Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben een wieldop kwijt….
Kan zijn dat gebeurd is met door een plas te rijden, maar heb niks gemerkt.

Zitten die er los op of zo? (Gemini 19’)
Zitten er inderdaad gewoon opgeklikt. Maar echt wel stevig, mits correct gemonteerd. Ik heb twee velgen beschadigd tegen een wegafscheiding op de Autobahn, maar de doppen zaten er nog gewoon op. Wel beschadigd, maar niet er vanaf gegaan.

Gewoon te koop bij Tesla: https://shop.tesla.com/nl_nl/product/gemini-wieldop-voor-model-y
en op Marktplaats vast ook te vinden.
 
Niels A:" Ik moet wel nog drie maanden wachten op een nieuw logo op de achterklep.. Is de hersteller vergeten samen te bestellen met de deur dus. Een putje in de kraag van de achterklep is ook hersteld, dus klep moest gespoten worden, vandaar het verwijderde logo."


Als mijn zwarte Y later dit jaar komt, dan haal ik het logo er af en plaats a la de HL de letters Tesla...
 
  • Like
Reactions: NielsA
Als mijn zwarte Y later dit jaar komt, dan haal ik het logo er af en plaats a la de HL de letters Tesla...
Daar dacht ik ook aan maar dat zal mijn collega vast ordi vinden.. 😉 Haha.. Nee, ik wil geen herstelwerkzaamheden moeten doen bij het inleveren van de auto einde lease. Zal misschien loslopen maar zo gecharmeerd van die letters ben ik ook weer niet dus ik laat het maar zo.
 
Ik heb de onderste wel, maar niet de 'mismatch' melding. Heb inmiddels ook al software update(s) gehad, maar probleem is nog niet opgelost.
Vanmorgen is mijn kapotte klimaatcontrole hersteld door Tesla mobile service. Ondanks dat ik alle informatie in de chat reeds had verstrekt, bleek dat de monteur nog niet bekend was met de historie. Of hij heeft geen tijd gehad om het dossier te lezen, of hij had geen volledige toegang. Doorgaans lepel ik alles wat ik weet nog even op ter informatie, maar had daar dit keer geen tijd voor. Op een of andere manier bemerkte hij dat de voorruit mogelijk vervangen was, en vroeg mij dat ter bevestiging. Als hij het zelf niet had ontdekt, had hij deze info dus niet uit het dossier gehaald of kunnen halen en er niet op kunnen handelen. Althans, dan had hij zelf zeer waarschijnlijk ontdekt dat de firmware update (ik liep blijkbaar achter) het probleem niet zou hebben verholpen en het zeer waarschijnlijk een hardware probleem is. Die reparatie volgorde wordt niet voor niets aangehouden, maar het is toch niet goed dat de monteur niet volledig geïnformeerd was. Data hebben is één, het gebruiken in een bedrijfsproces is twee. Maar zoals gezegd, wellicht had de monteur zich niet kunnen inlezen of er overheen gelezen.

Vervanging van de sensor bleek uiteindelijk nodig te zijn, zoals mijn verwachting al was. De monteur vertelde me dat de sensor niet of heel moeilijk uit de sensor module (zwarte box achter spiegel waar ondermeer de forward facing AP camera's zitten) te halen is zonder beschadigd te raken. Hergebruik is eigenlijk onmogelijk. Carglass heeft mijn gebarsten ruit vervangen met een Fayao aftermarket model (non-OEM/OEE) waar de sensor module niet bijgeleverd wordt en de oude module dus overgezet moet worden. Bij OEM/OEE ruiten wordt de module bijgeleverd gaf de monteur aan. Mijn verwachting is dus dat er meer mensen klimaatcontrole issues zullen hebben na vervanging van de voorruit met een non-OEM/OEE exemplaar. Het feit dat Carglass moeite had om een correcte nieuwe ruit te bestellen en ik dus een keer voor niks op de stoep stond, is nu ook te verklaren: niet simpel een kwestie van een productnummer aflezen en bestellen bij Tesla dus. Ik heb de leasemaatschappij hiervan op de hoogte gebracht. Die gaven aan ook ontevreden klanten te hebben na reparatie door Tesla zelf, maar met bovenstaande niet bekend te zijn. Ze zouden het in onderzoek nemen. Voor wat het waard is. Kwestie van turven hoeveel klanten er na een Carglass voorruit reparatie ook naar Tesla moeten met met klimaatcontrole problemen zeg ik.

Maar goed, blij dat de klimaatcontrole hersteld is voor mijn autovakantie. Wederom zeer tevreden over de Tesla mobile service. Niet zo blij met de oorzaak van het probleem en geen OEM/OEE voorruit.

Edit: wat betreft hergebruik van de temperatuur en luchtvochtigheidssensor vond ik deze interessante link. Even snel bekeken, maar lijkt me zeer foutgevoelige procedure.
 
Last edited:
Carglass heeft mijn gebarsten ruit vervangen met een Fayao aftermarket model (non-OEM/OEE)
Las online het een en ander online over aftermarket ruiten met veel issues zoals bijvoorbeeld vervormingen en ja hoor... Net boven mijn lijn van zicht (gelukkig..) zit een vervorming in de ruit die de buitenwereld er uit doet zien alsof ik in de spiegel van een goedkoop speeltje van mijn dochter kijk..

Nou kan ik je niet vertellen of mijn originele ruit dit niet had, maar het is me niet opgevallen in ieder geval. Ben benieuwd of er hier mensen zijn die dit probleem ook hebben met hun OEM ruit.

Edit: Er is in ieder geval een forumlid met dezelfde ervaring geweest: Schade topic
 
Last edited: