Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl teslarijders

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind beide goed verdedigbaar. Het ene leven is niet meer of minder waard dan een andere. Het enige verschil is de schade aan je auto. De achterliggende auto is in beide gevallen te kort op de voorganger om tijdig te kunnen remmen. Dit is wat bij iedere "Blik op de weg" beschouwing ook wordt genoemd als iemand er weer te kort op rijdt.
Nu lees ik ook het volgende (bron: Automobilist botst van achteren op uw auto, wie is schuldig?) :
Als u plotseling hard remt voor een overstekende kat of eend en de achterop rijdende auto u niet meer kan ontwijken. U mag alleen afremmen als daar een verkeersnoodzaak voor is. Bijvoorbeeld als uzelf of een ander persoon letsel zou kunnen oplopen als u niet remt. Bij een aanrijding met kleine dieren (kleiner dan een hond) is dit niet het geval. Anders is het bij een groep ganzen of zwanen. Dan kan er wel een verkeersnoodzaak zijn.

Maar moet ik dan schade rijden? Of had mijn achterligger afstand moeten houden... Het plotseling hard remmen maakt het discutabel.
A.da.k. Hoe bewijs je (anders met een dashcam) dat de achterligger afstand genoeg had (of niet) om te kunnen remmen.

Ik vind "kleiner dan een hond" en "groter dan een hond" toch nog lastig te definiëren in de praktijk.

upload_2020-3-8_19-16-54.png


upload_2020-3-8_19-17-52.png
 
Last edited:
Zonder bron van je citaat kunnen we hier niet al te veel mee, oftewel wat is de bron?

Ghost remmen valt echt wel in de categorie "remmen zonder reden".
Bron: Automobilist botst van achteren op uw auto, wie is schuldig?

En het gaat niet alleen om remmen zonder reden, maar vooral ook om hoe hard er geremd wordt zonder reden. Ghost braking vind ik persoonlijk niet zo hard dat de achterligger erop kan knallen ondanks voldoende afstand. Ookal beweren sommigen op dit forum dat hun Tesla 'vol in de ankers gaat' bij een viaduct o.i.d. Overigens vraag ik me altijd af, wat heb je liever, een Tesla die niet remt (bijvoorbeeld omdat-ie onder een overstekende vrachtwagen door kijkt en er gewoon bovenop knalt) of een Tesla die soms te voorbarig remt (bijvoorbeeld in een scherpe bocht met tegenliggers, schaduwen of andere onverklaarbare redenen). Ik weet het wel...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Het wordt ook moeilijk te bewijzen waarvoor je hebt geremd. Was het een kat? Ik zag een koe.
Precies. Dus zolang je maar zegt dat je meende een hond te zien (of een kind) zit je goed. Niemand zal je bestraffen omdat je het uiteindelijk toch verkeerd hebt gezien. Beter te vroeg dan te laat geremd.

Slechts als de achterligger kan bewijzen dat, of de voorligger geeft toe dat (zoals in het voorbeeld van @horta ) er onnodig en hard geremd is zal de voorliggende bestuurder schuldig zijn.
 
Elke rode stoplicht symboliseert voor mij de start van een dragrace, sinds ik in een tesla rij.

En om de droge grappen voor te zijn:

Dragrace - Wikipedia
Gister stonden een model 3 (in mooi grijze wrapping) en ik beide voor het verkeerslicht om de snelweg op te rijden. Ik had al het vermoeden dat hij even wou proberen wie het snelste is. Helaas was mijn batterij nog koud en dan laat ik die kans toch passeren. Is niet zo fijn die achterlichten te zien. :(