FRUNK KLEP SPRINGT VANZELF OPEN - #3 - Uitkomst en vervolg
De dag dat we de Model S in levende lijve ontmoetten, in mei 2016, was het van dat duizelingwekkende, schitterend mooie weer.
Een EV-variant op Lou Reed's 'Perfect Day': eerst naar Artis Zoo, daarna een afspraak bij het sales center In Amsterdam, de proefrit langs de Amstel, het uitproberen van de AP op de A10. Meteen mentaal verkocht, de dag daarna besteld. Kwam ook door Egbert overigens
Dat zorgeloze gevoel wilden we, voor zover mogelijk, weer terug. Maar of dat ooit zou kunnen met dezelfde auto was de vraag. Kon men een oorzaak en remedie vinden? Zo niet, kon men ons tegemoet komen met een andere oplossing voor die wens?
Na de eerste voorlopige conclusies dat het niet de software was, viel het een beetje stil met reparatie en onderzoek.
Achteraf denk ik dat Tesla vooral bezorgd was voor een software-issue met mogelijk wereldwijde implicaties, dat echter wel relatief snel te verhelpen zou zijn.
Een mechanische oorzaak sloot men denk ik niet uit, maar het uitzoeken daarvan kreeg niet de eerste prioriteit. Uiteindelijk duurde het zes weken voor de auto gerepareerd en onderzocht was. De details van dat nogal lange proces zijn niet bijzonder interessant, misschien wel dat 8 november Tesla voor het eerst formeel aangaf de schade te gaan vergoeden.
Begin december, in een gesprek met de Regional Service Manager Benelux waar ik om had gevraagd, bevestigde hij de eerdere conclusies: er was geen definitieve oorzaak gevonden voor het spontaan openklappen van de frunk, ook niet bij de werkzaamheden tijdens de beurt. Het eventueel verkeerd monteren na de service recall/beurt kon niet worden uitgesloten maar ook niet bevestigd: men had geen loszittende schoefjes of boutjes ofzoiets aangetroffen. Desondanks had men de mechanische componenten van het sluitingsmechaniek nu vervangen.
Ik twijfelde over het vervolg. De kans dat zoiets nogmaals zou gebeuren was voor m'n gevoel minimaal, maar als er echt toch nog ergens een oorzaak zit die niet gevonden was, dan is die kans ook weer niet nul. De auto zomaar terugnemen .. hmm. Niet helemaal het plan om het beoogde gevoel terug te krijgen.
De vraag van de Service manager wat onze voorstel was liet ik even lopen en vroeg hem wat z'n aanbod was. Het volgende: De auto terugnemen en:
A. Een bezoek aan de fabriek (Fremont? nee, Tilburg)
B. Een trip langs de Nederlandse SuCs. Zelf rijden. Met een hotelovernachting.
We moesten er een beetje om lachen. Mijn vrouw (die nog steeds niet echt op haar gemak in de auto zit op de snelweg) liet duidelijk blijken dat wij als fan van Tesla terug wilden naar het moment van vóór het voorval, en dat dat alleen wat ons betreft kon door onze auto om te ruilen voor een andere. Wat kon Tesla daaraan doen? Het idee werd empathisch omarmd door de Service Manager. Hij zou z'n best gaan doen.
Na nog wat rekenwerk kwam men enkele dagen later met een onherroepelijk voorstel.
C. Inruil van de bestaande Model S 90D (aug/'16, 33.000 km), voor 60% van de aanschafprijs (oftewel -/- Eur 50k). Verder geen korting op een nieuwe of jonge occasion.
Dit aanbod heb ik uiteraard afgewezen.
Deze week neem ik de auto mee terug. Ik ga zelf een extra beveiliging (laten) maken. En eventueel hem te koop zetten als het idee toch niet bevalt.
Bedankt voor jullie aandacht. Ik hoop van harte dat jullie het iets opgeleverd heeft om deze epistels mee te lezen en vond het in ieder geval fijn om dat te mogen doen - wens jullie allen een Perfect EV Day
Frans
PS De Board van Tesla heb ik aangeschreven, (nog) geen reactie. Mocht dit alsnog gebeuren, dan laat ik dat weten.