Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Daar is ie dan en je kunt wel zien dat ik niet bij autovisie werk ;-) Zag net dat filmpje van model 3 in track mode en weet nou hoe dat voelt als ie dwars gaat, de eerste kreeg ik nog gecorrigeerd, de tweede niet meer
http://www.wateenfotos.nl/Asjemenou/MakingscrapofaTeslaModelS.mp4


zoals ik al zei een rigoureuze manier om dit probleem op te lossen:

Oei wat een klap, zou het iets te maken hebben dat je net op de witte streep reed? die zijn altijd gladder. Vraag maar aan Max.
Ik zou bijna zeggen: gelukkig hebben we de foto's nog..... Maar het belangrijkste is dat er niemand gewond is geraakt. We gaan kijken hoe we de camera weer netjes in de 3 krijgen. O, ja kabels en houdertjes is geen probleem.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Goed dat je er zelf zonder kleerscheuren vanaf bent gekomen. Waarom remde (of lifte) je daar eigenlijk Eddy? Je was al bijna de bocht uit. Was het vanwege die andere auto? Bij remmen of liften in een bocht ben je met RWD net iets sneller gezien, geloof ik. Grotere kans dat de achterkant uitbreekt. Met AWD was-ie misschien wel op de weg gebleven. Maar soms doe je tegen een bevroren wegdek weinig, zelfs niet met winterbanden.
 
Goed dat je er zelf zonder kleerscheuren vanaf bent gekomen. Waarom remde (of lifte) je daar eigenlijk Eddy? Je was al bijna de bocht uit. Was het vanwege die andere auto? Bij remmen of liften in een bocht ben je met RWD net iets sneller gezien, geloof ik.
Nou, ik schreef al dat de (achter)wielen een beetje instabiel leken vlak daarvoor (niet te zien op camerabeeld, maar dat voelde ik gewoon) maar dat had ik met afremmen al gecorrigeerd en de slip kwam ook niet door de witte lijn, daar was ik net van af. Dus ik liet m iets terugzakken. Wegdek was vochtig maat zeker niet bevroren of erg nat.
Vroeg me nog wel af of die comfort instelling van het stuur wel zo’n slim idee is, Hij stond op normaal dacht ik. Voor mijn gevoel is bij lagere temperaturen “sport” slimmer. Voel je de slip net iets eerder misschien.
 
Heb zoiets wel eens gehad met een V70 als gevolg van een niet opmerkte lekke band. Op een twee-baans weg in een flauwe bocht naar links. Gelukkig niemand op de andere weghelft en ik ging ook niet zo snel. Kon de wagen weer recht krijgen. Maar filmpje laat zien hoe makkelijk dit mis kan gaan. Je zeilde zo te zien wat naar rechts de bocht uit, corrigeerde dat.. waarna het mis ging. Dit was zonder AP neem ik aan?
Sterkte er mee - altijd vervelend dit soort ervaringen.
 
Heftig van die Model S: http://www.wateenfotos.nl/Asjemenou/MakingscrapofaTeslaModelS.mp4

Overigens vandaag een briefje op de voorruit van de Model S.... iemand is met inparkeren tegen de auto aangereden.
Nog geen tijd genomen om de schade goed te bekijken. De eerste indruk is, dat er niets aan de hand te is.
Wel heel fijn dat de verantwoordelijke ook zijn verantwoordelijkheid neemt en een briefje met telefoon achterlaat.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Daar is ie dan en je kunt wel zien dat ik niet bij autovisie werk ;-) Zag net dat filmpje van model 3 in track mode en weet nou hoe dat voelt als ie dwars gaat, de eerste kreeg ik nog gecorrigeerd, de tweede niet meer
http://www.wateenfotos.nl/Asjemenou/MakingscrapofaTeslaModelS.mp4


zoals ik al zei een rigoureuze manier om dit probleem op te lossen:

Sterkte met de afhandeling en gelukkig alleen maar blikschade en misschien een deuk in je ego maar ook die heelt wel weer.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Heftig van die Model S: http://www.wateenfotos.nl/Asjemenou/MakingscrapofaTeslaModelS.mp4

Overigens vandaag een briefje op de voorruit van de Model S.... iemand is met inparkeren tegen de auto aangereden.
Nog geen tijd genomen om de schade goed te bekijken. De eerste indruk is, dat er niets aan de hand te is.
Wel heel fijn dat de verantwoordelijke ook zijn verantwoordelijkheid neemt en een briefje met telefoon achterlaat.

