Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl teslarijders

This site may earn commission on affiliate links.
Zou hij die dan niet vol in de ankers gaan als hij zijn (stilstaande) voorligger dichterbij ziet komen?
Ik denk niet dat een Clio in staat is om 2 ton zo ver over ruw asfalt te verschuiven als er voldoende afstand aanwezig is tussen 2 Tesla’s.
Ik denk dat de witte Tesla precies in het midden van beiden auto's probeerde te blijven maar dat er uiteindelijk weinig keuze meer over bleef dan door allebei geraakt te worden. Dit zodat je de Clio het langst de tijd hebt kunnen gunnen om te remmen. Helaas bleek de Clio hier niet toe in staat. Je ziet dan ook dat de witte Tesla nog in heel redelijke staat is in verhouding tot de Clio.
 
Ik denk dat de witte Tesla precies in het midden van beiden auto's probeerde te blijven maar dat er uiteindelijk weinig keuze meer over bleef dan door allebei geraakt te worden. Dit zodat je de Clio het langst de tijd hebt kunnen gunnen om te remmen. Helaas bleek de Clio hier niet toe in staat. Je ziet dan ook dat de witte Tesla nog in heel redelijke staat is in verhouding tot de Clio.
Ik zou daar dan zelf niet blij van worden als ik de middelste zou zijn. Voor de verzekering ben je nu aansprakelijk voor de schade aan de voorste. Ik zie dan liever dat de auto vlak achter zijn voorganger stopt en dan maar wat meer schade aan de achterkant heeft.
 
Toch wel knap dat je een Tesla van achteren in een andere Tesla kan douwen. Dan heb je of iets niet goed ingesteld, of voet op het gaspedaal tijdens het rijden met AP.

Ik heb al een aantal keren andere auto’s achterin gehad (niet in de Tesla) maar het is mezelf nog nooit gelukt. Ik let dus altijd heel goed op achter me rijdende auto’s en verbaas me over het niet goed opletten van de meeste berijders. Ik heb geen AP dus moet altijd opletten
 
Als dat al zo zou zijn, wat dan nog? Ten eerste vind ik persoonlijk dat de ghost brakes qua daadwerkelijke vertraging echt niet te vergelijken zijn met een noodstop. Ten tweede maakt dat helemaal niet uit. Wie achterop iemand rijdt is gewoon altijd fout, want te weinig aandacht en/of afstand. Tenzij je natuurlijk op tijd stil staat maar alsnog tegen je voorganger geduwd wordt door een ICE die achterop jou knalt. En dat zou zo maar eens het geval kunnen zijn hier...
 
Als dat al zo zou zijn, wat dan nog? Ten eerste vind ik persoonlijk dat de ghost brakes qua daadwerkelijke vertraging echt niet te vergelijken zijn met een noodstop. Ten tweede maakt dat helemaal niet uit. Wie achterop iemand rijdt is gewoon altijd fout, want te weinig aandacht en/of afstand. Tenzij je natuurlijk op tijd stil staat maar alsnog tegen je voorganger geduwd wordt door een ICE die achterop jou knalt. En dat zou zo maar eens het geval kunnen zijn hier...

Nee, het is een grote denkfout te denken dat de achterligger altijd fout is. Als jij zonder aanwijsbare reden remt dan ben jij alsnog het haasje.

Dat is een buurjongen overkomen (in zijn voordeel) toen een vriendje van hem voor hem vol op de rem trapte toen hij een ander vriendje op de stoep zag. Rechter veroordeelde de voorligger voor de schade.

Het is echt een fabeltje dat de achterligger altijd schuldig is.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Nee, het is een grote denkfout te denken dat de achterligger altijd fout is. Als jij zonder aanwijsbare reden remt dan ben jij alsnog het haasje.

Dat is een buurjongen overkomen (in zijn voordeel) toen een vriendje van hem voor hem vol op de rem trapte toen hij een ander vriendje op de stoep zag. Rechter veroordeelde de voorligger voor de schade.

