Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Ok, die kans heb ik niet vaak! Komtie: als je een beurt hebt laten uitvoeren waarbij de frunk is gedemonteerd, zorg ervoor dat de monteur de emergency releases weer goed bevestigd heeft. Dit zou wel eens verkeerd kunnen zijn gegaan in ons geval. Maar misschien ook niet. De speculatie is van Tesla SC Arnhem, BTW
Ik heb bij een beurt een keer gehad dat ze de schroeven van de bodemplaat waren vergeten. Stond ik dan met het gezin langs de weg omdat de plaat eronder vandaan was gevallen en het asfalt raakte.
 
Ok, die kans heb ik niet vaak! Komtie: als je een beurt hebt laten uitvoeren waarbij de frunk is gedemonteerd, zorg ervoor dat de monteur de emergency releases weer goed bevestigd heeft. Dit zou wel eens verkeerd kunnen zijn gegaan in ons geval. Maar misschien ook niet. De speculatie is van Tesla SC Arnhem, BTW

Informatief! Ook al is het speculatie.
Ik heb mijn X wel eens terug gehad van het Service Center, waarbij ze vergeten waren de kunststof afdekplaten bovenaan in de frunk terug te plaatsen. Kwam ik na enkele dagen achter. De platen lagen in de frunk, en eentje zat half vast, maar wel op z’n plek.

Waarom moest jouw frunk tijdens een (reguliere?) beurt eigenlijk gedemonteerd worden? En hoeveel tijd zat er tussen die beurt en het ongeval?
 
Bedankt om dit in een keer te vertellen. ;)
Sommige doen daar liever een gans weekend over.:confused:
Sorry Xfrank, maar in ons geval is de causaliteit niet zo duidelijk als in Glitch's voorbeeld.
Nu ben ik hier nieuw, maar sommigen vinden het lastig om dan een speculatieve verklaring zomaar te lanceren :confused: - let wel - Tesla heeft hier geen enkel concreet bewijs voor geleverd.
Iedereen zoekt natuurlijk naar een eenduidige verklaring, en als degene die het meegemaakt heeft, ik niet in de laatste plaats. Jammer, maar die blijkt niet te vinden te zijn.
 
Last edited:
Informatief! Ook al is het speculatie.
Ik heb mijn X wel eens terug gehad van het Service Center, waarbij ze vergeten waren de kunststof afdekplaten bovenaan in de frunk terug te plaatsen. Kwam ik na enkele dagen achter. De platen lagen in de frunk, en eentje zat half vast, maar wel op z’n plek.

Waarom moest jouw frunk tijdens een (reguliere?) beurt eigenlijk gedemonteerd worden? En hoeveel tijd zat er tussen die beurt en het ongeval?
Hallo Gaston, het menselijk handelen bij services bij SC Amsterdam (die het erg druk hebben, zeker op dit moment) is op zich een categorie van potentiële fouten, maar één waarbij de quaity control en - assurance functionaris na afronden van het werk moet zorgen dat een eventueel foutje in kwestie niet doorwerkt naar een vervelende klantervaring. Jouw ervaring geeft aan dat dit niet altijd lukt. Of dat in mijn geval aan de hand is, blijft de vraag.
De beurt (zo'n 2 weken voor het incident) in kwestie was voor een recall vervanging van de 12V accu, die achter de frunk zit. Er is een filmpje in omloop van een Engelse dame die zelf de frunk demonteert om er achter te komen wat er 'kreunt' in het vooronder. Je ziet dat dan ook dat de frunk en de emergency latches verwijderd moesten worden om bij de accu te komen. Ik zal kijken of ik dat filmpje nog ergens kan vinden.
 
