Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien dat ik dat nog kan doen maar op de eerdergenoemde punten faalt Tesla gewoon. Al rijdt het fijn lost dat zich niet op.
Aan de andere kant komen er zo vaak updates dat het zomaar kan dat het probleem ineens wordt opgelost. Tesla blijft je soms verrassen, soms positief, soms negatief. Is het “probleem” ook bij de S Plaid aanwezig, ik hoor met name klachten van enkele M3 en MY rijders.
 
Aan de andere kant komen er zo vaak updates dat het zomaar kan dat het probleem ineens wordt opgelost. Tesla blijft je soms verrassen, soms positief, soms negatief. Is het “probleem” ook bij de S Plaid aanwezig, ik hoor met name klachten van enkele M3 en MY rijders.
Bij m'n vorige M3P waren de ruitenwissers nagenoeg perfect, zij het pas na vele updates.

Bij m'n huidige S Plaid ontwikkelt het van absoluut dramatisch naar iets minder dramatisch. Soms werken ze goed, soms totaal niet.

Maar wordt inderdaad vast beter.
 
Maar wordt inderdaad vast beter.
Dit is bij sommigen een probleem sinds 2018. Ik snap niet waarom er na meer dan vijf jaar plots een oplossing voor zou komen.

Sommige dingen lijken gewoon tegen hardwarelimietaties/-gevoeligheden aan te lopen. Autopark werkt al niet sinds AP2-introductie. Toch blijft bijna iedereen geloven dat het met de volgende update misschien wel werkt. Ik vind dat soort naïviteit bewonderenswaardig 👌
 
Tesla loopt mijlenver voor. Maar er zijn inderdaad dingen die die voorsprong niet volgen. Als je fixeert op die punten ben je ontevreden.
Ik fixeer op de 95% punten waar er wel voorsprong is.
voor het grootste deel mee eens. Echter is de techniek van regensensoren al 20 jaar onder de knie en gemeengoed voor alle auto’s. Evenals het weglaten van de USS zonder de vervangende techniek goed ontwikkeld te hebben gaan ze mijns inziens maken ze hier mijns inziens verkeerde keuzes. Zorg eerst dat basale techniek voldoende ontwikkeld is voordat je het implementeert. Dit doet echt afbreuk aan de verder bijzonder fijne auto.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
voor het grootste deel mee eens. Echter is de techniek van regensensoren al 20 jaar onder de knie en gemeengoed voor alle auto’s. Evenals het weglaten van de USS zonder de vervangende techniek goed ontwikkeld te hebben gaan ze mijns inziens maken ze hier mijns inziens verkeerde keuzes. Zorg eerst dat basale techniek voldoende ontwikkeld is voordat je het implementeert. Dit doet echt afbreuk aan de verder bijzonder fijne auto.
Techniek van regen detecteren en afstand meten met de camera’s is wel nieuw, maar je hebt gelijk over de timing.
Al zijn er verzachtende omstandigheden.
Voor de ruitenwissers: aangezien er wagens zijn waarvoor het perfect werkt, zijn ze misschien op een verkeerd been gezet tijdens het testen.
Voor de vervanging van de USS: dit was mede ingegeven door de leverproblemen van onderdelen tijdens corona. Waar andere merken hun productielijnen stop zetten en levertermijnen van jaren kregen, bleef Tesla volop leveren.
Verder is er het feit dat een software ontwikkeling vaak heel snel veelbelovend is, maar de laatste kantjes afvijlen duurt soms een veelvoud van die tijd. Ondertussen zijn de bestellingen van de onderdelen gestopt en wil trotse Elon niet met hangende pootjes terug naar die leveranciers. Het is ook niet enkel sensoren bestellen. De bumper moet van de juiste gaten voorzien worden, voor de regensensor moet ruimte voorzien worden achter de spiegel…
Andere merken zouden inderdaad gewacht hebben tot het zich volledig bewezen heeft. Maar dat is dan meteen de reden waarom andere merken zo traag vooruitgang maken en waarom Tesla zo snel zo groot geworden is.
Er wordt wel een gezegd dat als er 4 op de tien ideeën lukt, dat je van een succes mag spreken.
Voor de vele revolutionaire ontwikkelingen waar Tesla mij het genot van gegeven heeft, wil ik er wel een paar mislukte bij nemen. Liever 2 mislukte en veel snel genot dan geen genot en geen mislukkingen.
 
