Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
Belangrijkste is na de laatste software update....de auto-mode van de wissers is nu al beter en je kan ze in TACC ook uitzetten....eindelijk rijden in TACC zonder frustratie.

Je merkt echt verbetering dan? Anderen hier ook die verbetering merken?
Voor mij was het vandaag weer exact hetzelfde als voorheen, steeds zelf handmatig wissen of van automatisch af halen en op andere stand zetten. Nu heb ik wel nog HW2.5 car computer, mogelijk de verbetering alleen bij HW3.0/FSD car computer. Dan zou een upgrade toch steeds interessanter worden als dit het geval is. Nu mis ik sowieso bijna alle nieuwe functies van de laatste update met mijn 2.5. 😅
 
Je merkt echt verbetering dan? Anderen hier ook die verbetering merken?
Voor mij was het vandaag weer exact hetzelfde als voorheen, steeds zelf handmatig wissen of van automatisch af halen en op andere stand zetten. Nu heb ik wel nog HW2.5 car computer, mogelijk de verbetering alleen bij HW3.0/FSD car computer. Dan zou een upgrade toch steeds interessanter worden als dit het geval is. Nu mis ik sowieso bijna alle nieuwe functies van de laatste update met mijn 2.5. 😅
Model Y 2023. Auto wipers is still a pain. When they accidentally get activated they are working on full power in a light drizzle.

I have the S3XY commander which turns it to off on TACC and AP, but there is a bug there. If I activate the wiper 1-3 sec before deactivating TACC using their button, then wipers return to auto mode. Something to learn not to do again.
 
  • Informative
Reactions: Firehuntah
Ik heb in 2023.44.30.x als de ruitenwissers van mijn X staan op interval (I of II), en de automatische ruitenwisser functie aanstaat, dat de auto in interval gaat zodra ik in Park sta (of weer zet). Dus bij instappen gaan de ruitenwissers in interval aan, bij uitstappen, bij laden aan een snellader. Hartstikke irritant.

Binnenkort service en dit gemeld en dit hebben ze als "Education" geclassificeerd dus ik vermoed dat ze me gaan vertellen dat dit de bedoeling is. Zet nu bij elke rit de ruitenwissers uit omdat bij even stil staan ergens de boel onnodig gaat lopen.
 
Je merkt echt verbetering dan? Anderen hier ook die verbetering merken?
Voor mij was het vandaag weer exact hetzelfde als voorheen, steeds zelf handmatig wissen of van automatisch af halen en op andere stand zetten. Nu heb ik wel nog HW2.5 car computer, mogelijk de verbetering alleen bij HW3.0/FSD car computer. Dan zou een upgrade toch steeds interessanter worden als dit het geval is. Nu mis ik sowieso bijna alle nieuwe functies van de laatste update met mijn 2.5. 😅
Wij zijn juist blij met HW2.5:
1. radar werkt nog. (max. 150kmh op AP volgafstand kan op 1)
2. de interieur camera let niet op je tijdens het rijden op AP.
3. De ruitenwissers reageren (bij ons) altijd te traag wat opzich erg vervelend is maar niet zo irritant als ruitenwissers die zelfs op een zonnige dag nog willen wissen.
En tot slot de USS werken nog, dat laatste is geen HW2.5 voordeel maar het voordeel van een oude(re) Tesla in het algemeen.
 
Wij zijn juist blij met HW2.5:
1. radar werkt nog. (max. 150kmh op AP volgafstand kan op 1)
2. de interieur camera let niet op je tijdens het rijden op AP.
3. De ruitenwissers reageren (bij ons) altijd te traag wat opzich erg vervelend is maar niet zo irritant als ruitenwissers die zelfs op een zonnige dag nog willen wissen.
En tot slot de USS werken nog, dat laatste is geen HW2.5 voordeel maar het voordeel van een oude(re) Tesla in het algemeen.

150kmh op AP heb je hier in NL toch niets aan. 😉 In Duitsland misschien leuk, maar dan rij ik toch liever zelf 200. 😁 Interieur camera kun je blokkeren, dan wordt deze niet gebruikt. Voor de rest zeker met je eens. 👍 Is alleen dat we met HW2.5 ook heel wat extra functies missen. Met laatste update de extra beelden van de B-stijl camera's voor Sentry/Dashcam, werkt alleen bij HW3.
 
