De truuk is inderdaad enkel van toepassing op verwisselde fase op de UMC van de Model X en S, en werkt enkel met een NL verlengsnoer met neuter/aarde via zijgeleiders ipv de Belgische en Franse pen-aarde.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Korte update: het is gelukt om de MX op locatie op te laden. Ik had hierbij de NL verlengkabel nodig en moest de stekker omdraaien omdat ik een rood lampje op de UMC kreeg. Ging prima met met 3kW. Ik heb uiteindelijk niet de verhuurder vooraf gevraagd om een foto op te sturen (omdat er ook een backup optie in de buurt is: een destination charger). Dank voor alle tips!
Sedert een aantal weken (na een bepaalde update) kan je met deze setup aan 11kW laden.Goeie morgen en alvast bedankt aan de bijdragers voor de grondige info hier.
Huidige configuratie :
Tesla Wall Connector
3x230V zonder neuter, 63A.
Dip switch : 1 op off, 2 op on
Rotary switch op 8 (voor 32A, dat is wat de TWC krijgt)
Bedrading :
Grijs op L1
Zwart op L2
Bruin op N
Aarding op G
De Model 3, net geleverd, laadt op aan 7kw/19A (volgens Tesla Customer Support zou er daar in de toekomst verbetering inkomen).
Ondertussen meen ik te begrijpen dat laden aan 2 fasen een extra kw oplevert.
Hoe moet ik bovenstaande aanpassen aub om aan die extra kw (8kw totaal) te geraken dan ?
Het kan zijn dat het nu optimaal is want ik meen me te herinneren al eens 8kw gezien te hebben op het scherm tijdens het laden.
Ik heb wagen nog maar en week dus alles nog wat wennen na 30 jaar ICE .
Beste groeten,
Vincent
Sedert een aantal weken (na een bepaalde update) kan je met deze setup aan 11kW laden.
Beste Vincent_P,Goeie morgen en alvast bedankt aan de bijdragers voor de grondige info hier.
Huidige configuratie :
Tesla Wall Connector
3x230V zonder neuter, 63A.
Dip switch : 1 op off, 2 op on
Rotary switch op 8 (voor 32A, dat is wat de TWC krijgt)
Bedrading :
Grijs op L1
Zwart op L2
Bruin op N
Aarding op G
De Model 3, net geleverd, laadt op aan 7kw/19A (volgens Tesla Customer Support zou er daar in de toekomst verbetering inkomen).
Ondertussen meen ik te begrijpen dat laden aan 2 fasen een extra kw oplevert.
Hoe moet ik bovenstaande aanpassen aub om aan die extra kw (8kw totaal) te geraken dan ?
Het kan zijn dat het nu optimaal is want ik meen me te herinneren al eens 8kw gezien te hebben op het scherm tijdens het laden.
Ik heb wagen nog maar en week dus alles nog wat wennen na 30 jaar ICE .
Beste groeten,
Vincent
@bpd750Beste Vincent_P,
Geldt uw info hierboven ook voor de nieuwste laders (G2 met wit glas)?
Wij hebben na de prijsverlaging een MY LR besteld (tegen +-eind maart 2023) en ook een wallconnector er bij.
Wij hebben 3x230V -40A, vroeger lag een vd fasen aan de grond, maar ik heb nagemeten en door een wijziging in de HS cabine geeft elke fase nu +- 130V tov aarding.
Zelf ben ik elektricien maar ik vond het een beetje raar dat bij de wallconnector in dit geval een van de drie fasen aan de N klem moet verbonden worden.
Het stelt me gerust het in uw configuratie nog eens bevestigd te zien.
Van die dip switches had ik nog nergens iets gevonden waarvoor dank.
Ik ben van plan om de stroom te beperken tot bv 16A, moet ruim voldoende zijn om gedurende de nacht (bij) te laden. Er draait hier ook al 30j een warmtepomp, vorig jaar vervangen en deze nieuwe neemt bij koude toch ook tot een 6kW vermogen op en staat monofasig aangesloten. Driefasig kon alleen met 230/400V en gebruik van een transfo die ik klaar had staan werd afgeraden.
Warmtepomp overdag en laden 's nachts of in de namiddag moet volgens mij lukken.
Ik ben van plan om de wallconnector met een 3f industriële stekker aan te sluiten zodat ik (zomer/winter) hier in een andere berging kan laden mits verplaatsen vd wallconnector.
Moest je ergens een link of meer info hebben naar die dip switch mogelijkheden, alvast bedankt.
Mvg,
Boudewijn. (9260 Wichelen)
de TMC-Gen3 heeft geen dipswitches meer, instellen via Wifi en web-pagina.Beste Vincent_P,
Geldt uw info hierboven ook voor de nieuwste laders (G2 met wit glas)?
Wij hebben na de prijsverlaging een MY LR besteld (tegen +-eind maart 2023) en ook een wallconnector er bij.
Wij hebben 3x230V -40A, vroeger lag een vd fasen aan de grond, maar ik heb nagemeten en door een wijziging in de HS cabine geeft elke fase nu +- 130V tov aarding.
Zelf ben ik elektricien maar ik vond het een beetje raar dat bij de wallconnector in dit geval een van de drie fasen aan de N klem moet verbonden worden.
Het stelt me gerust het in uw configuratie nog eens bevestigd te zien.
Van die dip switches had ik nog nergens iets gevonden waarvoor dank.
Ik ben van plan om de stroom te beperken tot bv 16A, moet ruim voldoende zijn om gedurende de nacht (bij) te laden. Er draait hier ook al 30j een warmtepomp, vorig jaar vervangen en deze nieuwe neemt bij koude toch ook tot een 6kW vermogen op en staat monofasig aangesloten. Driefasig kon alleen met 230/400V en gebruik van een transfo die ik klaar had staan werd afgeraden.
Warmtepomp overdag en laden 's nachts of in de namiddag moet volgens mij lukken.
Ik ben van plan om de wallconnector met een 3f industriële stekker aan te sluiten zodat ik (zomer/winter) hier in een andere berging kan laden mits verplaatsen vd wallconnector.
Moest je ergens een link of meer info hebben naar die dip switch mogelijkheden, alvast bedankt.
Mvg,
Boudewijn. (9260 Wichelen)
Wat ik bedoelde was de wallconnector tot max 16A te beperken. De warmtepomp heb ik ingesteld dat ze meestal op fluistermodus staat en ze gaat dan tot maximaal 60% van haar mogelijkheden, wat bij geen al te koude temperaturen de beste COP (rendement) geeft. Als het in de vooravond dan nog nodig is kan ze 100% draaien.@bpd750
Ik zit een beetje dezelfde situatie. 3 x 230v, maar slechts 25A, terwijl er strikt genomen 40 door kan. We hebben een warmtepomp sinds deze week, en er liggen ook zonnepanelen (3200 + 4000). Ik heb aan Fluvius gevraagd dat ze aansluiting verzwaren, maar dan verlies ik ook m'n terugdraaiende teller.
Wat jij beweert klinkt als muziek in de oren: 3 x 230v en 16A is voldoende voor woning met warmtepomp en TWC. Ik ben ook niet van plan om thuis vollen bak op de laden, meestal heeft m'n voertuig een nacht + voormiddag om bij te laden, dus...
Dus 3 x 230v op 40A, dat zou moeten voldoende zijn dus?