Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mijn eigen model S weer terug. Fijn hoor! Gelukkig had ik de afgelopen week een loaner van Tesla, dat scheelde een hoop misère.
Daardoor wel een vergelijking kunnen maken van mijn classis 85 en de meer recente (nieuwe) 85 loaner. Dit viel me op:

adaptive cruise control:
Leuk om eens mee te spreken, maar ik zou hem er niet in willen hebben:
- werkt niet boven 150 km/h;
- stimuleert niet om tussen inhaalacties door naar rechts te gaan. Als je voorganger dat namelijk niet ook doet, begint hij te accelereren en haalt je je voorganger rechts in;
- acceleratie na inhalen achter een voorligger aan gaat te langzaam, daardoor onstaat een gat waar anderen soms in schieten.
Al met al te vaak situaties waarin het gedrag ongewenst is, waardoor ik hem in praktijk zelden zal gebruiken.

Koeling:
Ik merkte dat de koeling van de auto (ventilator in de buurt van de frunk) veel sneller aan slaat dan bij mij. Bij mij alleen bij extreme hitte of tijdens supercharging. Bij de loaner gebeurde het regelmatig dat de fan flink stond te blazen als ik van de snelweg af kwam. Best veel geluid dan bij de stoplichten. Geen idee waarom dat bij die van mij niet gebeurt. Wel blij mee.

Dashboard afwerking:
Ik raad af om voor de piano black afwerking te kiezen. Reflecteert ernorm, waardoor je spiegelingen van beelden via je rechter zijruit op het dashboard ziet. Leidt af en is hinderlijk.

Normale vering (geen luchtvering):
viel me alles mee. Ik blijf het fijn vinden om de hoogte te kunnen instellen, maar qua comfort is dit niet slecht. In snelle links/rechts combinaties voel je dat hij wat meer uit de veren komt, maar dat zul je in dagelijks gebruik niet heel vaak meemaken. Mocht je geld bij aanschaf willen besparen dan kun je overwegen deze optie weg te laten.

Metalen dak:
Het grote voordeel is dat het stiller is dan een panodak. In mijn auto begint het dak bij 180 ineens flink veel geluid te maken, en dat is bij een metalen dak niet het geval. Fijn dus als je veel in Duitsland rijdt. In NL ben ik eigenlijk wel blij met het geluid omdat het me waarschuwt als het écht te hard gaat....

Al met al gelukkig dus een bevestiging dat ik de juiste keuzes heb gemaakt bij bestelling van mijn auto :)
Als ik dit zo lees ben ik na 15 dagen in een franse loaner te hebben gereden zooooooo blij dat ik eigen classic Tessie op mag halen......:biggrin:
 
Metalen dak:
Het grote voordeel is dat het stiller is dan een panodak. In mijn auto begint het dak bij 180 ineens flink veel geluid te maken, en dat is bij een metalen dak niet het geval. Fijn dus als je veel in Duitsland rijdt. In NL ben ik eigenlijk wel blij met het geluid omdat het me waarschuwt als het écht te hard gaat....
Dit probleem herken ik. Komt volgens mij omdat de afdichtrubbers gaan lekken dan. Zou zelf de volgende keer ook wel een dicht dak willen, helaas moet je dan om de optie om dakdragers te kunnen gebruiken missen. Niet dat ik ze ooit al gebruikt heb, ze liggen nog in de originele verpakking in de garage, maar ik wordt nu eenmaal niet graag beperkt...
 
adaptive cruise control:
Leuk om eens mee te spreken, maar ik zou hem er niet in willen hebben:
- werkt niet boven 150 km/h;
- stimuleert niet om tussen inhaalacties door naar rechts te gaan. Als je voorganger dat namelijk niet ook doet, begint hij te accelereren en haalt je je voorganger rechts in;
- acceleratie na inhalen achter een voorligger aan gaat te langzaam, daardoor onstaat een gat waar anderen soms in schieten.
Al met al te vaak situaties waarin het gedrag ongewenst is, waardoor ik hem in praktijk zelden zal gebruiken.

Heeft het eerste punt niet te maken met dat je maximaal 7 auto's aan ruimte kunt aanhouden tov je voorligger? Dat zou mogelijk te weinig ruimte zijn om bij 150+km/u nog op tijd te stoppen?

Tweede punt is volgens mij niet van toepassing, omdat je blijkbaar harder wilt rijden dan je voorganger. Dan is het logisch dat de auto rechts inhaalt als je naar rechts gaat. Immers is de baan dan vrij. Volgens mij is het dan de bedoeling om of je snelheid opnieuw op te geven of achter je voorligger aan te blijven gaan tot je hem kan inhalen of hij/zij dezelfde snelheid gaat rijden. Of begrijp ik de situatie niet goed?

Derde punt heeft denk ik ook te maken met veilige afstand houden en niet te schokkerig accelereren en afremmen. Iemand anders hier ervaring mee?
 
Ik gebruik hem ook niet op hoge snelheden, maar *konstant* in de file. Kan je ondertussen emails doen op telefoon etc.

Ik was zooo teleurgesteld toen de classic niet kon worden geretrofit met de TACC. Na jarenlang dagelijks gebruik in de Mercedes miste ik m toch echt. Dus op de gunstige $ koers een nieuwe MS besteld. Nu ik daar al in rijdt gebruik m nauwelijks, vergeet het steeds om aan te zetten. Er is niks op aan te merken qua werking ten opzichte van wat ik gewend was, maar regeneratief remmen helpt ook al en telkens weer het actieve genoegen van flitsend inhalen maken de TACC kennelijk misbaar :tongue:
 
loaner

ik mag momenteel ook al een week in een loaner rijden. mijn p85sig heeft zijn 45000 km beurt en wat kleine puntjes:)

ik rijd nu in een hagelnieuwe 70d
dingen die mij opvallen

- veel zuiniger (is dan ook dual en natuurlijk 19 inch) maar dat scheelt zomaar 15 tot 20 %
- stiller in alle opzicht
- beter ruitenwisser sproeier (nevel inplaats van die 4 straaltjes)
- veeeeel beter stoelen
- waarschuwing dode hoek (heeft me vandaag gered anders had ik hem in de prak gereden )
- algehele kwaliteit is beter heb ik de indruk
- andere stuurbekrachtiging veel gevoellozer
- andere rembekrachtiging geen oordeel
- geen pano dak is echt veel rustiger

- mist wel snelheid had me al bijna vergist met inhalen
- geen mooie sig rood
- geen luchtvering is toch echt wel fijn

wat ik wel erg vind is dat we ook hier al over een classic spreken terwijl de auto's nog geen 2 jaar oud zijn! we gaan bijna spreken van een wegwerp auto! dit zie je ook bij inruil!
heb navraag gedaan en kreeg niet veel terug van tesla! ik ga dit bedrag niet op het forum noemen maar schrok er wel van! vraag waarom antwoord simpel! de 70 d waar je in rijd is ook goedkoper geworden en beter als jouw p85!
 
Ik was zooo teleurgesteld toen de classic niet kon worden geretrofit met de TACC. Na jarenlang dagelijks gebruik in de Mercedes miste ik m toch echt. Dus op de gunstige $ koers een nieuwe MS besteld. Nu ik daar al in rijdt gebruik m nauwelijks, vergeet het steeds om aan te zetten. Er is niks op aan te merken qua werking ten opzichte van wat ik gewend was, maar regeneratief remmen helpt ook al en telkens weer het actieve genoegen van flitsend inhalen maken de TACC kennelijk misbaar :tongue:
Ach, elk excuus is toch prima om te upgraden :)
 
Even opnieuw een pluim voor Tesla, en wat roalercoaster emoties met de auto...