Kan me toch verschillende premium merken waar ik mee gereden heb aanhalen waar de parkeersensoren en regensensor ook niet naar behoren werkte. Dit ook na verschillende jaren en nazich bij garages en dan is het antwoord net zoals hier vuil, druppels, ....

Wil zeker niet beweren dat het niet beter kan, mag en moet maar ergens moeten we realistisch zijn dat de "klassieke" systemen ook niet perfect zijn.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Kan me toch verschillende premium merken waar ik mee gereden heb aanhalen waar de parkeersensoren en regensensor ook niet naar behoren werkte. Dit ook na verschillende jaren en nazich bij garages en dan is het antwoord net zoals hier vuil, druppels, ....

Wil zeker niet beweren dat het niet beter kan, mag en moet maar ergens moeten we realistisch zijn dat de "klassieke" systemen ook niet perfect zijn.
I had a 2014 Nissan Qashqai for 9 years. Paid 24K for it in 2014. I had no issues with auto wipers, ever. And the parking sensors, I could safely park in tight spaces in the dark with confidence. I knew exactly when i was 30 cm away from another object. Parking with my Model Y, especially in dark, wet conditions, is a PITA
 
Kan me toch verschillende premium merken waar ik mee gereden heb aanhalen waar de parkeersensoren en regensensor ook niet naar behoren werkte. Dit ook na verschillende jaren en nazich bij garages en dan is het antwoord net zoals hier vuil, druppels, ....

Wil zeker niet beweren dat het niet beter kan, mag en moet maar ergens moeten we realistisch zijn dat de "klassieke" systemen ook niet perfect zijn.
Wat de regensensor betreft. Alle merken wissen vaak te laat als de nattigheid niet van regen komt, maar van opspattend water.
Je moet het eens bekijken. Door de gebogen vorm van de ruit en de luchtverplaatsing wordt het water weggeduwd van midden boven naar de zijkanten. Meer water dus in je gezichtsveld en minder voor de sensor/camera. Soms blijft het daar zelfs droog.
 
Ik ben geen pertinente klager of mopperaar, maar nu er een heel topic is over ruitenwissers… heerlijk, ik voel een podium.

Ik kwam afgelopen zondag op een mooie oktoberdag uit Noord Frankrijk rijden. Alleen maar zon, geen regen, geen wolkje aan de lucht. Een relatief lange rit van 5u met perfecte condities voor de Autopilot, zou je denken.

Helaas dus niet. Sterker nog, die is feitelijk onbruikbaar geworden als je niet een set ruitenwissers en een hele voorruit wilt verslijten op zo’n rit. Zowel de reguliere adaptive cruise als de auto steer (vast een insider term of spiffy afkorting voor) schakelen voortdurend de ruitenwissers in. Vast allemaal niet erg als je 10k per jaar rijdt. Wel als je 40-50k rijdt, want dan gebruik je cruise control gewoon veel.

Eigenlijk te droevig om veel woorden aan te besteden. Ik heb een auto met radar, die is een update of 193 geleden uitgeschakeld om over te gaan op vision only. Alles is sindsdien slechter geworden. Behalve de lichtshow, elke rit weer 2u lang rijplezier van. Super nuttig. Sindsdien zie ik eigenlijk een Tesla niet meer als potentiële opvolger van mijn Model 3 met bijna 200.000km. Terwijl op papier, looks en ook in z’n fysieke proporties qua binnenruimte en range een Model Y Performance de ideale wagen is.

Maar ik zou niet weer kunnen leven met:
- ruitenwissers die je niet kunt uitschakelen terwijl je op cruise / autopilot rijdt, op een zonnige dag
- koplampen die na iedere update richting de hemel wijzen. Zie je ze ook vaak? Tesla’s me de linkerkoplamp in jouw gezicht.
- cruise control die niet harder dan 150 kan
- auto steer die niet harder dan 140 kan
- die na 4.5jr nog steeds uit het niets op de snelweg besluit af te remmen van 130 naar 20 km/u
- ook 3 telefoons verder nog steeds regelmatig de deuren niet automatisch ontgrendeld met bluetooth
- geparkeerd 5-8% van de batterij per dag leeg slurpt. Alsof iemand een paar liter benzine uit je auto aftapt
 
Dit is bij sommigen een probleem sinds 2018. Ik snap niet waarom er na meer dan vijf jaar plots een oplossing voor zou komen.

