Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Reis naar Parijs, oplaadmogelijkheden

This site may earn commission on affiliate links.
Komend weekend gaan we de MS75D in het buitenland testen met een klein ritje naar Parijs. Ik zoek nu op het forum of in Parijs gewoon geladen kan worden zoals hier (met de standaard bij de auto geleverde Mennekes kabel of SuC) en kom op het reisverslag van Maurice uit 2014. Dat was foute boel incl. boete en kans op wegslepen en briefjes in het Frans dat je aan het laden bent met toestemming van Autolib.

Mijn vraag is, kan ik gewoon mijn normale Mennekes kabel gebruiken om aan een willekeurige paal op te laden in parkeergarages in Parijs en de boel in gang zetten met mijn NewMotion pas? Of ben ik nu supernaief en moet ik mij opmaken voor een logistieke nachtmerrie op de Sucs onderweg na?
 
Heb je een hotel met een DeC overwogen? Makkelijker wordt het niet…. Anders nog even bij Senlis een extra stukje laden en alle laadproblemen verdwijnen als sneeuw voor de zon :) 2014 is zoooooo lang geleden, geen zorgen maken en lekker naar Parijs gaan in de fijnste reisauto ever!
 
Als je in Parijs zelf wilt kunnen laden kun je prima terecht by the site van NewMotion (je ziet welke je met die pas kunt gebruiken) of Chargemap. Je hebt ook nog BElib en je hebt ook nog de Kiwi-pas. Ala je het leuk vindt uit te zoeken welke paal bij welke pas hoort heb je zo voldoende ingang. Als je slechts een weekend gaat zal je met één keer laden wel snel voldoende hebben (naast de SuC's). Even kijken waar je overnacht en dan in de buurt zoeken naar een laadpaal/pas. Of het je gewoon makkelijk maken - gebruik een SuC of slaap in een DEC. Ik heb in een hotelgarage in LaDefense ook wel eens gewoon aan de 220V gestaan - in de stad zal je toch liever de metro nemen.
 
Ik check altijd even hoeveel SOC ik nodig heb om minimaal de eerste SUC (op route) te halen, Met zoveel (plus wat extra voor vampiredrain) kom ik op de bestemming aan. Ter plekke zoek ik dan rustig uit of ik ergens kan chargen of - als dat lukt - leg ik hem een nachtje aan de Fivari. Het is mij eigenlijk ook altijd gelukt.
Met de TNM pas kun je ook in Parijs op vrij veel plekken terecht! No worries dus, gewoon lekker gaan:)
 
Wij zijn al een paar keer naar Parijs geweest, vorig weekend ook nog eens, maar als er genoeg superchargers zijn, dan begin ik niet eens met uit te zoeken waar we zouden kunnen laden. We laden genoeg in Senlis en dan in de terugweg weer daar.

Als ik ergens publiek wil laden, kijk ik in de app van Plugsurfing en gebruik ik het bijhorende pasje of de app om te laden. En als ik denk dat we met superchargers alleen niet gemakkelijk terug gaan geraken, dan kijk ik voor een hotel met DeC.

Met de vele superchargers die er elk jaar bijkomen zijn reisverhalen over de oplaadmoeilijkheden bijna meteen gedateerd. Al moet ik eerlijk toegeven dat wij bijna niet laden aan een publieke laadpaal, omdat ik dat nog altijd zo'n gedoe vind. Die evolueren niet even goed mee als het SuC en DeC netwerk.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ok, dank allen! Als ik het samenvat zijn er heel veel alternatieve opties in Parijs zelf (tig soorten passen incl. New Motion, DeC-hotels) maar is de gemakkelijkste optie opladen aan de SuC Senlis. Ik kom ook graag met voldoende SoC aan op de plek van bestemming zodat ik zonder stress weer gemakkelijk weg kan en een gemakkelijk laadpunt naar keuze kan bereiken. Die strategie zal ik dan maar hanteren en en in Senlis behoorlijk volladen.

Nu hopen dat niet half Teslarijdend Nederland in de herfstvakantie naar Parijs gaat....
 
In België en Nederland staan de SuC's vaak behoorlijk vol, maar in het buitenland zijn die meestal bijna leeg. Wij hebben enkel in Duitsland in de zomervakantie al eens een SuC gehad die ongeveer vol stond. Senlis is vorig jaar (of was dat dit jaar?) ook nog eens uitgebreid, dus dat zou al moeten lukken dat die helemaal vol staat. Wij zijn naar Parijs geweest in het verlengd weekend van Hemelvaart, ook een druk weekend, en in Senlis stonden er drie Tesla's ipv anders één of geen. Ik zou me er geen zorgen om maken.
 
Dat hou ik in gedachten voor een volgende keer!
Geraak je daar goed binnen met een Model X? En enig idee van het parkeertarief?
Ik durfde in januari de doorgaans akelig krappe Parijse parkeergarages niet in met mijn S. Maar de Rue François 1er staat inmiddels bij de reisaantekeningen!

Het - wat excentrisch gelegen - Holiday Inn is toen prima bevallen: Destination Chargers in Europa
 
Last edited:
Net terug van 4 dagen Parijs met de kids, appartementje gehuurd in het 1e arrondisement, op de heenreis 15 minuten geladen bij SUC Vallencienne en met 14% aangekomen in Parijs. geparkeerd in de parkeergarage Multipass Pyramides 15, rue des Pyramides. Een goed verzorgde garage met 8 laadplekken 13 ampere 1 fase. Na 1,5 dag de auto gaan verplaatsen naar een reguliere plek. Laden was gratis. Parkeren koste 92 euro voor 4 dagen, maar dan sta je wel hartje centrum (300 meter van Museum le Louvre) . Tijdens onze wandeltochten door Parijs ben ik tientallen parkeergarages tegen gekomen met een symbool voor e-laadplekken. Twee jaar geleden geparkeerd in Parking Saemes Maubert, 37 Boulevard Saint-Germain, daar had ik toen een plaats gereserveerd MET laadpaal. dat ging ook prima, maar nu op de bonnefooi dus ook een perfecte plek gevonden. Vanmiddag om 16:00 uur vertrokken en ook op de terugweg slechts 15 minuten geladen in Nivelles-Sud en met 12% thuis aangekomen. 4,5 uur.... net als 'vroeger' met de ICE, wat is Parijs toch dichtbij...