Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

S90D of P85D... help!!

Een nieuwe S90D of een tweedehands P85D


  • Total voters
    38
This site may earn commission on affiliate links.
Nu het financiële kaartje duidelijk wordt ben ik mentaal klaar.
Alleen... heb ik nog 2 keuzes.

Nieuwe S90D of een tweedehands P85D.
Dagelijks verandert de voorkeur. Aangezien ik in juli mijn ICE moet afgeven wordt het wel tijd... zeker als ik voor de nieuwe ga.

FF de pro/cons die ik zelf gevonden heb.


Nieuwe S90D:

PRO
  • duidelijke garantie
  • 4g ready
  • 100% ongevalvrij
  • lak in perfecte conditie
  • makkelijke keuze van kleur en opties
  • duidelijke financieel plan (aftrekbaarheid)
  • geen mogelijkheid tot oplichting

CON
  • Geen korting op autosalon... prijs is prijs
  • wachttijd bestelling
  • duurder in aankoop

2e hands P85D:

PRO
  • een droomwagen
  • de next gen achterbank is mooier met de zijdelingse steun
  • rode remklauwen ;-)
  • dezelfde prijs voor meer wagen (of goedkoper)
  • onmiddellijk leverbaar

CON
  • de garantietermijn en de overdraagbaarheid
  • de plaats van garantie (bvb import Duitsland => Sec Duitsland?)
  • roaming 3G bij import
  • onzekerheid over historiek qua ongeval en schade
  • onzekerheid van zorg voor wagen van voorganger
  • risico oplichting bij import?
  • administratieve beslommeringen (worden gedekt door firma)
  • fiscale voordelen zijn niet duidelijk. (120% aftrekbaarheid lijkt volgens boekhouder geen probleem)
  • 85KW geeft een lager actieradius tov de 90KW
 
Op enkele punten een reactie:

  • roaming 3G bij import
  • We roamen allemaal. Er zit een spaanse sim kaart in (telefonica geloof ik). Dat maakt dus niets uit.
  • onzekerheid over historiek qua ongeval en schade
  • ze zijn allemaal all-risk verzekerd lijkt me. Schade herstel wordt dus betaald en zal over het algemeen goed uitgevoerd worden (door Tesla erkende bedrijven). Waarom zou iemand daarop bezuinigen?
  • onzekerheid van zorg voor wagen van voorganger
  • met name motorisch zit daar normaal een risico. Bij een Tesla echter veel minder (niet), omdat het voor slijtage van aandrijflijn niet zoveel uit maakt hoe je ermee om gaat (alleen banden slijten meer). Geen koude motor, koude olie etc. En 8 jaar garantie op die aandrijflijn.
 
de garantietermijn en de overdraagbaarheid
de plaats van garantie (bvb import Duitsland => Sec Duitsland?)

Dat is geen probleem als hij via Tilburg Europa is binnengekomen. Garantie is niet gebonden aan het land maar aan de zone. Ik zou bvb opletten met een wagen uit Zwitserland omdat dat voor Tesla een andere zone is.

onzekerheid over historiek qua ongeval en schade

Tesla weet alles over de wagen. Ik weet niet of ze dit willen doen vanuit privacy oogpunt maar als je het VIN nummer hebt kunnen ze zeker zien of de wagen ooit een ongeval heeft gehad. Als er onderdelen zijn aan vervangen staat dat in de logs van Tesla.

onzekerheid van zorg voor wagen van voorganger

Zelf gaan inspecteren. Het bedrag is hoog genoeg om even ter plaatse te gaan kijken.

85KW geeft een lager actieradius tov de 90KW

Een non-P zal zowiezo zuiniger zijn omdat er 2 efficiëntere motoren in zitten.

Een P85D trekt sneller op vanaf 0 maar is niet significant sneller op de autosnelweg.
Weet je wanneer de P85D die je op het oog hebt is gemaakt?
Als hij voor April 2015 is geproduceerd heb je als extra voordeel de sportophanging.
 