Last edited:
Hallo Gaston, het menselijk handelen bij services bij SC Amsterdam (die het erg druk hebben, zeker op dit moment) is op zich een categorie van potentiële fouten, maar één waarbij de quaity control en - assurance functionaris na afronden van het werk moet zorgen dat een eventueel foutje in kwestie niet doorwerkt naar een vervelende klantervaring. Jouw ervaring geeft aan dat dit niet altijd lukt. Of dat in mijn geval aan de hand is, blijft de vraag.
De beurt (zo'n 2 weken voor het incident) in kwestie was voor een recall vervanging van de 12V accu, die achter de frunk zit. Er is een filmpje in omloop van een Engelse dame die zelf de frunk demonteert om er achter te komen wat er 'kreunt' in het vooronder. Je ziet dat dan ook dat de frunk en de emergency latches verwijderd moesten worden om bij de accu te komen. Ik zal kijken of ik dat filmpje nog ergens kan vinden.
Deze:
 
FRUNK KLEP SPRINGT VANZELF OPEN - #3 - Uitkomst en vervolg

De dag dat we de Model S in levende lijve ontmoetten, in mei 2016, was het van dat duizelingwekkende, schitterend mooie weer.
Een EV-variant op Lou Reed's 'Perfect Day': eerst naar Artis Zoo, daarna een afspraak bij het sales center In Amsterdam, de proefrit langs de Amstel, het uitproberen van de AP op de A10. Meteen mentaal verkocht, de dag daarna besteld. Kwam ook door Egbert overigens :)

Dat zorgeloze gevoel wilden we, voor zover mogelijk, weer terug. Maar of dat ooit zou kunnen met dezelfde auto was de vraag. Kon men een oorzaak en remedie vinden? Zo niet, kon men ons tegemoet komen met een andere oplossing voor die wens?

Na de eerste voorlopige conclusies dat het niet de software was, viel het een beetje stil met reparatie en onderzoek.
Achteraf denk ik dat Tesla vooral bezorgd was voor een software-issue met mogelijk wereldwijde implicaties, dat echter wel relatief snel te verhelpen zou zijn.
Een mechanische oorzaak sloot men denk ik niet uit, maar het uitzoeken daarvan kreeg niet de eerste prioriteit. Uiteindelijk duurde het zes weken voor de auto gerepareerd en onderzocht was. De details van dat nogal lange proces zijn niet bijzonder interessant, misschien wel dat 8 november Tesla voor het eerst formeel aangaf de schade te gaan vergoeden.

Begin december, in een gesprek met de Regional Service Manager Benelux waar ik om had gevraagd, bevestigde hij de eerdere conclusies: er was geen definitieve oorzaak gevonden voor het spontaan openklappen van de frunk, ook niet bij de werkzaamheden tijdens de beurt. Het eventueel verkeerd monteren na de service recall/beurt kon niet worden uitgesloten maar ook niet bevestigd: men had geen loszittende schoefjes of boutjes ofzoiets aangetroffen. Desondanks had men de mechanische componenten van het sluitingsmechaniek nu vervangen.

Ik twijfelde over het vervolg. De kans dat zoiets nogmaals zou gebeuren was voor m'n gevoel minimaal, maar als er echt toch nog ergens een oorzaak zit die niet gevonden was, dan is die kans ook weer niet nul. De auto zomaar terugnemen .. hmm. Niet helemaal het plan om het beoogde gevoel terug te krijgen.

De vraag van de Service manager wat onze voorstel was liet ik even lopen en vroeg hem wat z'n aanbod was. Het volgende: De auto terugnemen en:

A. Een bezoek aan de fabriek (Fremont? nee, Tilburg)
B. Een trip langs de Nederlandse SuCs. Zelf rijden. Met een hotelovernachting.

We moesten er een beetje om lachen. Mijn vrouw (die nog steeds niet echt op haar gemak in de auto zit op de snelweg) liet duidelijk blijken dat wij als fan van Tesla terug wilden naar het moment van vóór het voorval, en dat dat alleen wat ons betreft kon door onze auto om te ruilen voor een andere. Wat kon Tesla daaraan doen? Het idee werd empathisch omarmd door de Service Manager. Hij zou z'n best gaan doen.

Na nog wat rekenwerk kwam men enkele dagen later met een onherroepelijk voorstel.