Helaas interieur camera afplakken en AP stopt ermee sinds de nieuwste SW update.
Maar we missen zeker functionaliteit ten opzichte van HW3 zoals stoplicht visualisering ondanks dat gemis zou ik nog niet gratis een update naar HW3 overwegen. (zonder radar, etc)
 
Hier sw versie 2023.44.30.7. Binnen camera afgeplakt en de Adaptive cruisecontrol en de AP werken gewoon beide nog prima zonder rare meldingen.

Geen idee bij welke versie je de melding dat hij afgeplakt is zou moeten krijgen maar ik heb de mijne gisteren binnen gehad.
 
Hier sw versie 2023.44.30.7. Binnen camera afgeplakt en de Adaptive cruisecontrol en de AP werken gewoon beide nog prima zonder rare meldingen.

Geen idee bij welke versie je de melding dat hij afgeplakt is zou moeten krijgen maar ik heb de mijne gisteren binnen gehad.
Afplakken heeft blijkbaar alleen invloed in Amerika op FSD las ik ergens, hier in NL dus niks aan de hand.
 
Heb een Model Y 2023 (uit Berlijn) sinds augustus, als vervanging van mijn S uit 2018. Ruitenwissers waren een drama, maar sinds de Holiday update is het echt heel sterk verbeterd. Zowel bij sw versie 2023.44.30.4 als bij 2023.44.30.7 die ik nu heb draaien. Het is nog zeker niet perfect, maar wel echt zoveel beter dat ik nu geen ruitenwissers meer aan heb als er geen spatje op de vooruitkomt. Wel merk ik dat de ruitenwissers soms niet helemaal het juiste tempo voor de hoeveelheid regen kunnen inschatten. Dit is slechts 1 op de 20 keer ongeveer. Nog steeds niet goed, maar geniet nog even van de grote sprong voorwaarts
 
Heb een Model Y 2023 (uit Berlijn) sinds augustus, als vervanging van mijn S uit 2018. Ruitenwissers waren een drama, maar sinds de Holiday update is het echt heel sterk verbeterd. Zowel bij sw versie 2023.44.30.4 als bij 2023.44.30.7 die ik nu heb draaien. Het is nog zeker niet perfect, maar wel echt zoveel beter dat ik nu geen ruitenwissers meer aan heb als er geen spatje op de vooruitkomt. Wel merk ik dat de ruitenwissers soms niet helemaal het juiste tempo voor de hoeveelheid regen kunnen inschatten. Dit is slechts 1 op de 20 keer ongeveer. Nog steeds niet goed, maar geniet nog even van de grote sprong voorwaarts
Mijn MY uit 06/23 ook uit Berlijn (en ook ter vervanging van mijn MS uit 2018) werkt ook stukken beter sinds 2023.44.30.4. Ik ben er blij mee.
 
Ik had een serviceverzoek ingestuurd, meer om eventueel als testcase te dienen en werd naar aanleiding daarvan gebeld door de servicemanager van SeC Duiven, die ook reageerde op mijn opmerking dat er zoveel mensen op dit forum een probleem met de wissers hebben en het bieden van meer spelletjes wat die mensen betreft een lagere prioriteit zou moeten hebben dan het oplossen van in wezen niet werkende autopilot of FSD. Dat erkent hij ook, maar een hogere prioriteit; die zou het niet kunnen hebben. Geduld hebben is helaas momenteel de enige oplossing. Het speelt ook in Amerika bij auto’s die Beta FSD hebben. Een serviceverzoek indienen heeft in ieder geval geen toegevoegde waarde. Net als jullie word ik er niet echt blijer van en schiet dan ook niet op mij als de boodschapper.

Ik heb een bericht gestuurd aan de attente servicemanager die mij belde toen ik mijn klacht& de klachten op het forum meldde.
”Je hebt niet teveel beloofd! Het had echt topprioriteit en er is ook heel goed gewerkt aan de automatische ruitewisserstanden waarvoor dank aan TeslaDev. Het bij droog weer wissen is nu voor 99% voorbij en het is zelfs zo dat ik m nu soms extra duwtjes moet geven, maar dat is beter dan uitzetten van AP. Uiteraard is de uitschakelmogelijkheid van de wissers tijdens AP-gebruik voor die 1% dat t toch nog misgaat heel prettig. Mijn complimenten en dat mag ook wel eens gezegd worden. (Zal ik ook op t forum doen)”
 
Last edited:
Ik zit op 2023.44.30.7 (al zie ik dat ik nu 2023.44.30.8) heb klaar staan, maar de ruitenwissers zijn nog steeds vreselijk. Ze gaan inderdaad niet meer aan bij droog weer, maar ik ben gisteren 1300 km teruggereden van Frankrijk, door Italië, Zwitserland en Duitsland, met onophoudelijk heel veel regen, en ik heb becht één miljoen keer het knoopje moeten indrukken omdat ze veel te laat aangaan, of te langzaam. Dus ook heel vaak op handmatig gezet, maar dat is ook onhandig met alle tunnels, dus steeds weer moeten uitzetten.
 
  • Like
Reactions: Menabe
Ik zit op 2023.44.30.7 (al zie ik dat ik nu 2023.44.30.8) heb klaar staan, maar de ruitenwissers zijn nog steeds vreselijk. Ze gaan inderdaad niet meer aan bij droog weer, maar ik ben gisteren 1300 km teruggereden van Frankrijk, door Italië, Zwitserland en Duitsland, met onophoudelijk heel veel regen, en ik heb becht één miljoen keer het knoopje moeten indrukken omdat ze veel te laat aangaan, of te langzaam. Dus ook heel vaak op handmatig gezet, maar dat is ook onhandig met alle tunnels, dus steeds weer moeten uitzetten.
Ja, hier ook vanuit Italië. Eén groot drama. Ze gaan nu ook niet meer uit als het droog is geworden. Gemeld donderdag bij SeC Roermond, probleem bekend en men was er mee bezig maar hoe en wat wisten ze ook niet.

Heb je ook in het donker gereden op de snelweg, ging het grootlicht bij jou wel goed? Bij mij weer helemaal terug bij af. Dubbel blij toen het licht werd!
 
  • Like
Reactions: one-ten
Ik heb een bericht gestuurd aan de attente servicemanager die mij belde toen ik mijn klacht& de klachten op het forum meldde.
”Je hebt niet teveel beloofd! Het had echt topprioriteit en er is ook heel goed gewerkt aan de automatische ruitewisserstanden waarvoor dank aan TeslaDev. Het bij droog weer wissen is nu voor 99% voorbij en het is zelfs zo dat ik m nu soms extra duwtjes moet geven, maar dat is beter dan uitzetten van AP. Uiteraard is de uitschakelmogelijkheid van de wissers tijdens AP-gebruik voor die 1% dat t toch nog misgaat heel prettig. Mijn complimenten en dat mag ook wel eens gezegd worden. (Zal ik ook op t forum doen)”
Weet je ook wat ze gedaan hebben? Hebben ze mechanisch iets afgesteld, software aangepast of alleen de laatste software versie geladen?
 
Ik zit op 2023.44.30.7 (al zie ik dat ik nu 2023.44.30.8) heb klaar staan, maar de ruitenwissers zijn nog steeds vreselijk. Ze gaan inderdaad niet meer aan bij droog weer, maar ik ben gisteren 1300 km teruggereden van Frankrijk, door Italië, Zwitserland en Duitsland, met onophoudelijk heel veel regen, en ik heb becht één miljoen keer het knoopje moeten indrukken omdat ze veel te laat aangaan, of te langzaam. Dus ook heel vaak op handmatig gezet, maar dat is ook onhandig met alle tunnels, dus steeds weer moeten uitzetten.
Ook klassieke sensoren hebben last bij lichte motregen en veel opspattend water. Opspattend water geraakt vaak niet hoog genoeg om opgemerkt te worden. Kijk maar eens hoe het water op je voorruit van de camera weggeduwd wordt door de rijwindDir was met sensoren niet anders. Het wordt ook nog eens extra in je gezichtsveld geduwd. 2 keer prijs dus.
Een duk op de knop bij te weinig wissen is veel minder problematisch dan niet kunnen uit zetten bij te veel wissen. Het is bij mij zo’n automatisme geworden dat ik mij er niet meer bewust van ben.
En als je het echt een drama vindt, wacht eens wat langer. Mijn ervaring is dat ze nog steeds tijdig wissen vooraleer het zicht problematisch is. Al zou ik het inderdaad vroeger doen. Wij willen de ruit schoon, de camers wil voldoende zicht, en daar mag zen spatje op zijn. Misschien wil je wel te vroeg wissen. Zolang de AP zich veilig voelt, is er geen probleem. In tegendeel, ik las hier al vaker dat hij zich te vroeg uit schakelt wegens te weinig zicht. Als hij niet uit schakelt is er zeker nog genoeg zicht.
En dan is er natuurlijk nog de WAF. Die wil nog vroeger wissen.
 
  • Disagree
Reactions: S...