Lijkt me allemaal pro P85D...bedankt voor uw bijdrage.
De stemmingen zijn voorlopig 100% voor de S90D, ik veronderstel dat het 25/75 moet zijn dus :)

Op enkele punten een reactie:

  • roaming 3G bij import
  • We roamen allemaal. Er zit een spaanse sim kaart in (telefonica geloof ik). Dat maakt dus niets uit.
  • onzekerheid over historiek qua ongeval en schade
  • ze zijn allemaal all-risk verzekerd lijkt me. Schade herstel wordt dus betaald en zal over het algemeen goed uitgevoerd worden (door Tesla erkende bedrijven). Waarom zou iemand daarop bezuinigen?
  • onzekerheid van zorg voor wagen van voorganger
  • met name motorisch zit daar normaal een risico. Bij een Tesla echter veel minder (niet), omdat het voor slijtage van aandrijflijn niet zoveel uit maakt hoe je ermee om gaat (alleen banden slijten meer). Geen koude motor, koude olie etc. En 8 jaar garantie op die aandrijflijn.

- - - Updated - - -

Voor de firma zou ik nieuw boven 2de hands kiezen. (Maar dat is mijn mening natuurlijk)
Merci... maar dat vroeg ik ook... andermans mening :)

- - - Updated - - -

Ik ga geen keuze maken bij je poll vraag omdat het een individuele beslissing is die je zelf gaat moeten nemen op basis van wat voor jou belangrijk is. :wink:

Misschien relevant: wat voor auto rij je nu?
Spijtig... ik had graag zoveel mogelijk response gehad op de poll :) Het mag jouw individuele keuze zijn.
Ik rijd momenteel in een BMW 5 touring waarvan ik wel héél tevreden ben.

- - - Updated - - -

remklauwen zijn voor € 250 van kleur te veranderen;
een S85D nieuw is ook nog te overwegen, want zelfde range plus een beetje als het alternatief P85D waar je qua actieradius mee kan leven blijkbaar.
:) ... was een kwinkslag... mijn vriend werkt voor schadebedrijf... denk dat die het goedkoper zullen doen.

- - - Updated - - -

Dat is geen probleem als hij via Tilburg Europa is binnengekomen. Garantie is niet gebonden aan het land maar aan de zone. Ik zou bvb opletten met een wagen uit Zwitserland omdat dat voor Tesla een andere zone is.
Dat is al een zorg minder... je hebt gelijk.

Tesla weet alles over de wagen. Ik weet niet of ze dit willen doen vanuit privacy oogpunt maar als je het VIN nummer hebt kunnen ze zeker zien of de wagen ooit een ongeval heeft gehad. Als er onderdelen zijn aan vervangen staat dat in de logs van Tesla.
Gewoon met het VIN naar de SeC gaan? Of bellen?


Zelf gaan inspecteren. Het bedrag is hoog genoeg om even ter plaatse te gaan kijken.



Een non-P zal zowiezo zuiniger zijn omdat er 2 efficiëntere motoren in zitten.
Een P85D trekt sneller op vanaf 0 maar is niet significant sneller op de autosnelweg.
Weet je wanneer de P85D die je op het oog hebt is gemaakt?
Als hij voor April 2015 is geproduceerd heb je als extra voordeel de sportophanging.
Hoe bedoel je? Die adaptive suspension zit in mijn wish list. Is de sportophanging dan nog iets anders?
 
Ik zou alleen de overweging maken voor een P85D als de ludicrous mode aanwezig is. boven de 100 zit er niet veel verschil meer in de versnelling. Daarnaast kom je met de 90d een stuk verder en zal deze ook sneller superchargen. Al is dat verschil niet zo groot.

Nex gen rear seat zijn toch ook gewoon leverbaar op de 90d?
 
Ik zou alleen de overweging maken voor een P85D als de ludicrous mode aanwezig is. boven de 100 zit er niet veel verschil meer in de versnelling. Daarnaast kom je met de 90d een stuk verder en zal deze ook sneller superchargen. Al is dat verschil niet zo groot.

Nex gen rear seat zijn toch ook gewoon leverbaar op de 90d?
Hey berg,

Bedankt voor de feedback. De eerste next gen seats hadden een zijdelingse rugsteun op de achterbank. Bij nieuwe modellen zitten die er niet meer aan.
 
Hmm okee, je bedoelt niet de 2 losse stoelen achterin? die zijn geloof ik nu niet meer leverbaar
Neen... niet de executive.
Echt 3 zitplaatsen maar de rugsteun bevat uitstulpingen.... die heb je nu niet meer.
http://insideevs.com/wp-content/uploads/2014/10/tesla-seats-2.jpg

- - - Updated - - -

Beste tip die ik je kan geven: ga een keer in beide uitvoeringen rijden. Het zal je opvallen hoe vergelijkbaar de modellen zijn. Maakt niet uit wat je kiest, je hebt een briljante wagen.
Ja je hebt gelijk... het is een luxeprobleem :)
 
Spijtig... ik had graag zoveel mogelijk response gehad op de poll :) Het mag jouw individuele keuze zijn.

Ik heb een P85D maar toen ik die keuze maakte was de context anders. Ben wel tevreden dat ik nog de next gen seats achteraan heb en de sportophanging.

Ik rijd momenteel in een BMW 5 touring waarvan ik wel héél tevreden ben.

Ok, ik stelde de vraag omdat ik wilde weten welk vermogen je gewend bent. Als je vandaag niet meer dan 350 pk hebt, zal je heel tevreden zijn met een 90D.

Gewoon met het VIN naar de SeC gaan? Of bellen?

Lijkt me geen slecht idee dit persoonlijk te gaan vragen. Ik weet echter niet of ze het willen doen. Dat ga je moeten testen. :rolleyes:
Als ze geen details willen geven, kunnen ze ook gewoon bevestigen of de wagen al dan niet ongeval vrij is.

Hoe bedoel je? Die adaptive suspension zit in mijn wish list. Is de sportophanging dan nog iets anders?

Ja, de P85Ds die de eerste 4 maanden (van december 2014 tot ergens april 2015) zijn geproduceerd hebben een andere ophanging dan de huidige generatie. Dat wil niet zeggen dat die beter of slechter is. Het hangt er van af wat je eigen voorkeur geniet maar de eerste generatie heeft een wat stijvere sportophanging. De air springs en sway bars zijn verschillend (P85D (pre/post April) ride performance - Page 16). Ik ben er erg tevreden mee. Sommige mensen vinden de sportophanging te hard.
 
Ik heb een P85D maar toen ik die keuze maakte was de context anders. Ben wel tevreden dat ik nog de next gen seats achteraan heb en de sportophanging.



Ok, ik stelde de vraag omdat ik wilde weten welk vermogen je gewend bent. Als je vandaag niet meer dan 350 pk hebt, zal je heel tevreden zijn met een 90D.



Lijkt me geen slecht idee dit persoonlijk te gaan vragen. Ik weet echter niet of ze het willen doen. Dat ga je moeten testen. :rolleyes:
Als ze geen details willen geven, kunnen ze ook gewoon bevestigen of de wagen al dan niet ongeval vrij is.



Ja, de P85Ds die de eerste 4 maanden (van december 2014 tot ergens april 2015) zijn geproduceerd hebben een andere ophanging dan de huidige generatie. Dat wil niet zeggen dat die beter of slechter is. Het hangt er van af wat je eigen voorkeur geniet maar de eerste generatie heeft een wat stijvere sportophanging. De air springs en sway bars zijn verschillend (P85D (pre/post April) ride performance - Page 16). Ik ben er erg tevreden mee. Sommige mensen vinden de sportophanging te hard.

Bedankt JPET. Ik heb al met een S85 gereden maar nog nooit met een P85D.
Mss moet ik dat eens vragen in Aartselaar.

Mijn 5 is maar een 520D... een S60 was al snel :)