de auto rij ik 12000km/jaar = 32km per dag.
Zonnepanelen komen op de apart gelegen garage van de auto liggen en ik wil een opbrengst van +- 5000kw / jaar.

Dus als ik op 40A monofase blijf heb ik +- 9200W ter beschikking wat niet zo heel veel is, pak dat ik de auto instel op 20A als dat al kan ? dan heb ik nog 20A voor het appartement veronderstel ik. 20A laden is 25Km/uur? op een nachtje is dat dus 25x8uur=200Km dat zou ruim voldoende zijn.
OF ik vraag een verzwaring en ik ga naar 50A monofase zeker boven af op 40A en de auto op 32A = +-39Km/uur maar deze verzwaring kan niet zomaar dan moet ik al een heel dikke kabel van straat tot aan mijn kast hebben liggen...
OF ik ga naar 3 fase (die liggen tot aan mijn kast) maar dat is weer een moeilijke situatie, ik heb gehoord dat je die 3 fase overal moet hebben appartement-auto-zonnepanelen en daar wringt het schoentje, er is echt geen mogelijkheid om dat kabel van de kast naar bij appartement aan te passen.Dus zou ik 1 fase naar het appartement willen laten gaan en de andere fase gebruiken voor zonnepanelen en de auto....

Dus de vraag is zou ik monofase blijven en hoe zwaar of naar 3 fase gaan?
Bij Infrax info krijgen is een ramp dus als iemand weet wat verzwaren kost (installatie) en wat het / jaar meer kost hoor ik het ook graag!!

Alvast bedankt voor de tips

Welkom Frederik,

Ik zou me geen zorgen maken met de voorziene afstanden die je aflegt.
Stel nu nog dat je 100km range per dag moet bijladen en dat de auto 's nachts toch van 23u tot 07u wellicht mag/kan opladen heb je 8 uur tijd om te laden.
Monofase op 230V mag je stellen dat het aantal Ampère overeenkomt met het aantal km/u dat je bijlaadt.
Dus op 16A laden geeft je 16 km/u, dit 8 uur lang levert je al zo'n 120 à 130km range op... .

Geen idee hoe de instelling op de M3 is, maar in een MS kan je de laadstroom nagenoeg traploos instellen per Ampère.

Xavier
 
Bij Infrax info krijgen is een ramp dus als iemand weet wat verzwaren kost (installatie) en wat het / jaar meer kost hoor ik het ook graag!!
Site ligt er dit weekend wel uit maar normaal gezien kan je hierop een simulatie doen:
Vermogen elektriciteitsmeter verhogen - Infrax

Alle tarieven kan je hier vinden:
Tarieven - Infrax

Ik zit aan een offerte van 1600€.

We draaien hier al anderhalf jaar op monofase 40A en het gaat wel, maar 2 dagen na mekaar een lange rit lukt niet. Er komt een Model 3 bij, dus we gaan hier toch uitbreiden.
 
Alternatief van een zwaardere aansluiting is een slimme lader.
Stel nu nog dat je 4000 kWh verbruikt op een jaar. Dan heb je een gemiddelde stroom van 2A en houd je dus gemiddeld ook 38A over. Omdat je bij een slimme lader geen veiligheidsmarge moet instellen, lukt het om gemiddeld bijna aan 32A enkelfasig te laden.
 
Welkom Frederik,

Ik zou me geen zorgen maken met de voorziene afstanden die je aflegt.
Stel nu nog dat je 100km range per dag moet bijladen en dat de auto 's nachts toch van 23u tot 07u wellicht mag/kan opladen heb je 8 uur tijd om te laden.
Monofase op 230V mag je stellen dat het aantal Ampère overeenkomt met het aantal km/u dat je bijlaadt.
Dus op 16A laden geeft je 16 km/u, dit 8 uur lang levert je al zo'n 120 à 130km range op... .

Geen idee hoe de instelling op de M3 is, maar in een MS kan je de laadstroom nagenoeg traploos instellen per Ampère.

Xavier

Hey Xavier

Ja klopt allemaal maar tussen 18uur en 22uur vrees ik voor een grote piek, ik heb het juist eens allemaal opgeteld.
Verlichting 180W
Diepvries 66W
Laptop 230W
Dampkap 300W
Frigo 88W
Gasketel 110W
TV 160W
Is 1134W totaal
Maar als we dan juist ook dit nog even doen:
Stijkijzer 2400W
Waterkoker 2200W
Wasmachine 2200W
Afwasmachine 2400W = 9200 + 1134 = 10334W
Ik weet dat de kans klein is dat ze juist allemaal samen opstaan maar het kan.
Ik heb nu monofase 1X40 A = 9200W dus zit er al over :eek:
Dus ja... auto laden vanaf 23uur ?

Denk dat ik moet verzwaren, hoop dat het niet bakken met geld gaat kosten nu en in de toekomst.
 
Hey Xavier

Ja klopt allemaal maar tussen 18uur en 22uur vrees ik voor een grote piek, ik heb het juist eens allemaal opgeteld.


Dus ja... auto laden vanaf 23uur ?

Denk dat ik moet verzwaren, hoop dat het niet bakken met geld gaat kosten nu en in de toekomst.

Zou ik zo doen in je geval, je kan in de auto de begintijd van het laden instellen, dus heel eenvoudig opgelost.
Bij mij start het laden ook telkens geprogrammeerd om 22u30.
In jouw plaats ( met die verwachtte nodige range ) zou ik een TWC ( Tesla Wall Charger ) aanschaffen en laten installeren en beginnen met een stroomsterkte van 15A, het is meer dan voldoende om tijdens de nacht je verbruikte range bij te laden.
Als je de auto dan enige maanden hebt zie je dan wel wat de praktijk toont, eventueel stroomsterkte verhogen naar 18 of 20A of in het slechtste geval opteren voor load balancing of verzwaren.
's Nachts tussen 23u en 07u heb je toch nauwelijks verbruik van andere apparaten, misschien de vaatwas, maar die verbruikt ook niet het volledige programma het volle vermogen ( enkel op temp brengen van het waswater wat maar zo'n 20 minuten duurt, de rest van de tijd is het enkel de wasmotor die zo'n 100 Watt verbruikt )

Xavier
 
  • Like
Reactions: S-19910
Een slimme lader is de betere en goedkopere oplossing.
Ook in Belgie komt het aansluitingstarief eraan
Momenteel is er geen verschil of je nu een 1 fase 6 A aansluiting hebt voor een reclamebord in een bushokje of een veel zwaardere 3 fase 32 A aansluiting (22,1 kW). Die 3f 32 A is de zwaarste aansluiting die je kan verkrijgen zonder bijkomende netstudie.
Echter, de netbeheerder rekent er op dat niet iedereen op hetzelfde ogenblik dit vermogen zal afnemen (of terugvoeden) en rekent dus met een soort gelijktijdigheidsfactor.

Als blijkt dat de afname of terugvoeding wel allemaal gelijk begint te lopen, moet de kabel in je straat door een dikkere variant vervangen worden en dan beginnen komen de kosten natuurlijk...
Om te vermijden dat men een zwaardere kabel moet installeren (gebaseerd op hun berekeningen) door een hoog aantal aansluitingen waar nooit zoveel vermogen verbruikt wordt, overweegt men nu sterk om een capaciteitstarief in te voeren.
De "standaard" woning aansluiting van 1 fase 40A wordt dan als norm beschouwd en er wordt een hoger of lager tarief gevraagd in functie van je reële aansluitingsvermogen. Een aansluiting van 3 fase 32 A waar je vlotjes je elektrische wagen mee kan laden, wordt dan mogelijk 'oninteressant' duurder omdat deze 2,4 keer het standaard vermogen bevat.

Voorlopig is dit allemaal nog niet definitief beslist want het blijft dansen op een slappe koord tussen de 'push' naar elektrische wagens, warmtepompen en zonnepanelen, en de politieke impact van het "belasten" van de zware aansluiting die hiervoor noodzakelijk is...

Op het gezapig tempo van de Belgische politiek... To be continued...
 
Bijgevoegd documentje over het capaciteitstarief circuleerde hier al eens.
Los van een eventuele terugkerende kost, kan je sneller laden op een 1x40A aansluiting met een slimme lader dan op een 1x50A aansluiting met een gewone lader. De verklaring hiervoor is dat je met een slimme lader geen marge moet hanteren.
 

Attachments

  • capaciteitstarief.pdf
    359.7 KB · Views: 65
  • Like
Reactions: FVO
Momenteel is er geen verschil of je nu een 1 fase 6 A aansluiting hebt voor een reclamebord in een bushokje of een veel zwaardere 3 fase 32 A aansluiting (22,1 kW). Die 3f 32 A is de zwaarste aansluiting die je kan verkrijgen zonder bijkomende netstudie.
Echter, de netbeheerder rekent er op dat niet iedereen op hetzelfde ogenblik dit vermogen zal afnemen (of terugvoeden) en rekent dus met een soort gelijktijdigheidsfactor.

Als blijkt dat de afname of terugvoeding wel allemaal gelijk begint te lopen, moet de kabel in je straat door een dikkere variant vervangen worden en dan beginnen komen de kosten natuurlijk...
Om te vermijden dat men een zwaardere kabel moet installeren (gebaseerd op hun berekeningen) door een hoog aantal aansluitingen waar nooit zoveel vermogen verbruikt wordt, overweegt men nu sterk om een capaciteitstarief in te voeren.
De "standaard" woning aansluiting van 1 fase 40A wordt dan als norm beschouwd en er wordt een hoger of lager tarief gevraagd in functie van je reële aansluitingsvermogen. Een aansluiting van 3 fase 32 A waar je vlotjes je elektrische wagen mee kan laden, wordt dan mogelijk 'oninteressant' duurder omdat deze 2,4 keer het standaard vermogen bevat.

Voorlopig is dit allemaal nog niet definitief beslist want het blijft dansen op een slappe koord tussen de 'push' naar elektrische wagens, warmtepompen en zonnepanelen, en de politieke impact van het "belasten" van de zware aansluiting die hiervoor noodzakelijk is...

Op het gezapig tempo van de Belgische politiek... To be continued...
Je koopt toch een lader met de bedoeling er enkele jaren mee te doen?
En de moment dat de plong springt begint de vrouw te zagen: "Zie je wel met die elektrische auto, altijd problemen".
Voor de gemoedsrust zou ik daarom nu al voor een dynamische/slimme lader kiezen. Dan moet je daar alvaqt je niets meer van aantrekken en is de auto 's anderdaags op het maximaal mogelijke op die aansluiting opgeladen.
 
Toen ik intussen 5 jaar geleden mijn aansluiting verzwaarde naar 3×63A, werd ik zot verklaard wegens de vermogensfactor die eraan zat te komen....

dit is België hé.



ps : met de huidige kennis, ervaring en technologie zou ik het ook niet meer doen.
Kan je verduidelijken waarom je het niet meer zou doen? Ik sta namelijk op het punt het wel te doen. Ik heb momenteel 1x40amp en zonnepanelen.
Ik wou naar 3x40amp en nog zonnepanelen bij leggen. Niet doen dus??