C. Inruil van de bestaande Model S 90D (aug/'16, 33.000 km), voor 60% van de aanschafprijs (oftewel -/- Eur 50k). Verder geen korting op een nieuwe of jonge occasion.

Dit aanbod heb ik uiteraard afgewezen.

Deze week neem ik de auto mee terug. Ik ga zelf een extra beveiliging (laten) maken. En eventueel hem te koop zetten als het idee toch niet bevalt.

Bedankt voor jullie aandacht. Ik hoop van harte dat jullie het iets opgeleverd heeft om deze epistels mee te lezen en vond het in ieder geval fijn om dat te mogen doen - wens jullie allen een Perfect EV Day :)

Frans

PS De Board van Tesla heb ik aangeschreven, (nog) geen reactie. Mocht dit alsnog gebeuren, dan laat ik dat weten.
 
Last edited:
Het zal je wellicht tegenvallen, F.
Maar ik denk werkelijk 'case closed'. De voorstellen van Tesla kwamen niet in de buurt van wat jij wilde, maar lijken mij -als buitenstaander- aan de magere kant, maar redelijk. Mocht ik een bemiddelingspoging moeten doen, dan zou ik voorstellen dat de huidige auto met gesloten beurzen wordt omgeruild voor een CPO met vergelijkbare specificaties, leeftijd en kilometerstand.
 
  • Like
Reactions: Klaas and ebullio
Bedankt PaulusdB,
Ja, geloof ik eigenlijk zelf ook wel.
Mijn grootste bezwaar is de tot nu toe (extreem) begripvolle opstelling van mijn drie redelijk hooggeplaatste contacten. Op het moment dat dat concreet moet worden gaat dat over in een wat mij betreft flauwe zakelijke benadering. Consistentie in je opstelling is meer waard dan dat, maar dat kan aan mij liggen.
De vraag (geen klacht) aan de Board is daarom ook - is dit bedrijfsbeleid, of een verkeerd uitgevallen lokale interpretatie? In beide gevallen is het antwoord interessant.
Mag ik vragen hoe jij overigens in een positie zou zijn om te bemiddelen? Of was dat hypothetisch bedoeld?
 
Hypothetisch.
De door jou geconstateerde afstand tussen goede intenties van al dan niet hooggeplaatste lokale medewerkers en het daadwerkelijke beleid is hier al vaker langs gekomen. Die zowel fysieke als hierarchische afstand naar Fremont is echter eenvoudig te doorbreken. Soms weet Fremont zelfs van niks, omdat hen niets is gevraagd, uit een verkeerde angst over negatieve consequenties.
Jouw 'Letter to the Board’ heet in Tesla jargon ‘Executive Escalation' en is ergens op MyTesla verstopt. De directe weg is er echter ook. Het is eenvoudig om Jon McNeill rechtstreeks te benaderen. Zijn e-mailadres is te achterhalen en hij is ook actief op TMC als @JonMc.
 
@FranT: ik begrijp volledig dat de schrik jullie goed in de benen zit, en dat jullie dit gevoel aan de auto koppelen, dat exemplaar of misschien zelfs Tesla in het algemeen. Het is enorm moeilijk om je van dat instinctieve gevoel los te maken met rationeel denken.

Als er dan ook nog eens geen sluitend rationeel antwoord komt ('ja er zijn fouten gemaakt, bout niet aangedraaid etc, sensor niet correct aangesloten, is een bekend probleem', enz.)., dan wordt het heel moeilijk om van dat instinctieve gevoel af te komen.

Wel waardeer ik het van Tesla dat ze de (materiële) schade volledig vergoed en gerepareerd hebben en daarmee hun verantwoordelijkheid hebben genomen en je dus niet in de kou hebben laten staan (tja meneer, u heeft waarschijnlijk de kap niet goed dichtgedrukt... bent u all risk verzekerd?).
Tenminste ik ga ervan uit dat je auto weer volledig hersteld is naar de staat die ze had voor het ongeval (of eigenlijk zelfs beter, met nieuwe frunkkap en voorruit zonder steenslag of krassen).

Anderzijds, zou het vervangen van de auto een echte oplossing zijn om jullie schrik weg te nemen? Is daardoor de kans kleiner dat het nog een keer zou voorkomen?
Integendeel, ik denk dat ze juist bij deze auto extreem goed hebben nagekeken dat dit euvel niet opnieuw gaat voorkomen...

Inruilen van de auto voor een nieuwe (zonder bijbetaling), voor mijn gevoel is dat onrealistisch, zeker wanneer de auto volledig hersteld is door Tesla. Hooguit (en echt hooguit) dat ze je zonder bijbetaling een vergelijkbare tweedehandse uit zouden kunnen laten kiezen uit hun voorraad, maar dan ben je eigenlijk slechter af dan met je huidige met nieuwe kap en voorruit...

(my 2 cents).
 
Bedankt Basvk, voor je weloverwogen reactie.

Nee een nieuwe zonder bijbetalen was zeker niet ons idee of voorstel. Dat is ook niet zo met Tesla gecommuniceerd.

Een reële inruilprijs en een korting vanwege de schrik, hassle, immateriële schade, gederfde inkomsten (factoren die allemaal werden erkend door Tesla) wel. Men kwam wat mij betreft niet in de buurt daarvan.

Maar je analyse is wel goed en creatief: dit exemplaar is waarschijnlijk het best onderzocht op 'spontaneous frunk release syndrome'.

Geeft de burger weer moed.. bedankt!
 
Hypothetisch.
De door jou geconstateerde afstand tussen goede intenties van al dan niet hooggeplaatste lokale medewerkers en het daadwerkelijke beleid is hier al vaker langs gekomen. Die zowel fysieke als hierarchische afstand naar Fremont is echter eenvoudig te doorbreken. Soms weet Fremont zelfs van niks, omdat hen niets is gevraagd, uit een verkeerde angst over negatieve consequenties.
Jouw 'Letter to the Board’ heet in Tesla jargon ‘Executive Escalation' en is ergens op MyTesla verstopt. De directe weg is er echter ook. Het is eenvoudig om Jon McNeill rechtstreeks te benaderen. Zijn e-mailadres is te achterhalen en hij is ook actief op TMC als @JonMc.

Dat helpt zeker, zoals altijd ook goed om te horen dat je niet de eerste (of de laatste) bent. Bedankt voor je informatieve antwoord!
 
...alles wijst toch wel heel sterk op een garagefout bij de 12V accu vervanging...?!

Ik had zelf ook ooit een garagefout ala Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350) namelijk niet goed aangedraaide wielmoeren. Tja maar dan ben je meestal weer een poos verder en is de exacte dader aanwijzen en verhaal halen toch lastig. Hierboven ook allerlei voorbeelden van garagefoutjes las ik! AirCrash Investigation ontleent zijn bestaansrecht aan t tonen van menselijke fouten / falend onderhoud...

Heel vervelend, menselijk falen zal nooit verdwijnen. Beste lijkt me een eigen extra frunk klep vergrendeling aan te brengen?
 
...alles wijst toch wel heel sterk op een garagefout bij de 12V accu vervanging...?!

Ik had zelf ook ooit een garagefout ala Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350) namelijk niet goed aangedraaide wielmoeren. Tja maar dan ben je meestal weer een poos verder en is de exacte dader aanwijzen en verhaal halen toch lastig. Hierboven ook allerlei voorbeelden van garagefoutjes las ik! AirCrash Investigation ontleent zijn bestaansrecht aan t tonen van menselijke fouten / falend onderhoud...

Heel vervelend, menselijk falen zal nooit verdwijnen. Beste lijkt me een eigen extra frunk klep vergrendeling aan te brengen?

Ja, dat lijkt me eigenlijk wel de eenvoudigste optie. Ik heb een ideetje, ga dat van de week uitproberen. (Sorry Xfrank, nog even wachten..)
 
  • Like
Reactions: MusQueTear