Inderdaad fijn...

Ik heb het al twee keer gehad zonder briefje.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
In de laatste foto lijkt wel de achterwiel vering hoog te staan.
Nu je het zegt: Klopt, na het ongeval stond de achterkant (zeker 20 cm) hoger maar door de klap was de achterkant ook onder de vangrail klemgeraakt, hij schoot een eind omhoog toen de Berger hem lostrok. Dus of dat het gevolg of de oorzaak was? Ik zal het nooit weten maar tesla misschien wel. Zal het nog eens aankaarten, bedankt!
Heb zoiets wel eens gehad met een V70 als gevolg van een niet opmerkte lekke band. Op een twee-baans weg in een flauwe bocht naar links. Gelukkig niemand op de andere weghelft en ik ging ook niet zo snel. Kon de wagen weer recht krijgen. Maar filmpje laat zien hoe makkelijk dit mis kan gaan. Je zeilde zo te zien wat naar rechts de bocht uit, corrigeerde dat.. waarna het mis ging. Dit was zonder AP neem ik aan?
Sterkte er mee - altijd vervelend dit soort ervaringen.
Geen AP (Classic) Banden waren nu nog hard (vandaag de auto voor t laatst gezien:()
 
Last edited:
  • Like
Reactions: nico180
Voor 4,5 Achter 3 ( vervanging was vandaag gepland voor de wintersport)
Winterbanden met 4 mm of minder moeten worden vervangen. Sowieso doen winterbanden onder 4 mm profiel in sneeuw vrijwel niks. In Nederland is het nog belangrijker om winterbanden onder 4 mm te vervangen. Winterbanden hebben meer fijne lamellen maar minder grote afvoerrillen voor water op het wegdek. Winterbanden, zeker onze brede sloffen, zijn flink gevoeliger voor aquaplaning.

Het natte wegdek heeft jouw redelijk versleten achterbanden waarschijnlijk laten aquaplaneren. Je beschreef dat je wat instabiliteit voelde. Je voorwielen met iets meer profiel hebben het water nog net kunnen afvoeren.
Een achterwielslip wordt in de hand gewerkt door de 'regen'. Is je accu warm en je laat het 'gas' los dan remt de S met rond 70 kW. Het ABS zal dat snel corrigeren, maar als de slip is ingezet dan is het te laat.

Op de snelweg, zeker met glad en regenachtig weer, is mijn advies dan ook om de mate van regen te verlagen van standaard naar matig.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Winterbanden met 4 mm of minder moeten worden vervangen. Sowieso doen winterbanden onder 4 mm profiel in sneeuw vrijwel niks. In Nederland is het nog belangrijker om winterbanden onder 4 mm te vervangen. Winterbanden hebben meer fijne lamellen maar minder grote afvoerrillen voor water op het wegdek. Winterbanden, zeker onze brede sloffen, zijn flink gevoeliger voor aquaplaning.

Het natte wegdek heeft jouw redelijk versleten achterbanden waarschijnlijk laten aquaplaneren. Je beschreef dat je wat instabiliteit voelde. Je voorwielen met iets meer profiel hebben het water nog net kunnen afvoeren.
Een achterwielslip wordt in de hand gewerkt door de 'regen'. Is je accu warm en je laat het 'gas' los dan remt de S met rond 70 kW. Het ABS zal dat snel corrigeren, maar als de slip is ingezet dan is het te laat.

Op de snelweg, zeker met glad en regenachtig weer, is mijn advies dan ook om de mate van regen te verlagen van standaard naar matig.
Er stond absoluut geen water op de weg Wim. Deze was vochtig van regen van een uur eerder. Echt geen aquaplaning maar je tip van minder re-gen (voor de duidelijkheid met -) vind ik wel een goede. En ik weet vrij zeker dat met 4 of 5 mm hetzelfde was gebeurd. Bij sneeuw gaat regen bij mij altijd naar een vergevender instelling!
 
Er stond absoluut geen water op de weg Wim. Deze was vochtig van regen van een uur eerder. Echt geen aquaplaning maar je tip van minder re-gen (voor de duidelijkheid met -) vind ik wel een goede. En ik weet vrij zeker dat met 4 of 5 mm hetzelfde was gebeurd. Bij sneeuw gaat regen bij mij altijd naar een vergevender instelling!
Er hoeft voor aquaplaning geen massief water op de weg te staan.
Op wegen zonder of met vroege versies van ZOAB (zeer open asfalt beton) wordt regenwater dat zich in holtes in het wegdek ophoudt, door het rubber van de banden omhoog gewerkt. Vervolgens wordt dat door de fijne lamellen van de winterbanden niet goed afgevoerd. Gevolg, een grotere kans op slippen.
In het filmpje zie je tijdens de slip op de vluchtstrook grote hoeveelheden water opgeworpen worden. De rijbaan lijkt droger maar is dat nauwelijks.
Als laatste oorzaak is je snelheid een factor. Die is met 113 km/h in een bocht met bijna versleten winterbanden achter en een vochtige weg, behoorlijk hoog. Alles overziende heeft de 're-gen' je tenslotte de das omgedaan.
Lees hier overigens geen verwijt in, ik probeer de oorzaak te achterhalen. Een auto 'breekt niet zomaar uit'.
 
Er stond absoluut geen water op de weg Wim. Deze was vochtig van regen van een uur eerder. Echt geen aquaplaning maar je tip van minder re-gen (voor de duidelijkheid met -) vind ik wel een goede. En ik weet vrij zeker dat met 4 of 5 mm hetzelfde was gebeurd. Bij sneeuw gaat regen bij mij altijd naar een vergevender instelling!

Maar wat is volgens jou dan de reden dat ' tzo mis ging? Ik heb 't filmpje gezien maar er gebeurt echt niets bijzonders en ineens is alle grip weg. Ik ben eigenlijk nogal verbaast dat het ineens zo mis gaat.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Winterbanden met 4 mm of minder moeten worden vervangen. Sowieso doen winterbanden onder 4 mm profiel in sneeuw vrijwel niks. In Nederland is het nog belangrijker om winterbanden onder 4 mm te vervangen. Winterbanden hebben meer fijne lamellen maar minder grote afvoerrillen voor water op het wegdek. Winterbanden, zeker onze brede sloffen, zijn flink gevoeliger voor aquaplaning.

Het natte wegdek heeft jouw redelijk versleten achterbanden waarschijnlijk laten aquaplaneren. Je beschreef dat je wat instabiliteit voelde. Je voorwielen met iets meer profiel hebben het water nog net kunnen afvoeren.
Een achterwielslip wordt in de hand gewerkt door de 'regen'. Is je accu warm en je laat het 'gas' los dan remt de S met rond 70 kW. Het ABS zal dat snel corrigeren, maar als de slip is ingezet dan is het te laat.

Op de snelweg, zeker met glad en regenachtig weer, is mijn advies dan ook om de mate van regen te verlagen van standaard naar matig.

Volgens de ANWB is er niets mis met profiel onder de 4mm Wat is een winterband - ANWB

“In Nederland geldt een minimale profieldiepte voor alle banden van 1,6mm. Rijden op sneeuw kan ook met minder dan 4 mm profieldiepte nog goed gaan”

Zeker met een zware tesla, ga je niet snel aquaplanen. Tenzij er olie op de weg ligt oid.

Wellicht dat het met een 4wd goed was gegaan. Ben benieuwd naar de oorzaak, en zo’n filmpje zet je toch goed weer goed op scherp.
 
Nu je het zegt: Klopt, na het ongeval stond de achterkant (zeker 20 cm) hoger maar door de klap was de achterkant ook onder de vangrail klemgeraakt, hij schoot een eind omhoog toen de Berger hem lostrok. Dus of dat het gevolg of de oorzaak was? Ik zal het nooit weten maar tesla misschien wel. Zal het nog eens aankaarten, bedankt!

Geen AP (Classic) Banden waren nu nog hard (vandaag de auto voor t laatst gezien:()

Ik gok dat de auto naar beneden gedrukt onder de vangrail zat. De niveauregeling gaat dan tevergeefs proberen de auto omhoog te drukken.
Deze gaat net zo lang de druk opvoeren totdat de hoogte is bereikt of de overdrukbeveiliging in werking komt. Toen de berger hem er onder vandaan trok schoot hij uiteraard ineens wel omhoog en omdat de auto toen waarschijnlijk uit stond past hij de vering niet meer aan en blijft in de hoogste stand staan.

Wanneer je de auto hebt opgekrikt dan moet je deze in de Jack stand hebben gezet om te voorkomen dat de vering dit probeert te compenseren.
Dit lijkt dan ook eerder een gevolg en geen oorzaak van te zijn.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy