Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade lak. Steenslag?

This site may earn commission on affiliate links.
Zie foto's.

Aan de frunk heb ik al meer dan een jaar lakschade. Volgens Tesla is dit veroorzaakt door steenslag.
Alhoewel ik dit nooit bij andere auto's heb gehad leek mij dit een plausibele uitleg. Echter via andere signalen krijg ik te horen dat dit niet door steenslag kan zijn veroorzaakt.
Onlangs heb ik gezien dat ook aan de achterportier hetzelfde fenomeen zit. Hier kan steenslag nooit de oorzaak van zijn.

Ik heb met Tesla contact opgenomen en ik krijg volgende uitleg:

Steenslag kan wel degelijk een oorzaak zijn in het ontstaan van corrosie onder de laklaag wanneer de anti-corrosie laag beschadigd werd door de impact.

Ervaring leert ons dat de schade op uw portier begonnen kan zijn bij een kleine schade veroorzaakt door het instappen. Beide gevallen zijn jammer genoeg niet gedekt door de lakgarantie.

Lijkt me toch een rare uitleg, zeker voor dit aan het achterportier.

Wie kan me er plausibele en objectieve verklaring geven? Zou dit toch onder de lakgarantie vallen?
 

Attachments

  • PXL_20210826_160846028.jpg
    PXL_20210826_160846028.jpg
    112.8 KB · Views: 180
  • PXL_20210826_160855231.jpg
    PXL_20210826_160855231.jpg
    280.6 KB · Views: 126
Onder voorbehoud dat ik niet alle gegevens heb.

Indien de lak niet bijgewerkt is, dan zou dit echt wel een probleem van verf zijn. Dit zijn gewoon roestplekken onder de verf.
Steenslag laat meestal een klein gaatje::

Nu heb je gewoon een breder beschadigd oppervlakte onder de verf op een grens. Knappe jongen als je kan zeggen dat het steenslag is.
Daarom de vraag of de lak is bijgewerkt?

Hoe dan ook, snel laten oplossen of je probleem wordt groter.


Hoe oud is de auto? heb je nog garantie dan?
 
De auto is van 2016, iets meer dan 5j oud.

De lak is niet behandeld geweest met een lakstift ofzo.
Na levering wagen is er wel een glas coating aangebracht om de lak extra te beschermen. Dit is uitgevoerd door iemand die hier welbekend is op het forum, dus zeker met kennis van zake.

Volgens Tesla is het veroorzaakt door steenslag en is er water gekropen onder de lak wat zich dan telkens verder zet.
Heb al verschillende wagens gehad en altijd veel last gehad van steenslag (veel autostrades) maar nooit heb ik dit probleem gehad. En dit aan de achterportier lijkt me sowieso al onmogelijk dat dit komt door steenslag of beschadiging bij het instappen.

Hoe lang heb je lakgarantie bij Tesla? (edit: volgens website Tesla slechts 12 maanden, dus daar val ik al buiten)
En wat zijn de optie's als zij bij hun standpunt zoals hierboven beschreven staat vasthouden?

In elk geval spreken ze zichzelf al tegen.
Dat op de frunk is door een impact van een steen waardoor de anti-corroslie laag beschadigd werd (dus heftige impact)
En dan dat aan de deur zou zijn bij het instappen (dus amper impact)

Klopt toch iets niet volgens mij aan hun uitleg.
 
De auto is van 2016, iets meer dan 5j oud.

De lak is niet behandeld geweest met een lakstift ofzo.
Na levering wagen is er wel een glas coating aangebracht om de lak extra te beschermen. Dit is uitgevoerd door iemand die hier welbekend is op het forum, dus zeker met kennis van zake.

Volgens Tesla is het veroorzaakt door steenslag en is er water gekropen onder de lak wat zich dan telkens verder zet.
Heb al verschillende wagens gehad en altijd veel last gehad van steenslag (veel autostrades) maar nooit heb ik dit probleem gehad. En dit aan de achterportier lijkt me sowieso al onmogelijk dat dit komt door steenslag of beschadiging bij het instappen.

Hoe lang heb je lakgarantie bij Tesla? (edit: volgens website Tesla slechts 12 maanden, dus daar val ik al buiten)
En wat zijn de optie's als zij bij hun standpunt zoals hierboven beschreven staat vasthouden?

In elk geval spreken ze zichzelf al tegen.
Dat op de frunk is door een impact van een steen waardoor de anti-corroslie laag beschadigd werd (dus heftige impact)
En dan dat aan de deur zou zijn bij het instappen (dus amper impact)

Klopt toch iets niet volgens mij aan hun uitleg.
Wat kost reparatie?
De corrosie kan mijn inziens niet door steenslag zijn. Dan zou de lak wel erg zwak zijn als het op die wijze uitzet. Een expert zou je daar verder mee kunnen helpen. De plek bij de deur is nog meer discutabel.

Wat je kan doen: Aangeven dat een expert er na gekeken heeft die de verwoording van Tesla weerlegt met argumentatie. Daarna verwacht je dat Tesla alsnog de schade herstelt.

Als Tesla daartoe nog steeds niet bereid is, heb je de keuze het zelf te doen of hogerop te zoeken.
Kijkende naar wat reparatie kost, kan je je afvragen of het de moeite waard is. Aan jou de keuze.

Vanuit het forum kan je denk ik weinig meer verwachten. Tenzij dat vele net zoals de eMMC ermee kampen en dan kan je gezamenlijk verder kijken.
 
Ik had een jaar geleden een kleine lakschade (mijn fout).
Ben bij Carglass Carosserie geweest voor expertise en reparatie. Ze mogen ook Teslas behandelen.
 
Apart, ik zou het hoe dan ook laten behandelen. Corrosie lijkt me anders gewoon door te zetten.
Niet bij Aluminium. Zuivere aluminium blinkt (zie je bv als je het doorzaagt). Na corrosie komt er een matte laag op (zie onbehandelde ‘niet nieuwe’ aluminium). Die laag beschermt het aluminium voor verdere corrosie, vandaar dat aluminium niet moet behandeld worden (tenzij om esthetische redenen).
 
  • Informative
Reactions: ramonneke