Precies! Wij hebben er ook al sinds maart 2019 last van, en ik merk echt geen verbetering. Met onze Skoda konden we de intensiteit van de regensensor instellen wat vaak wel hielp bij miezer / heftige regenval.

- geparkeerd 5-8% van de batterij per dag leeg slurpt. Alsof iemand een paar liter benzine uit je auto aftapt
Bij mij is dat alleen als sentry mode aan staat, welke bij mij thuis en op kantoor uit staan. Op vakantie zet ik vaak de locatie ook in de lijst zodat hij het dan ook niet doet.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Daarnaast wekt AP ook wanneer je met de S3XY buttons de ruitenwissers geforceerd uit zet. Als het regent is er niemand die zijn ruitenwissers uit laat dan mag het systeem gerust zijn gang gaan. Tesla is hierin mijns inziens doorgeslagen.
Is dit zo? Kun je zo de ruitenwisser uitzetten en gebruik blijven maken van de autopilot?Heb ik nergens kunnen vinden, maar als dit zo is ga ik wat van die lelijke dingen aanschaffen!
 
Ik ben geen pertinente klager of mopperaar, maar nu er een heel topic is over ruitenwissers… heerlijk, ik voel een podium.

Ik kwam afgelopen zondag op een mooie oktoberdag uit Noord Frankrijk rijden. Alleen maar zon, geen regen, geen wolkje aan de lucht. Een relatief lange rit van 5u met perfecte condities voor de Autopilot, zou je denken.

Helaas dus niet. Sterker nog, die is feitelijk onbruikbaar geworden als je niet een set ruitenwissers en een hele voorruit wilt verslijten op zo’n rit. Zowel de reguliere adaptive cruise als de auto steer (vast een insider term of spiffy afkorting voor) schakelen voortdurend de ruitenwissers in. Vast allemaal niet erg als je 10k per jaar rijdt. Wel als je 40-50k rijdt, want dan gebruik je cruise control gewoon veel.

Eigenlijk te droevig om veel woorden aan te besteden. Ik heb een auto met radar, die is een update of 193 geleden uitgeschakeld om over te gaan op vision only. Alles is sindsdien slechter geworden. Behalve de lichtshow, elke rit weer 2u lang rijplezier van. Super nuttig. Sindsdien zie ik eigenlijk een Tesla niet meer als potentiële opvolger van mijn Model 3 met bijna 200.000km. Terwijl op papier, looks en ook in z’n fysieke proporties qua binnenruimte en range een Model Y Performance de ideale wagen is.

Maar ik zou niet weer kunnen leven met:
- ruitenwissers die je niet kunt uitschakelen terwijl je op cruise / autopilot rijdt, op een zonnige dag
- koplampen die na iedere update richting de hemel wijzen. Zie je ze ook vaak? Tesla’s me de linkerkoplamp in jouw gezicht.
- cruise control die niet harder dan 150 kan
- auto steer die niet harder dan 140 kan
- die na 4.5jr nog steeds uit het niets op de snelweg besluit af te remmen van 130 naar 20 km/u
- ook 3 telefoons verder nog steeds regelmatig de deuren niet automatisch ontgrendeld met bluetooth
- geparkeerd 5-8% van de batterij per dag leeg slurpt. Alsof iemand een paar liter benzine uit je auto aftapt
Vwb de ruitenwissers: eens!
verder heb ik met de MYP geen van jouw klachten en vind ik het een geweldige auto, niet te vergelijken met mijn M3P uit 2019
Wel rijd ik zelden 150 km/u op de autopilot
 
Is dit zo? Kun je zo de ruitenwisser uitzetten en gebruik blijven maken van de autopilot?Heb ik nergens kunnen vinden, maar als dit zo is ga ik wat van die lelijke dingen aanschaffen!
If all you want is to turn wipers off when engaging autopilot then all you need is the S3XY commander. It is sold separately and one does not need to buy the buttons for that. The idea is that everytime you engage AP the commander overrides the wipers settings to off.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
If all you want is to turn wipers off when engaging autopilot then all you need is the S3XY commander. It is sold separately and one does not need to buy the buttons for that. The idea is that everytime you engage AP the commander overrides the wipers settings to off.
Lijkt op een ‘gat’ in de software dat dit kan. Ik zou er niet te veel geld in steken. Het gat wordt ongetwijfeld gesloten met 1 van de volgende updates.
 
  • Like
Reactions: Krisja