Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Powerwall

This site may earn commission on affiliate links.
Niet helemaal mee eens.

Je haalt zo'n 17 kWh uit die aansluiting. Stel dat je er in de nacht 3 gebruikt voor die droger, wasmachine etc. Hou je nog 14 over. Daar krijg je zelfs twee volledig lege Tesla's weer mee vol in n avond/nacht. Het moet wel goed aangestuurd worden idd. Maar daar zijn (los van gewoon zelf instellen) best mooie en betaalbare oplossingen voor te krijgen.

Klopt, indien je voor de rest geen hoge continuverbruikers hebt. Een warmtepomp of een zwembad kunnen al aardig roet in het eten gooien. Daarnaast zijn er maar weinig situaties waar de belasting mooi verdeeld is over de drie fases.
 
Ik heb ook een standaard 3x25A aansluiting en heb iedere nacht in 2 uur, en soms max. 3 uur, de accu weer vol. Dat zou betekenen dat 2 auto´s ook moet kunnen, in 4 tot 6 uur. Als ik dan zo instel in dat eerst de één gaat laden (bijv. om 23.00 uur) en daarna de ander (om 03.00 uur) dan is het toch geen enkel probleem?
 
Klopt, indien je voor de rest geen hoge continuverbruikers hebt. Een warmtepomp of een zwembad kunnen al aardig roet in het eten gooien. Daarnaast zijn er maar weinig situaties waar de belasting mooi verdeeld is over de drie fases.

Ik heb met aansluiten laadpaal de boel netjes laten herverdelen over de drie fases. Weet niet wat n warmtepomp afneemt in de nacht maar dat zal toch wel meevallen? Denk echt dat je met logisch nadenken n heel end komt en dat n powerwall een mooie maar prijzige oplossing is hiervoor.
 
Niet helemaal mee eens.

Je haalt zo'n 17 kWh uit die aansluiting. Stel dat je er in de nacht 3 gebruikt voor die droger, wasmachine etc. Hou je nog 14 over. Daar krijg je zelfs twee volledig lege Tesla's weer mee vol in n avond/nacht. Het moet wel goed aangestuurd worden idd. Maar daar zijn (los van gewoon zelf instellen) best mooie en betaalbare oplossingen voor te krijgen.

Volledig akkoord. Ik ben momenteel ons verbruik aan het loggen en ben op 5 weken nog maar 1 keer boven de 11kW gegaan.
 
Rekenen met kW heeft niet zo veel zin, je moet de belasting per fase in de gaten houden.

Een rekenvoorbeeld wat zo maar eens voor zou kunnen komen: het is 5 uur, de Tesla staat te laden op 3x16A want je moet vanavond nog weg. Je maakt nog snel even het eten klaar op je elektrische kookplaat die met twee automaten van 16A op 1 fase aangesloten staat. Er is dan al een piekverbruik van meer dan 40A op 1 fase mogelijk. Totaal is het verbruik dan echter minder dan 17kW.

De klasieke manier van berekenen van de capaciteit van huisaansluitingen gaat mank als je met grote continubelastingen gaat werken. De benodigde capaciteit wordt namelijk gecorrigeerd met een 'gelijktijdigheidsfactor'. Voor diegenen met een smeltveiligheid als hoofdzekering kan dat vervelende gevolgen hebben. Je zit dan toch echt even gedeeltelijk in het donker.

Ik ben er geen voorstander van dat je continu moet plannen wanneer je welk apparaat in mag schakelen. Dat gaat gegarandeerd een keer mis, die veiligheid moet in de aangebrachte installatie zitten.

Ter informatie: de laadinstelling van de Tesla is niet 100% foolproof. Als de gps positie door een vage reden verloren wordt, gaat hij gewoon op 16A laden via de UMC. (Een laadstation kun je wel foolproof op een lager vermogen zetten, maar dan kun je weer niet hoger als je een keer haast hebt.)

De inzet van 1 Powerwall zal ook geen wonderen kunnen verrichten. Daarvoor is het vermogen te beperkt.
 
Ik ben al zo lang opzoek naar een eenvoudige oplossing om dit te kunnen monitoren bij voorkeur met een appje of web applicatie. Tot nu toe zijn er al diverse oplossingen aangedragen maar die waren allemaal erg duur of je moet er een ICT-er voor zijn:crying:.
Ik zoek ook al enige tijd. Het zal wel weer eigen ontwerp moeten worden, waarna het 3 maanden later als standaard oplossing beschikbaar komt.... ;-)
 
Tja, het niet willen delen is het probleem niet. Ik heb momenteel meer klusjes dan tijd... Hierbij mijn huidige project. (1 op 5 raceauto met elektrische aandrijving)
image.jpeg

image.jpeg

Voor deze auto ook stroommeting gebouwd via Arduino. Dan krijg je zoiets (nog prototype zonder de eigenlijke meetunit, maar wel met temperatuurmeting.)
image.jpeg
 
Er is nog een businesscase betreffende de Powerwall die ik nog niet gelezen heb. In Nederland hebben de meeste eigenaren van een elektrische auto een aansluiting van 3x25A. Dat gaat nog goed als je 1 elektrische auto hebt, maar bij twee gaat dat volledig mis met het beschikbare vermogen.

Nu hebben de meeste van ons al zonnepanelen liggen, maar kun je er niet van op aan dat die vermogen leveren op het moment dat je de auto's wilt laden. (Somber weer, sneeuw op de panelen of nacht...) Dat betekent dat je een grote veiligheidsmarge aan moet houden betreffende het laadvermogen, aan de slag moet met domoticasturing op basis van belasting of je huisaansluiting moet verzwaren.

Een zware huisaansluiting in Nederland kost echter een vermogen in aanleg en ook nog in jaarlijkse kosten. Met een Powerwall kun je echter aan peakshaving gaan doen. Ik weet niet wat de aansturingsmogelijkheden zijn, maar met zorgvuldig inregelen kom je waarschijnlijk al een heel eind.

Met deze toepassing zie ik in Nederland terugverdientijden van minder jan 5 jaar. Los van alle andere besparingen, zoals verschillen in tarieven en besparing transportkosten.
De powerwall kan maximaal 7kWh energie opslaan en max. 3,3kW vermogen leveren. Na omvormer DC/AC (niet bijgeleverd) zal dat een 3kW zijn. Je kunt daarmee een waterkoker, föhn of oven gedurende 2 a 3 uur van stroom voorzien. Dat zal weinig zoden aan de dijk zetten i.v.m het laden van twee auto's...

Pas als de powerwall een capaciteit bezit die vergelijkbaar is met die van een auto (zeg 50kWh of meer), dan kun je er iets mee om een auto fatsoenlijk 'off grid' te laden (oftewel zonder het net op dat moment extra te belasten). Je druppelt dan in feite een 'virtuele' auto (die 50kWh powerwall dus in feite) gedurende de dag vol om daarna de energie snel vanuit die accu in je echte auto over te pompen.

De huidige powerwall heeft daar nu gewoon veels te weinig capaciteit voor (je zou er net een elektrische fiets mee kunnen laden).
 
da's een serieuze streep door mijn rekening, was dat namelijk binnen een paar jaar van plan om van een 70D -> 120D te gaan

Als je ze bij Tesla achterlaat, krijg je er $2500 voor. Als je ze wil houden moet je op de dag van uitbouw vervoer voorzien. Een batterij weegt 550 kg dus is niet iets wat je onder je arm mee neemt. TMC user wk057 in de US heeft er al 2 verwerkt bij hem thuis als opslag voor zijn zonnepanelen.
 
Als je ze bij Tesla achterlaat, krijg je er $2500 voor. Als je ze wil houden moet je op de dag van uitbouw vervoer voorzien. Een batterij weegt 550 kg dus is niet iets wat je onder je arm mee neemt. TMC user wk057 in de US heeft er al 2 verwerkt bij hem thuis als opslag voor zijn zonnepanelen.
In Aartselaar zeiden ze dat je er niets voor terug krijgt, al vermoed ik dat ze het eigenlijk niet weten omdat ze het nog nooit een batterij upgrade hebben moeten uitvoeren ;-)