Het is echt een fabeltje dat de achterligger altijd schuldig is.
OK, niet altijd, maar je moet als achterligger echt wel met een hele goede reden komen waarom je niet op tijd kon stoppen. Heb je simpelweg niet voldoende afstand gehouden dan zul je alsnog schuldig bevonden worden. Enkel wanneer de voorligger onnodig hard remt maak je een kans. De vraag is natuurlijk in zo'n geval of de voorligger onnodig remde, en zo ja, of dat hard remmen was of minder hard. En zo kun je ook discussiëren of de Tesla ghost brakes als hard remmen moeten worden beschouwd. Persoonlijk vind ik dat wel meevallen. Als je achter op zo'n ghost brakende Tesla knalt zit je er écht te dicht op of te slapen.

Zie: "Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger ‘snijdt’ als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.

Bijvoorbeeld in het geval dat u onverwachts op de rem gaat staan voor een groen stoplicht, flitspaal, verkeersbord of overstekend dier. Toch moet uw achterligger ook in deze gevallen voldoende afstand houden. Hield hij niet voldoende afstand, dan is hij alsnog schuldig aan de kop- staart botsing."
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Probleem is denk ik dat je het voor de rechter moet trekken om kans te maken. Snelle search op internet geeft inderdaad aan dat je niet altijd in fout bent blijkbaar maar good luck om dit te bewijzen zonder beelden of getuigen, denk ik dan maar
 
OK, niet altijd, maar je moet als achterligger echt wel met een hele goede reden komen waarom je niet op tijd kon stoppen. Heb je simpelweg niet voldoende afstand gehouden dan zul je alsnog schuldig bevonden worden. Enkel wanneer de voorligger onnodig hard remt maak je een kans. De vraag is natuurlijk in zo'n geval of de voorligger onnodig remde, en zo ja, of dat hard remmen was of minder hard. En zo kun je ook discussiëren of de Tesla ghost brakes als hard remmen moeten worden beschouwd. Persoonlijk vind ik dat wel meevallen. Als je achter op zo'n ghost brakende Tesla knalt zit je er écht te dicht op of te slapen.

Zie: "Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger ‘snijdt’ als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.

Bijvoorbeeld in het geval dat u onverwachts op de rem gaat staan voor een groen stoplicht, flitspaal, verkeersbord of overstekend dier. Toch moet uw achterligger ook in deze gevallen voldoende afstand houden. Hield hij niet voldoende afstand, dan is hij alsnog schuldig aan de kop- staart botsing."
Sinds wanneer zou je niet meer mogen remmen voor een overstekend dier?
 
Mag wel, maar er wordt schijnbaar een onderscheid gemaakt tussen honden en groter, of katten en kleiner. Een noodstop voor een konijn wordt moeilijker te verdedigen dan voor een hert.
Ik vind beide goed verdedigbaar. Het ene leven is niet meer of minder waard dan een andere. Het enige verschil is de schade aan je auto. De achterliggende auto is in beide gevallen te kort op de voorganger om tijdig te kunnen remmen. Dit is wat bij iedere "Blik op de weg" beschouwing ook wordt genoemd als iemand er weer te kort op rijdt.
Nu lees ik ook het volgende (bron: Automobilist botst van achteren op uw auto, wie is schuldig?) :
Als u plotseling hard remt voor een overstekende kat of eend en de achterop rijdende auto u niet meer kan ontwijken. U mag alleen afremmen als daar een verkeersnoodzaak voor is. Bijvoorbeeld als uzelf of een ander persoon letsel zou kunnen oplopen als u niet remt. Bij een aanrijding met kleine dieren (kleiner dan een hond) is dit niet het geval. Anders is het bij een groep ganzen of zwanen. Dan kan er wel een verkeersnoodzaak zijn.

Maar moet ik dan schade rijden? Of had mijn achterligger afstand moeten houden... Het plotseling hard remmen maakt het discutabel.
A.da.k. Hoe bewijs je (anders met een dashcam) dat de achterligger afstand genoeg had (of niet) om te kunnen remmen.