Zowat een maand geleden reed iemand mij linksachter aan, gelukkig kreeg ik een loaner om een bruidegom op tijd bij z' bruid te krijgen
Voor mij was het wel belangrijk dat mijn auto op tijd gerepareerd ging zijn voor onze vakantie naar Noorwegen. En dat is op de valreep gelukt: vrijdagavond is de auto thuis afgeleverd; zaterdag moest ik nog werken, 's avonds inpakken en zondag vroeg doorrrijden om op tijd de ferry tussen Denemarken en Noorwegen te halen. Vrijdag was ik nog even een andere schuko in aartselaar gaan halen omdat de classic bak niet zomaar in ieder stopcontact past. Zaterdagavond om 21:30 toch maar even testen of die werkt, maar mijn kabel was nergens te vinden
Gelukkig kon ik iemand van het carrosserie bedrijf in Hofstade bereiken die me verzekerde dat zij de kabel niet hadden maar wel bereid was om even te gaan kijken en zelfs hun eigen kabel mee te geven zodat ik toch op reis kon vertrekken, geweldige service!
Een uurtje later ben ik bij die man thuis mijn eigen kabel gaan oppikken (die lag er toch). Dus kon ik goed opladen om 's ochtends te vertrekken.
Een heel stuk van de rit verliep perfect, echter nog voor Hamburg werd het duidelijk dat er toch nog iets scheelde aan de auto; bij versnellen trok die helemaal naar links weg. Tesla service verschillende keren aan de lijn gehad, maar aangezien het zondag was kon ik niet in Hamburg sec of later Aarhus sec terecht. Verschillende tests gedaan en besloten toch maar voorzichtig door te rijden en een afspraak voor maandag in Stavanger sec.
We zijn op een zondag vertrokken, ik dacht dat er dan minder verkeer aan de sucs ging zijn, maar nee hoor, het was regelmatig aanschuiven en we kwamen geregeld dezelfde mensen tegen. Voordeel van voorzichtig te moeten rijden was dat we daardoor enkele Sucs konden overslaan, het werd wel spannend maar we hadden nog een kwartier over om de ferry te halen Misschien klopt het dat sneller rijden en meer laden uiteindelijk sneller is dan zuinig en langer rijden; mijn ervaring is dat dat niet het geval is als je niet kan doorrijden vanwege files en te weinig geladen hebt om de volgende suc te halen, en ook niet als een hoop scandinaviers op terugreis zijn en ook willen laden...
Maandag dan naar het service center in Stavanger gereden. Daar was ik eerst wat ontgoocheld in een a-typisch tesla onthaal; na een tiental minuten wachten waarbij een kerel nog steeds achterover in z'n bureaustoel hing, heb ik hem toch maar zelf aangesproken, en z'n body language was duidelijk van "stoor me niet". Ze waren blijkbaar nog niet op de hoogte van m'n dossier dat de dag ervoor aangemaakt was niettegenstaande de afspraak zeker was gemaakt door tesla centraal. Hij vroeg of ik eventueel m'n vin nummer herinnerde;gelukkig was mijn familie erbij want ik stond al een beetje op ontploffen.
Ik ben dan maar even gaan wandelen, terwijl een technieker een testrit ging doen. Die was snel terug en zag wat witjes, ik had hem nochtans verwittigd dat als je de auto op z'n staart trapt, hij makkelijk een kleine meter naar links wipt.
Auto op de brug, en dan bleek een bout van de ophanging verkeerd gemonteerd...
Eerst mocht ik zelf niet naar mijn eigen auto kijken, en hebben ze me buiten gezet en de poort dichtgedaan , maar dan is een andere technieker me er toch bij komen halen om te tonen wat er mis was. Zeer sympatieke man, amerikaan, ex militair, geboren in zuid Africa en gehuwd met een Belgische; die sprak zelfs prima nederlands! Hij was bij de eerste 5 mensen in Tilburg, en heeft daar zelf onze auto ineen gevezen. ik herkende dan terug de echte Tesla spirit: ok, we weten wat er is, we kunnen niks garanderen maar we jump to it and get it fixed.
Vandaag hadden wij een trektocht naar de preekstoel gepland; fantastische rots, 600 meter recht boven een fjord. Dus geven ze mij een loaner om dat deel van de reis verder te kunnen zetten, tegen dinsdagavond gingen ze dan zeker weten hoever het staat met mijn auto. En ja hoor, een P85D.
De man die me eerst op de zenuwen werkte wou dat goed maken, zei me dat ik toch niet binnenmocht en ging zelf onze bagage van 5 voor 2 weken overladen. Na zo'n 2 minuten stond hij daar terug en zei dat ik toch binnen mocht in de service ruimte en of ik niet zelf wilde overladen...
De berg oprijden met eem P85D is toch wel een ongelooflijk andere verhaal dan de classic, los van de betere zetels, afwerking edm. Wat een fun!
Ondertussen een telefoontje gekregen dat mijn auto hersteld is en met de vraag of ik hem morgen wil oppikken wanneer het me uitkomt. Heb nog even getwijfeld om te vragen of ze hem niet naar Oslo konden brengen waar ik hem dan binnen 2 weken wel ruil,...maar ik geef het toe, zo zit ik ook niet ineen...
Morgen zal ik blij zijn mijn eigen auto terug te hebben.
Sorry voor het lange verhaal, maar al bij al toch weer een fantastische service van Tesla!!!
 
Spannend verhaal... 15' voor tijd op die afstand naar de ferry.... brrrr....

De man die me eerst op de zenuwen werkte wou dat goed maken, zei me dat ik toch niet binnenmocht en ging zelf onze bagage van 5 voor 2 weken overladen. Na zo'n 2 minuten stond hij daar terug en zei dat ik toch binnen mocht in de service ruimte en of ik niet zelf wilde overladen...

Toch grappig hoe zelfs een norse noor ineens heel flexibel kan worden in een mum van tijd...
 
Ik moest laatst even de rijhoogte aanpassen om veilig over een verhoog te rijden. Toen ik hem weer wou verlagen kreeg ik de melding "kan niet verlagen, neem contact op met het SeC". Lichtjes in paniek gebeld en het advies gekregen om de auto volledig af te zetten, 2 minuten stil te zitten (?) en opnieuw te starten. En ja hoor, hij kwam weer naar beneden! ;-)

Blijkbaar zou het gaan over een gekend communicatie probleem tussen enkele onderdelen.
 
Ik moest laatst even de rijhoogte aanpassen om veilig over een verhoog te rijden. Toen ik hem weer wou verlagen kreeg ik de melding "kan niet verlagen, neem contact op met het SeC". Lichtjes in paniek gebeld en het advies gekregen om de auto volledig af te zetten, 2 minuten stil te zitten (?) en opnieuw te starten. En ja hoor, hij kwam weer naar beneden! ;-)

Blijkbaar zou het gaan over een gekend communicatie probleem tussen enkele onderdelen.
Ja, heb precies hetzelfde gehad. Blijkbaar is soms de communicatie met de hoogteregeling verstoord. En ja, dan zet je 'm uit en weer aan, zoals elke andere computer...