Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
Voet boven het wattpedaal houden lost dit op. En op de weg blijven kijken (moet sowieso), dan leer je waar je moet anticiperen.
Ik had het ook liever anders gezien, maar het is nu zo. En voor mij geen reden om niet met AP te rijden. Tesla kan echt geen risico’s nemen in deze. Idem met zwakke weggebruikers.
Je kan je de pers wel voorstellen die ze zouden krijgen, mocht het verkeerd lopen. En als het echt verkeerd loopt kan dat alsnog tot een faillissement ment leiden. Stel je de kop voor : autopilot rijdt vrouw met kinderwagen aan, moeder en kind komen om.
Voet boven het waterpedaal lost niks op. Het is wel een workaround. Blijft nog dat het niet veilig/betrouwbaar is in mijn ogen. Je bent immers niet de enige op de weg.
Vertraging is namelijk erg abrupt en vertraagt ook veel (heb al meerdere gevallen gehad van 120km/u naar 75km/u).
Maar goed mijn reactie was in essentie voor @Blackbelt bedoeld mbt zijn melding bij SeC.
 
Voet boven het waterpedaal lost niks op. Het is wel een workaround. Blijft nog dat het niet veilig/betrouwbaar is in mijn ogen. Je bent immers niet de enige op de weg.
Vertraging is namelijk erg abrupt en vertraagt ook veel (heb al meerdere gevallen gehad van 120km/u naar 75km/u).
Maar goed mijn reactie was in essentie voor @Blackbelt bedoeld mbt zijn melding bij SeC.
Waarom zou dit niks oplossen, het lost het (software)probleem niet op, maar als je je voet bij het wattpedaal hebt kun je toch direct de snelheid corrigeren.
Hoe snel kun je reageren als je plotseling moet remmen, dat kan toch ook snel? Als het niet lukt om snel in te grijpen om de snelheid te corrigeren dan zit je denk ik niet goed op te letten….
 
  • Like
Reactions: Phil V
Did you first have 32.7 and then upgraded to 32.9 ? If yes, please tell us how it can be done. Because for me I get offered updates only once in 6 weeks or so (.20, .26, .32, .38)
I don't know when you will get the updates. Frequency of updates is also not specified. As far as I can remember, I first received 32.4, then 32.7, then 32.9. A problem with braking/slowing down with traffic on the other lane arose with the overall 32. update.
 
I don't know when you will get the updates. Frequency of updates is also not specified. As far as I can remember, I first received 32.4, then 32.7, then 32.9. A problem with braking/slowing down with traffic on the other lane arose with the overall 32. update.
I am on 32.6, would like to get on 32.8, but based on my experience, the next one I will get will be 44.x

I have never been offered two updates of the same minor version.
 
Hier gaat het dus om….en voor de rest als je het niet hebt meegemaakt, kan je er ook niet over oordelen noch een oordeel vellen of iemand niet oplet.
Ik oordeel ook niet over de situatie die je beschrijft en wat je hebt meegemaakt en zeg ook niet of je niet oplet….;)

Wat ik bedoel is dat je met je voet bij het wattpedaal heel snel kunt reageren op het remmen van de auto, zoals ook al in een eerdere post al is aangegeven. Als je met je voet bij het wattpedaal niet kunt voorkomen dat de auto van 120 naar 75km/h vertraagd, dan zit je op dat moment naar mijn idee niet op te letten.

Maar goed, dit draadje gaat over ruitenwissers, dus ik stel voor dat we on-topic blijven.
 
Eerste servicebericht is gewoon afgesloten met redelijk onvriendelijke feedback => uw hardware is ok, dus rot op. Nu een tweede ingeschoten met ettelijke filmpjes erbij en na 2 weken nog steeds geen opvolging. Ondertussen is de wagen op controle gegaan voor de trekhaak en de persoon die deze wagen kwam ophalen voor de keuring vertelde mij dat bij 1 op de 3 tesla's waarmee naar de keuring wordt gereden zich dit probleem voordoet, dus echt geen klein issue van enkele klagers. Op zich tevreden met de Tesla, maar dat ik elke dag zit te hopen op regen tijdens een langere rit...
 
  • Informative
Reactions: SandeepT
Na de laatste update (2023.44.1) blijven de ruitenwissers continue wissen. Voorheen had ik dit alleen in het donker en dan met name bij lantaarnpalen.

Uit ellende heb ik vanmorgen de SEXY buttons besteld. Flink wat geld om de automatische ruitenwissers uit te zetten tijdens het gebruik van AP, maar goed... verder bevallen de Teslas mij al jaren, dus het is een kleine prijs om te betalen.

Ik zag op de website dat men ook de achterlichten wil gaan aanzetten tijdens het gebruik van de dagrijverlichting. Dat is wel een update die ik graag zie komen, ik snap nog steeds niet waarom automerken dat niet standaard doen (mijn Passat was de enige waarbij ik dit kon laten aanzetten via de canbus).
 
Het is niet dat andere merken het niet kunnen, maar je kan het niet zomaar laten aanzetten. Bij VW (en ik vermoed dus ook Audi, Skoda en Seat?) kun je vrij eenvoudig zelf via een OBD connector een heleboel zaken aan of uit zetten. Maar merkgarages doen dit helaas niet voor je.

Bij andere merken schijnen aanpassingen via een OBD kabeltje nog een stuk lastiger te zijn.

Als de commander dit dus simpel kan aanpassen, dan is dat voor mij wel een pre. Ik vindt het wel een veilige gevoel dat mijn achterlichten branden, zodat je meer zichtbaar bent.
Zowat alle auto’s kunnen dat. Anders zouden ze in Zweden niet verkocht kunnen worden.
Alleen doet Tesla het op basis van de locatie. En die kan je niet faken.
 
Na de laatste update (2023.44.1) blijven de ruitenwissers continue wissen. Voorheen had ik dit alleen in het donker en dan met name bij lantaarnpalen.

Uit ellende heb ik vanmorgen de SEXY buttons besteld. Flink wat geld om de automatische ruitenwissers uit te zetten tijdens het gebruik van AP, maar goed... verder bevallen de Teslas mij al jaren, dus het is een kleine prijs om te betalen.

Ik zag op de website dat men ook de achterlichten wil gaan aanzetten tijdens het gebruik van de dagrijverlichting. Dat is wel een update die ik graag zie komen, ik snap nog steeds niet waarom automerken dat niet standaard doen (mijn Passat was de enige waarbij ik dit kon laten aanzetten via de canbus).
Alleen de commander bestellen is ook voldoende
 
Zag ik inderdaad, maar vrijwel overal uitverkocht. Heb er nu 2 knopen bij besteld, die plak ik dan wel op een niet zichtbare plek weg.
I have done exactly what you have. I am now waiting for them to be delivered.

I do not have phantom wipers as a problem, but I have a glass sealant applied to the windscreen. That makes wipers almost useless. But even if the rain is weak, I see auto wipers do a lot more wiping than is needed for me. Above 80 kmph water just flies off and no wipers are really needed.

My use case will be to turn off wipers in TACC and AP modes. Use one-off as and when necessary, set them to setting 1 or 2 if really required. But keep them off as default.
 
Zag ik inderdaad, maar vrijwel overal uitverkocht. Heb er nu 2 knopen bij besteld, die plak ik dan wel op een niet zichtbare plek weg.
Je kunt ze goed aan de voorzijde van de middenarmsteum "verstoppen" Is zo goed als onzichtbaar en makkelijk te bedienen wanneer je hand op de armsteun ligt. Je kunt ze knoppen overigens 2 funties per knop geven: 1 maal en 2 maal drukken. Handig is dat je hiermee de regeneratiesterkte bij je model Y in kunt stellen. Niet iedere rijder gaat goed met de standaard regeneratie om. Ik zelf vind de achterklep bediening wel handig en snel.
Ik heb het al eerder hier vermeld, maar er is een zeer groot verschil tussen mijn M3P waar de ruintenwissers prima werken(ook vd week in de sneeuw) en de MYP waar ze een geheel eigen leven leiden en dan mn bij droogweer als een malle blijven bewegen. Door sommigen hier wordt er gedacht dat dit mn een inter-individueel probleem is. Ik merk, in mijn geval, een erg groot verschil tussen beide auto's. Maar goed, het is zeer goed oplosbaar met de s3xy buttons(commander) dus ik klaag niet(constateer wel een probleem), maar probeer mijn ervaring hierover constructief door te geven aan mensen met soortgelijke klachten.
De laatste zin zet ik erbij omdat ik wil voorkomen dat ik teveel reacties krijg over klagen. Ik ben zeer tevreden over mijn MYP en heb een goede oplossing voor het "ruitenwisserprobleem"van mijn MYP:)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Kiprich and balblas
I do not have phantom wipers as a problem, but I have a glass sealant applied to the windscreen. That makes wipers almost useless. But even if the rain is weak, I see auto wipers do a lot more wiping than is needed for me. Above 80 kmph water just flies off and no wipers are really needed.
Which sealant did you use? Our Model Y will receive a Modesta Private Label coating soon, including a Modesta exterior glass coating. This should have a durability of 3-5 years instead of most window coatings that last 3 months.

 
Which sealant did you use? Our Model Y will receive a Modesta Private Label coating soon, including a Modesta exterior glass coating. This should have a durability of 3-5 years instead of most window coatings that last 3 months.

Mine is an expected durability of 1 year. It is this product
Ultra Glaco Glass Sealant - 70ml
Should be applied after the glass has been cleaned with this product
Glaco Glass Compound Roll On - 100ml

A friend has used another product (one year life expected) and he also finds it easy to apply and is happy with the results
Gyeon Gyeon Q² View Window Coating Kit (carclean.com)

The good thing with these products is they are DIY friendly and easy to apply.

I have had mine since June 25 and I recently started cleaning all my glass surfaces with Gyeon Glass+ that cleans and adds a hydrophobic layer again over it. I do this once a month or so.
 
  • Like
Reactions: zkpq
Ik heb de Sexy buttons geïnstalleerd (commander met 2 buttons). Helaas had ik geen stekker aanwezig achter het paneel naast de voorstoel (naast het pedaal, zoals 1 van de installatiefilmpjes liet zien) en moest dus uitwijken naar de achterzijde van de middenarmsteun. Daar heb ik ook al een tv-scherm gekoppeld aan de stekker, dus de ruimte was zeer beperkt, maar toch gelukt.

De buttons zelf zijn, zoal in een eerdere post al aangegeven, weggewerkt aan de voorkant van de klep van de middenarmsteun. Je ziet ze dus niet zitten.

Voordat de commander werkte even 2 updates moeten draaien, maar daarna ging het soepel.

Heb nu de volgende instellingen:
Commander:
- achterlichten aan bij dagrijverlichting (beetje meer zichtbaarheid op de weg).
- autowipers off bij inschakelen AP (yes!).
- frunk openen via linker voordeurklink (meer gebruik van maken, nu is het ongebruikt doordat je niet snel kunt openen).
- laadpoort ontgrendelen via linker achterdeurklink.
- veilig bluetooth.

Button 1:
- open trunk.
- open frunk (hopelijk ga ik nu die ruimte echt gebruiken).

Button 2:
- open handschoenenkastje (handig voor de bijrijder om zelf te openen).
- toggle on/off dimbare spiegels (in het donker achteruit rijden is soms een uitdaging).

Wens:
- Via de commander instellen dat je bij achteruitrijden geen dimbare spiegels hebt.

De buttons reageren snel, weinig vertraging bij het indrukken en de actie. Het kost allemaal wel wat, maar al met al zeer tevreden over de functionaliteit.
 
Last edited: