Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Overweeg aanschaf Model X dus vragen...

This site may earn commission on affiliate links.
Momenteel rijd ik nog een Prius III, waarin mijn honden de ruimte tussen vorostoelen en achterkant volledig mogen gebruiken. Zij ondervinden geen problemen met de (elektrische en ICE) motorgeluiden.
Ik verwacht niet dat er problemen door de elektromotoren voor hun zullen ontstaan als een Model X zal worden gebruikt.
Zijn er S en X rijders die andere ervaringen door motorgeluid hebben met honden in de auto?

Met de summon functie kun je de S of X zelf de garage laten in rijden. In de gebruikershandleiding wordt gesproken dat dit ook mogelijk is bij krappe ruimten. In mijn geval is de garage-ingang een letterlijke bottleneck. Hoewel de bouwtekening aangeeft dat de dagmaat 240 cm is, is bij opmeten kennelijk niet uitgegaan van de geplaatste hefdeurdagmaat. Die is maar 231 cm.
Met een X heb je dan slechts 4 cm speling en zou je met ingeklapte spiegels de garage in moeten rijden (dan heb je in ieder geval zo'n 13 cm en dus wat meer speling).
Kan de summon functie dat aan, met ingeklapte spiegels?

Is de meerprijs van de zelfrijdende functie het waard vanwege de extra camera's? Zal de summonfunctie dan nog nauwkeuriger zijn (mijn garageingang, zie hiervoor)?

Ik ben de forumgebruikers zeer erkentelijk als zij op deze vragen iets te melden hebben.

Welmoed.
 
De zelfrijdende functie kun je weglaten, in Nederland heeft dat geen enkele meerwaarde. Ik heb mijn X zo’n 2 weken geleden besteld en ze willen het niet eens meeverkopen, Dus dat is vast een vraag minder....
 
Mijn hond is blij met de x 6 seater. Ze gaat er altijd via de zijdeur in en stapt tussen de stoelen in naar achter waar de achterbank is neergeklapt. Op deze manier is de instap lager en vorkom ik krassen van nagels op de achterbumper.

Ik heb zelf geen garage dus geen ervaring met summon
 
Ik heb wat met summon op de X zitten spelen met kerst, vooruit vlak langs een heg (circa 10cm) aan de ene kant en een muur op circa 30cm aan de andere kant ging goed, maar achteruit stopte hij er soms halverwege mee (om vervolgens toch weer door te gaan na opnieuw proberen). Ook zoekt de auto bij mij het midden tussen muur en heg en gaat op het eind dus wat sturen.
Als je garagedeur niet in het midden van de ruimte zit en er zijn wat obstakels in de garage dan heb je dus kans dat ie toch wat gaat sturen en niet op zijn rechte pad blijft.

Nu is een heg geen garagedeur dus heb je waarschijnlijk niks aan het bovenstaande.
Het lijkt me toch wel erg krap eerlijk gezegd.
 
Momenteel rijd ik nog een Prius III, waarin mijn honden de ruimte tussen vorostoelen en achterkant volledig mogen gebruiken. Zij ondervinden geen problemen met de (elektrische en ICE) motorgeluiden.
Ik verwacht niet dat er problemen door de elektromotoren voor hun zullen ontstaan als een Model X zal worden gebruikt.
Zijn er S en X rijders die andere ervaringen door motorgeluid hebben met honden in de auto?

Met de summon functie kun je de S of X zelf de garage laten in rijden. In de gebruikershandleiding wordt gesproken dat dit ook mogelijk is bij krappe ruimten. In mijn geval is de garage-ingang een letterlijke bottleneck. Hoewel de bouwtekening aangeeft dat de dagmaat 240 cm is, is bij opmeten kennelijk niet uitgegaan van de geplaatste hefdeurdagmaat. Die is maar 231 cm.
Met een X heb je dan slechts 4 cm speling en zou je met ingeklapte spiegels de garage in moeten rijden (dan heb je in ieder geval zo'n 13 cm en dus wat meer speling).
Kan de summon functie dat aan, met ingeklapte spiegels?

Is de meerprijs van de zelfrijdende functie het waard vanwege de extra camera's? Zal de summonfunctie dan nog nauwkeuriger zijn (mijn garageingang, zie hiervoor)?

Ik ben de forumgebruikers zeer erkentelijk als zij op deze vragen iets te melden hebben.

Welmoed.

Wellicht helpt dit filmpje over Summon in een krappe parkeerplaats (interessant kanaal voor veel info over Tesla's):
 
I don't think the noise is any problem for the dog(s). Our dog lies in between the middle two seats in our 6-seater. No complains from him :).

I think 13 Cm is rather tight for the summon function and I wouldn't take the risk with our car. Summon folds the mirrors so that helps but still, 13 Cm only take a little bit of steering to cause a whole lot of damage. I am pretty sure it doesn't use the cameras during summon, just the ultrasonic sensors.

My aplogies for the English reply. To hard to write Dutch these days
 
Wat de honden betreft, dus weinig problemen te verwachten (@Astrid, @gjunky).
Beschadiging achterbumper? Op de Prius heb ik transparante folie op de bumper, dat voorkomt die krassen.

Summon is dus een kritisch verhaal :(.
Zal, als de auto er is, eerst eens zonder summon, dus met de hand, de garage inrijden en kijken hoe dat gaat.
Misschien dat de garageboxverhuurder mij toestaat om een bredere deur te plaatsen (links van de deur is er genoeg hout om de zaak wat te verbouwen tot zo'n 240-250 cm). De boxbreedt zelf is 3,5 meter, de diepte is geen probleem.
Dat de spiegel bij gebruik van summon worden ingeklapt, scheelt mij weer er aan te denken. Kan dus schade voorkomen.
Bedankt voor de parkeeradviezen (@Chief, @Co@Clean - gaaf filmpje, @basvk, @Limbo2121, @clean State).

Dat niet meebestellen van die zelfrijdende functie was mij ook al door de adviseur verteld. Alleen staat er in het verhaal wel dat er meer camera's zijn en dus nauwleuriger plaatsbepaald kan worden. Dat laatste was dan ook mijn insteek voor de vraag hierover.
 
Wat de honden betreft, dus weinig problemen te verwachten (@Astrid, @gjunky).
Beschadiging achterbumper? Op de Prius heb ik transparante folie op de bumper, dat voorkomt die krassen.

Summon is dus een kritisch verhaal :(.
Zal, als de auto er is, eerst eens zonder summon, dus met de hand, de garage inrijden en kijken hoe dat gaat.
Misschien dat de garageboxverhuurder mij toestaat om een bredere deur te plaatsen (links van de deur is er genoeg hout om de zaak wat te verbouwen tot zo'n 240-250 cm). De boxbreedt zelf is 3,5 meter, de diepte is geen probleem.
Dat de spiegel bij gebruik van summon worden ingeklapt, scheelt mij weer er aan te denken. Kan dus schade voorkomen.
Bedankt voor de parkeeradviezen (@Chief, @Co@Clean - gaaf filmpje, @basvk, @Limbo2121, @clean State).

Dat niet meebestellen van die zelfrijdende functie was mij ook al door de adviseur verteld. Alleen staat er in het verhaal wel dat er meer camera's zijn en dus nauwleuriger plaatsbepaald kan worden. Dat laatste was dan ook mijn insteek voor de vraag hierover.

Is het mogelijk om tijdens een proefrit het een en ander te testen? Dus ook de garagebox?
 
Alleen staat er in het verhaal wel dat er meer camera's zijn en dus nauwleuriger plaatsbepaald kan worden. Dat laatste was dan ook mijn insteek voor de vraag hierover.
Er staat iets over 'actieve' camera's, alle auto's met AP2 hardware worden met al die camera's geleverd en kunnen later als upgrade worden ingeschakeld. Komende jaren zal zelfrijdende functie wettelijk toch nog niet zijn toegestaan, dus verstandiger om deze optie over te slaan.