Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, dat lijkt me eigenlijk wel de eenvoudigste optie. Ik heb een ideetje, ga dat van de week uitproberen. (Sorry Xfrank, nog even wachten..)
Ter lering en vermaak eerst een heel licht geval van openspringend frunkje... en wat andere foto's..
Hieronder de Leaf laadklep die opensprong op de snelweg nadat hij niet goed gesloten was door een fransman die onze Leaf bij een Auchan alvast / behulpzaam (grrrr ) van de snellader ( Merk DBT daar kan dat bij ) had afgekoppeld. Zal zo'n 5 min geduurd hebben voor hij opensprong. Dit voor de categorie LOL De Leaf klep kan dit dus aan!
Leaf.Lklep.Opengesprongen.jpg

En ( in afwachting van onze M3 die wellicht dezelfde frunk sluiting heeft als de MS ) als vergelijk de puur mechanische proven technology die Nissan ( en wie al niet... ) nu op de Leaf gebruikt en de elektromech. versie van de Leaf laadklep.
Leaf.Mklep.jpg Leaf.Laadklep.jpg
 
  • Like
Reactions: FranT
De Classic haken:
View attachment 267573
Die knop links onder ontgrendelt een van de twee haken uit het voorste gat (zie ik net ook pas voor het eerst).
View attachment 267574
Ik las net op een Amerikaans forum dat die handmatige ontgrendeling inderdaad vrij verborgen is, maar handig kan zijn als door de vorst de elektromechanisme ontgrendeling blijft hangen.
Ebullio, werkt het echter ook als een windhaak, in de zin dat je hem altijd moet gebruiken om de klep los te krijgen? Ik denk het eigenlijk niet als je het nu net pas ziet (?)
 
Ik las net op een Amerikaans forum dat die handmatige ontgrendeling inderdaad vrij verborgen is, maar handig kan zijn als door de vorst de elektromechanisme ontgrendeling blijft hangen.
Ebullio, werkt het echter ook als een windhaak, in de zin dat je hem altijd moet gebruiken om de klep los te krijgen? Ik denk het eigenlijk niet als je het nu net pas ziet (?)
Geen idee waar hij voor is,
Als ik die knop indruk schuift 1 van de 2 haken uit het voorste gat weg.
Die 2 haken schuiven langs elkaar dicht, hoop dat dit nog te begrijpen is.
 
IMG_2484.JPG IMG_2485.JPG Ja ik begrijp het, dat zijn de twee grendels of latches, die deels onafhankelijk werken. De post-facelift heeft (zag ook ik net pas) ook een (mooi verlicht) knopje aan de binnenkant van de frunk, waarmee de latches zijn te bedienen.

Update: Net is de Model S met SFRS weer thuis afgeleverd door SC Arnhem, en, moet zeggen, toch wel weer heel blij om hem te zien.

Gelijk wat proefjes met de frunk gedaan en dit zijn de voorlopige resultaten:

A. Duw je de klep langzaam dicht, dan verdwijnt het 'frunk open' pictogram uit het dashboard, net vóórdat de grendels hebben vastgegrepen. Het systeem geeft daarmee op dat moment onterecht aan dat de frunk 'dicht & locked' is.
Dit is hoogstwaarschijnlijk alleen theoretisch een probleem, omdat door de veerkracht van de rubbers de frunk gewoon weer open gaat indien niet vergrendeld (tot op een ruime kier). De kans dat je op die manier onterecht constateert dat de boel veilig dicht is zo goed als nihil. Maar desondanks even goed aandrukken tot je de 'bump'stop raakt, en dan terug laten veren geeft (mij) wat meer zekerheid.

B. Unlockt men de frunk met de dashboardbediening en laat je de frunk in de 'kier stand' (wat in andere auto's de windhaak-stand is), dan kan je de frunk toch locken door het slot-pictogram op het dashboard te gebruiken.
Hij vergrendelt dan daadwerkelijk in de windhaak-stand: dit is blijkbaar de tweede grendel die Ebullio zag.

Ook wel logisch dat alleen deze tweede grendel bediend wordt door het knopje in de frunk - zonder ruime kier kom je daar anders niet bij. Het 'frunk-open' pictogram blijft tegelijkertijd op 'open' maar wel 'locked', opvallend genoeg.

C. Gebruik je in een volledig gesloten positie de 'frunk unlock' functie, dan gaan beide grendels tegelijkertijd open. De logica lijkt niet helemaal te snappen nog..

Of dit alles iets te maken heeft met het spontaan open gaan van de frunk in ons geval valt niet te zeggen

Een extra beveiliging wordt iets lastiger dan verwacht, gezien de beperkte ruimte en het gebrek aan stevige ankerpunten. Je wil ook niet gelijk gaan boren in het chassis. Wordt aan gewerkt..
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: simonsmidt
View attachment 267734 View attachment 267730 Ja ik begrijp het, dat zijn de twee grendels of latches, die deels onafhankelijk werken. De post-facelift heeft (zag ook ik net pas) ook een (mooi verlicht) knopje aan de binnenkant van de frunk, waarmee de latches zijn te bedienen.

Update: Net is de Model S met SFRS weer thuis afgeleverd door SC Arnhem, en, moet zeggen, toch wel weer heel blij om hem te zien.

Gelijk wat proefjes met de frunk gedaan en dit zijn de voorlopige resultaten:

A. Duw je de klep langzaam dicht, dan verdwijnt het 'frunk open' pictogram uit het dashboard, net vóórdat de grendels hebben vastgegrepen. Het systeem geeft daarmee op dat moment onterecht aan dat de frunk 'dicht & locked' is.
Dit is hoogstwaarschijnlijk alleen theoretisch een probleem, omdat door de veerkracht van de rubbers de frunk gewoon weer open gaat indien niet vergrendeld (tot op een ruime kier). De kans dat je op die manier onterecht constateert dat de boel veilig dicht is zo goed als nihil. Maar desondanks even goed aandrukken tot je de 'bump'stop raakt, en dan terug laten veren geeft (mij) wat meer zekerheid.

B. Unlockt men de frunk met de dashboardbediening en laat je de frunk in de 'kier stand' (wat in andere auto's de windhaak-stand is), dan kan je de frunk toch locken door het slot-pictogram op het dashboard te gebruiken.
Hij vergrendelt dan daadwerkelijk in de windhaak-stand: dit is blijkbaar de tweede grendel die Ebullio zag.

Ook wel logisch dat alleen deze tweede grendel bediend wordt door het knopje in de frunk - zonder ruime kier kom je daar anders niet bij. Het 'frunk-open' pictogram blijft tegelijkertijd op 'open' maar wel 'locked', opvallend genoeg.

C. Gebruik je in een volledig gesloten positie de 'frunk unlock' functie, dan gaan beide grendels tegelijkertijd open. De logica lijkt niet helemaal te snappen nog..

Of dit alles iets te maken heeft met het spontaan open gaan van de frunk in ons geval valt niet te zeggen

Een extra beveiliging wordt iets lastiger dan verwacht, gezien de beperkte ruimte en het gebrek aan stevige ankerpunten. Je wil ook niet gelijk gaan boren in het chassis. Wordt aan gewerkt..
Dat verlichte knopje om te unlocken had de Classic ook al, was dacht ik verplicht in de US
 
View attachment 267734 View attachment 267730 Ja ik begrijp het, dat zijn de twee grendels of latches, die deels onafhankelijk werken. De post-facelift heeft (zag ook ik net pas) ook een (mooi verlicht) knopje aan de binnenkant van de frunk, waarmee de latches zijn te bedienen.

Update: Net is de Model S met SFRS weer thuis afgeleverd door SC Arnhem, en, moet zeggen, toch wel weer heel blij om hem te zien.

...

Een extra beveiliging wordt iets lastiger dan verwacht, gezien de beperkte ruimte en het gebrek aan stevige ankerpunten. Je wil ook niet gelijk gaan boren in het chassis. Wordt aan gewerkt..

De extra beveiliging is gerealiseerd en bestaat uit een fitness-elastiek (trekkracht 15 kg) en drie ruitensproeier jerrycans. Het elastiek gaat door de beugel en door de handvatten van de jerrycans, die in de frunk liggen.
Bij het 'installeren' is het op spanning brengen een beetje pielen, maar daarna is er een duidelijk voelbare extra naar beneden gerichte trekkracht (ik schat zo'n 5 kg) bij het openen van de frunk. Het elastiek is dun genoeg om geen hinder te veroorzaken voor het bestaande mechaniek.

Volgens wat berekeningen met een winddruk toolbox zou dit genoeg zijn om een vergelijkbaar oppervlak als de frunk-klep naar beneden te houden bij een snelheid van 130 km/u. Het geval geeft waarschijnlijk niet echt complete bescherming, maar wel meer tijd om te reageren.

Als je denkt 'die is gek', snap ik dat. Maar toen ik laatst voor een ander proefje de boel losmaakte en wat sneller reed bekroop me gelijk een ongerust gevoel. Blijkbaar is zo'n ervaring toch ergens diep ingebrand.. mede omdat de oorzaak van het plots openklappen (nog steeds) niet is vastgesteld.

Tesla Service heeft overigens het initiatief genomen met een nieuwe afspraak, om de uitkomst van de zaak nog eens te bespreken. Dit zoals door hen aangegeven mede door de berichten die vanuit verschillende kanalen (waaronder TMC) op hetzelfde bureau zijn beland.
Het is op de 10e van deze maand. Keep you posted..

En overigens nog een heel veilig 2018 gewenst!
 
Blijkbaar is zo'n ervaring toch ergens diep ingebrand.. mede omdat de oorzaak van het plots openklappen (nog steeds) niet is vastgesteld.

Tesla Service heeft overigens het initiatief genomen met een nieuwe afspraak, om de uitkomst van de zaak nog eens te bespreken. Dit zoals door hen aangegeven mede door de berichten die vanuit verschillende kanalen (waaronder TMC) op hetzelfde bureau zijn beland.
Het is op de 10e van deze maand. Keep you posted..

En overigens nog een heel veilig 2018 gewenst!

Tesla's reach out van vandaag heeft goed gewerkt naar onze mening. Men is ons tegemoet gekomen met een voorstel, dat in het kader van het incident en de effecten daarvan aansluit op onze behoeften en inmiddels bijgestelde verwachtingen. We hebben afgesproken om geen details te verstrekken, maar deze klant is weer tevreden, voor zover dat kan natuurlijk zonder duidelijke causaliteit van het falen.

Bedankt voor het meedenken en de welgemeende steun,
Frans